elälapset väliaikaisesti meille

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
On siis tämmönen tilanne:
Miehen exällä on kuukauden verran kolmivuorotyötä. Yö- ja iltahoitoa siis tarvitaan koulikäisille lapsille ja laset tulevat meille ja käyvät koulua meiltä käsin niinä päivinä kun äidillä on ilta- tai yövuoroa. Sitä ei vielä tiedetä, kuinka paljon he tuon kuukauden aikana meillä ovat tai miten homma ylipäätään käytännössä toimii. Sen kohdalta asia on avoin.
Minulle tuli vaan yhtäkkiä mieleen, että mieshän maksaa kuitenkin ko. kuukaudelta täydet elatusmaksut, vaikka lapset ovatkin meillä. Ruokalasku ainakin kasvaa huimasti, kun kaksi nälkäistä koululaista pitää ruokkia.
Onko oikein vaatia, että tuolta kuukaudelta mies maksaisi alennettua elatusmaksua? Miten se käytännössä tapahtuisi, kuinka paljon siis alennusta? Lasketaanko päiviä/öitä, ja jos lapset ovat puolet kuukaudesta, elareitakin maksetaan vain puolet? Tai jos vähemmän kuin puolet, niin elareita maksetaan kolmasosa?

Lähiäidin talous on ilmeisesti aika tiukilla, enkä ole ollenkaan varma että hän suostuisi tähän.
Kohtuullisen tiukoilla ollaan mekin nyt, kun menoja on paljon ja minä olen kotona, joten joitakin hankintoja on ollut pakko siirtää.

Suostuisitko sinä, yh tai lähihuoltaja, alennettuun elatusmaksuun jos sulla olisi vastaava tilanne - ja itselläsi opiskelijan tiukka talous, kesäkin mennyt työttömänä??

 
Elareista
Hei!

Minua ainakin ärsyttää kaikki nuo laskelmat, monta yötä teillä ja monta meillä... Ja eihän niitä elatusmaksuja nyt kuukausittain aleta muuttelemaan sen takia, et lapset on yhden yön enemmän toisella vanhemmalla. Itselläni ja exällä rahasta tiukkaa, mut ku kerran on jokin summa sovittu niin se myös pitää, kuukausittain. Ja ei ole oikein, että jos on joku kuukausi itsellä enemmän menoja, niin luulee, et toisen pitäis maksaa sen takia enemmän.
 
mie
Kyllä mun mielestä vois olla maksamatta lainkaan siltä kuulta,saahan äiti vielä kuitenkin lapsilisät tai sitten antaa sen kuun lapsilisät teille!

mua ainakin ärsyttää koko elatusmaksutouhu,jos niitä ei maksettas ollenkaan ois kaikkien elämä helpompaa.niistä ei tule kuin riitaa ja summat kohtuuttomia \|O
 
Minusta olisi kohtuullista että elatusmaksuja ei isän tarvitsisi maksaa ollenkaan tuolta kuukaudelta. Koska eiväthän ne lapset siinä kuussa aiheuta äidille ollenkaan menoja, päinvastoin se että lapset ovat isällään ILMAISESSA hoidossa säästää äidin maksamasta palkkaa jollekkin lapsenhoitajalle ! Ilmeisestikin teillä on myös yhteisiä lapsia?
Jos on ei ole oikein heitä kohtaan että heille käyttöön varattu raha pienenee käytännössä siinä kuussa. Muutenkin en ole koskaan ymmärtänyt tätä epäkohtaa elämässä, että erolapsille on aina taattu oikeus elatukseen jne. mutta taas uusperheissä syntyneille lapsille ei ole olemassakaan mitään vastaavia oikeuksia! Mikään taho ytai laki ei takaa että heidän perheellään olisi riittävästi rahaa elämiseen.
 
kysymys
Mies tekee pitkää päivää eikä pysty lyhentämään työpäiviään tuona aikana kun lapset tulevat meille ja exä on opintoihinsa liittyvässä kolmivuorotyössä.
Ei hän pysty lyhyempää työpäivää tekemään muulloinkaan. Ansiotaso tippuisi ja asuntolaina on kuitenkin maksettava jne..

Minä olen kotona, yhteinen muksu on niin pieni vielä.
Vastuu miehen lasten kouluunlähdöstä, "kotiintulosta" ja välipaloista ja aamiaisesta yms. on lähinnä minulla.

Sinänsä hyvä, että opintojen vuorotyöjakso ajottuu tälle ajalle, kun vielä olen kotona.
Kuvitellaan että Jos 7 pv.n aikana on yksi vapaa, kolme iltavuoroa ja/tai yövuoroa kolme aamuvuoroa, lapset ovat meillä nuo kolme pv/vko.( Plus tapaamisviikonloput. )
Silloin lapset olisi meillä 21 vrk. yhteensä 4 viikon aikana. Se on muuten aika paljon. :$
No, ilmeisesti ei tule noin paljon olemaan, koska arkivapaita tulee kuitenkin enemmän kuin 1/vko. Minun kannaltani hyvä.
No, ehkä myös hyödynnämme isovanhempia, jotka voisivat hakea lapset koulusta ja viettää heidän kanssaa iltapäivää kunnes isi tulee iltamyöhällä kotiin... hmm, hyvä idea, ei kaikki kaatuisi minun päälleni.. :/
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 12:56 Elareista kirjoitti:
Hei!

Minua ainakin ärsyttää kaikki nuo laskelmat, monta yötä teillä ja monta meillä... Ja eihän niitä elatusmaksuja nyt kuukausittain aleta muuttelemaan sen takia, et lapset on yhden yön enemmän toisella vanhemmalla. Itselläni ja exällä rahasta tiukkaa, mut ku kerran on jokin summa sovittu niin se myös pitää, kuukausittain. Ja ei ole oikein, että jos on joku kuukausi itsellä enemmän menoja, niin luulee, et toisen pitäis maksaa sen takia enemmän.
Kyllä meillä ihan kroonisesti tiukkaa on. Mutta ei kait etävanhemman kuulu kustantaa lapsille mitään ylimääräisiä vain siksi, että myös lähivanhemmalla on tiukkaa? Miksi etävanhemman pitäisi ostaa uusi fillari, uudet luistimet, tai kännykkä ja maksaa liittymämaksut? Miksi? Jos ei lähillä ole rahaa, mikä automaattinen rahasampo se etäkään on? Lasten varjolla ostatetaan ja maksatetaan, kun voisi omia menojaan tarkentaa.
En minä kerjännyt ekstraa lasteni isältä, vaikka opiskelinkin ja talous oli tiukka. Hienoa oli jos edes elarit sain, ajallani en niitä ikinä saanut. Tämä exä taas soittaa ja kysyy, missä elarit, maksupäivä on NYT vaikka on sunnuntai tai lauantai.. jolloin maksu siirtyy tilille seuraavana arkena, kun on pankkipäivä. Niin se menee. Minä soitin kuukaudeksi unohtuneita elareita ja olin kuulemma rahanahne paskiainen, enkä kyennyt itse itseäni elättämään yms. sontaa. Miksi nyt tämä exä ei olisi niinikään rahanahne, hänhän saa todentotta ilmaisen lastenhoitajan - minusta - ja yh-korotukset kaikkiin opintososiaalisiin tukiin siihen päälle plus elarit ja lapsilisät yms.

Toki mies voi maksaa ruuat siltä ajalta, kun lapsetkin täällä on, kun ei minun kotiäidin "palkka" riitä. Mutta jos ajatellaan että on yhteinen kirstu mistä rahat otetaan yhteisiin menohin, ei se lopputilannetta muuta miksikään. tavallisia hankintoja on jo siirretty odottamaan paremia päiviä. En tiedä milloin ne on. Siirtyvät taas, koska tulee elaredien päälle kuukaudeksi isommat ruokalaskut.
 
nbvia
meilläkin etälapset toisinaan suurimman osan kuukaudesta äidin sairastamisen vuoksi. silloin on soviteltu elatusmaksuja pienemmiksi äidin kanssa - koskaan eivät lapsien lapsilisät tänne ole kuitenkaan tulleet ja olkoon niin. Tokihan lapsista on lähille kuluja vaikka he eivät paikalla olisikaan (niin myös etälle, mutta sitähän ei missään lasketa tai huomioida..). Mutta elatusmaksun sovittelusta on syytä tehdä kirjallinen sopimus!!!!! Ihmisen muisti kun on niin lyhyt ja ettei sitten myöhemmin tule sanomista.
Ainoa keino on tosiaan sopia lähin kanssa - kukaan ei vevoita tai pakota lähiä luopumaan elareista kyseisen kuukauden ajalta, kukaan ei myöskään vaadi lähiä maksamaan elatusmaksua etälle kyseiseltä kuukaudelta. Laissa tosin sanotaan, että etävanhempi maksaa elatusmaksua, jollei muutoin osallistu lasten elatukseen. Tästä voisikin sitten keskustella pitkään ja hartaasti, että kuinkas se otetaan huomioon.
Meillä kesän osalta on huomioitu elatusmaksuissa lasten etällä oleminen - huvittavinta oli että kun sitä lastenvalvojalla sovittiin, niin lastenvalvoja vastusti, vaikka vanhemmat asiasta olivat yksimielisiä. Mutta teillähän tilanne on tosiaan poikkeus, eikä jatkuva, joten koettakaa vain sopia lähin kanssa hyvässä hengessä - tuskin kannattaa lastenvalvojalle lähteä, ettekä varmaan sitä meinanneetkaan.
 
Maalaisjärjellä
Tehkää kirjallinen sopimus siitä ettei elatusmaksuja miehesi joudu maksamaan kyseisen jakson aikana ollenkaan!Lapset ovat silloin teillä, joten kaiken järjen mukaan äidin kuuluisi maksaa elarit teille...siihen tuskin suostuu, mutta ei kyllä teidänkään tarvitse hänelle silloin maksaa!
Saahan hän kuitenkin lapsilisät vaikka lapset eivät paljoa hänen luonaan ole!
Nämä asiat tuppaavat olla todella hankalia monessa uusperheessä.Harmittavan harva on hoksannut papereita tehdessään pyytää sinne huomautuksen loma-aikojen elatusmaksujen muutoksista.Helppo raha kun tuntuu monelle kelpaavan... :kieh:
 
elareista
Meillä käytiin aivan h.elvetinmoinen riita exän kanssa kesälomakuukauden elareista kun ilmoitti että ei maksa kuin puolet kun lapset ovat hänen luonaan puolet kyseisestä kuukaudesta.
Läjäytin elatussopimuksen nokan eteen ja käskin lukea siitä että elarit maksetaan jokaiselta kuukaudelta vuodessa,myös kesälomakuukaudelta.
Elatusmaksut on muutenkin mitoitettu niin h.elvetin pieniksi ja joudun vielä maksamaan puolet elareista exälle takaisin kun muutti toiselle puolen suomea ja joudun kustantamaan puolet matkoista vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä että en taatusti suostu tiputtamaan senttiäkään elareista.
Se olisi sitä joustoa että myös se etävanhemman uusi sakki ottaisi joskus vähän vastuuta kun äidillä on työtilanne hankalampi,mutta ei,heti ollaan kitisemässä että elarit pienemmiksi.
Ei se äiti voi siksi kuukaudeksi muuttaa pienempään asuntoon ja elarit kattavat myös lasten asumiskulut eikä pelkkää ruokaa.Naurettavaa edes kitistä pienemmiksi maksuja.
 
jokunen
ymmärrän tilanteen. kaikkihan on kiinni siitä mitä se meihen ex sanoo , suostuuko. Kultaisen neuvon annan, ei kannata alkaa tappeleen.... koita keksiä edullisa ruokia, tuskin he nyt kuitenkaan konkurssiin teitä syövät ja eivät kuitenkaan ole joka päivä.
itse aikoinaan lapseni olivat ex miehellä tilapäisesti kesällä koko kuukauden ja fiksuna sitten annoin heille ruokarahat mukaan koska tiesin että siitä saattaisi miehen uusi vaimo sanoa jotain.
 
Käske miehesi keskustella hyvässä hengessä ex:sä kanssa jos vaikka pääsisivät molempia tyydyttävään ratkaisuun.Minun mielestä kyllä pitäisi saada vapautus elatusmaksuista mikäli lapset paljon teillä!Maksaa se eläminen yhtä paljon etävanhemman luona kuin lähin luonakin...
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 19:41 elareista kirjoitti:
Meillä käytiin aivan h.elvetinmoinen riita exän kanssa kesälomakuukauden elareista kun ilmoitti että ei maksa kuin puolet kun lapset ovat hänen luonaan puolet kyseisestä kuukaudesta.
Läjäytin elatussopimuksen nokan eteen ja käskin lukea siitä että elarit maksetaan jokaiselta kuukaudelta vuodessa,myös kesälomakuukaudelta.
Elatusmaksut on muutenkin mitoitettu niin h.elvetin pieniksi ja joudun vielä maksamaan puolet elareista exälle takaisin kun muutti toiselle puolen suomea ja joudun kustantamaan puolet matkoista vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä että en taatusti suostu tiputtamaan senttiäkään elareista.
Se olisi sitä joustoa että myös se etävanhemman uusi sakki ottaisi joskus vähän vastuuta kun äidillä on työtilanne hankalampi,mutta ei,heti ollaan kitisemässä että elarit pienemmiksi.
Ei se äiti voi siksi kuukaudeksi muuttaa pienempään asuntoon ja elarit kattavat myös lasten asumiskulut eikä pelkkää ruokaa.Naurettavaa edes kitistä pienemmiksi maksuja.
Niin. Kyllä meilläkin on huomioitava ne etälapset. Asunto on oltava sen kokoinen, että kaikki sopii. Meidän ydinporukka sopii vallan mainiosti "kolmioon", mutta etälapsille siellä ei olisi tilaa kuin sohvalla istuskella.
Autoakaan tuskin tarvitisimme, tai jos, niin semmonen pieni miniauto. Mutta kun etälapsetkin on otettava huomioon. Joten auton on oltava sen kokoinen tilahirmu, että sopii kaikki, päästään jonnekin. Vaikkapa kesälomamatkalle. Jonka etäisä kustantaa ihan itse, kokonaan. Ei kysy rahaa lasten lähiäidiltä, ei edes oleta semmosta. Eikä kesän ajalta elareita ole puolitettu, vaikka kyllä he meillä ihan täysipainoisesti silloin ovat, kuluttavat vettä, sähköä, ruokaa, bensaa. Lisäksi meillä on oltava lapsille vaatteita ja kenkiä, uimapuvut, fillarit, harrastusvälineitä, leikkivälineitä yms yms jotta aika kuluisi, liinavaatteet ja pyyhkeet ovat tietty itsestäänselvyys - ei nämä lähillekään ilmaiseksi lankea, kyllä ne ihan rahaa maksavat. Ja kun lapset kasvavat, on uutta hankittava. Kaikkea tätä lueteltua siis. Kirpparilta ei enää ihan kaikkea löydy.

En minä narise. Haluan vaan sanoa, että niitä KULUJA lapsista TULEE MYÖS ETÄVANHEMMALLE. Ei vain lähille.

Miksi muuten lähihuoltajalla on oikeus valittaa, miten paljon lapset kuluttaa, mitä kaikkea lapsille on oltava ja miten lähillä on oltava asunto johon lapset sopii yms yms., mutta jos etähuoltaja sanoo samaa, maristaankin turhasta ja nähdään lapsi vaan kulueränä!?!?! \|O
Etän pitäisi ilolla maksaa aivan kaikki ja vähän enemmänkin. Lähit taas saa oikein suurella ymmärryksellä "luvan kanssa" vinkua elämän rasittavuutta.

Silti ei roolista haluta luopua, siirtyä elatusvelvollisen huolettomaan elämään, makselemaan mitättömiä elareita.... :$

Muille vastaajille vielä:
mies itse ei ole edes ajatellut asiaa tältä kantilta. Minä siitä hänelle mainitsin, sillä minun mielestäni se olisi kohtuullista. Siis elareiden pienentäminen ko. ajalta. Työharjoittelujakso on 6 viikkoa, mutta vielä ei ole tietoa miten usein ja miten pitkiä jaksoja he meillä ovat. Koko 6-viikkoista he meillä eivät tule olemaan kuitenkaan.

Onneksi näillä lapsilla on "halpa" ruokamaku. Jauhelihaa, mannapuuroa, kalapuikkoja ja sen tyyppistä edullista perusruokaa, jota saa tarjouksesta,, hienompia versioita he eivät edes tykkää syödä, esim. kokoliha tai ihan oikeasta kalasta tehty ruoka ei kelpaa.

Voi kuitenkin olla, ettei nainen suostu elareiden pienennykseen. Voi olla, että jättää sitten lapset kotiin itsekseen illoiksi ja yöksi. Ja sanoisi sitten lapsille: isänne ei huoli teitä luokseen.

Ilmeisesti mies ei edes ehdota elareiden alennusta. Kiltti tapaus nimittäin. Mitä vähemmällä riidalla ja inttämisellä, niin parempi niin.


Kiitti kuitenkin vinkistä että kirjallisesti, jos muutos tehdään. En olisi sitä tajunnutkaan. :flower:
 
Täällä palstalla saa äitipuolet kylmää kyytiä,huomattu on!Aivan sama mitä teet ja kuinka asiallisesti neuvoa kysyt niin aina joku kyseenalaistaa äitipuolen tarkoitusperiä... :kieh:
Uskallan väittää että näiden kommenttien kirjoittajat tuskin ITSE tietävät hankalasta uusperhe-elämästä kissan pieruakaan!
Lähiäideiltä puuttuu myös kyky ajatella muita kuin itseään...Olisi jalo taito osata kuvitella asiat myös toisinpäin!Maksaa esimerkiksi elareita miehelle vaikka lapset olisivat itsellä ja huomata että kyllä lapsiin kuluu paljon rahaa vierailuillakin.Kodin kokoon vaikuttaa väkisin myös nämä vierailevat lapsoset samoin auton kokoon...mutta antaapa asian olla!Sama kuin väittelisi kumpi oli ensin muna vai kana... :LOL:
 
ana
Kirjoitit asiaa Tinttarella! Täysin samaa mieltä.

Myös nämä kommentit ovat ärsyttäviä äideiltä:
"..vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä.." (Lainaus "Elareista" nimimerkiltä)

Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä exäsi tienaa? Ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mitä lapsenne kuluttaa? Ex:n on tarkoitus auttaa lapsen elättämisessä, ei hoitaa sitä kokonaan, äidilläkin on elatusvelvollisuus. Eikä exän varsinkaan kuulu elättää entistä puolisoaan. Miksi ihmeessä naiset ajattelevat että heillä kuuluu olla samantasoinen elitaso kuin entisellä miehellään? Miksi se pitäisi tasoittaa? Miksi et ole itse hankkinut ammattia josta tienaat neljä kertaa enemmän kuin nyt? Kaikilla on siihen kyllä yhtäläinen mahdollisuus. Jos aivokapasiteetti ei riitä, niin ei siitä ex-miestä kuulu rangaista.

On kyllä pöyristyttävää kuulla ja lukea kuinka rahan perään lasten äidit tänä päivänä ovat!!
 
elareista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 12:52 Ana kirjoitti:
Kirjoitit asiaa Tinttarella! Täysin samaa mieltä.

Myös nämä kommentit ovat ärsyttäviä äideiltä:
"..vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä.." (Lainaus "Elareista" nimimerkiltä)

Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä exäsi tienaa? Ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mitä lapsenne kuluttaa? Ex:n on tarkoitus auttaa lapsen elättämisessä, ei hoitaa sitä kokonaan, äidilläkin on elatusvelvollisuus. Eikä exän varsinkaan kuulu elättää entistä puolisoaan. Miksi ihmeessä naiset ajattelevat että heillä kuuluu olla samantasoinen elitaso kuin entisellä miehellään? Miksi se pitäisi tasoittaa? Miksi et ole itse hankkinut ammattia josta tienaat neljä kertaa enemmän kuin nyt? Kaikilla on siihen kyllä yhtäläinen mahdollisuus. Jos aivokapasiteetti ei riitä, niin ei siitä ex-miestä kuulu rangaista.

On kyllä pöyristyttävää kuulla ja lukea kuinka rahan perään lasten äidit tänä päivänä ovat!!
Exän tienaamisella on se merkitys että hänen kuuluu osallistua myös taloudellisesti lastensa elämään ja hän kykenee aivan hyvin maksamaan ne elatusmaksut mitkä hänelle on määrätty.
Vaan kun ei maksaisi edes sitä minimimaksua.Joka kuukausi maksaa sen kahdessa erässä vaikka kykenee yhdessäkin erässä maksamaan.Syynä vain ja ainoastaan kiusanteko minulle koska tietää miten tiukilla me eletään.
Mukavaa huomata että kun on maksanut laskunsa ajoissa niin ei voikkaan enää ostaa ruokaa kun exä ilmoittaa että maksaakin elarit osissa.
Lastenvalvoja jo sanoi että mikäli tuo kiusanteko ei lopu niin elatusmaksut korotetaan sille tasolle mitkä ne kuuluisivat olla huomioon ottaen exän tulot.
Rahan perään on pakko olla sillä lapset eivät elä pelkällä rakkaudella vaan kuluttavat todella paljon.
Jos itselläni olisi niin isot tulot etten elareita tarvitsisi lasten menohin niin lopettaisin ne välittömästi ja muuttaisin maasta.
Siinäpähän sitten vinkuisi että millä rahalla käy niitä lapsia tapaamassa.
Maksut sujuivat aivan hyvin ja tulivat säännöllisesti ennenkuin astui uusi akka kuvioihin.Sen jälkeen onkin elämä ollut yhtä tappelua joka sentistä minkä maksaa ja jokaisesta tapaamiskerrasta.Niitä kun pitäisi aina muutella sen mukaan miten uudelle akalle sattuu kulloinkin sopimaan.
Luojan kiitos on tehty virallinen tapaamissopimus jota noudattaessani saan jatkuvat haukkumiset mutta näin homma edes jotakuinkin toimii.Minä kun en v.ittuillaksenikaan sovi ainuttakaan viikonloppua sen mukaan miten uuden akan muksut kulloinkin tulevat ja miten he haluaisivat elämänsä järjestää.
Näin toimitaan siihen asti kunnes asiat menee niinkuin on sovittu.
Ja mitä tulee siihen parempaan ammattiin niin opiskelen sitä juuri parhaillaan,sekin vaan maksaa ja lainarahoilla opiskelen ja elätän lapset.
 
mie
eltusmaksumäärä ei ole tuloista riippuvainen minkään lain mukaan.exät ja myöskin lastenvalvojat näin vain kusettavat etävanhempaa,yleensä isää joka uskoo tietysti mitä lastenvalvoja sanoo.toivottavasti pääsen joskus itse mukaan ammattini puolesta näihin tilaisuuksiin niin ne rahaa rakastavat äidit kyllä pettyvät kun ei samaa sukupuolta oleva olekaan heidän kaikkien puolella..

uskomatonta ettei tähän ole mitään yhtä summaa.esimerkiksi kuntien maksama elatustuki 118?(?)voisi olla pakollinen ja jokainen etä sitten ite päättää osallistuuko enemmän.sehän on laskettu sen mukaan että sillä pärjää.

ja kun seurailee eronneiden lasten elintasoa ja varusteita mm.vaatteet,kännykät,tietokoneet,pleikkarit,pyörät ym. on se selvästi parempaa kun ns.ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. vai mitä mieltä olette????
 
vilmarinta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 17:22 mie kirjoitti:
eltusmaksumäärä ei ole tuloista riippuvainen minkään lain mukaan.exät ja myöskin lastenvalvojat näin vain kusettavat etävanhempaa,yleensä isää joka uskoo tietysti mitä lastenvalvoja sanoo.toivottavasti pääsen joskus itse mukaan ammattini puolesta näihin tilaisuuksiin niin ne rahaa rakastavat äidit kyllä pettyvät kun ei samaa sukupuolta oleva olekaan heidän kaikkien puolella..

uskomatonta ettei tähän ole mitään yhtä summaa.esimerkiksi kuntien maksama elatustuki 118?(?)voisi olla pakollinen ja jokainen etä sitten ite päättää osallistuuko enemmän.sehän on laskettu sen mukaan että sillä pärjää.

ja kun seurailee eronneiden lasten elintasoa ja varusteita mm.vaatteet,kännykät,tietokoneet,pleikkarit,pyörät ym. on se selvästi parempaa kun ns.ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. vai mitä mieltä olette????
Tarkoitat siis että kun isä lähtee perheestä perustaakseen uuden perheen niin niiden lasten jotka jäävät äitinsä kanssa elämään pitäisi kulkea säkki päällä ja jäädä paitsi kaikesta sen vuoksi että isälle on tärkeintä uusi perhe?
Kukin perustakoon vaikka kymmenen perhettä jos kykenee ne lapset tasapuolisesti elättämään.
Vai onko sinun mielestäsi oikein että esimerkiksi minun exmieheni ostaa naisystävänsä tyttärelle tuliterän skootterin joka maksaa yli 1000 euroa ja samanaikaisesti kitisee kun pitää maksaa minulle elatusmaksuja meidän yhteisistä lapsistamme?Ne kun ovat murto-osa uuden skootterin hinnasta.Miksei osta omille lapsilleen ennemmin kuin vieraan lapselle?
 
kysmys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 17:22 mie kirjoitti:
eltusmaksumäärä ei ole tuloista riippuvainen minkään lain mukaan.exät ja myöskin lastenvalvojat näin vain kusettavat etävanhempaa,yleensä isää joka uskoo tietysti mitä lastenvalvoja sanoo.toivottavasti pääsen joskus itse mukaan ammattini puolesta näihin tilaisuuksiin niin ne rahaa rakastavat äidit kyllä pettyvät kun ei samaa sukupuolta oleva olekaan heidän kaikkien puolella..

uskomatonta ettei tähän ole mitään yhtä summaa.esimerkiksi kuntien maksama elatustuki 118?(?)voisi olla pakollinen ja jokainen etä sitten ite päättää osallistuuko enemmän.sehän on laskettu sen mukaan että sillä pärjää.

ja kun seurailee eronneiden lasten elintasoa ja varusteita mm.vaatteet,kännykät,tietokoneet,pleikkarit,pyörät ym. on se selvästi parempaa kun ns.ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. vai mitä mieltä olette????
Kyllä minulla ainakin on semmoinen käsitys vakaasti ollut, että elatusmaksuja määrätessä otetaan huomioon molempien vanhempien tulotaso, myös sen elatusvelvollisen siis!
Tarkoitus on taata lapselle sama elintaso, mikä hänellä oli silloin kun vanhemmat asuivat yhdessä.
Jos elatusvelvollisen tulot huomattavasti muuttuvat, on elatusvelvollisessa mahdollisuus hakea alennusta tai jotain muuta tukea kunnalta. Vastaavasti jos tulotaso huomattavasti paranee, lähihuoltaja voi anoa muutosta (korotusta) elatusmaksuihin. Ja jos ei yhteisymmärykseen päästä, mennään sitten raastuvan kautta.

Näin minulle selitettiin asia silloin aikoinaan, kun eltusmaksusopimusta tehtiin lasten isän kanssa. Ja kun nyk. mies teki elatussopimuksen, näin minä silloinkin sen ymmärsin olevan. Eli koska miehen tulot ei kummoset olleet, ei hän kummosia voi maksaakaan. Tosin, ei mikään hyvätuloinen se exäkään ole, pienipalkkainen hänkin. Kummoinen ei lasten elintaso ollut heidän yhdessä ollessaankaan.
Isä olisi kyllä valmis maksamaan lasten harrastuksia, kustantamaan välineet yms., mutta mikään ei kelpaa exälle. Kaikkeen tulee vastaus: ei käy.
Lapset ovat ilmaisissa kerhoissa.

Meillä muuten tapaamiskäytäntöön tulee muutoksia. Muutos johtuu siitä, että exän uusi miesystävä tapaa eri viikonloppuna lapsiaan, eli me vaihdamme tapaamisviikonloppua, jolloin miehen exä saa joka toisen viikonlopun täysin lapsivapaaksi ja voi viettä aikaa uuden miehensä kanssa, ja toinen viikonloppu on sitten lapsia täynnä tai sitten kumpikin tahollaan on lastensa kanssa, sama minulle miten päin.
Minulla ei käynyt edes pienessä mielessä, että voisin alkaa olla ilkeä ja vaatia miestäni kieltäytymään tästä viikonloppuvaihdosta! Meillehän on kuitenkin ihan sama, kumpana viikonloppuna lapset tulevat.
Miksi kummassa sinulle - mikäs hänen nimimerkki nyt olikaan, ei tämä jonka juttua lainasin .- ei ole sama, kumpana viikonloppuna lapset menevät tapaamiselle? MIksi haluat olla ilkeä?

ja tuolle ylläolevalle: toivottavasti en joudu sinun kanssasi koskaan missään mielessä asioimaan. Siirrät omat kaunasi ja katkeruutesi asiakkaisiin. Siltä se ainakin kuulostaa. Pystytkö ihan todella ottamaan huomioon tapauskohtaisesti eroperheen, ja yksilöt? Epäilen.
 
Ei-katkera
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 15:38 elareista kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 12:52 Ana kirjoitti:
Kirjoitit asiaa Tinttarella! Täysin samaa mieltä.

Myös nämä kommentit ovat ärsyttäviä äideiltä:
"..vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä.." (Lainaus "Elareista" nimimerkiltä)

Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä exäsi tienaa? Ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mitä lapsenne kuluttaa? Ex:n on tarkoitus auttaa lapsen elättämisessä, ei hoitaa sitä kokonaan, äidilläkin on elatusvelvollisuus. Eikä exän varsinkaan kuulu elättää entistä puolisoaan. Miksi ihmeessä naiset ajattelevat että heillä kuuluu olla samantasoinen elitaso kuin entisellä miehellään? Miksi se pitäisi tasoittaa? Miksi et ole itse hankkinut ammattia josta tienaat neljä kertaa enemmän kuin nyt? Kaikilla on siihen kyllä yhtäläinen mahdollisuus. Jos aivokapasiteetti ei riitä, niin ei siitä ex-miestä kuulu rangaista.

On kyllä pöyristyttävää kuulla ja lukea kuinka rahan perään lasten äidit tänä päivänä ovat!!
Exän tienaamisella on se merkitys että hänen kuuluu osallistua myös taloudellisesti lastensa elämään ja hän kykenee aivan hyvin maksamaan ne elatusmaksut mitkä hänelle on määrätty.
Vaan kun ei maksaisi edes sitä minimimaksua.Joka kuukausi maksaa sen kahdessa erässä vaikka kykenee yhdessäkin erässä maksamaan.Syynä vain ja ainoastaan kiusanteko minulle koska tietää miten tiukilla me eletään.
Mukavaa huomata että kun on maksanut laskunsa ajoissa niin ei voikkaan enää ostaa ruokaa kun exä ilmoittaa että maksaakin elarit osissa.
Lastenvalvoja jo sanoi että mikäli tuo kiusanteko ei lopu niin elatusmaksut korotetaan sille tasolle mitkä ne kuuluisivat olla huomioon ottaen exän tulot.
Rahan perään on pakko olla sillä lapset eivät elä pelkällä rakkaudella vaan kuluttavat todella paljon.
Jos itselläni olisi niin isot tulot etten elareita tarvitsisi lasten menohin niin lopettaisin ne välittömästi ja muuttaisin maasta.
Siinäpähän sitten vinkuisi että millä rahalla käy niitä lapsia tapaamassa.
Maksut sujuivat aivan hyvin ja tulivat säännöllisesti ennenkuin astui uusi akka kuvioihin.Sen jälkeen onkin elämä ollut yhtä tappelua joka sentistä minkä maksaa ja jokaisesta tapaamiskerrasta.Niitä kun pitäisi aina muutella sen mukaan miten uudelle akalle sattuu kulloinkin sopimaan.
Luojan kiitos on tehty virallinen tapaamissopimus jota noudattaessani saan jatkuvat haukkumiset mutta näin homma edes jotakuinkin toimii.Minä kun en v.ittuillaksenikaan sovi ainuttakaan viikonloppua sen mukaan miten uuden akan muksut kulloinkin tulevat ja miten he haluaisivat elämänsä järjestää.
Näin toimitaan siihen asti kunnes asiat menee niinkuin on sovittu.
Ja mitä tulee siihen parempaan ammattiin niin opiskelen sitä juuri parhaillaan,sekin vaan maksaa ja lainarahoilla opiskelen ja elätän lapset.
:LOL: :LOL:
Naurettavaa tuo "kiusantekosi" ex:si uutta muijaa kohtaan!!!Tuollaisten ihmisten takia varmaan juuri näitä palstoja tarvitaankin!Olisiko liikaa vaadittu unohtaa omat kaunasi ja käyttäytyä normaalin aikuisen tavoin?
Kovastippa olet varma että muutos pahempaan tuli juuri uuden muijan astuttua kuviohin...Ettei vain olisi niin että sinä juuri silloin päätit rueta hankalaksi?
Huvittavaa miten voit vihata uutta naista häntä edes tuntematta!Oleppa aikuinen ja tapaa joskus hänet ja tiedäppä vaikka hän onkin mukava ihminen!
=)
Vai onkohan ex-miehelläsi niin huono ihmistuntemus että valitsee eukoikseen vain ikäviä ihmisiä?! :LOL: Siinä tapauksessa sinä itse kuulut samaan kategoriaan..... :LOL:
 
jessss
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 20:04 Ei-katkera kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 15:38 elareista kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 12:52 Ana kirjoitti:
Kirjoitit asiaa Tinttarella! Täysin samaa mieltä.

Myös nämä kommentit ovat ärsyttäviä äideiltä:
"..vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä.." (Lainaus "Elareista" nimimerkiltä)

Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä exäsi tienaa? Ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mitä lapsenne kuluttaa? Ex:n on tarkoitus auttaa lapsen elättämisessä, ei hoitaa sitä kokonaan, äidilläkin on elatusvelvollisuus. Eikä exän varsinkaan kuulu elättää entistä puolisoaan. Miksi ihmeessä naiset ajattelevat että heillä kuuluu olla samantasoinen elitaso kuin entisellä miehellään? Miksi se pitäisi tasoittaa? Miksi et ole itse hankkinut ammattia josta tienaat neljä kertaa enemmän kuin nyt? Kaikilla on siihen kyllä yhtäläinen mahdollisuus. Jos aivokapasiteetti ei riitä, niin ei siitä ex-miestä kuulu rangaista.

On kyllä pöyristyttävää kuulla ja lukea kuinka rahan perään lasten äidit tänä päivänä ovat!!
Exän tienaamisella on se merkitys että hänen kuuluu osallistua myös taloudellisesti lastensa elämään ja hän kykenee aivan hyvin maksamaan ne elatusmaksut mitkä hänelle on määrätty.
Vaan kun ei maksaisi edes sitä minimimaksua.Joka kuukausi maksaa sen kahdessa erässä vaikka kykenee yhdessäkin erässä maksamaan.Syynä vain ja ainoastaan kiusanteko minulle koska tietää miten tiukilla me eletään.
Mukavaa huomata että kun on maksanut laskunsa ajoissa niin ei voikkaan enää ostaa ruokaa kun exä ilmoittaa että maksaakin elarit osissa.
Lastenvalvoja jo sanoi että mikäli tuo kiusanteko ei lopu niin elatusmaksut korotetaan sille tasolle mitkä ne kuuluisivat olla huomioon ottaen exän tulot.
Rahan perään on pakko olla sillä lapset eivät elä pelkällä rakkaudella vaan kuluttavat todella paljon.
Jos itselläni olisi niin isot tulot etten elareita tarvitsisi lasten menohin niin lopettaisin ne välittömästi ja muuttaisin maasta.
Siinäpähän sitten vinkuisi että millä rahalla käy niitä lapsia tapaamassa.
Maksut sujuivat aivan hyvin ja tulivat säännöllisesti ennenkuin astui uusi akka kuvioihin.Sen jälkeen onkin elämä ollut yhtä tappelua joka sentistä minkä maksaa ja jokaisesta tapaamiskerrasta.Niitä kun pitäisi aina muutella sen mukaan miten uudelle akalle sattuu kulloinkin sopimaan.
Luojan kiitos on tehty virallinen tapaamissopimus jota noudattaessani saan jatkuvat haukkumiset mutta näin homma edes jotakuinkin toimii.Minä kun en v.ittuillaksenikaan sovi ainuttakaan viikonloppua sen mukaan miten uuden akan muksut kulloinkin tulevat ja miten he haluaisivat elämänsä järjestää.
Näin toimitaan siihen asti kunnes asiat menee niinkuin on sovittu.
Ja mitä tulee siihen parempaan ammattiin niin opiskelen sitä juuri parhaillaan,sekin vaan maksaa ja lainarahoilla opiskelen ja elätän lapset.
:LOL: :LOL:
Naurettavaa tuo "kiusantekosi" ex:si uutta muijaa kohtaan!!!Tuollaisten ihmisten takia varmaan juuri näitä palstoja tarvitaankin!Olisiko liikaa vaadittu unohtaa omat kaunasi ja käyttäytyä normaalin aikuisen tavoin?
Kovastippa olet varma että muutos pahempaan tuli juuri uuden muijan astuttua kuviohin...Ettei vain olisi niin että sinä juuri silloin päätit rueta hankalaksi?
Huvittavaa miten voit vihata uutta naista häntä edes tuntematta!Oleppa aikuinen ja tapaa joskus hänet ja tiedäppä vaikka hän onkin mukava ihminen!
=)
Vai onkohan ex-miehelläsi niin huono ihmistuntemus että valitsee eukoikseen vain ikäviä ihmisiä?! :LOL: Siinä tapauksessa sinä itse kuulut samaan kategoriaan..... :LOL:
Osasitpa sen hyvin ilmaista ! Olen täysin samaa mieltä kanssasi !!!! :attn: :headwall: :LOL: :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 12:50 kysymys kirjoitti:
Suostuisitko sinä, yh tai lähihuoltaja, alennettuun elatusmaksuun jos sulla olisi vastaava tilanne - ja itselläsi opiskelijan tiukka talous, kesäkin mennyt työttömänä??
Tuossa tilanteessa ei olisi varaa suostua, periaatteessa suostuisin. Itsetunnolle ottaisi, jos ex-mies rupeaisi raha-asioista puhumaan tuossa tilanteessa. Ajattelisin, että kohta hän pitää minulle esitelmää rahankäytöstä.

Kuten vamaan olet huomannut, niin palstalla kuin oikeassakin elämässä, äitipuolen ei kuulu esittää mielipidettään julkisesti mistään lapsipuoliaan koskevasta asiasta. Raadollista eikä yhtään reilua, mutta totta.
 
elareista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 20:04 Ei-katkera kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 15:38 elareista kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2005 klo 12:52 Ana kirjoitti:
Kirjoitit asiaa Tinttarella! Täysin samaa mieltä.

Myös nämä kommentit ovat ärsyttäviä äideiltä:
"..vaikka exä tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä.." (Lainaus "Elareista" nimimerkiltä)

Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä exäsi tienaa? Ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mitä lapsenne kuluttaa? Ex:n on tarkoitus auttaa lapsen elättämisessä, ei hoitaa sitä kokonaan, äidilläkin on elatusvelvollisuus. Eikä exän varsinkaan kuulu elättää entistä puolisoaan. Miksi ihmeessä naiset ajattelevat että heillä kuuluu olla samantasoinen elitaso kuin entisellä miehellään? Miksi se pitäisi tasoittaa? Miksi et ole itse hankkinut ammattia josta tienaat neljä kertaa enemmän kuin nyt? Kaikilla on siihen kyllä yhtäläinen mahdollisuus. Jos aivokapasiteetti ei riitä, niin ei siitä ex-miestä kuulu rangaista.

On kyllä pöyristyttävää kuulla ja lukea kuinka rahan perään lasten äidit tänä päivänä ovat!!
Exän tienaamisella on se merkitys että hänen kuuluu osallistua myös taloudellisesti lastensa elämään ja hän kykenee aivan hyvin maksamaan ne elatusmaksut mitkä hänelle on määrätty.
Vaan kun ei maksaisi edes sitä minimimaksua.Joka kuukausi maksaa sen kahdessa erässä vaikka kykenee yhdessäkin erässä maksamaan.Syynä vain ja ainoastaan kiusanteko minulle koska tietää miten tiukilla me eletään.
Mukavaa huomata että kun on maksanut laskunsa ajoissa niin ei voikkaan enää ostaa ruokaa kun exä ilmoittaa että maksaakin elarit osissa.
Lastenvalvoja jo sanoi että mikäli tuo kiusanteko ei lopu niin elatusmaksut korotetaan sille tasolle mitkä ne kuuluisivat olla huomioon ottaen exän tulot.
Rahan perään on pakko olla sillä lapset eivät elä pelkällä rakkaudella vaan kuluttavat todella paljon.
Jos itselläni olisi niin isot tulot etten elareita tarvitsisi lasten menohin niin lopettaisin ne välittömästi ja muuttaisin maasta.
Siinäpähän sitten vinkuisi että millä rahalla käy niitä lapsia tapaamassa.
Maksut sujuivat aivan hyvin ja tulivat säännöllisesti ennenkuin astui uusi akka kuvioihin.Sen jälkeen onkin elämä ollut yhtä tappelua joka sentistä minkä maksaa ja jokaisesta tapaamiskerrasta.Niitä kun pitäisi aina muutella sen mukaan miten uudelle akalle sattuu kulloinkin sopimaan.
Luojan kiitos on tehty virallinen tapaamissopimus jota noudattaessani saan jatkuvat haukkumiset mutta näin homma edes jotakuinkin toimii.Minä kun en v.ittuillaksenikaan sovi ainuttakaan viikonloppua sen mukaan miten uuden akan muksut kulloinkin tulevat ja miten he haluaisivat elämänsä järjestää.
Näin toimitaan siihen asti kunnes asiat menee niinkuin on sovittu.
Ja mitä tulee siihen parempaan ammattiin niin opiskelen sitä juuri parhaillaan,sekin vaan maksaa ja lainarahoilla opiskelen ja elätän lapset.
:LOL: :LOL:
Naurettavaa tuo "kiusantekosi" ex:si uutta muijaa kohtaan!!!Tuollaisten ihmisten takia varmaan juuri näitä palstoja tarvitaankin!Olisiko liikaa vaadittu unohtaa omat kaunasi ja käyttäytyä normaalin aikuisen tavoin?
Kovastippa olet varma että muutos pahempaan tuli juuri uuden muijan astuttua kuviohin...Ettei vain olisi niin että sinä juuri silloin päätit rueta hankalaksi?
Huvittavaa miten voit vihata uutta naista häntä edes tuntematta!Oleppa aikuinen ja tapaa joskus hänet ja tiedäppä vaikka hän onkin mukava ihminen!
=)
Vai onkohan ex-miehelläsi niin huono ihmistuntemus että valitsee eukoikseen vain ikäviä ihmisiä?! :LOL: Siinä tapauksessa sinä itse kuulut samaan kategoriaan..... :LOL:
Minä alan käyttäytymään tasan siinä vaiheessa kun exäkin alkaa.Eli maksaa jatkossakin elarinsa kuten kuuluu.Ja tunnen uuden akan erittäin hyvin,olemme tavanneet lukuisia kertoja.En minä häntä vihaa,säälin vaan kun lähti exäni kelkkaan ja nyt huomaa että exällä menee rahat kurkusta alas.Hänhän yrittää vain pitää omat lapsensa ja isensä leivän syrjässä kiinni koska on exäni rahoista riippuvainen.Totta kai hän mielummin laistaa minun lapsieni elareista kuin omien lapsiensa ruuasta,joskaan exäni ei ole heille elatusvelvollinen.Lastenvalvojan sanoja lainatakseni,se suhde ei joulua nää,varsinkaan kun exäni uusi nainen on alkoholiongelmainen kuten exänikin.Sääliksi käy ne lapset vaan eihän ole minun murheeni se.
 
jos äiti ihminen pettää isäihmistä ja heittää isän ulos yhteisestä kämpästä niin millä oikeudella tämä äiti ihminen sitten vielä hakee jotain ylisuuria elareita.myös eron syy saisi vaikuttaa tähän hommaan.ja tämän isäihmisen elarit menee suoraan äiti ihmisen lainanlyhennykseen.

ei se isäkään niitä lapsia yksin tee.enemmän se on naisen käsissä kuin miehen.

tässä tilanteessa kun ollaan niin mitään ylimäärästä ei osteta lapselle vaikka se ei lapsen syy olekaan että on syntynyt.1000 vanhaa markkaa on meille liikaa enkä tiedä voidaanko taloudellisesti itse tehdä montaakaan lasta.

ei kai se miehen uuden naisen vika ole jos sen ex on hieman hölmö...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 12:00 vieras kirjoitti:
jos äiti ihminen pettää isäihmistä ja heittää isän ulos yhteisestä kämpästä niin millä oikeudella tämä äiti ihminen sitten vielä hakee jotain ylisuuria elareita.myös eron syy saisi vaikuttaa tähän hommaan.ja tämän isäihmisen elarit menee suoraan äiti ihmisen lainanlyhennykseen.

ei se isäkään niitä lapsia yksin tee.enemmän se on naisen käsissä kuin miehen.

tässä tilanteessa kun ollaan niin mitään ylimäärästä ei osteta lapselle vaikka se ei lapsen syy olekaan että on syntynyt.1000 vanhaa markkaa on meille liikaa enkä tiedä voidaanko taloudellisesti itse tehdä montaakaan lasta.

ei kai se miehen uuden naisen vika ole jos sen ex on hieman hölmö...
En ymmärtänyt ollenkaan. Mistä puhut?
 

Yhteistyössä