eksän kaipuuta vai pikkujuttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meepi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meepi

Vieras
Heips Ellit, mutta lisäksi etenkin kaksilahkeiset foorumistit!

Olisi tällainen hieman eriskummallinen tapaus: Olen seurustellut ja asunut miesystäväni kanssa vajaan vuoden ja minua on jäänyt vaivaamaan ehkä vähäpätöinenkin asia. Mieheni käyttää puhelintaan suhteellisen vähän, sillä hänet tavoittaa koneen äärestä reaaliajassa käytännössä lähes koko työ- ja vapaa-aikansa. Hänellä on kuitenkin jäänyt puhelimeensa eksänsä (olivat kahdeksan vuotta yhdessä) numero hellitelevästi Maiju-Kulta nimellä. Asia tuli ilmi kun miehen luvalla kerran paikannin omaa puhelintani soittamalla siihen miehen puhelimesta. Satun vielä olemaan eksän kaima, mutta nimeni on hänen puhelimessaan muodossa Sukunimi, Etunimi. Olen miestä kiusoitellut asiasta, mutta hän ei ole halunnut / saanut aikaiseksi muuttaa nimiä neutraalimpaan suuntaan. Puhelin ei hänelle tosiaan mikään joka hetkessä läsnä oleva kapistus ole, joten tuon voisi toisaalta kuitata viitseliäisyydellä.

Eräs aiempi seikka vain pistää minut miettimään. Mies ei aluksi ollut millään poistaa eksänsä kuvaa lompakostaan, vaikka olin sen nähnyt ja maininnut silloinkin vitsaillen että eikö olisi jo päivityksen paikka sillä saralla. Itseäkin nolostutti kun siinä kävi lopulta niin että itse printtasin oman valokuvani ja suoraan pyysin miestäni vaihtamaan kuvan. Korostin vielä ettei minua mitenkään vaivaa että hänellä entisen puolisonsa kuva on, mielestäni sen paikka ei vain ole lompakossa paikalla, jossa ihmisillä on tapana pitää rakastettunsa tai lastensa kuvia.

Mitä mieltä olette, kannattaako minun ottaa asia suoraan puheeksi ja kertoa kuinka paljon asia minua tahtomattanikin surettaa ja painaa, silläkin uhalla että mies ärtyy tungettelevaisuuteeni ja alkaa mököttää? Entä miltä vaikuttaa muuten, voiko tällaisessa enää olla kyse vain viitseliäisyydestä vai esimerkiksi jatkuvasta kaipauksesta eksän perään. Kumppanini ei eksäänsä kovin usein mainitse, muttei se tunne olevan myöskään arka aihe joka herättäisi erityisiä näkyviä tunteita esiin.

(eksän nimi on luonnollisesti muutettu..)

Oletko tullut hänen elämäänsä ennen eroa? Se voisi selittää syyllisyydentunteen.

Muuten sanoisin, että anna hänen hoitaa itse ex pois mielestään, muuten saat painostavan maineen ja se ei ole kivaa. Eikö aika hoida asian ja vielä nopeammin, jos sinä toimit oikein.

Miehillä on ihmeellinen taipumus pitää eksä jotenkin symbolisesti elämässään (esim. noiden lompakon kuvien avulla) vaikka on jo uusi nainen kuvioissa. Itse olen sanonut ihan suoraan että esim. eksän nimellä kirjaillut tavarat ja hyllyllä olevat söpöily-pusukuvat voi laittaa johonkin muistolaatikkoon ja yrittää keskittyä uuteen elämään. Jos on vielä niin kiinni eksässä ettei siihen pysty, niin kannattaa varmaan selvitellä tunteita vielä itsekseen ennen kuin lähtee uuteen suhteeseen.

Ei miehille symbolit merkitse niin paljoa, ei ainakaan minulle. En välttämättä vedä jostakin kuvasta johtopäätöksiä omassa kodissani. Siinähän se on ollut. En välttämättä tyhjennä puhelinta.

Mutta jos alkaisin elämään niin, että kuvittelisin tilanteita ja tuntemuksia toisen puolesta, niin voisin toimiakin, eli siivoilisin muita varten turhia pois.

Eli ei miehen valokuvista kannata kovin pitkälle tehtäviä johtopäätöksiä tehdä, mutta tietysti jotakin niistä saa selville niistä tunteista, joita miehellä on ollut.

Voi se olla jopa positiivinen asia ja kyky pitää yllä ystävyyttä, vaikka suhde olisikin poikki, sillä on se paljon fiksumpaa erota sovussa.

Eksäni erosta on semmoiset neljä vuotta ja emme todellakaan olleet edes nähneet toisiamme ensimmäisen kerran kuin vasta vajaa kaksi vuotta sitten. Miesystäväni ja eksä olivat ehtineet olla seitsemän vuotta naimisissa ja kiintymystä on varmasti lisännyt se, että naisella oli entisestä suhteesta kaksi pientä lasta, joiden varttumista miesystäväni sai seurata. Oli niille ihan aito otto-isä.

Otin asian järkevästii puheeksi, en viitannut siihen että mies olisi tehnyt väärin minua kohtaan tai vastaavaa. Kommentit olivat ihan rentoja, nimet ja vastaavat kuulemma vain tosiaan kulkivat mukana ilman kummempia tunnelatauksia, paljon siihen tyylin kuin No kertoikin. Mies aikoi kuitenkin vaihtaa nimen tai poistaa sen lähiaikoina. En tosiaan enää aio ottaa aihetta puheeksi kun se kerran tuli selvitettyä.

Painostavan maineesta: Koen onneksi olevani helppo ja tasava kumppani, en valita juuri mistään, mutta olen kova pohtimaan ja analysoimaan ja mies sen varmasti minusta on alusta asti tunnistanut eikä se ole tuntunut häntä vaivaavan. En kai minä muunkaanlainen osaa olla, mutta yritän kuitenkin tehdä voitavani etten tosiaan ahdistavaksi käänny.

Yhteistyössä