Ekaluokkalaisten matikka

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko täällä ekaluokkalaisten äitejä? Onko teidän lapsilla matikassa niitä ihmeellisiä noomeja?
Jotenkin ihan älyttömän vaikeaksi tehty perusmatikka. Jotain noomeja, joista muodostuu toisia noomeja, eikä niitä edes ulkoapäin erota, mikä on mikä.

Tuolta näkyy kuva:
https://www.valteri.fi/mista-on-hyva-oppimispeli-tehty/

Perustuu siis ilmeisesti johonkin peliin, ja perusidea hyvä, että kokonaisvaltaisemmin opetetaan ymmärtämään matikkaa, mutta toteutus on järkyttävän huono.
 
Apap
Olen kyllä todella tyytyväinen, että on lapselle perus plus- ja miinuslaskut opetettu ennen koulua ja kertolaskuistakin osa, voin kuvitella, miten vaikeaa homma olisi noilla ihme noomeilla.
 
Apap
En tiedä, miksi tämä ärsyttääkin niin paljon, mutta tuosta matikan kirjasta ei ymmärrä mitään :D
Esim jonkun luvun otsikko: Vähennyslasku: Hajotelmat (???) noomeilla
Siis koko kirja on täynnä jotain "hajotelmia", joiden kautta kaikki opetellaan. Kuulostaa jotenkin yksinkertaisen asian liian vaikeaksi tekemistä.
 
vierailija
Noomit ovat sanana oudot mutta niiden edustama palikka-periaate hyvinkin tuttu sillä kaikilla kolmella lapsellani oli eskarissa sellaiset käytössä. Eli noomien tavoin saman väriset palikat edustivat tiettyä lukua, joilla pystyi nopeasti hahmottamaan mm.kymppiparit sekä tutustumaan plus- ja miinuslaskuihin.
 
vierailija
Jos se toimii, niin hyvä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että juurikin tuo alkeismatematiikka on niin simppeliä, että sitä ei tarvitse helpottaa yhtään. Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää se perinteinen "kolme omenaa ja kun yksi otetaan pois, niin...". Voisivat ennemmin kehittää jonkun pelin, jonka avulla 16-vuotias saa kymppejä pitkästä matematiikasta.
 
vierailija
Jos se toimii, niin hyvä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että juurikin tuo alkeismatematiikka on niin simppeliä, että sitä ei tarvitse helpottaa yhtään. Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää se perinteinen "kolme omenaa ja kun yksi otetaan pois, niin...". Voisivat ennemmin kehittää jonkun pelin, jonka avulla 16-vuotias saa kymppejä pitkästä matematiikasta.
Meillä oppilaat eivät enää juurikaan käytä kirjoja ja vihkoja. Kaikki hoidetaan pädeillä ja appseilla.
 
vierailija
Jos se toimii, niin hyvä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että juurikin tuo alkeismatematiikka on niin simppeliä, että sitä ei tarvitse helpottaa yhtään. Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää se perinteinen "kolme omenaa ja kun yksi otetaan pois, niin...". Voisivat ennemmin kehittää jonkun pelin, jonka avulla 16-vuotias saa kymppejä pitkästä matematiikasta.
En usko, että toimii optimaallisella tavalla. Kuten sanoit, nuo yksinkertaisemmat jutut, jotka ovat tuttuja jo arkielämästä, sujuisivat helpommin ihan sellaisenaan. Nyt on yksinkertainen asia tehty vaikeammaksi.

Ja tosiaan voisivat kehittää pelejä niiden vaikeampien juttujen opiskeluun. Siitä olisi oikeasti hyötyä.
 
vierailija
Tuttu idea, minun ensimmäisen luokan opettajani käytti aikoinaan samaa ideaa. (y) Tosin osasin jo lukea, kirjoittaa ja laskea sujuvasti ennen kouluun menoa, mutta tuo oli silloin ihan hauskaa.
No samaa sanoi oma lapsi, että ihan hauskoja. Mutta parikin kaveria tiedän, jotka eivät osaa juurikaan laskea, ja vaikea kuvitella, että näin vaikealla tavalla niitä hyvin oppivat.
 
vierailija
Noomit ovat sanana oudot mutta niiden edustama palikka-periaate hyvinkin tuttu sillä kaikilla kolmella lapsellani oli eskarissa sellaiset käytössä. Eli noomien tavoin saman väriset palikat edustivat tiettyä lukua, joilla pystyi nopeasti hahmottamaan mm.kymppiparit sekä tutustumaan plus- ja miinuslaskuihin.
Ehkä nuo sopisivatkin eskariin paremmin, eikä kouluun.
 
vierailija
Toihan on ihan mahtava idea. Sen lisäksi, että lapset oppii visuaalisella tavalla, että luku 1 on pienempi kuin 5, ne oppii äkkiä palikkagrafiikan perusteet ja tulee olemaan huippuja tulkitsemaan tilastoja! :D
 
vierailija
Ei koulu sen kummosempi paikka ole kuin eskarikaan:D. Itseasiassa nykyään samaa lafkaa. Ja ekaluokalla opetellaan matikkaa ihan samoilla perusperiaatteilla kuin eskarissakin - numeroilla leikkiminen on vahvasti vielä mukana erilaisilla välineillä ja materiaaleilla.
Kuvittelisin, että useimmat ekaluokkalaiset ovat juuri oppineet laskemaan yksinkertaisia plus- ja miinuslaskuja, ja sitten aletaan sotkea pakkaa jollain noomeilla eli palikoilla. Sekaisin nuo menevät.
Ehkä eniten konseptissa vaivaa se, että noomeista/palikoista ei päältä päin näy, mitä numeroa edustaa. Että pakko ulkoa opetella jotkut pötkylät, mikä sitten haittaa loogista päättelyä.
 
vierailija
Ei koulu sen kummosempi paikka ole kuin eskarikaan:D. Itseasiassa nykyään samaa lafkaa. Ja ekaluokalla opetellaan matikkaa ihan samoilla perusperiaatteilla kuin eskarissakin - numeroilla leikkiminen on vahvasti vielä mukana erilaisilla välineillä ja materiaaleilla.
Niin mutta kun ne on jo eskarissa opeteltu, niin miksi koulussa vielä jauhetaan samaa?
 
vierailija
Toihan on ihan mahtava idea. Sen lisäksi, että lapset oppii visuaalisella tavalla, että luku 1 on pienempi kuin 5, ne oppii äkkiä palikkagrafiikan perusteet ja tulee olemaan huippuja tulkitsemaan tilastoja! :D
Tietenkin, jos sana Noomi kuulostaa hankalalta, niin vois kysyä pelinkehittäjältä, voisko sen nimetä uudestaan vaikka palikaksi.
Ehkä tosiaan olisi selkeämpi, jos olisivat ulkoasulta ja nimeltään palikoita. Nyt ovat matomaisia hahmoja, joista mahdoton visuaalisesti hahmottaa, mitä lukua edustaa.
 
vierailija
Kuvittelisin, että useimmat ekaluokkalaiset ovat juuri oppineet laskemaan yksinkertaisia plus- ja miinuslaskuja, ja sitten aletaan sotkea pakkaa jollain noomeilla eli palikoilla. Sekaisin nuo menevät.
Ehkä eniten konseptissa vaivaa se, että noomeista/palikoista ei päältä päin näy, mitä numeroa edustaa. Että pakko ulkoa opetella jotkut pötkylät, mikä sitten haittaa loogista päättelyä.
Aika monessa eskarissa on noomien edustamat palikkapötkylät käytössä matikassa, joten tuskin ekaluokkalaisille tuottaakaan tuskaa. Eri asia on sitten vanhoihin kaavoihin kangistuneet vanhemmat:D.
 
vierailija
Ehkä tosiaan olisi selkeämpi, jos olisivat ulkoasulta ja nimeltään palikoita. Nyt ovat matomaisia hahmoja, joista mahdoton visuaalisesti hahmottaa, mitä lukua edustaa.
Niin tai jos ne olisivat ulkonäöltään ja nimeltään ihan vaan numeroita. Siinä olisi sekin etu, että numeroita käytetään ihan oikeasti, mutta koskaan ei tule auton rekisterinumero olemaan noomeilla kirjoitettu.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Aika monessa eskarissa on noomien edustamat palikkapötkylät käytössä matikassa, joten tuskin ekaluokkalaisille tuottaakaan tuskaa. Eri asia on sitten vanhoihin kaavoihin kangistuneet vanhemmat:D.
Niin, onhan se äidille hieman noloa, jos ei osaa auttaa ekaluokkalaista laskutehtävissä koska "matematiikka on kamalaa" :confused:. Toivottavasti isällä on palikat (noomit) paremmassa järjestyksessä...

Naisten matematiikkataitojen kehittymistä rajoittavat tehokkaasti omat ennakkokäsitykset joita koulutoverit vahvistavat...

 
vierailija
Niin, onhan se äidille hieman noloa, jos ei osaa auttaa ekaluokkalaista laskutehtävissä koska "matematiikka on kamalaa" :confused:. Toivottavasti isällä on palikat (noomit) paremmassa järjestyksessä...

Naisten matematiikkataitojen kehittymistä rajoittavat tehokkaasti omat ennakkokäsitykset joita koulutoverit vahvistavat...
No meillä ei ole kyse siitä. Itse tykkäsin koulussa matikasta ja työssäni hyödynnän kaiket päivät taitojani. Ja ehkä juuri siksi olen asiasta nyt niin ärsyyntynyt.
Ymmärrän siis ajatuksen tuossa taustalla, että matikasta pitäisi tehdä hauskempaa jne., mutta mielestäni tässä tehdään vain yksinkertaisesta jutusta vaikeampaa.
 

Yhteistyössä