Ekaluokalle menossa ja ei osaa lukea...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kun tuntuu että meidän poika on jotenkin jälkeen jäänyt kun kaikki muut eskari-ikäiset osaavat jo vanhempien mukaan lukea. Meidän poika ei edes tunne kaikkia kirjaimia. Miten vois kesän aikana opettaa vai onko tarpeellista? Matematiikassa pärjää hyvin ja osaa laskea jo ekaluokkalaistenkin laskuja, mutta lukemispuoli tökkii.

ei ole tarpeellista opettaa eikä kannata koska koulussa opetellaan lukemista eri lailla kuin meidän kouuaikoina. Kyllähän se ekaluokka on juuri sitä varten että siellä se lukemisen ja laskemisen taito opitaan. Ja jos ei ekana vuotena onnistu niin sitten tuplataan ekaluokka joka sekin on hyvin yleistä nykyisin eikä häpeän asia niinku joskus sillon ku me äidit ollaan koulua käyty. Saatat tehdä enempi haittaa kuin hyötyä jos alat itse opettamaan.

Eri lapset oppii eri tahtiin eri asioita. Teillä poika on jo harjaantunut matematiikassa.
Entisaikaan ei ollut eskareita, mutta nykyisin lapset oppii jonkinverran jo siellä lukemaan. Etenkin jos ei heitä tyrmätä heti alkuunsa ettei sinun vielä tätä tarvitse osata.
Tai ettei viitsitä vastata lapselle muuta kuin että en jaksa selittää, opettavat sitten koulussa.
Mikään pakko ei ole osata kouluun mennessä muttei siitä kyllä mitään haittaakaan ole.

Eilen just ope sanoi todistuksia jakaessa että
"suurin osa ei osannut lukea ekalle tullessaan, eikä tarvinnutkaan. Me opettajat olemme täällä sitävarten että me opetamme lapset lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Se on meidän työtämme. Ja nyt jokainen lapsi tässä luokassa osaa lukea ja kirjoittaa niin että kanssa ihmiset ymmärtävät ja tietävät mistä puhutaan."

viiden äiti
Yksikään lapsistani ei ole lukenutg ennenkuin ekalla luokalla jouluun mennessä, hyvin ovat pärjänneet ja ammattinsa löytäneet. Nuorin ihan tokarilla syksyllä yläasteelle.
Alä turhaa huolehdi! Onnea opintielle:)

ap
minäkin olen sitä mieltä että sinne mennään oppimaan, mutta tuntuu siltä että meidän poika olis ainoa joka ei osaa lukea (eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä) vai kehuvatko vanhemmat lapsia turhan päiten?

JONSERED Karhunkantaja
On se vaan ihme, että vanhemmat stressaavat moisilla asioilla. Neuvolakäyntejäkin varten harjoitellaan, että osaa...

Elämä on oppimista, koko ajan. Turha kiire ei ole hyväksi ja sairasta ladata lapsen niskaan suorituspaineita jo synnytysosastolta...

näin on koulussa oppii, oliko niin että yleisesti ottaen tavoitteena et kaikki lukisivat jouluna jo jonkin verran... =) ei hätiä siis... ja kiva toisaalta että osaa matikkaa... sitä ei taas varmasti ihan kaikki muut osaa,jokaisella on jotakin taitoja.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
ei ole tarpeellista opettaa eikä kannata koska koulussa opetellaan lukemista eri lailla kuin meidän kouuaikoina. Kyllähän se ekaluokka on juuri sitä varten että siellä se lukemisen ja laskemisen taito opitaan. Ja jos ei ekana vuotena onnistu niin sitten tuplataan ekaluokka joka sekin on hyvin yleistä nykyisin eikä häpeän asia niinku joskus sillon ku me äidit ollaan koulua käyty. Saatat tehdä enempi haittaa kuin hyötyä jos alat itse opettamaan.
nykyään eskarissa opetetaan lukemaan. Kirjaimiin tutustutaan.
jopa joissain päiväkodeissa viisvuotiaiden kerhossa opetetaan lukemista ja tavutusta.

nykyään lukemaan koulussa opetetaan liuattamalla (vai mikä se sana oli)
ja olen useilta kuullut että jos lapsi ei ole osannut jo kouluun mennessä hiukan lukea niin on tuottanut vaikeuksia koska ei ole pysynyt muiden mukana.

että tähän huonoon suuntaan suomessa ollaan menossa

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
jopa joissain päiväkodeissa viisvuotiaiden kerhossa opetetaan lukemista ja tavutusta.

ja olen useilta kuullut että jos lapsi ei ole osannut jo kouluun mennessä hiukan lukea niin on tuottanut vaikeuksia koska ei ole pysynyt muiden mukana.

Mutta ei sitä ole pakko hyväksyä!

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:

Tätäkin asiaa seurataan jo eskarissa ja suositellaan eskarivuoden tuplaamista jos tuntuu että lapsi ei ole koulukypsä vielä. Samaten suositellaan aika helposti ekaluokan uudelleen käymistä jos tuntuu että lapsi ei ole ekan vuoden aikana oppinut tarvittavia asioita.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Katrusa:
meillä ainakin lapsi käy nyt toisen kerran esikoulu kun ei osaa kaikkia kirjaimia. sanottiin esikoulussa että kirjaimet on tunnistettavassa.
näin se nykyään menee. ikvä kyllä
Oletteko todellakin noin vedätettävissä? :eek: Ei voi olla ainoa syy kerrata eskaria, eskariahan ei ole edes pakko käydä.

Nöyränä, kuin lampaat teuraalle menossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Mutta ei sitä ole pakko hyväksyä!
no kerro että mitä teet jos et hyväksy.
mä oon ollu päiväkodissa töissä jossa LTO opetti viskareita lukemaan. En hyväksynyt sitä koska jokainen joka ymmärtää hieman lapsen kehityksestä tajuaa että "pakolla" opettaminen ei tuossa iässä ole hyvä. Eri jos lapsesta lähtee halu kirjaimiin.

Sanoin esimiehelle asiasta ja hän oli sitä mieltä että lukemista ei tarvi opettaa lapsille, mutta yllätys yllätys ei tehnyt mitään.

että mitä sitten vanhempana tekee jos ei halua hyväksyä. Ja eskari kijoissa nykyään on jo kirjaimet että eskareille se on jo "virallisesti" siirtynyt

ap
meille kyllä sanottiin että poika on koulukypsä sekä eskarissa että puheterapiassa jossa käy r-opetuksessa, vaikkei siis kaikkia kirjaimia tunnekaan. Siis mun täytyy nyt kuitenkin alkaa kirjainten opettejaksi... vai? 10 kirjainta ei tunnista.

August
Josissakin tapauksissa on parempi ettei osaa lukea ennen kouluun menoa. En tiedä miten nykyään opetetaan lukemista, mutta kun itse aikoinaan menin kouluun ja osasin lukea niin mut pakotettiin opetteleen tavuttain lukeen...no arvaahan sen ettei siitä mitään tullut ja arvostelu oli sit sen mukainen. Nykyään varmaan ei näin ole jos osaa lukea niin sitä varmaan tuetaan toisella tavalla.

Yhteistyössä