Eka kertaa mulla tuli itku meidän raha-asioiden kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häpeää todella itseään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin ja ennenkun joku keksii aukoa päätään että on vara ostaa lankaa, mutta ei maitoa. Lanka on ostettu KIRPPUTORILTA yli kuukausi sitten 50 sentillä ja puikot ovat olleet minulla jo vuosikausia.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeää todella itseään;22513998:
Mulla on yks hiiva aina hätävarana pakasteessa eli sitä on ja sämpylöitä minä teenkin kun leipä on lopussa, kun jauhoja ja hiutaleita on sen verran et saan taikinan. tuo maito on nyt se mikä tökkii. täällä halvimmalla saa 1.69e
Mut kyl mä jotain keksin.

No niin :) Kaikki on todellakin hyvin. Etukäteen järkätty ruokaa pakkaseen. 4-vuotiaskin kestää kyllä, kun toteat vain, että nyt ei ole maitoa, maito on loppu. Ja että kauppaan mennään seuraavan kerran vasta perjantaina. Onko teillä ihan aina myös esim. lapsen lempileivänpäällistä? 4v. ei välttämättä osaa tehdä eroa sen välille onko lopussa juusto/kinkku/maito.

[QUOTE="vieras";22514041]Kyllä, mutta sen pitää saada myös pankki myöntämään eli tarvii vakityöpaikan ja tulot ja luottotiedot.[/QUOTE]

Itseasiassa luottokortin saa nykyään ihan opiskelija tai kotiäitikin halutessaan. Luottotietojen pitää toki olla kunnossa.

HUOM. Jos ap:lla ei ole rahaa, niin ap ei juo maitoa. Yksinkertaista. Ap ei ilman maitoa kuole janoon vaan hanasta tulee lähes ilmaiseksi vettä.

Vähän kuin mä valittaisin siitä, miten kauhea kriisi on kun mulla ei ole varaa sisäfilepiffiin joka perjantaille :'( Jos ei ole varaa luksukseen niin sitten ei ole, ei se mikään maailmaa suurempi ongelma ole kun on kuitenkin varaa ostaa ihan hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Voi v*ttu miten empatiakykyistä porukkaa täällä taas. Joku purkaa pahaa mieltään, niin pitää heti olla nälvimässä vahingoniloiseen sävyyn. Tässä nyt tuskin kuitenkaan oli kyse siitä ettei aloittaja ilman kyseisiä elintarvikkeita pärjäisi. Mikähän siinä on, että suomalaisessa kulttuurissa pahaa mieltä ei saa ilmaista tai omasta ahdingostaan valittaa ilman että heti ollaan huutelemassa Afrikan lapsista ja vertaamassa siihen, miten ennen syötiin pähkinä kerran viikossa ja silti kiskottiin tukkikuormia hampailla. Aloittajalle tsemppiä, toivottavasti raha-asiat siitä vielä selkiintyy.

Monesti oon joutunut tuohon tilanteeseen ja kummasti siitä vaan selviää. Mä en tiedä mitä oikein tapahtuu, mutta silloin kun mä tarvin apua (lainaamaan en myöskään ala, enkä kehtaa kenellekään kertoa koko tilanteesta) niin kuitenkin sitä apua jollain konstilla tulee. Kerran esim. mun vanhempien iso arkkupakastin hajosi kesken heidän lomareissun ja mun piti tietenkin tyhjentää kaikki pelastettavissa oleva meille :D Saatiin ruokaa, vaikkei ehkä ihan sitä kautta kuin osasin odottaa. Ja yhden kerran mun tätini lähetti yllättäen mulle 50€ lasten vaatteisiin. Yleensä ei siis lähettele sellaisia, joku ihmeen mielihalu tuli just silloin lahjoittaa rahaa meille. Ja tuli kyllä todellakin tarpeeseen!

Yleensä kokeilen kuitenkin sellaista itse kun tiedän että tulee tiukat paikat, että vien tavaraa kirpputorille myyntiin. Täällä ainakin saa valita maksaako heti, vai vasta myöhemmin pöytävuokran. Niillä rahoilla me on parikin kertaa eletty se viikko kun rahat on loppuneet.

Kyllä se vielä siitä, asioilla on aina tapana järjestyä :hug:

[QUOTE="santsa";22514157]Voisin laittaa sinne muutaman kympin niin saisit ruokaa pöytään.[/QUOTE]

Kiitos ajatuksesta. En kuitenkaan ota vastaan rajaa palstalaisilta.

Minun isäni oli laittanut meidän tilille jo joulurahat. <3 ei arvannutkaan kuinka helpotti kovasti asia.

Tämä sai olla viimeinen kerta kun näin pääsee käymään. Tästä otimme opiksemme.

On teillä jotain, mitä esmes minulla ei ollut sillon kun lapset oli pieniä. Teillä on tää palsta ja paljon muitakin palstoja, josta löytää samassa tilanteessa olevia. Yksin on kurja sinnitellä köyhänä. Saa edes jakaa tuntojaan muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeää todella itseään;22513021:
Mulla oli tälle viikolle varattuna 5.5 e rahaa että saan sillä leivän ja maitoa pari litraa, niin eikös tuo meidän koululainen tarvinnut sitten sen 5 euroa just huomiseksi kouluun.
Itkuhan mulla pääsi kun sen olin antanut mutta kun ei muutakaan voinut. EN viittinyt kaataa tätä kaikkea lapsen niskaan kuitenkaan. Nyt sitten pitää jotain keksiä että saa jostain sen muutaman euron että maitoa sais etes hakea. Jauhoja on just sen verran että saan sämpylöitä tehtyä.
Turha rueta syyllistään että miten ootte päästäneet tilanteen tuohon. Tässä kuussa on ollut niin paljolla laskuja että yksinkertaisesti elämiseen on jäänyt minimaalisesti rahaa käyttöön.
Yhtäaikaa iso sähkölasku, iso hammaslääkärimaksu, koulukuvat, lasten harrastusten vakuutusmaksut, kotivakuutus, mun lääkekulut ja kahdet talvikengät oli pakko ostaa sekä parit hanskat. Siihen päälle normi laskut vielä.
Onneksi tää on vaan tän hetken ongelma ja perjantaina tullee lapsilisät. Sitten päästääkin normi rytmiin eikä oo näin tiukkaa.
Tuo työttömyyskorvaus kun ei järin suuri ole ja isännän palkka on pieni.
JA töitä olen kyllä hakenut, mutta tällä paikka kunnalla ei yksinkertaisesti niitä ole tällä hetkellä. :(

Mä huhuilin jonkun facebook vertaisryhmän perään. Kuulin meinaan huhun, mutta en löytänyt

Toi on lapsiperheen, etenkin yksinhuoltajaperheen arkea. Mä olisin tosin lykännyt jonkun laskun maksun perjantaille, ja tuollaisia kuukausia tai hätätilanteita varten mulla on visa..

Joidenkin yksihuoltajien. Tätäkään ei pidä yleistää. Ehkä jotain suututtaa mitä aion seuraavaksi sanoa mutta välillä tuntuu että jotkut yksinhuoltajat pärjää taloudellisesti paljon paremmin kuin me perheelliset. Tiedän tapauksia joilla varaa matkustaa 2-3 kertaa vuodessa tosi kauas ja on autot ja hienot puhelimet jne. Elarit, tuet ja kiltit sukulaisetko sponssaa?

Kuullosti ihan meidän kuukaudelta! Ihan turkasen iso sähkölasku, iso hammaslääkärilasku, koulukuvia (no, ei niihin paljoa mennyt, mutta kuitenkin), vesilasku, kiinteistövero jne jne.
Pari viikkoa jo oltu ilman rahaa. Kaupassa tili, jonne ostetaan ruokaa, mutta muuhun ei ole rahaa. Oon oottanut, että pääsisin apteekkiin ostamaan itselleni ihottumalääkettä, kun on taas iho pahana, eikä ole ollut siihen sitten rahaa satsata.
Mutta tätähän tämä on, elämä.

Tsemppiä ap:lle! Minusta vaan jännä, että palstalla aina samaan aikaan tällaisia ketjuja sekä ketjuja siitä kuinka lapset eivät maksa mitään ja kannattaa seurata sydäntään, jos haluaa lisää lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeää todella itseään;22513292:
Ylpeys ei anna periksi pyytää lainaksi rahaa. :S Mutta kyllä me pärjätään varmasti, juodaan mehua loppu viikosta.

kyllä ilman maitoa voi olla joskus, ei siihne kuole.
Ei kaikki juo maitoa lainkaan ja kalsiumia sa silti.

kannattais kuivatuoteitaa varuiksi hankkia ja sitä maitojauhetta, siitä voi hätätilanteessa tehdä maitoa. parempi sekin kui ei mitän.

[QUOTE="vieras";22518559]Kuullosti ihan meidän kuukaudelta! Ihan turkasen iso sähkölasku, iso hammaslääkärilasku, koulukuvia (no, ei niihin paljoa mennyt, mutta kuitenkin), vesilasku, kiinteistövero jne jne.
Pari viikkoa jo oltu ilman rahaa. Kaupassa tili, jonne ostetaan ruokaa, mutta muuhun ei ole rahaa. Oon oottanut, että pääsisin apteekkiin ostamaan itselleni ihottumalääkettä, kun on taas iho pahana, eikä ole ollut siihen sitten rahaa satsata.
Mutta tätähän tämä on, elämä.[/QUOTE]
nuo koulukuvat eivät oo pakollisia, mä en ota kuin luokkakuvan joka vuosi. ei ne lapset niin paljoa muutu,että joka vuosi pitäisi kuvat ottaa.

jos tulee oikin tiukka tilaanne ja tarvii esim reseptilääkkeet, ne saa kyllä tarvittaessa velaksi. EIvät voi ottaa sit riskiä että henkiläö kuolee ku ei oo lääkettä

Alkuperäinen kirjoittaja häpeää todella itseään;22513951:
Selitäppä se tuolle 4 vuotiaalle että sori nyt ei ole maitoa kun äitillä ei ole rahaa sitä nyt ostaa.
Minä kyllä pärjään sillä vedellä, mutta en ilma ruokaa koska olen diabeetikko.
Kyl mää jotain keksin että saan etes purkin maitoa lapsille. Tuo laktoositon maito maksaa valitettavasti hiukan enemmän, mut kyl me pärjätään.

miksihän mä etes luen tätä ketjua kun tulee vaan surkeampi olo.
lapset kyllä ymmärtävät. heistä voi ola luksustakin kun saa KERRANKIN MEHUA ruuan kanssa. Lapset ymmärtävät yllättävn paljon ja tiedätkö on perheitä joiss joudutaan kuukaudesta toiseen pihistämään. lapset ovat oppineet elämän sen kanssa. ilti lapset saattvat ola hyvinkin onellisa, viaak eivät saa poarina päivänä kuukaudesta maitoa tai ei jut saa lempijugurttiaan

no ihan hyvä että on joku lähisukulainen / ystävä, joka pystyy siirtämään pikana tilille rahaa. Vaikka ei siis olisi joululahja, nii nkuin ap llä kävi nyt tuuri, mutta noin yleensä.
Silloin on kymppi-kaks jo suuri apu :) Sellaista summaa kehtaa nyt yleensä kysyä lainaksi, ei ole valtava summa...
toinen koettu konsti on tosiaan tuo s-tili...20 e siellä auttaa kyllä, jos pitää ihan varatilinä, niinkuin monet.
Mutta se juttu tuossa aloituksessa vaivaa mua, että jätä se häpeä nyt kuitenkin pois. Ei siinä ole mitään mieltä, eikä apua sinulle, että ajattelet itsestäsi noin.
Kyllä se on ymmärrettää, että itku tulee raha-asioissa. Hävetä ei tarvitse, se on monelle tuttu tilanne, ja kun on liikaa menoja yhtaikaa, se on hankala tilanne ilman kunnon säästöjä, eli puskuria.

Vahingoniloa? Ei tuo vahingoniloa ole. Nauran vaa sille, että pienet on ongelmat jos maidon sijaan pitää juoda mehua loppuviikon. Jos on varaa pistää monta euroa päivässä juomiin ku sellasta tulee käytännössä ilmatteeks hanastakin. Tää on varmaan tätä suomalaisten köyhyyttä, vähän sama kun yhdessä lehtihaastattelussa mies kommentoi surkeana omistusomakotitalonsa keittiössä, oma auto pihalla, miten surullista on kun ei ole varaa ottaa lapsille koiraa :'( :D Ei silloin tarvii surkutella, voi nauraa ilosta ja onnesta sille kuinka hemmetin onnekas on ollut syntyessään tähän maahan ja omaan elämäänsä!

Mehua voi myös itse tehdä, marjat voi kerätä ilmaiseksi metsästä ja sitten tarvitsee vain vähän sokeria ja vettä niin lähes ilmaiseksi tuollaiset mehut tulee.

Yhteistyössä