Ekaluokalle menijä ei osaa lukea..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja normiko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

normiko

Vieras
Tätäkin palstaa lukiessa tuntuu että KAIKKI ekalle menijät osaa lukea ja kirjottaa sujuvasti ja lisäksi laskea.
Mun tyttö 6v (syksyllä menee ekalle siis) osaa melkein kaikki aakkoset, numerot noin 15 asti ja vähän laskeakkin. Mutta lukemisesta ei tietoakaan:)
Onko muilla näin "poikkeuksellisia" lapsia;)?

Meidän poika 6v, ei todellakaan osaa lukea. Numeroita osannee reilut 20, mutta ei kyllä osaa vielä kaikkia aakkosiakaan. Ja siis eskarissa on :) Tuntuu niin hassulle, että kun itse menin kouluun, niin ehkä 1 luokassa osasi lukea ja nyt melkein toisin päin :O

mä olen aina kuvitellut että ne sen seillä koulussa oppii ekalla vältävästi ja tokalla sujuvammin ..huomasin vaan että toi mun 6v.poikani lukee jo 4 kirjaimisia sanoja aika hyvin ja pitempiäkin tavailee..meinasi iskeä pieni shokki että missä välissä tämä on tapahtunut.nyt sitten joka ilta luetaan sängyssä sellasia kirjoja että saa itsekkin tavailla ja on aivan onnessaa.

Älä turhaan stressaa: tyttösi oppii silloin, kun oppii. Ja koulu on sitä varten, että siellä opetetaan. Uusimpien tutkimusten mukaan koulussa lukemaan oppivat ottavat aiemmin oppineet kiinni noin kahdessa viikossa, mitä tulee lukunopeuteen ja tekstin ymmärtämiseen, joten millään tavoin ei ole haitaksi, vaikkei osaisi lukea ekaluokalle tullessa.

Tätäkin palstaa lukiessa tuntuu että KAIKKI ekalle menijät osaa lukea ja kirjottaa sujuvasti ja lisäksi laskea.
Mun tyttö 6v (syksyllä menee ekalle siis) osaa melkein kaikki aakkoset, numerot noin 15 asti ja vähän laskeakkin. Mutta lukemisesta ei tietoakaan:)
Onko muilla näin "poikkeuksellisia" lapsia;)?

Meillä tyttö eskarissa, laskee sataan, osaa kirjaimet ja osaa laskeakin yhteen ja vähentää mutta ei osaa lukea. Eli kutakuinkin samoin kuin teillä.

[QUOTE="myö";22996487]Älä turhaan stressaa: tyttösi oppii silloin, kun oppii. Ja koulu on sitä varten, että siellä opetetaan. Uusimpien tutkimusten mukaan koulussa lukemaan oppivat ottavat aiemmin oppineet kiinni noin kahdessa viikossa, mitä tulee lukunopeuteen ja tekstin ymmärtämiseen, joten millään tavoin ei ole haitaksi, vaikkei osaisi lukea ekaluokalle tullessa.[/QUOTE]

Juu en stressaa, ajattelin vaan että kaikkiko muut muka osaa;)
Muistelin omaa kouluunmenoani, luokaltani kaikki oppi vasta koulussa lukemaan!

meilläkin eskarilainen eikä todellakaan osaa lukea. tuntee kirjaimet ja numerot.
meillä myös toka ja kolmasluokkalainen, eivät osanneet lukea kouluun mennessä mutta siinä syksyn aikana oppivat :)

Ei munkaan koululaisista kumpikaan osannut lukea kun menivät kouluun. Jouluun mennessä oppivat ja ihan kivasti ovat pärjänneet. Itse osasin lukea aikoinani ja se oli tosi tylsää kun ei sitten ollut oikein tunnilla tekemistä kun toiset vasta opettelivat.

Ensinnäkin;ei tarvii osata lukea,koulussa oppii kyllä.
Toiseksi: nyt on TAMMIkuu,ja tyttösi menee kouluun SYKSYllä. Tässä on reilu puol vuotta vielä aikaa.. Itse opin lukee sinä kesänä minkä jälkeen menin kouluun,ja näin olen kuullut monen muunkin oppineen. Ehkä tieto kohta alkavasta koulusta innostaa?

Yhteistyössä