Ekaluokkalaisten matikka

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No näin joo, mutta nuo noomit ovat oikeasti kuin joillekin kehitysvammaisille apukeinoksi väännettyjä pötkylöitä. Että ihan kun 7-vuotias ei muka tajuaisi numeroita, niin tehdään jotain hemmetin matoja, joista ei saa mitään selvää.
Niin..muutoshan on aina alussa pahasta. Kuitenkin nuo noomit havainnollistavat mm.visualisesti ja uskallan väittää että lapset nopeastikin hoksaavat noomit ja osaavat käyttää niitä oppimisessaan. Tuohan se siihen leikkisyyttä mukaan mikä tuossa vaiheessa on hyväkin.
Sen sijaan juuri joidenkin aikuisten jäykistyneeseen maailmaan nuo eivät käy mutta onneksi matematiikkaakin opetetaan nyt todella monipuolisesti jotta jokainen lapsi pääsee siihen sisään helposti.
 
vierailija
Ei meidän ekaluokkalaisen kirjassa kyllä ole näkynyt mitään noomeja. Hajotelmia treenaavat kyllä, mutta siinä kirjassa lasketaan ihan kolikoita, palikoita tai kaloja tms.

Erilaisia visuaalisia apuja kyllä on, miten lukuja hahmottaa. Ja hajotelmien tarkoitus kai on iskostaa selkärankaan peruslaskutoimitukset, jotka on muun matikan perusta.
 
vierailija
Niin..muutoshan on aina alussa pahasta. Kuitenkin nuo noomit havainnollistavat mm.visualisesti ja uskallan väittää että lapset nopeastikin hoksaavat noomit ja osaavat käyttää niitä oppimisessaan. Tuohan se siihen leikkisyyttä mukaan mikä tuossa vaiheessa on hyväkin.
Sen sijaan juuri joidenkin aikuisten jäykistyneeseen maailmaan nuo eivät käy mutta onneksi matematiikkaakin opetetaan nyt todella monipuolisesti jotta jokainen lapsi pääsee siihen sisään helposti.
Mielestäni tässä mennään nyt nyt niiden jäljessä olevien ehdoilla. Kuten sanoin, useimmille tuon ikäisille numerot ja yksinkertaiset laskut ovat jo tuttuja. Mutta kun luokassa on ne muutamat vähän hitaammin oppivat, niin pitää kehittää jotain typeriä palikkamalleja, että kaikki pääsisivät mukaan.

Paitsi että tällä mallilla hukataan enemmistön oppimispotentiaali, myös turhaan sekoitetaan niiden keskivertotyyppien ja heikompien oppimisprosessia (juuri oppineet laskemaan numeroilla, nyt sotketaan jotkut noomit kehiin).

Ja edelleen, kyse ei ole siitä, etteivätkö sopisi aikuisten (ainakaan omaani) jäykkään maailmaan. Olen vastaavilla keinoilla opettanut 4-5-vuotiaita lapsia ymmärtämään numeroita ja laskemista. Ongelma on mielestäni siinä, että kouluikäisille lapsille väännetään asioita kuin vähä-älyisille. Oppimateriaalit pitäisi olla suhteessa iänmukaiseen kehitystasoon. Ja nämä noomit eivät kyllä ole.
 
vierailija
Niin..muutoshan on aina alussa pahasta. Kuitenkin nuo noomit havainnollistavat mm.visualisesti ja uskallan väittää että lapset nopeastikin hoksaavat noomit ja osaavat käyttää niitä oppimisessaan. Tuohan se siihen leikkisyyttä mukaan mikä tuossa vaiheessa on hyväkin.
Sen sijaan juuri joidenkin aikuisten jäykistyneeseen maailmaan nuo eivät käy mutta onneksi matematiikkaakin opetetaan nyt todella monipuolisesti jotta jokainen lapsi pääsee siihen sisään helposti.
Eikö hälytyskellot soi, kun jo matematiikkaa osaavat sanovat etteivät kykene hahmottamaan noista mitä lukua tietty pötkylä edustaa?
Itselläni on tietynlainen lukihäiriö, enkä kykene hahmottamaan, kuulemaan tai muistamaan asioita jotka eivät ole loogisia, ymmärrettäviä tai yhdistettäviä.
Noista pötkylöistä pärjäisin vain 1-4 kanssa, koska pystyin laskemaan silmistä mitä lukua edustavat. Mutta muuten jos minulle nyt laitettaisiin 3 pinkkiä pötkylää vierekkäin, niin en Ikinä kykenisi muistamaan mitä lukua tuo pötkylä edustaa. Jostain jeesuksen ihmeestä pitäisi muistaa että pinkki pötkylä on 8 ja ruskea kakkapökäle on 9.
Ehei. Ei mitään toivoa, ei riitä lyhyen matikan E siihen että osaisin eppuluokkalaisten pötkylöitä.
 
vierailija
Mielestäni tässä mennään nyt nyt niiden jäljessä olevien ehdoilla. Kuten sanoin, useimmille tuon ikäisille numerot ja yksinkertaiset laskut ovat jo tuttuja. Mutta kun luokassa on ne muutamat vähän hitaammin oppivat, niin pitää kehittää jotain typeriä palikkamalleja, että kaikki pääsisivät mukaan.

Paitsi että tällä mallilla hukataan enemmistön oppimispotentiaali, myös turhaan sekoitetaan niiden keskivertotyyppien ja heikompien oppimisprosessia (juuri oppineet laskemaan numeroilla, nyt sotketaan jotkut noomit kehiin).

Ja edelleen, kyse ei ole siitä, etteivätkö sopisi aikuisten (ainakaan omaani) jäykkään maailmaan. Olen vastaavilla keinoilla opettanut 4-5-vuotiaita lapsia ymmärtämään numeroita ja laskemista. Ongelma on mielestäni siinä, että kouluikäisille lapsille väännetään asioita kuin vähä-älyisille. Oppimateriaalit pitäisi olla suhteessa iänmukaiseen kehitystasoon. Ja nämä noomit eivät kyllä ole.
Eli Noomit sekoittaa tavallisen lapsen älykkyyden ja rajoittaa sitä. Pitäisi olla vähän jotain fiksumpaa. No miten nuo kalat sun muut, mitä joku ehdotti. Pistät seuraavassa vanhenpainkokouksessa nyt oikein kunnon puhutteluun sen opettajan, joka keksi ottaa noomit käyttöön! Vanhat hyvät, tiku, karkkipaperit ja pullat, ne pitää lapsen älykkyyden nyt sentään jollain tasolla!
 
vierailija
Eikö hälytyskellot soi, kun jo matematiikkaa osaavat sanovat etteivät kykene hahmottamaan noista mitä lukua tietty pötkylä edustaa?
Itselläni on tietynlainen lukihäiriö, enkä kykene hahmottamaan, kuulemaan tai muistamaan asioita jotka eivät ole loogisia, ymmärrettäviä tai yhdistettäviä.
Noista pötkylöistä pärjäisin vain 1-4 kanssa, koska pystyin laskemaan silmistä mitä lukua edustavat. Mutta muuten jos minulle nyt laitettaisiin 3 pinkkiä pötkylää vierekkäin, niin en Ikinä kykenisi muistamaan mitä lukua tuo pötkylä edustaa. Jostain jeesuksen ihmeestä pitäisi muistaa että pinkki pötkylä on 8 ja ruskea kakkapökäle on 9.
Ehei. Ei mitään toivoa, ei riitä lyhyen matikan E siihen että osaisin eppuluokkalaisten pötkylöitä.
Vitsi, kyl se ihan hyvin menee lyhyen matikan lubenturilla noi osaa kattoo. Sää oot ylikoulutettu.
 
vierailija
Meidän lapsella on ollut noomit käytössä ja kauhuissani olen. Laskurutiinia ei synny. Kyllä sitä matikkaa oppii toistoilla ja harjoittelemalla eikä keskustelemalla montako noomia tai nenukkia tarvitaan. Säälitää oma lapsi että joutuu noilla noomeilla laskeman. Kirjojen sivut on täynnä t

Opettajat ovat saaneet noomeista niin paljon huonoa palautetta että eivät mielellään anna enää kirjoja kotiin, joten läksyjäkäön ei juuri tule.

Toivottavasti opetuksen tasoero on mahdollista kuroa joskus umpeen.
 
vierailija
Jos se toimii, niin hyvä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että juurikin tuo alkeismatematiikka on niin simppeliä, että sitä ei tarvitse helpottaa yhtään. Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää se perinteinen "kolme omenaa ja kun yksi otetaan pois, niin...". Voisivat ennemmin kehittää jonkun pelin, jonka avulla 16-vuotias saa kymppejä pitkästä matematiikasta.
Enpä olisi paremmin voinut sanoa. Ehkä olenkin itse tuon kirjoittanut.
 
vierailija
Matematiikan osaaminen on huonontunut tasaisesti. Eli ehkä pitäisi palata takaisin 1950-luvulle opetusmetodeissa. Oliko silloin noomit käytössä? Tai kuinka kauan ne ovat nyt olleet käytössä? Koska valmistuu ensimmäinen noomikoulutettu insinöörisukupolvi?
 

Yhteistyössä