eilisen kaupassa syönti ketjun innoittamana teen uuden aloituksen, kun en jaksanut etsiä enää sitä eilistä ketjua

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
- elikkäs miten teillä äidit on niin paljon aikaa ja viitseliäisyyttä, että viitsitte ja joudatte kyttäämään mitä muut kaupassa tekee. suotta kai sitä toisten asioilla pipoaan kiristämään.

- eli eikö ole ihan sama mitä muut siellä tekee, ei tuon syönnin luulis ketään haittaavan.

- ja sit tää varastaminen, se ei todellakaan ole varastamista, että juo nyt vaikka sen pillimehun ennen maksamista, kun kuitenkin sen maksaa. varastamista on se että se mehu laitettais puseron alle piiloon ja luikittais kaupasta ulos, ja sit juotas se aikomattakaan maksaa, eli onko käsitteet hieman mennyt sekaisin.

-sit on todella sellaisia sairauksia muitakin kuin diapetes, että joku tieety juttu on saatava minuutilleen. itsellä ollut tällainen lapsi, ja silloin keskustelin asiasta jopa kaupan henkilökunnan kanssa ja he sanoivat, että toki voin antaa lapselle mehun ja maksaa sit kassalle kun sinne ostosten kanssa suoriudun.

-jos joka asiaan kiinnittää hluomion mitä tuolla kauppareissulla ja yleensäkin asioilla tapahtuu, on nuttura taatusti tiukalla jatkuvasti

Käsittääksen isoissa kaupoissa, joissa on vartijat, niin tuollainen syöminen kaupassa katsotaan varkaudeksi. Koskaan, kun ei ole takeita siitä, että tuote todella maksetaan. Isoissa kaupoissa löytyy päivittäin kymmenien eurojen edestä tyhjennettyjä mehu ym. pakkauksia, jotka on tyhjennetty ja jemmattu hyllyihin. Ei vartija tai myyjä voi tietää päätyykö paketti kassalle nauttimisen jälkeen ja aikaa ei ole kulkea kaikkien lapsiperheiden tai muuten röyhkeästi käyttäytyvien perässä.

Sitä paitsi kassalla on aika ällöttävää käsitellä niitä avattuja mehu- ja makkarapaketteja, kun nesteet valuu sieltä käsille ja hihnalle.

Kyllä se on erittäin huonoa käytöstä vähintäänkin, jollei nyt ihan varastamista. Minusta on aivan turha alkaa sellaista vielä puolustelemaan, koska sanoohan sen nyt tavallinen järkikin, että ensin maksat.
Ihan erikseen on tosiaankin nuo 'hätätapaukset', jos todellakin on uhkana pyörtyminen tms,,

APUA!! silloin mäkin oon myymälävaras :laugh: oon niin tuhat kertaa varmasti juonut sen pillimehun kaupassa ja heittänyt tyhjän purkin kassalle, mutta ei ole tullut sanomista. Ja kaupassa on ollut vartijat jotka varmasti ovat nähneet että avaan mehun ennen maksamista, mutta eivät ole minulle mitään sanoneet. Luulen että on parempi vaihtoehto juoda se mehu ja jatkaa ostoksia kun hakea mehu hyllystä, jonottaa marketin kassalle ja pyörtyä siihen. Varsinkin kun treenin jälkeen menee kauppaan, ei ajattele sitä että on heikko olo johtuen treenistä ja siitä kun ei ole esim muistanut ottaa palautusjuomaa mukaan treeneihin ja kaupassa huomaa ettei ole yksin siellä vaan miljoonan muunkin ostostelijan keskellä ja yleensä siinä vaiheessa mua alkaa heikottamaan ja kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja nirppu83:
APUA!! mutta ei ole tullut sanomista. Ja kaupassa on ollut vartijat jotka varmasti ovat nähneet että avaan mehun ennen maksamista, mutta eivät ole minulle mitään sanoneet.

Samoin.
Tosin jos mä ostan esim. useamman mehun, mä en laita sitä avattua sinne kassahihnalle, vaan sanon että noita oli niin ja niin monta ja tyhjä(t) jä kärryyn.
Mun mielestä on fiksumpaa antaa lapselle natustettavaksi vaikka maissinaksu pussista joka on ostettu nyt kun kuskata omia eväitä. Jos mulla on omat enäät kassissa, ne ei voi tietää mistä ne lasten syömiset tulee, mutta jos vauva nakertaa naksua, josta on pussi kärryssä, niin ei tarvi selitellä kassalla. Nostaa vaan se pussi varovasti ekana ja sanoa "tää on auki"

Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:
Ihan virallisesti tuo syöminen ennen maksamista rinnastetaan kyllä myymälävarkauteen.
no ajatellaanpa asiaa näin. olet kaupungilla, ja sinulta menee housun perse niin halki, että joudut menemääön kauppaan ostamaan uudet. sovitat housut ja jätät ne jalkaan ja maksat kassalle vai vedät hajonneet housut sovituksen jälkeen jalkaan, uudet housut käteen maksat tuotteen ja sit kiskot siinä koko kansan nählden persees paljaaksi ja vaihdat houstu. kumman teet. kyllä ma luulen, että jätät ne housut jalkaasi jo sovituskopissa. ihan samasta asiasta tässä on periaatteessa kyse

Alkuperäinen kirjoittaja sgfd:
Ihan virallisesti tuo syöminen ennen maksamista rinnastetaan kyllä myymälävarkauteen.

sittenhän sie oisit varas ravintolassakin!

kyllä ravintola on ihan eriasia :whistle: mutta minäkin olen sitä mieltä että maksa ensin, ota sitten vasta......
lapsille on syytä opettaa että kaupassa EI saa syödä mitään,ennen kuin on maksanut tuotteen. näin meillä ainakin toimitaan!!
en ymmärrä kuinka lapsella voi tulla kaupassa jano ja on pakko HETI saada pillimehu :snotty: opettakaa ne lapset siihen että nyt lähdetään kauppaan ja juot mehua,maitoa,vettä KOTONA että ei tule kaupassa jano.....
kyllä lapsi kestää sen 20-30min. kun kaupassa käytte!

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
- elikkäs miten teillä äidit on niin paljon aikaa ja viitseliäisyyttä, että viitsitte ja joudatte kyttäämään mitä muut kaupassa tekee. suotta kai sitä toisten asioilla pipoaan kiristämään.
joo en kans ymmärrä.. mä keskityn kaupassa siihen omiin ostosten tekemiseen. enkä ole kyl ikinä nähnyt kenenkään syövän kaupassa.. ehkä en katso tarpeeks. en myöskään ole koskaan ymmärtänyt sitä että kytätään toisten kärryjen sisältöä.

- eli eikö ole ihan sama mitä muut siellä tekee, ei tuon syönnin luulis ketään haittaavan.
pariaatteessa kyllä, niin kaun kun siitä ei muille aiheudu haittaa. mut minä en jaksa toimia kauppapoliisina tässä asiassa.

- ja sit tää varastaminen, se ei todellakaan ole varastamista, että juo nyt vaikka sen pillimehun ennen maksamista, kun kuitenkin sen maksaa. varastamista on se että se mehu laitettais puseron alle piiloon ja luikittais kaupasta ulos, ja sit juotas se aikomattakaan maksaa, eli onko käsitteet hieman mennyt sekaisin.
tätä minäkään en ymmärtänyt.. varastaminen ei ole sitä jos tuoetteen maksaa.. vai onko?

-sit on todella sellaisia sairauksia muitakin kuin diapetes, että joku tieety juttu on saatava minuutilleen. itsellä ollut tällainen lapsi, ja silloin keskustelin asiasta jopa kaupan henkilökunnan kanssa ja he sanoivat, että toki voin antaa lapselle mehun ja maksaa sit kassalle kun sinne ostosten kanssa suoriudun.
aivan

-jos joka asiaan kiinnittää hluomion mitä tuolla kauppareissulla ja yleensäkin asioilla tapahtuu, on nuttura taatusti tiukalla jatkuvasti

ja luulis että menee tuhottomasti aikaa kun kyttää mitä muut tekee. meillä opetetaan lapsille sen lisäks ettei kaupassa syödä mitään se, että tuijottaminen on rumaa.

no ajatellaanpa asiaa näin. olet kaupungilla, ja sinulta menee housun perse niin halki, että joudut menemääön kauppaan ostamaan uudet. sovitat housut ja jätät ne jalkaan ja maksat kassalle vai vedät hajonneet housut sovituksen jälkeen jalkaan, uudet housut käteen maksat tuotteen ja sit kiskot siinä koko kansan nählden persees paljaaksi ja vaihdat houstu. kumman teet. kyllä ma luulen, että jätät ne housut jalkaasi jo sovituskopissa. ihan samasta asiasta tässä on periaatteessa kyse

minä lähtisin kotia vaihtaan ehjät housut.....tai käskisin ystäväni hakee ne housut.....mutta kyllä tämä on aika harvinaista että housut ratkee kaupungilla :whistle:
muuten onnittelut mummille :flower: miltä tuntuu?

no mä haluaisin ihan oikeesti kuulla syyn miksi ihmeessä ylipäätään jnkun pitäisi syödä kaupassa jotain ?? nää diabetes ym on aika harvalla syynä ja kuten ravistettava kirjoittikin niin ko sairautta sairastavat osaavat kyllä varautua syömä tarpeeseen muutoinkin kuin kaupassa syömällä jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
minä lähtisin kotia vaihtaan ehjät housut.....tai käskisin ystäväni hakee ne housut.....mutta kyllä tämä on aika harvinaista että housut ratkee kaupungilla :whistle:
muuten onnittelut mummille :flower: miltä tuntuu?

mäkin lähtisin jos olisin tuossa omassa kylässä.. vaan jos me ostoksille lähdetään niin mennään aina jyväskylään jonne on sen 70km matkaa. tällöin tekisin kyllä noin kuin kastematokin.

No vaikka olenkin sitä mieltä, että jos on sairas ite tai oma lapsi niin pitää sitten ottaa ne omat välineet/eväät/sokeria mitä lie mukaan, jos on riski että tulee heikko olo jne. Aina ei voi tietty muistaa. Sama kuin se että mennään toiseen kaupunkiin kaupoille, kyllä mä itse pakkaan silloin automaattisesti pienelle mukaan kaiken tarpeellisen vaipoista ruokaan, kun koskaan ei voi tietää. Mutta juu, ei mua se ärsytä siis tehkööt mitä muut lystää kaupassa, enemmän mua ottaa pattiin nää mummot ja papat sunmuut jotka tekee suurinpiirtein joka käytävälle kunnon ylitsepääsemättömän juoruseurueen ja tukkivat tosiaan kärryillään kaiken, eikä puhettakaan että väistäisi vaikka näkeekin jonkun tulevan.... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras miettii:
no mä haluaisin ihan oikeesti kuulla syyn miksi ihmeessä ylipäätään jnkun pitäisi syödä kaupassa jotain ?? nää diabetes ym on aika harvalla syynä ja kuten ravistettava kirjoittikin niin ko sairautta sairastavat osaavat kyllä varautua syömä tarpeeseen muutoinkin kuin kaupassa syömällä jotain.

Koska pienen ½vuotta-2 vuotiaan, aika kuluu kun se nakertaa jotain ja äidillä on siten rauha tehdä ostokset. Isomman kohdalla se sitten on ihan jokaisen oma asia ja aika turhaa. Joskus kyllä jos ostan vaikka irtokarkkeja huomaan natustavani niitä jo ennen kasaa.
Kun käyn kerran viikosa marketisa, siihen menee tunti, joten se on pienelle pitkä aika.

En minäkään tajua miks lapsi tarttis evästä kaupassa. Ja jos on taipumusta huonoon oloon treenin jälkeen, tai lapsella joku vaiva, niin luulis että sitä oppii pitämään oman juomapullon vaikka mukana. Meillä ainakin todellakin opetetaan, että eka maksetaan ja sitten syödään/juodaan. Eikä ole vielä lapset janoon kuolleet vaikka joskus on käyny niin että jo kauppaan mennessä on valitettu janoa. Ne hakee mehun, kulkee sen kans mun perässä ja juo kun on maksettu.

Jos joskus tulis tilanne, että mun lapsi näkee kaupassa jonkun joka avaa paketin ja nauttii ennen maksamista, ja kysyy miksei itse saa, niin mä kyllä kerron lapselle että se kyseinen henkilö teki tosi tuhmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
No vaikka olenkin sitä mieltä, että jos on sairas ite tai oma lapsi niin pitää sitten ottaa ne omat välineet/eväät/sokeria mitä lie mukaan, jos on riski että tulee heikko olo jne. Aina ei voi tietty muistaa. Sama kuin se että mennään toiseen kaupunkiin kaupoille, kyllä mä itse pakkaan silloin automaattisesti pienelle mukaan kaiken tarpeellisen vaipoista ruokaan, kun koskaan ei voi tietää. Mutta juu, ei mua se ärsytä siis tehkööt mitä muut lystää kaupassa, enemmän mua ottaa pattiin nää mummot ja papat sunmuut jotka tekee suurinpiirtein joka käytävälle kunnon ylitsepääsemättömän juoruseurueen ja tukkivat tosiaan kärryillään kaiken, eikä puhettakaan että väistäisi vaikka näkeekin jonkun tulevan.... :whistle:

Mä tas en ottais ikinä omia eväitä kauppaan, ettei tule epäselvyyksiä onko ne ostettu muualta vai otettu sieltä. Jos lapsilla on jotain karkkia, se pitää aina ättää kaupaan mennessä pois. Muualta ostettuja tavaroita ei saa ottaa mukaan.

Mikä ihme siinä on, että aikuiset ihmiset ei osaa noudattaa sääntöä, joka kaupassa on, että kun olet maksanut tuotteen, sitten vasta se on sinun. Mun mielestä toi on tosi törkeetä ja huonoa käytöstä availla kaupassa jo paketteja napsia sieltä sun täältä VAIKKA ne maksaiskin kassalla. Ikinä ei voi tietää pääseekö sinne kassalle asti syystä tai toisesta, ja siellä kassallakin voi käydä niin ettei kortti toimi tms. Mä ihmettelen että mihin ihmisten käytöstavat pikkuhiljaa katoaa, tehdään vaan mitä oma pää sanoo. Todellakin ihmettelen sellasia jotka siellä kaupassa mussuttaa maksamattomia ruokia! Mikä ihme siinä on niin vaikeeta huolehtia ruokailusta ennen kauppaan menoa? Tekosyitä te kyllä keksitte, sen mä tiedän.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh:
En minäkään tajua miks lapsi tarttis evästä kaupassa. Ja jos on taipumusta huonoon oloon treenin jälkeen, tai lapsella joku vaiva, niin luulis että sitä oppii pitämään oman juomapullon vaikka mukana. Meillä ainakin todellakin opetetaan, että eka maksetaan ja sitten syödään/juodaan. Eikä ole vielä lapset janoon kuolleet vaikka joskus on käyny niin että jo kauppaan mennessä on valitettu janoa. Ne hakee mehun, kulkee sen kans mun perässä ja juo kun on maksettu.

Jos joskus tulis tilanne, että mun lapsi näkee kaupassa jonkun joka avaa paketin ja nauttii ennen maksamista, ja kysyy miksei itse saa, niin mä kyllä kerron lapselle että se kyseinen henkilö teki tosi tuhmasti.

peesi :wave:

Siis tavarat joita ei ole maksettu, eivät ole vielä sinun.
Siksi siis niitä, toisten elintarvikkeita, ei saa mennä käyttämään.

-Rva B.

Mä sanoisin vartijakoulutuksen saaneena, että kyllä se oikeasti lasketaan näpistämiseksi. Siihen ei kuitenkaan puututa, mutta aika varmasti vartijat seuraavat, että maksatko tuotteen. Nykyisin kamerat yltävät kaupan joka koloon ja ovat hyvin zoomattavissa. Asiakkaan koko kauppareissu voidaan tsekata kameroilla samaan tyyliin, jos vartija olisi vieressä kävelemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras miettii:

Koska pienen ½vuotta-2 vuotiaan, aika kuluu kun se nakertaa jotain ja äidillä on siten rauha tehdä ostokset. Isomman kohdalla se sitten on ihan jokaisen oma asia ja aika turhaa. Joskus kyllä jos ostan vaikka irtokarkkeja huomaan natustavani niitä jo ennen kasaa.
Kun käyn kerran viikosa marketisa, siihen menee tunti, joten se on pienelle pitkä aika.

Olisko syytä opettaa sille lapselle, että sen tunnin kauppareissun aikana vois istua nätisti ja tehdä ne ostokset, eikä opettaa syömään aina kun tulee tylsä hetki?

Yhteistyössä