Elämä on mennyt hukkaan jos elää koko elämänsä vuokralla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No voi höpö höp taas, ihan oikeasti.

Onko se elämä mennyt sittenkin hukkaan jos on asunut omassa asunnossa mutta myy sen pois ennen kuolemaa ja tuhlaa kaikki rahat?

Miten se olisi hukkaan mennyt, jos on elänyt huoletonta elämää ilman hirveää lainasummaa, matkustellut ja käyttänyt rahaa kaikkeen kivaan. Miksi lapsille pitää jättää perintöä. Eikö elämä mene hukkaan, jos pihistää ja nipistää kaikesta eikä toteuta unelmia sen takia, että jäisi lapsille perintöä.

voi kun osaisikin laittaa vaan kaikki sileäksi. Helpottaisi todellakin läheisten elämää. Valitettavasti en osaa tuota taitoa. Mummollekin sanoin jo vuosia, vuosia sitten että nyt alat törsätä itseesi. Valitettavasti ei ole tehnyt sitä. Valtiolle perintöverojen makselu on aivan sairasta!

En mä ainakaan odota vanhemmilta perintöä, vaan ihan omien tulojeni mukaan lasken omat menoni.

Palsta ei nyt osaa olla kyllä johdonmukainen: Lapset pitäis tehdä nuorina, yli 40v on jo auttamatta liian vanha. Mutta entäs kun perinnön saa paljon nopeemmin, jos on vanhat vanhemmat? Sisaruksia PITÄÄ olla. Paitsi sitten joutuu sitä perintöä jakamaan, eikä siitä tuu paljoa per naama. Lasten kanssa pitää olla kotona 3v asti, mutta entäs kun sitten ei ole vara maksaa sitä omaa asuntoa ja kerryttää perintöä?

Miten se olisi hukkaan mennyt, jos on elänyt huoletonta elämää ilman hirveää lainasummaa, matkustellut ja käyttänyt rahaa kaikkeen kivaan. Miksi lapsille pitää jättää perintöä. Eikö elämä mene hukkaan, jos pihistää ja nipistää kaikesta eikä toteuta unelmia sen takia, että jäisi lapsille perintöä.

Ei omistusasuminen usein sen kalliimpaa ole kuin vuokralla asuminen. Siinä maksaa kuitenkin "omaansa" koko ajan pois ja lopulta omistaa asuntonsa, kun taas vuokralla asuja menettää maksamansa varat pysyvästi. Toiseksi, omistusasunnon lainanlyhennysaika on rajallinen ja asunto ennen pitkää velaton, mutta vuokraa pitää maksaa lopun elämäänsä. Puhumattakaan siitä epävarmuudesta mitä vuokralla asumiseen liittyy, irtisanominen voi kohdata milloin vain. Emme me ainakaan missään määrin "pihistä ja nipistä" mistään, vaikka lyhennämme asuntovelkaa vuokranmaksun sijaan.

Ei se vuokralla hukkaan mene, mutta monen kohdalla pöljää maksaa vuokraa jos samalla rahalla voi maksaa omaa ja lopulta pääsee velattomaksi. On se ihan kiva jos eläkkeellä ollessa on oma koti ja oma valta siellä. Saa vaihdella tapetteja, lattioita jne. oman päänsä mukaan eikä tarvitse pelätä joutuvansa pois kodistaan parin kk:n varoitusajalla. Ei se ole mulle koti joka vaihtuu koko ajan.

Tiedän monta pariskuntaa jotka haluavat vain ISON asunnon ja asuvat kaksin jossain omakotitalossa vuokralla. Kaikki rahat taivaan tuuliin. En näe sellaisessa järkeä.

Ei omistusasuminen usein sen kalliimpaa ole kuin vuokralla asuminen. Siinä maksaa kuitenkin "omaansa" koko ajan pois ja lopulta omistaa asuntonsa, kun taas vuokralla asuja menettää maksamansa varat pysyvästi. Toiseksi, omistusasunnon lainanlyhennysaika on rajallinen ja asunto ennen pitkää velaton, mutta vuokraa pitää maksaa lopun elämäänsä. Puhumattakaan siitä epävarmuudesta mitä vuokralla asumiseen liittyy, irtisanominen voi kohdata milloin vain. Emme me ainakaan missään määrin "pihistä ja nipistä" mistään, vaikka lyhennämme asuntovelkaa vuokranmaksun sijaan.

Jep. Hyvin monta kertaa lainanlyhennys on sama kuin vuokra vastaavasta asunnosta. Me lyhennetään 600 euroa kuussa (kolmio) ja aivan samoja vuokramääriä menee vastaavista asunnoista tällä alueella.

Jos vaikka asuntoa makselisi lainoina lyhennystä 700e kuussa ( päälle korkomenot, vastannee peruskämpän vuokraa ).
700*12kk*30v=252 000 e. Aikamoinen kämppä ?
Jos haluaa paremmin huomioida esim yhtiövastikkeen - omistuasunnossa vaikkapa n 250 e,
(asumismenot siis 700 +250 +100)
siltikin 450*12*30 = 162 000

No mä olen ap:n kanssa täysin eri mieltä. Tosin mulla on omistusasunto mutta enemmänkin siksi että se tuo turvaa ja pysyvyyttä, ei ainakaan tarvitse pelätä että joutuu lähtemään vaan saa perustaa ihan pysyvän kodin, ei siksi että haluaisin jättää kenellekään yhtään mitään.

Kaikki eivät vaan halua "palloa" nilkkaansa. Minulla ei ole ikinä ollut unelmana oma talo/asunto.
Rakastan vapautta,voin tosta vaan muuttaa ,vaikka toisellepuolelle Suomea,ei tarvitse miettiä asunnon myyntiä.
Minulle on aivan turha paasta,siitä että rahat menevät taivaan tuuliin,omianihan ne ovat ja voin nakella rahani vaikka nuotioon.Mitään täältä ei mukaansa saa,ja lapseni kasvatan niin ,että tekevät niinkuin haluavat,eikä niin kuin heidän oletetaan tekevän.

Paskanmarjat. Säästyypähän veroilta ja perintöriidoilta. En ymmärrä miksi vanhempien tehtävä maan päällä olisi kerätä mahdollisimman suuri omaisuus, jotta voi jättää sen sitten lapsilleen? Mä aion ainakin nauttia sitten kun lapset ovat aikuisia ihan itse, ihan omin pikku kätösin ansaitsemastani rahasta. Lapset tehköön aikuisena omat rahansa. Kyllä mä koen maksaneeni ihan riitttävästi heille siinä vaiheessa kun muuttavat pois kotoa.
Hukkaan se elämä menee jos istuu maallisen mammonansa päällä, eikä osaa nauttia. Ei selä mullan alla sillä omaisuudella enää mitään tee.

Viimeksi muokattu:

Menettäähän omistusasujakin lopullisesti ne rahat, jotka menevät lainanlyhennyksiin, yhtiövastikkeisiin, putkiremontteihin, kodinkoneisiin, omakotitalon loputtomiin ylläpitokustannuksiin... Asunto vanhenee ja sen arvo laskee, ellei sitä jatkuvasti remontoi.

Vuokralla asuja voi sen sijaan sijoittaa kaikki nämä rahat johonkin tuottavampaan.

Mitä epävarmuuteen tulee, niin vuokralla asujan puolen vuoden tai vuoden lakisääteinen irtisanomisaika (viisaammat kertokoot, paljonko se nykyään on) lienee kuitenkin varsin kohtuullinen epävarmuustekijä verrattuna kaikkiin niihin vesivahinkoihin, homevaurioihin ja sen sellaisiin, joista omassa talossaan asuva on yksin vastuussa.

mistä näitä ihmisiä sikiää joille jonkun elämä on mennyt hukkaan koska ei ole asuntolainaa!!! huh huh! Meidän tuloilla emme koskaan saisi niin isoa lainaa jotta pystyisimme asumaan Helsingin kantakaupungissa. Täältä kun ei ihan pienellä summalla saa 85 neliön asuntoa! Ja nyt asumme mukavasti vuokralla keskeisellä paikalla viihtyisässä, tilavassa asunnossa. Minua kun ei saa asumaan mihinkään johon ei raitiovaunu verkosto yllä. Tottakai oma osake olisi ihan huippu juttu mutta se tarkoittaisi että joutuisimme muuttamaan kauemmaksi lähiöön. Täällä on loistavat koulut, harrastusmahdollisuudet ja kaikki lähellä. Me olemme tyytyväisiä ja elämämme on kaikkea muuta kuin pilalla.

Hukkaanhan se elämä menee jos vaikka asuu välillä eri maissakin. Siitähän lapset saavat todella huonot lähtökohdat elämään ylipäätään.
Tai jos haluaa arvottaa jotain muuta kuin maallista omaisuutta- kaikki eivät oikeasti halua sellaista taakkaa itselleen kuin osake tai omakotitalo. Jos meillä leviää joku paikka niin soitto vaan isännöitsijälle ja asia hoidettu :whistle:

kaikki eivät oikeasti halua elää elämäänsä yhdessä paikassa, enkä mä sitä voisi lapsiltakaan vaatia. Eikä ole mitenkään sanottua että lapsille jää siitä kiinteistöstä mitään hyvää käteen...

Huomaa että aloittaja ei ole ymmärtänyt elämän merkitystä. Et sinä tai kukaan muukaan saa sitä taloa hautaan mukaan. Tai ainakaan et tee sillä mitään enää.
Ja toisekseen, ei sun lasten elämänilo riipu siitä saako ne talon perinnöks vai ei.

Ja perinnön saa hyvässä tapauksessa sitten joskus, kun on 60v. Mitä se hyödyttää enää sitten? Pitäisi jättää perintö suoraan lapsen lapsille, niin se hyödyttäisi edes vähän tulevia sukupolvia.

Yhteistyössä