Ekan luokan kertaus vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kamalan vaikea miettiä mikä olisi paras ratkaisu. Kerrata nyt ensimmäinen luokka vai katsoa vielä toinen luokka miten se sujuu ja sitten kerrata tarvittaessa se.

Lapsi kai suoriutuu aika rimaa hipoen matematiikasta ja äidinkielestä. Valtaosin on saanut kokeista Hyvä arvosanoja ja muutaman erinomaisen ja yhden tarvitset harjoitusta vielä sekä aika monta kohtalainen. Lukeminen on kuitenkin vielä todella hidasta ja kirjoittaminen ei suju. Lapsi ei osaa sanoa helpoistakaan sanoista tuleeko niihin keskellä kaksi vai yksi samaa kirjainta ja pitkät sanat luulee kirjoittavansa oikein mutta usein sanat eivät ole kuin vähän sinnepäin. Ylimääräisiä harjoituksia lapsi ei oikein ole innokas tekemään emmekä ole viitsineet kamalasti

Tuntimerkinnät ovat pääasiassa positiivisia mutta kerran on häiriköinyt tunnilla höpöttämällä ja syksyn aikana myöhästymisiä tuli kolme. Nyt joulun jälkeen myöhästymisiä ei onneksi enää ole ollut.

Tokalla luokalla pärjätäkseen kai pitäisi osata jo lukea ja kirjoittaa hyvin ja kolmannella pitäisi olla jo todella sujuvaa. Asia miksi epäröin ehdottaa ensimmöisen luokan kertaamista on kavereiden kanssa eri luokalle joutuminen. Lapsi on todella hidas tutustumaan muihin. Oli samojen lasten kanssa eskarissa ja nyt ekalla. Vidoin on alkanut tutustumaan muihin lapsiin ja saanut hyviä kavereita.
Mitä tekisitte tilanteessamme? Ehdottaisitteko ekan kertaamista vai katselisitteko vielä toisen luokan heti perään miten koulu lähtee jatkumaan kun lapsi vähän kasvaa ja kehittyy?
 
vierailija
Olisin hyvin matalalla kynnyksellä yhteydessä ihan lapsen opettajaan ja kysyisin hänen näkemystään asiasta, että miten menee. Minun mielestä tuossa ei vielä ole aineksia ekan luokan tuplaamiseen.
 
vierailija
Käykääpä lainaamassa kirjastosta kirjoja, jotka ovat tarkoitettuja juuri lukemaan oppiville - olikohan joku Banaani-sarja? Onhan niitä muitakin, ihan lapsen oman mieltymyksen mukaan. Ja yhdessä luette niitä. Onko muuten Oppi ja ilo-sivustot tuttuja? Siellä on mukavaa puuhuu matemaattisia ja äidinkielellisiä taitoja ajatellen ja niitä kehuttäen. Meillä oli ko.sivusto kovassa käytössä aikanaan. Ja yleisesti semmosta kannustavaa, iloista yhdessä tekemisen ja oppimisen meininkiä. Leipokaa yhdessä, lukekaa leivontaohjetta ja anna samalla lapsen itsensä mitata ainekset. Ulkoilkaa, lukekaa osoitekylttejä, Aku Ankkoja, pelatkaa lautapelejä. Ylipäätänsä antakaa eväät sille, että uuden oppiminen on kivaa ja että taitojen eteen on kiva tehdä töitä. Yhdessä.
Ja juttelisin asiasta openkin kanssa. Tosin voisi olettaa, että jos ope olis huolissaan, niin olisi jo ollut teihin yhteyksissä. Mutta häneltä nyt ainakin saa tietoa ja vinkkiä, mitä kannattaa tehdä ja mikä olisi lapselle parasta.
 
tällaiset luokan kertaukset ovat täysin turhaa ajan haaskausta jos kyseiset aineet eivät kiinnosta tai motivaatio on nollassa.Ottaisin ensin selvää siitä miksei lauseiden muodostaminen meinaa onnistua,onko kyseessä jokin häiriö kehityksessä vaikka lukihäiriö,toinen syy miksei menesty koulussa mikä tulee mieleen on se kiusataanko koulussa.Näistä tämmöisistä asioista kyllä ottaisin selvää ensiksi ennenkuin päättäisin luokalle jäämisestä.luokan kertaamisesta ei ole mitään hyötyä ellei ole motivaatiota.Eikä varmaaan tunnu hyvältä jos koulukaverit jos niitä on vaihtuu.
 
vierailija
Siis onko koulu suositellut kertaamista? Onko koulu ottanut tukitoimet käyttöön? Onko lukitestit tehty?

Kirjoittamiseen nuivasti suhtautunut sai kirjoitella meillä kauppalistoja. Sanelin, mitä sinne pitää laittaa. Välillä oli vähän kaupassa ihmettelemistä, mitä siellä oikein lukee (käsiala ja kirjoitusvirheet), väliin sinne oli ilmestynyt mukaan lapsen omia ostotoiveita maitojen, perunoiden ja mustapippureiden joukossa.
 

Yhteistyössä