Eläintarhat: Puolesta vai vastaan?

Lunatic
Mikään ei myöskään ole surullisempi näky, kuin jääkarhu tai pingviini kesähelteessä.

Minä vastustan eläintarhoja semmosella intesiteetillä, etten suostu jakamaan edes "hupikuvia", joista selvästi näkee että villieläin on kuvattu vankeudessa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Pyhimys";27452356]Mun mielestä on jokseenkin tekopyhää tuomita eläintarhat ja käväistä sitten ostamassa sikanautaa, tai vielä pahempi: broileria ruokapöytään.[/QUOTE]

No näinpä. Jos ei hyväksy yhtä *askaa asiaa maailmassa, tarkoittaa tämä tietysti vääjäämättä sitä, että pitää taistella vähintään samalla intensiteetillä ihan joka ikistä vääryyttä vastaan. Mikään muu ei tietenkään ole mahdollista, koska kaiken hyväksymisen ja kaiken kieltämisen välissä ei ole mitään.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27453163:
No näinpä. Jos ei hyväksy yhtä *askaa asiaa maailmassa, tarkoittaa tämä tietysti vääjäämättä sitä, että pitää taistella vähintään samalla intensiteetillä ihan joka ikistä vääryyttä vastaan. Mikään muu ei tietenkään ole mahdollista, koska kaiken hyväksymisen ja kaiken kieltämisen välissä ei ole mitään.
Juu, turkistarhaustakaan ei sais kuulemma vastustaa, jos polttaa tupakkaa.

Ilmeisesti pitää olla vähintään Jeesus tai Äiti Teresa, ennen kuin on oikeus puuttua epäkohtiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Carelia
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27453163:
No näinpä. Jos ei hyväksy yhtä *askaa asiaa maailmassa, tarkoittaa tämä tietysti vääjäämättä sitä, että pitää taistella vähintään samalla intensiteetillä ihan joka ikistä vääryyttä vastaan. Mikään muu ei tietenkään ole mahdollista, koska kaiken hyväksymisen ja kaiken kieltämisen välissä ei ole mitään.
Tämän päiväisessä Daily Mailissa liittyen tähän eläintarha-asiaan Newly hatched turtles at Oregon Zoo give hope to Western Pond species | Mail Online
 
Uhanalaisten eläinten geenipankkina oleminen on ok. Loukkaantuneiden/orpojen luonnon eläinten tarhassa pitäminen ok (kannattaa kattoo Kuusamon suurpetokeskuksen karhuja netistä, niitten elämä on vaikuttaa aika hyvältä) jos niitä ei voi vapauttaa luontoon(ihmiseen tottunutta petoa ei yleensä voi). Korkeasaaressa olen käynyt kerran, mietin et syöttääköhän ne ylimääräiset kanit siltään kissoille. En ymmärrä miksi aivan eri ilmasto vyöhykkeiden eläimiä pitää tänne roudata pällisteltäväksi. Ranuan eläinpuistossa osalla eläimistä hulppeat olot, mut ainakin karhut ja jääkarhut "vähän" stressissä(lämpötila ja häkin koko). Lintujen häkkiin pistämistä en ymmärrä mitenkään, paitsi jos on siipirikko. Muissa en oo käyny tai siis joskus kolkyt vuotta sitten Skanssenilla tai jossain(mitä helvettiä kirahvit tekevät Ruotsissa).

Miksi ihmisen pitäis nähdä livenä kaikki mahdolliset eläimet? Moni lapsi tunnistaa seepran, leijonan, jääkarhun, krokotiilin...mut sit ei eroteta lammasta ja vuohta toisistaan tai tiedetä kumpi on isompi hirvi vai poro.

Kesyt eläimet ja villieläimet on eri asia. Eläimen pito ravinnon lähteeksi on eri asia kuin eläimen pito statussymbolien vuoksi tai näyttämisen halusta.

Sitä paitsi iloa voi saada ihan seuraamalla puusta toiseen juoksentelevaa oravaa seuraamalla, ei siihen mitään tiikeriä tarvita.
 
Vastaan, ottaa päähän kun elukoita pidetään häkissä (etenkin lintuja ja sellaisia jotka tarvitsevat muutenkin suuren reviirin), mutta olen minä sinne lapsiakin vienyt pällistelemään...
Isot kissat ovat todella säälittäviä kun kulkevat ympäri häkkiä neuroottisen oloisena. Mutta onpa tuolla maailmalla vieläkin karumpia eläintarhoja kuin meidän Korkeasaari. Pahin mitä itse olen nähnyt on kai ollut Katmandussa..siellä paikalliset repivät hupia eläinten kepillä tökkimisestä kaltereiden läpi.:headwall:
 
[QUOTE="Pyhimys";27452356]Mun mielestä on jokseenkin tekopyhää tuomita eläintarhat ja käväistä sitten ostamassa sikanautaa, tai vielä pahempi: broileria ruokapöytään.[/QUOTE]

Miksi? Ihminen on sekaravinnon syöjä siinä missä karhukin, miksi ihmisen lihansyönti muuttuu tekopyhäksi, jos ei halua katsella normaali reviiriinsä nähden hieman pienehköön tilaan asutettua villieläintä? Joka kenties asuu häkissään kymmeniä vuosia, lihasian elämä kestää n. 7kk, lihanaudan n.18 kk ja broilerin ? (heitolla 6 viikkoa?). Nauta ja sika on kesytetty jo muutama sata sukupolvea sitten. Tiikeri ei ole kesykissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips

Yhteistyössä