Mielestäni tässä mennään nyt nyt niiden jäljessä olevien ehdoilla. Kuten sanoin, useimmille tuon ikäisille numerot ja yksinkertaiset laskut ovat jo tuttuja. Mutta kun luokassa on ne muutamat vähän hitaammin oppivat, niin pitää kehittää jotain typeriä palikkamalleja, että kaikki pääsisivät mukaan.
Paitsi että tällä mallilla hukataan enemmistön oppimispotentiaali, myös turhaan sekoitetaan niiden keskivertotyyppien ja heikompien oppimisprosessia (juuri oppineet laskemaan numeroilla, nyt sotketaan jotkut noomit kehiin).
Ja edelleen, kyse ei ole siitä, etteivätkö sopisi aikuisten (ainakaan omaani) jäykkään maailmaan. Olen vastaavilla keinoilla opettanut 4-5-vuotiaita lapsia ymmärtämään numeroita ja laskemista. Ongelma on mielestäni siinä, että kouluikäisille lapsille väännetään asioita kuin vähä-älyisille. Oppimateriaalit pitäisi olla suhteessa iänmukaiseen kehitystasoon. Ja nämä noomit eivät kyllä ole.