Elämä on epäoikeuden mukaista

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
ex-kokki
[quote="Borkku
Mä valmistuinki yli 40 vuotiaana tälle alalle :D ja töitä kyllä on[/quote]


Mikä on sun ala?

Mä opiskelen nyt toista ammattiani ja tulen olemaan 41-vuotias kun valmistun sairaanhoitajaks... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä meidän keittiöllä ainakin palkka tulee työtehtävän eikä tekijän koulutuksen mukaan.
keittäjälle keittäjän palkka,keittiöapulaiselle keittiöapulaisen palkka jne.
koulutuksen mukaan palkka pitäisi maksaa. siksi ei voi olla tasapalkkamallia. eihän oo mitään järkee kouluttautua jos sitä koulutusta ei huomioida mitenkään.
Jos se on siihen tehtävään soveltuva koulutus. Keittiöapulainen ei tarvitse kokin koulutusta ja jos haetaan nimenomaan keittiöapulaista, niin miksi pitäisi joutua maksamaan kokin palkkaa?

Eihän siivoojalle makseta suurta palkkaa vaikka olisi kuinka kouluttautunu tahansa.

Koulutus tuo sen edun, että voit hakea sitä työtä mihin on kouluttautunut. Jos olet koulutukseltasi kokki voit hakea kokin paikkaa (ja palkkaa).

Mieti nyt oikeesti jos aina maksettaisiin koulutuksen mukainen palkka, ei tehtävien :LOL: Työstä se palkka maksetaan, ei työntekijästä.
Noissakin on vähän eri versioita. Itse olen sairaanhoitaja ja aina välillä tehnyt keikkatöitä joihin ollaan etsitty lähihoitajaa. Joissain paikoissa olen sitten saanut sairaanhoitajan palkan mutta käytännössä samalla saan tuohon lähihoitajan työnkuvaani lisäksi sairaanhoitajan vastuun. Sitten on paikkoja joissa tuota sairaanhoitajan vastuuta ei edes ole tarjolla ja silloin olen saanut palkkaa siitä väliltä.

En tiedä miten keittiöpuolella nuo työnkuvat menee, mutta siis jos palkkaavat kokin keittiöapulaiseksi keittiöapulaisen palkalla niin silloinhan tällä ihmisellä ei olisi velvollisuutta osallistua kokin työhön vaikka tilanne sitä vaatisikin. Jos taas ottavat kokin palkalla niin silloin voivat ottaa tämän remmiin vaativampii työtehtäviin jos/kun niitä ilmenee. Ehkä joissain paikoissa siksi maksetaan ylikouluttautuneelle koulutuksen mukaista palkkaa?

Nämä tietty pätevät vain saman alan hommissa.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja ex-kokki:
[quote="Borkku
Mä valmistuinki yli 40 vuotiaana tälle alalle :D ja töitä kyllä on

Mikä on sun ala?

Mä opiskelen nyt toista ammattiani ja tulen olemaan 41-vuotias kun valmistun sairaanhoitajaks... :)
[/quote]

Lähihoitajaks valmistuin
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä meidän keittiöllä ainakin palkka tulee työtehtävän eikä tekijän koulutuksen mukaan.
keittäjälle keittäjän palkka,keittiöapulaiselle keittiöapulaisen palkka jne.
koulutuksen mukaan palkka pitäisi maksaa. siksi ei voi olla tasapalkkamallia. eihän oo mitään järkee kouluttautua jos sitä koulutusta ei huomioida mitenkään.
Jos se on siihen tehtävään soveltuva koulutus. Keittiöapulainen ei tarvitse kokin koulutusta ja jos haetaan nimenomaan keittiöapulaista, niin miksi pitäisi joutua maksamaan kokin palkkaa?

Eihän siivoojalle makseta suurta palkkaa vaikka olisi kuinka kouluttautunu tahansa.

Koulutus tuo sen edun, että voit hakea sitä työtä mihin on kouluttautunut. Jos olet koulutukseltasi kokki voit hakea kokin paikkaa (ja palkkaa).

Mieti nyt oikeesti jos aina maksettaisiin koulutuksen mukainen palkka, ei tehtävien :LOL: Työstä se palkka maksetaan, ei työntekijästä.
Noissakin on vähän eri versioita. Itse olen sairaanhoitaja ja aina välillä tehnyt keikkatöitä joihin ollaan etsitty lähihoitajaa. Joissain paikoissa olen sitten saanut sairaanhoitajan palkan mutta käytännössä samalla saan tuohon lähihoitajan työnkuvaani lisäksi sairaanhoitajan vastuun. Sitten on paikkoja joissa tuota sairaanhoitajan vastuuta ei edes ole tarjolla ja silloin olen saanut palkkaa siitä väliltä.

En tiedä miten keittiöpuolella nuo työnkuvat menee, mutta siis jos palkkaavat kokin keittiöapulaiseksi keittiöapulaisen palkalla niin silloinhan tällä ihmisellä ei olisi velvollisuutta osallistua kokin työhön vaikka tilanne sitä vaatisikin. Jos taas ottavat kokin palkalla niin silloin voivat ottaa tämän remmiin vaativampii työtehtäviin jos/kun niitä ilmenee. Ehkä joissain paikoissa siksi maksetaan ylikouluttautuneelle koulutuksen mukaista palkkaa?

Nämä tietty pätevät vain saman alan hommissa.
Vastuunkantaminen tuo sen ylimääräsen mun käsittääkseni
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Noissakin on vähän eri versioita. Itse olen sairaanhoitaja ja aina välillä tehnyt keikkatöitä joihin ollaan etsitty lähihoitajaa. Joissain paikoissa olen sitten saanut sairaanhoitajan palkan mutta käytännössä samalla saan tuohon lähihoitajan työnkuvaani lisäksi sairaanhoitajan vastuun. Sitten on paikkoja joissa tuota sairaanhoitajan vastuuta ei edes ole tarjolla ja silloin olen saanut palkkaa siitä väliltä.

En tiedä miten keittiöpuolella nuo työnkuvat menee, mutta siis jos palkkaavat kokin keittiöapulaiseksi keittiöapulaisen palkalla niin silloinhan tällä ihmisellä ei olisi velvollisuutta osallistua kokin työhön vaikka tilanne sitä vaatisikin. Jos taas ottavat kokin palkalla niin silloin voivat ottaa tämän remmiin vaativampii työtehtäviin jos/kun niitä ilmenee. Ehkä joissain paikoissa siksi maksetaan ylikouluttautuneelle koulutuksen mukaista palkkaa?

Nämä tietty pätevät vain saman alan hommissa.
Nojuu, tuossa hoitajajutussa ymmärrän jotakuinkin, että vaikka tehtävään haettiin lähihoitajaa, sairaanhoitaja otetaan töihin ja maksetaan sairaanhoitajan palkkaa. Vastuusyistä siis.

Mutta työnantajalla on mun mielestä täysi oikeus maksaa keittiöapulaiselle keittiöapulaisen palkkaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Niin? Eläkehän tulee palkan mukaan eli jos on koko työikänsä hengannut sossun luukulla, niin eipä sitä kovin kummoista eläkettä ansaitsekaan. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja saada hyväpalkkainen työ.
ei koivisto ole palkkaa OIKEALLA työllä saanut. Pressahan on vaan kulissi. PRessaki pääsee kanan valitsemana,ei sillä mikä kouluus on.
Ota nyt selvää ensin et onko ko ihminen tehny joskus jopa jotain muutaki ku toiminu pressana vaikka
kansanedustaja, joka ei myöskään tee mutakin nostaa korvauksia.
On se äijä muuten tehny duunia ihan satamassaki, et silleen.
ei pelkällä satamatyöntekijän palkoila tuollaisiaeläkkeitä saa.
Niin ja missähän luki että PELKÄLLÄ.. tuskin presidentiksi ihan satamatyöläisiä valitaan, taitaa tarttea vähän muutakin :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Kun 36 vuotias on moneen paikkaan liian vanha, halutaan nuoria.
Sanos nyt joku esimerkkipaikka, jossa 36 vuoden kunnioitettava ikä on ollut sinulle niin suuri rasite, ettet sen takia ole saanut duunia. Kun minen oikein usko.
hiihtokeskukset järjestäin haluavat nuoria ja sportiisia. imago vaikuttaa monesskin paikassa . jotkut tas eivät ota jos on"liiankoulutettu", esim kokkia eivät ota keittiöapulaisen tehtävään
No on mullakin ikää + 30, mutta ihan sporttisen näköinen olen.. Että eipä siihen pelkkään ikään kannata katsoa, voi kakskymppinenkin olla kuin petolinnun perse jos ei yhtään ittestään viitsi huolehtia :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä meidän keittiöllä ainakin palkka tulee työtehtävän eikä tekijän koulutuksen mukaan.
keittäjälle keittäjän palkka,keittiöapulaiselle keittiöapulaisen palkka jne.
koulutuksen mukaan palkka pitäisi maksaa. siksi ei voi olla tasapalkkamallia. eihän oo mitään järkee kouluttautua jos sitä koulutusta ei huomioida mitenkään.
Minä sain lastenhoitajan palkkaa tehdessäni sitä sijaisuutta. Ja lastentarhanope oon. Eli nimeni laitoin sopimukseen ja sillä hyväksyin ko. asian. Kun muuta ei ollut tarjolla, niin katsoin paremmaksi tehdä töitä pienemmällä palkalla kuin olla työttömänä.
 
äiti neljälle
Kannattaisi varmaan perehtyä eläkelakiin ja sitten keskustella faktoista faktoina.
Tuntuuhan se suuren ja pienen eläkkeen erotus suurelta, mutta...
Ajatelkaahan omalta kohdalta ja hieman pidemmälle sinne eläke-ikään asti ja sitä eläkkeen määrää, jonka te nyt saisitte ansaittujen ansiotulojenne mukaan. Jokainen saa siis ansioidensa mukaan...
 
salla
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Harmittaa oiki kumoni mummo saa pientä eläkettä vain siksi että o siivonnut koko elämänsä. Ja sitten joku fortumin toimitusjohtaja saa kymmenkertaiset eläkkeet ja osakepääoma tekemättä mitään.
tota noin... Liliuksen eläke on n 40 000?. jos se on kymmenkertainen verrattuna mummos eläkkeeseen niin mummos saa 4 000? kuussa. ei mun mielestä kovin pieni. pitäisköhän ryhtyä siivoojaks...
 
joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ja onhan sitä jokaisella oikeus mm eläkesäästämiseen jollon se eläke on kiinni ihan siitä miten olet säästäny.
nämä ovat höpöä. Kerran oli mot:ssa juttu että eivät oikeasti anan parempaa eläkettä ajniissä o rikinsä. Ku vakuutusyhtiö kaaktuu,menetät rahasi. Kannataisi joskus katoo asiaohjelmia, eikä vaan salkkareita
Yks pikku juttu sulle en oo salkkareita muuten katellu ja seuraan kyllä aika tiiviisti mitä suomessa varsinki tapahtuu talouspuolella :D

Täällä muuten maksetaan eläke niillekin jotka ovat eläneet ja elättäneet perheensäki tukirahoilla tekemättä koskaan työtä josta saisivat palkkaa.

Mitäs kunnon työtä ne on tehty ellei sit lisääntymistä lasketa työksi :D

harvassa on ne jotka eivät olisi KOSKAAN työtä tehnyt ja 25 vuoden jäkeen vasaalkaa eläke kertymään ennen sitä tehty työ e vaikuta eläkkeessen mitenkään.
Näinköhän tuo pitää paikkansa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
ap:kin vois ryhytyä kansanedustajaks tai pressaks.. :attn: :attn: tottahan se kyrsii,kun toiset saa niin paljon enemmän,mutta jokainen voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen,miten tulee toimeen..

Työnperässäkin voi muuttaa koko perheen voimin,eikä aina ruikuttaa palstalla asiasta..
ja kananttaa muutta 1-2 kktyön takia. järki käteen kapset kärsivät jatkuvasta muutosta, johan lapseton voi muuttaa minne vaan
Hanki pitempi työ, miksi se pätkähomma pitäs olla?
siksi kun ei oikn ole olut tarjolla pidempiaikaisia. ja ole myöäs lähialueella oleviin keittiöalan paikoihin hakenut,vaikka olsiivat ollet pidempiaikaisia, mutta en ole tullut valituski. Nytkin on vetämässä sodankylään keittiöapulaisen paikka
Millainka se sun jalkas sitten toimii? Kun ei kestänyt viimeksikään. Yhtään ei ole tuntunut haittaavan kun olet ollut työtön.
^^ ??
edelleen odotan vastausta? Vai koitko ihme parantumisen kun viime työsi loppui?
 
nooh
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin?Eiköhän se oo eläkkeensä ansainnut...Vai sossupummeilleko tuollaset eläkkeet kuuluis?
kaikille sama eläke. Harmittaa oiki kumoni mummo saa pientä eläkettä vain siksi että o siivonnut koko elämänsä. Ja sitten joku fortumin toimitusjohtaja saa kymmenkertaiset eläkkeet ja osakepääoma tekemättä mitään. Duunarit tekee työn, ei ne jojhtajat.
Siivous on oma valinta. Voi valita ammtin josta saa kunnon eläkettä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Niin? Eläkehän tulee palkan mukaan eli jos on koko työikänsä hengannut sossun luukulla, niin eipä sitä kovin kummoista eläkettä ansaitsekaan. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja saada hyväpalkkainen työ.
ei koivisto ole palkkaa OIKEALLA työllä saanut. Pressahan on vaan kulissi. PRessaki pääsee kansan valitsemana,ei sillä mikä kouluus on.
alapas sitten pressaksi.
 
Juu, täälläy yksi, joka sinnitteleen eläkkeellä peruskansaneläkkeen turvin. Olen neljän lapsen yh. Elämä on yhtä sitkuttelua. Meille on juhlaa, jos pystyn viikonlopuksi ostamaan salaattiainekset, jäätelöä tai jotain pientä ekstraa. Koko eläke menee todellakin ihan välttämättömiin hengissä pysymisen hankintoihin. Kaikki kalliit, maksullist harrastukset on aikapäiviä sittenkarsittu, ei ole autoa. Tämä netti onkin ainoa yllellisyys ja sekin on oltava jo lasten opiskelujen vuoksi. Tänä päivänä ei pärjää ilman nettiä ja konetta ylipäänsä.

Töihin en siis sairauteni vuoksi pysty, joten lisätulojen miettiminen mahdotonta. Avustusten saaminenon tiukassa. Kaikki, pääasiassa ruoka on ihan kohtuuttoman kallista. Leipäjonoon kai se on pian mentävä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Niin? Eläkehän tulee palkan mukaan eli jos on koko työikänsä hengannut sossun luukulla, niin eipä sitä kovin kummoista eläkettä ansaitsekaan. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja saada hyväpalkkainen työ.
Koiviston ikäisistä monella ei todellakaan ollut edes sitä mahdollisuutta kouluttautua!
 
vieras
Tietystikkään se ei tähän ketjuun vastaa ainakaan tiettyjen kysymyksiin kuten hänen kovin kipeä jalka oli kun viimeksi jäi saikulle kun oli töissä! Se siis mun käsittääkseni koki ihme parantumisen. Mistäköhän se sitten johtuu :B
 
vieras
Hyvästä eläkkeestäkään ei ole mitään hyötyä jos joutuu hoitokotiin asumaan. Sai eläkettä sitten 600 ?/kk tai 2000 ?/kk, jää molemmille käteen hoitomaksujen jälkeen se 100 ?.
 
KÄYTÖSTAVAT NE SULLEKKI
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Himpulat ja Vimpulat:
että täällä haukutaan idiootiksi sun muuksi :eek:
Kyllä mä toisaalta ymmärrän että pienellä toimeentulevat saattavat "hieman" olla käärmeissään kun nämä johtajat saavat kuukaudessa saman minkä tavallinen kansalainen ehkä vuoden aikana.. En mä väitä etteikö kansanedustajan tms. työ olisi tärkeää tai vaikeaa, mutta ehkä vähempikin palkka riittäisi. ei ainakaan jatkuvia palkankorotuksia.
Sitten säästetään lapsiperheiltä, eläkeläisiltä jne :( onhan se epäoikeudenmukaista!
No pääsi sammakko näppikseltä, mutta en ymmärrä en.
JA SÄ OOT MODE???????????????????
 

Yhteistyössä