Eksä päätti sitten näköjään tyhjentää tytön tilin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aina voit yrittää avata tilin lapsen nimelle, mutta pankin on päästettävä toinenkin huoltaja tilin rahoihin käsiksi, jos tällä on holhoustoimen rekisteriote, jossa näkyy lapsen kaikki viralliset huoltajat ja hän on yksi niistä..

Ei niihin käsiksi tarvitse päästää, mutta yhdessä on sovittava, että miten rahoja käytetään :) Pankin virkailijan tulisi jo tilin avaustilanteessa kertoa ja varmistaa, että jos lapsella on kaksi edunvalvojaa, niin molemmat allekirjoittavat lomakkeen, jossa sovitaan alaikäisen lapsen tilinkäytöstä.

Minä olen osuuspankissa käynyt jokaiselle kolmelle lapselleni avaamassa tilit ihan yksin. Ei ole tarvittu kun minun allekirjoitukset. Ja nämä tilit on vielä avattu kaikki eri vuosinakin...

Ja meillä on kaikki tilit samojen nettitunnusten "alla" joten sekä minä että mies voidaan siirrellä rahaa kenen tililtä vaan toiselle tilille jos olisi tarve.

Osuuspankissa määritetään kenellä on käyttöoikeus tiliin. Meillä on niin, että käyttöoikeus vain meillä vanhemmilla ja kummankin vanhemman allekirjoitus tarvitaan nostoissa eikä kortteja tiliin myönnetä ennen kuin lapset 15v.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja tietää:
Alkuperäinen kirjoittaja törkeetä:
avaa toinen tili. exän tietämättä. Eipä sitten pääse niihin rahoihin käsiksi.

ei voi avata, kun tarvii molempien allekirjoitukset.

Miten niin tarvii? Saathan sä kai lapselles avata vaikka 16 tiliä jos haluut..

Ja isovanhemmat tai ihan vieraatkin voi.

Meillä on isovanhemmat avannu kaikille lapsille tilit, mutta minä ja ukko ollaan jouduttu käydä allekirjoittamassa sopimus.

Ja tämä Siis Riihimäenseudun osuuspankissa

Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äiti:
Ja meillä on kaikki tilit samojen nettitunnusten "alla" joten sekä minä että mies voidaan siirrellä rahaa kenen tililtä vaan toiselle tilille jos olisi tarve.

Mutta ellei sopimuksessa lue muuta niin ette saa tehdä niin ilman yhteistä päätöstä.

Ap on nyt hyvä ja soittaa eksälle ja ilmoittaa tarkistavansa tiliehdot. Ja jos niissä lukee, että päätökset on tehtävä yhdessä niin ilmoittaa sopimusrikkomuksesta pankille ja tarvittaessa myös poliisille.

ne lapsen nimissä olevat rahat on muuten lapsen omaisuutta ja siitä voi tulla saiputtaa jos ottaa lapsen tililtä rahaa..valtio voi jopa isommissa summissa määrätä ihan ulkopuolisen edunvalvojan jos rahaa häviää lapsen tililtä..

Itse en moiselle tilille enää säästelis, jos noin onneton ex on. Todella törkeetä toimintaa.
Sinuna vaan säästäisin lapselle rahaa johonkin toiselle omalla nimellä olevalle tilille. Eikai se niin nökönuukaa ole, kun itse kuitenkin tiedät mihin rahat on tarkoitettu. Ja ex:lle en tietty kertois mitään tästä säästämisestä. Siinäpä sitten miettis miksei lapsen tilille ikinä tule rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
ne lapsen nimissä olevat rahat on muuten lapsen omaisuutta ja siitä voi tulla saiputtaa jos ottaa lapsen tililtä rahaa..valtio voi jopa isommissa summissa määrätä ihan ulkopuolisen edunvalvojan jos rahaa häviää lapsen tililtä..

Näinpä juuri. Talouselämässä oli todella hyvä artikkeli lapsen rahoista tässä alku vuonna, kannattaa lukasta jos vaikka kirjastosta löytää sen lehden.

Meillä ukki aukaisi lapsille tilit ja niihin on käyttöoikeus vain minulla nyt kun lapset ovat pieniä. Eikä siihen mitään vanhempien allekirjoituksia tarvittu...

Itse olen avannut lapsille tilit netissä... sekin onnistuu joissain pankeissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

Näinpä juuri. Talouselämässä oli todella hyvä artikkeli lapsen rahoista tässä alku vuonna, kannattaa lukasta jos vaikka kirjastosta löytää sen lehden.

Itse valtiolla tätä alaikäisten varojenkäyttöä tarkastavana tiedän, että valtion valvontaoikeus laukeaa pääsääntöisesti kun alaikäisen varallisuus ylittää 15 000 euroa. Toki ilmoituksen edunvalvojan väärinkäytöksestä voi tehdä sitä ennenkin, mutta... ...(kävin varmistaa parilta kollegalta) kynnys edunvalvojan vaihtamiseen on suuri - tuhansien eurojen väärinkäytössä. Ensisijaisesti edunvalvojien tulisi sopia keskenään asia, mut tossa tapauksessa viranomaistaho voi olla kunnan sosiaalitoimi, jos esim. elarien maksussa tulee ongelmia tms..

No ei kyllä tarvi mitään allekirjoitusta tai sit avaat sen tilin eri pankkiin. Mun äitini on avannut pojalleni tilin, eikä mun nimeä koskaan oo tarvittu. Oon avannu ihan itekin pojalle säästötilin, eikä toisesta vanhemmasta kukaan oo ikinä kyselly. Näin ainakin Nordealla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rontti:
No ei kyllä tarvi mitään allekirjoitusta tai sit avaat sen tilin eri pankkiin. Mun äitini on avannut pojalleni tilin, eikä mun nimeä koskaan oo tarvittu. Oon avannu ihan itekin pojalle säästötilin, eikä toisesta vanhemmasta kukaan oo ikinä kyselly. Näin ainakin Nordealla.

No meidän konttorissamme Nordeassa on kyllä aina vaadittu molempien huoltajien allekirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Rontti:
Eikä mikään estä sua avaamasta sitä tiliä omalle nimellesi, vaikka sinne sitten lastasi varten rahaa säästäisitkin...

tätä meinasin just ehdottaa... eli avaat itelle rinnakkaistilin, se kyllä onnistuu

Minä sain ukon kanssa hänen muksuilleen tilit avattua, eikä hänen exän nimeä tarvittu vaikka heillä yhteishuoltajuus.Mun exäl ei ole oikeutta tyttäreni tiliin,se muutettiin erotessamme.Sen verran sen tunnen

Minä olen eronnu ja ex-miehen kans yhteishuoltajuus kumpaanki lapseen, silti avasin heille tilit jotka näkyy vain minun verkkopankissa, mitään ex-miehen allekirjotuksia ei tarvittu. Vain minun allekirjoitus. Ja vain minulla ja lapsilla on käyttöoikeus tileihin. Sama homma oli meillä, siksi ne uudet tilit avasinkin.

Minä olen myös avannut lapsilleni tilit ihan yksin. Ei tarvittu isän allekirjoitusta. En muista, että itsekään olisin mitään allekirjoittanut. Tilit vain avattiin. Osuuspankissa ollaan asiakkaina.

Meillä oli aikanaan pojalle oma tili, jonka exä kans tyhjensi. Vei pojan kastelahjaksi saamat 1000 euroa ! No, sille tilille en enää rahaa siirrellyt vaan pojalle säästölippaisiin vaan rahaa. Niihin ei mies päässyt käsiksi. Sitten sain yksinhuoltajuuden ja avasin pojalle oman tilin, johon vain minulla käyttöoikeus. Ei enää murheita. Käsittääkseni olisi tarjolla sellaisiakin tilejä lapsille, joihin molemmilla käyttöoikeus, mutta tarvitaan molemmat yht'aikaa pankkiin nostamaan rahaa, laittaa saa kuka vaan, mutta yhdessä nostettava tai valtakirjalla.
Kysy asiaa suoraan pankista niin saat ihan oikean varmuuden kuka ja ketä tarvitaan tilin avaamiseen ja käyttämiseen.

Pakko linkittää tähän yks juttu:
https://www.op.fi/op?cid=150813502&srcpl=3

Etenkin sieltä kohta:
Lapsen nimissä oleva omaisuus - pienikin - on todella hänen omaansa. Se ei ole perheen tai vanhempien omaisuutta. "Koko perhe ei voi lähteä Kanarian-lomalle lapsen rahoilla", Kimmo Luojus havainnollistaa.

Jos perheelle ostetaan asunto, lapsen varoja saa käyttää siihen vain, jos hän saa asunnosta rahoitusosuuttaan vastaavan omistusosuuden.

Lapsen varoja ei myöskään pidä käyttää edes lapsen itsensä tavanomaisiin elinkustannuksiin - asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, koulunkäyntiin.

"Vanhemmilla on vastuu lapsen elatuksesta, ja tällaiset juoksevat menot kuuluvat vanhempien maksettaviksi", Kimmo Luojus sanoo. Poikkeuksena maistraatti pitää lähinnä vain lapsen saamaa perhe-eläkettä. Sehän on tarkoitettu korvaamaan kuolleen vanhemman tuloja, joten sillä voi yleensä maksaa lapsen elinkustannuksia.

mie en jaksanu lukea läheskään koko ketjua mut kun me erottiin exän kans nii kävelin pankkiin ja ilmotin siellä et exän oikeus käyttää tytön tiliä loppuu siihen. Ja se loppu. Ei minun tarvinu keltään hakea mitään nimmareita.

Tarvii olla molempien huoltajien allekirjoitus jos siis yhteishuoltajuus,juuri itse pojalle yritin avata omikseen tiliä mutta eipä vain onnistunut ainakaan Oulussa.Pitää olla exän siis pojan isän nimmarit myös,käyttöoikeus tulee kans samalla tiliin kun on yhteishuolto että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja jimppu:
Tarvii olla molempien huoltajien allekirjoitus jos siis yhteishuoltajuus,juuri itse pojalle yritin avata omikseen tiliä mutta eipä vain onnistunut ainakaan Oulussa.Pitää olla exän siis pojan isän nimmarit myös,käyttöoikeus tulee kans samalla tiliin kun on yhteishuolto että näin.

Mie oon kyllä aukassu nuoremmalle tilin eikä kukaan kyselly miehen allekirjoitusta lappuihin. =)

Yhteistyössä