Ekaluokalle menossa ja ei osaa lukea...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Alkuperäinen kirjoittaja Katrusa:
meillä ainakin lapsi käy nyt toisen kerran esikoulu kun ei osaa kaikkia kirjaimia. sanottiin esikoulussa että kirjaimet on tunnistettavassa.
:eek:
Täällä eskarissa riitti että oman nimen osaa kirjoittaa ja tunnistaa ne kirjaimet. Ja siitä koulu sitten jatkoi.
no siellä missä mä olin nin yx yritti että ei yhtä viisvuotiasta siirrettäs eskariin. Kun ei taidot riittänyt.
eskariin menessä ei tarvi kun osata pitää huolta omista tavaroista.
Jotkun LTO haluaa päteä ja opettaa. Ei vaan ole jaksanut lukea opettajaksi ja sitten lapset kärsii.

onneksi tämä viisivuotias pääsi eskariin! psykologin kautta...

ei oo kiire
no tuo että osaa lukea on minusta vähän suhteellinen käsite. eräs äiti kehuskeli että heidän 4 veensä on oppinut lukemaan. jotkut toki oppivat jo niinkin nuorena, mutta tässä tapauksessa kävi ilmi että 4 v osasi lukea oman nimen ja isi ja äiti jne. meidänkin 4v on osannut jo pitkään "lukea" oman nimensä, perheenjäsenten nimet ja esim tiikeri, nalle puh jne, mutta mielestäni ei ole silti kyse siitä että osaa lukea... hän vain on oppinut tunnistamaan miltä kunkin nimi näyttää...

viiden äiti
Koulukypsyys ja lukemisen osaaminen eivät ole sama asia.
Lapsi voi olla ei koulukypsä vaikka nosaisi lukeakin. Koulussa oppivat.
Eskari tuplataan jos lapsi muuten ei koulukypsä, ei sen vuoksi ettei tunne kirjaimia.

Sirkkeli
Meidän tytön opettaja ainakin jakoi hieman oppilaita sen mukaan, miten osasi lukea ja minkälaista opetusta/tukea näin ollen tarvitsi. Ei tarvitse osata lukea kun menee kouluun.

JONSERED Karhunkantaja
Jos ei halua hyväksyä, ei kukaan velvoita viemään lasta eskariin.

Oppivelvollisuus ei ala 6-vuotiaana (paitsi erityistapauksissa). Eskarin tärkein päämäärä on opettaa sosiaalisia taitoja. Ja jos vanhemmat ovat vain hiljaa, eivätkä sano/tee mitään, siirtyy eskariin suurempi ja suurempi osa opetuksesta.

meillä ainakin lapsi käy nyt toisen kerran esikoulu kun ei osaa kaikkia kirjaimia. sanottiin esikoulussa että kirjaimet on tunnistettavassa.
Meiänkään tuleva ekaluokkalainen ei osaa lukea, eikä varmaankaan osaa kaikkia kirjaimiakaan nimetä, mitään puhettakaan ei oo ollu et eskari pitäs kerrata, loppukeskustelussa LTO sanoi et koulussa sit oppii loput.

harmaapöllö
meidän lapsi ei eskarissa osannut lukea, mutta kun tuntui, että siellä suurin osa osasi lukea ja lapsella oli kauhea hinku oppia, niin katsottiin sitten meidän lapsen kanssa pari päivää aapista ja oppi lukemaan. ehkä hyvä ehkä ei, ainakaan ei huoleta, että ei opi. mutta varmasti pärjää koulussa semmoiset jotka ei osaa lukea ihan kuten nää lukevatkin.

Viblsp
Meillä esikoinen oppi lukemaan ja kirjoittamaan vähän aikaa sitten. Kirjoitustaito tuli ensin. Ja ikää nyt 4v 7kk. Tulee olemaan tylsää ekalla luokalla, kun muut eivät osaa lukea. Mutta niin, ei mikään pakko todellakaan, koulu on sitä varten, että siellä opitaan.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Meillä esikoinen oppi lukemaan ja kirjoittamaan vähän aikaa sitten. Kirjoitustaito tuli ensin. Ja ikää nyt 4v 7kk. Tulee olemaan tylsää ekalla luokalla, kun muut eivät osaa lukea. Mutta niin, ei mikään pakko todellakaan, koulu on sitä varten, että siellä opitaan.
Sama Mossadilla, vaan ei tylsää koulussa. On paljon muutakin opittavaa ja hyvä opettaja osaa huomioida.

meillä
tuleva eskarilainen tunnistaa suurimman osan kirjaimista mutta varsinaisesti ei kyllä lukea osaa. Kirjoittaa osaa jonkin verran esim. nimensä ja silleen kun aikuinen luettelee kirjaimia niin osaa kirjoittaa. Matemaattisella puolella on sit enemmän ongelmia vaiko onko sit vaan kiinnostuksen puutetta. Esim. neuvolassa ei mallista rakentaminen onnistunut sit oikein millään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Jos ei halua hyväksyä, ei kukaan velvoita viemään lasta eskariin.

Oppivelvollisuus ei ala 6-vuotiaana (paitsi erityistapauksissa). Eskarin tärkein päämäärä on opettaa sosiaalisia taitoja. Ja jos vanhemmat ovat vain hiljaa, eivätkä sano/tee mitään, siirtyy eskariin suurempi ja suurempi osa opetuksesta.
siis hä. No mitä se hyödyttää. ja jodeinkin on pakko viedä eskariin.
tietenkin eskarin tuplaaminen ilman perusteita... siihen voi vaatia jo selvitystä.
mutta ei nuo asiat ole niin yksinkertasia ja kun kaikissa päiväkodeisa ei ole samat työtekijät niin tavat on todella erit.

Kippuravarvas
On ihan pimeetä että nykyään pitäs osata jo 4-veenä lukee :kieh: Koulu on sitä varten että siellä opetetaan ne taidot. Siis eihän siinä mitään jos oppii itellään, mutta opettamaan ei pitäisi alkaa.

moi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun tuntuu että meidän poika on jotenkin jälkeen jäänyt kun kaikki muut eskari-ikäiset osaavat jo vanhempien mukaan lukea. Meidän poika ei edes tunne kaikkia kirjaimia. Miten vois kesän aikana opettaa vai onko tarpeellista? Matematiikassa pärjää hyvin ja osaa laskea jo ekaluokkalaistenkin laskuja, mutta lukemispuoli tökkii.
Ja nyt tokalla kokeista tulee pelkkiä kymppejä.

Itse en osannut lukea/kirjoittaa kouluun mennessä ja sielläpä sitä sitten opeteltiin kuten koulun tarkotuksena on. En edes kaikkia kirjaimia tuntenut. Itse kun olin harjoittelussa ekaluokalla niin itseasiassa koko porukasta yksi osasi lukea kouluun tullessaan, muutama tunsi lähes kaikki kirjaimet ja loppuosa opetteli kaiken alusta pitäen.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Itse en osannut lukea/kirjoittaa kouluun mennessä ja sielläpä sitä sitten opeteltiin kuten koulun tarkotuksena on. En edes kaikkia kirjaimia tuntenut. Itse kun olin harjoittelussa ekaluokalla niin itseasiassa koko porukasta yksi osasi lukea kouluun tullessaan, muutama tunsi lähes kaikki kirjaimet ja loppuosa opetteli kaiken alusta pitäen.
Ennen tosiaan oli eri tavalla.
Tuttavani poika on juuri ekalta päässyt ja kauhulla kuuntelin mikä vauhti nykyään ekalla on lukemaan oppimisella.
Kaikki luokalla jotka ei entuudestaan osannut olivat ihan pihalla eikä pysyny mukana. Toki tähän vikuttaa varmaan opettaja. En usko että joka suomen koulussa tahti on sama. Ja varmasti opettajan valmistus vuosi vaikuttaa, ainakin joissain tapauksissa.
Se van nykyään on kurjaa että moni on opettanut lapsia lukemaan, vaikkei lapsi ole halunnut ja LTO den suuri innostus opettaa on helmposti mennyt siihen että on opetettu kun opettamisen into on niin suuri.

lapsen tulisi saada olla lapsi. Koulussa kerkee istoa vuostolkulla putkeen opiskelemassa.

Siis mitä????
Ei meilläkään hajua kaikista kirjaimista, kyllä se on niin että koulussa tarkoitus oppia asiat. Kunhan nimensä osaa sanoa ja kirjoittaa niin sen pitäisi riittää!!!

just
Ei ole tylsää oppilaalla, jos osaa lukea, eikä ole vaikeaa, jos ei osaa. Ihme uskomuksia taas täällä. Noin puolet kouluun menevistä osaa lukea ja toinen puoli ei. Oppilaat jaetaan ekalla lukijoihin ja ei-lukijoihin, ja kukin saa tasonsa mukaista opetusta. Liu'uttamalla on opetettu jo ainakin 20 vuotta lukemaan. Itse opetin kaikki lapseni sillä tavalla reilusti ennen koulun alkua. Esikoinen tosin oppi ihan itse, jo 3-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Ei ole tylsää oppilaalla, jos osaa lukea, eikä ole vaikeaa, jos ei osaa. Ihme uskomuksia taas täällä. Noin puolet kouluun menevistä osaa lukea ja toinen puoli ei. Oppilaat jaetaan ekalla lukijoihin ja ei-lukijoihin, ja kukin saa tasonsa mukaista opetusta. Liu'uttamalla on opetettu jo ainakin 20 vuotta lukemaan. Itse opetin kaikki lapseni sillä tavalla reilusti ennen koulun alkua. Esikoinen tosin oppi ihan itse, jo 3-vuotiaana.
no kunkaikkien tapauksen tiedät niin kerroppa siitä mun työpaikasta ja sitten tästä viimesimmästä kaverini lapsesta.
jään odottamaan vastausta että kuinka se menikään

No mä oon kyllä sitä mieltä ettei ketään voi pakottaa oppimaan, etenkään sitä 4v lasta. Kyllä se halu oppia on ihmiseen rakennettu sisälle.
Ja se on täysin vanhanaikaista uskoa että koulussa olisi tylsää jos osaa lukea sinne mennessä. Hyvä opettaja tarjoaa lapselle kykyjen mukaisia tehtäviä.
Tässä sen näkee miten on ihmiset jo opetettu tasapäistämään kaikki lapset samanlaiseksi :headwall:

JONSERED Karhunkantaja
netskuli

Olen vihdoin löytänyt sinussa vertaiseni kärjistäjän. :D

"Eikä kenenkään ole pakko lastaan eskariin laittaa, päivähoidossa olevaakaan ei voi sinne väkisin roudata. Ja ihan oikeasti saa nostaa metelin ja vaatia vastauksia, eikä ole pakko hyväksyä kaikkea.

Esiopetuksesta OPH:n sivuilla:

Esiopetusta annetaan lapsille oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna ja sen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta vahvistaa lasten oppimisedellytyksiä.

Kunnalla on lakiin perustuva velvollisuus järjestää esiopetusta. Vanhemmat ratkaisevat lapsen osallistumisen esiopetukseen. Esiopetus on osallistujille maksutonta.

Esiopetuksen oppilailla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen tai oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävään riittävään avustukseen, jos matka on yli viisi kilometriä tai jos matka on lapselle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen.

Esiopetus:

* kehittää monipuolisesti lasten koulunkäyntivalmiuksia
* vapaaehtoista ja maksutonta
* järjestetään päivähoitopaikassa tai koulussa, kunnilla järjestämisvelvollisuus
* valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet määrittävät sisällöt ja tavoitteet
* laajuus vähintään 700 tuntia vuodessa
* lapsen subjektiivinen oikeus päivähoitopaikkaan säilyy

Esiopetuksen tavoitteet

Esiopetus ja perusopetus etenevät lapsen kehityksen kannalta johdonmukaisesti. Esiopetuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen myönteistä minäkuvaa ja hänen oppimaan oppimisen taitojensa kehitystä.

Esiopetuksen keskeisiä sisältöjä ovat:

* kieli ja vuorovaikutus
* matematiikka
* etiikka ja katsomus
* ympäristö- ja luonnontieto
* terveys
* fyysinen ja motorinen kehitys
* taide ja kulttuuri

Opetushallituksen vahvistamat valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ohjaavat esiopetuksen sisällön suunnittelua ja toimivat perustana paikallisille opetussuunnitelmille."

Ja linkki OPH:n Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin http://www.oph.fi/ops/esiopetus/esiops.pdf

Yhteistyössä