Eilen musta tuntui siltä että kahlaan tuonne järveen ja uin niin pitkälle etten enää jaksa takaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehimiini harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja heti valmistumisen jälkeen;25155688:
Asiasta ei saisi puhua, mutta en kerta kaikkiaan tajua miksi ihmiset eivät huolehdi siitä, että saavat ansiosidonnaista kun jäävät työttömäksi. Vaikka ansiosidonnaisellakaan ei pysty elämään leveästi, niin onpahan sitten kaksi vuotta aikaa etsiä uusi työpaikka ilman että on ihan konkurssissa (eri asia tietysti jos on hirveästi velkaa, sitten ei auta mikään). Kassan lisäksi kannattaa liittyä myös liittoon. Yhdelle ystävälleni kävi niin, että ensin ei saanut ansiosidonnaista kun jäi työttömäksi, joten liittyi jatkoa ajatellen työttömyyskassaan. Seuraavan kerran hänet irtisanottiin ehkä kyseenalaisella tavalla, mutta kun ei kuulunut liittoon, ei saanut sieltä apua eikä osannut muuten selvittää oliko irtisanominen laiton, joten se siitä työpaikasta. Vaikka jäsenmaksuja on tylsä maksaa, niin tositilanteessa sen rahan saa moninkertaisesti takaisin.

Mun mies työskentelee alalla, jolla liiton ja kassan maksut on tosi isot verrattuna muihin aloihin, johtuen juurikin huonosta työtilanteesta. Muutaman päivän keikkoja kyllä riittää vaikka muille jakaa, mutta vakkariduunia on vaikeaa tuolta alalta saada. Myöskin ks. alan kassa maksaa aika huonoa "ansiosidonnaista", jos sitä sellaiseksi voi edes laskea. Tämän takia hän ei ole katsonut haluavansa maksaa niitä maksuja.

Mun itseni täytyy maanantaina soitella noita liiton asioita, mutta pahoin pelkään etten enää kuulu siihen, koska enää ainakaan nyt ole irtisanoutumisen jälkeen sinne mitään maksellut omatoimisesti.

Olikohan tuo viisasta muuttaa noin kauas kaupungista? Kertomuksiesi perusteella (aikaisemmin esim. se miehesi synttäriepisodi) sinä olet yksinäinen ja miehesi viettää paljon aikaa kavereillaan.

Minusta hyvä ratkaisu olisi muuttaa halvempaan, takaisin pääkaupunkiseudulle.

[QUOTE="vieras";25155865]Olikohan tuo viisasta muuttaa noin kauas kaupungista? Kertomuksiesi perusteella (aikaisemmin esim. se miehesi synttäriepisodi) sinä olet yksinäinen ja miehesi viettää paljon aikaa kavereillaan.

Minusta hyvä ratkaisu olisi muuttaa halvempaan, takaisin pääkaupunkiseudulle.[/QUOTE]

Mä olen silti onnellisempi täällä kuin kaupungissa. Mun mielestä jos me muutetaan halvempaan, niin pysytään täällä joka tapauksessa. Olen muuten huomenna menossa Helsinkiin oman kaverini luo, ja mieheni jää pojan kanssa kotiin. Edistystä vai mitä? ;)

Tsemppiä ap:lle, hieno juttu että uskalsit täällä avautua:)
Kiva nähdä myös, että avuliaita ihmisiä on edelleen olemassa.

Toivottavasti teillä asiat järjestyy niin hyvin kuin mahdollista ja muistakaa pitää toisistanne huolta!

• Tykkää
Reactions: Tehimiini
Eipä kannata mitään itsemurhia tehdä, teillähän on asiat hyvin. On sukulaisia jotka ostaa lapselle lahjoja, palstalta saat apua, puolison isältä taloudellista tukea... Voi voi, monella on asiat paljon huonommin eikä ne itsemurhia tee. Jos minä menisin sössimään raha-asiani tuolla tavoin että ostelen mitä mieli tekee, ei huolta huomisesta eikä säästäminen tule mieleenkään, ei kuuluta liittoon jne., niin mulla ei olisi ketään auttamassa. Ei ketään. Mieti sitä.

Toivottavasti opitte tästä nyt jotain ja olette myös lapselle mallina järkevästä taloudenhoidosta.

Eipä kannata mitään itsemurhia tehdä, teillähän on asiat hyvin. On sukulaisia jotka ostaa lapselle lahjoja, palstalta saat apua, puolison isältä taloudellista tukea... Voi voi, monella on asiat paljon huonommin eikä ne itsemurhia tee. Jos minä menisin sössimään raha-asiani tuolla tavoin että ostelen mitä mieli tekee, ei huolta huomisesta eikä säästäminen tule mieleenkään, ei kuuluta liittoon jne., niin mulla ei olisi ketään auttamassa. Ei ketään. Mieti sitä.

Toivottavasti opitte tästä nyt jotain ja olette myös lapselle mallina järkevästä taloudenhoidosta.

No sori. Me ollaan aika nuoria, eikä esim. mulle oo kukaan koskaan opettanut rahan käyttöä. Nyt varmasti opitaan molemmat, kantapään kautta. Tottahan se on että meillä on auttajia, ja sen kannalta asiat on hyvin, mutta minkä mä sille voin että eilen oikeasti tuntui niin pahalta että muutaman tunnin kerkesin velloa epätoivossa ja syvällä. Nousin sieltä kuitenkin pikapikaa ylös ja päätin että muahan ei noin vaan nujerreta.

• Tykkää
Reactions: Kastanja
pahinta mitä teille voi tapahtua on se, että muutatte kaupungin vuokra-asuntoon ja elätte toimeentulotuen perusosalla jonkin aikaa. Varmasti harmillista, mutta ei sentään ehkä maailmanloppu?

Kaverilla oli vähän vastaava tilanne,ja sossu auttoi useamman kuukauden ajan,ja laittoi sitten rahahanat kiinni. Sen jälkeen apua sai kirkolta (itse en tiennyt tästä vaihtoehdosta ollenkaan!).Eli siellä maksoivat vuokran sitten 1 kk ajan :)

Tsemppiä ja jaksamisia,meillä on vähän sama tilanne että laskut on myöhässä koko ajan (sähkölasku 450 e nyt erääntynyt...)
Ruokarahat saadaan huutismyynneillä ym.Pari kertaa viikossa kun saa myytyä parin kympin tuotteita,saa kivasti ruokaa!

"Jo huomenna on paremmin
siis jaksa siihen asti
ja rakkaudesta puhu hiljaa
puhu varovasti.

... Voit ilon löytää nukkumasta
suolaheinän alta
ja ruoho uusi nousta alkaa
aina matalalta."

-Aulikki Oksanen

Hiljattain olen ollut samantapaisessa elämäntilanteessa eikä asiat vieläkään ihan kunnossa ole, mutta pikkuhiljaa parempaan päin mennään. Voimia ja uskoa tulevaan! Ota vastaan kaikki apu mitä saat, kyllä asiat järjestyvät ja ehkä tulevaisuudessa voit itse olla tukena muille. :)

• Tykkää
Reactions: Tehimiini
No niin Telhimiini... sait varmaan mun yv:n. Kirjoitin sen siksi, että voit verrata sitä sun tilanteeseen ja saat lohduksi todeta, että teillähän on oikeastaan kaikki melko hyvin vielä :heart: Vaikka ymmärrän että ei se siltä nyt juuri välttämättä tunnukaan. Mutta aika aikaansa kutakin:hug:

No niin Telhimiini... sait varmaan mun yv:n. Kirjoitin sen siksi, että voit verrata sitä sun tilanteeseen ja saat lohduksi todeta, että teillähän on oikeastaan kaikki melko hyvin vielä :heart: Vaikka ymmärrän että ei se siltä nyt juuri välttämättä tunnukaan. Mutta aika aikaansa kutakin:hug:

Juu sain, mä koitan vastata sulle vielä tänään. :) Kiitos sinulle, ja voimia myö sullekin. :)

[QUOTE="vieras";25157695]Olet viime päivinä aloittanut useita ketjuja siitä miten olet yksinäinen ja loukattu jos mies ei tule suoraan kotiin vaan haluaa jäädä hetken kaupunkiin kavereiden kanssa. Sopikaa tämä ennen seuraavaa muuttoa.[/QUOTE]

Olen viime päivinä aloittanut kaksi ketjua siitä, ja kyse ei oikeasti ole ollut siitä että mies haluisi silloin tällöin jäädä hetkeksi kaupunkiin. Minä en tykkää liioittelusta enkä vähättelystä, joten oisko mahdottomuus puhua asioista niin kuin ne on. Ja kyllä mä aion täältä kavereita vielä löytää, kolme kuukautta ei ole kovin pitkä aika.

pahinta mitä teille voi tapahtua on se, että muutatte kaupungin vuokra-asuntoon ja elätte toimeentulotuen perusosalla jonkin aikaa. Varmasti harmillista, mutta ei sentään ehkä maailmanloppu?
Ei se varmasti maailman loppu olisi, mutta en mä halua muuttaa takaisin helsinkiin johonkin lähiöön maksamaan 150e halvempaa vuokraa kuin meillä tässä on, jostain kuppasesta kaksiosta kun me nyt kuitenkin asutaan unelmatalossa jossa on tilaa kaikille, ja kasvuympäristönä Nummela on ihanampi kuin Malmi. Meillä on myös kaikki tukiverkot täällä, joten jos johonkin tästä muutamme, niin se on kyllä sitten tämän kylän joku kerrostaloasunto, Helsinkiin en enää halua kun ei meillä ole siellä varaa asua sellaisessa kaupunginosassa kuin toivoisin lapselleni.

[QUOTE="faarao";25157923]No alkaa hieman tuntumaan siltä, että teillä ei ole varaa asua missään.[/QUOTE]

Siltähän se tällä hetkellä tuntuu, mutta tämän kuun vuokra on nyt jo jokatapauksessa maksettu. Soittelen maanantaina muutamia puheluita, ja aletaan sitten vasta miettimään tätä asumisasiaa. Ymmärräthän että tu pilkkaaminen ei nyt tässä tilanteessa tunnu kovin kivalta, joten ei nyt välttämättä multakaan irtoa sulle kovin järkeviä vastauksia.

Olen viime päivinä aloittanut kaksi ketjua siitä, ja kyse ei oikeasti ole ollut siitä että mies haluisi silloin tällöin jäädä hetkeksi kaupunkiin. Minä en tykkää liioittelusta enkä vähättelystä, joten oisko mahdottomuus puhua asioista niin kuin ne on.

Mistä sitten oli kyse? Ketjut oli ikävän näköisiä koska miehen pakottaminen ja itkulla manipulointi vahingoittaa suhdetta. Vaatimalla ylimääräistä huomiota et ainakaan paranna teidän tilannetta.

E tiedä kuinka järkevää on selitellä raha-asioitaan näin "julkisesti", mutta ärsyttää ihan suunnattomasti tuollainen lyttääminen kun et asioista sen tarkemmin tiedä.

Mun mielestä ei ole kovin järkeää. Minä ainakin pystyn sinut näistä kirjoituksistasi tunnistamaan. Nyt tiedän (kaiken muun kirjoittamasi palstasisällön lisäksi) teidän perheen raha-asiat ja sinun itsemurhasuunnitelmasi.

Tsemppiä kuitenkin ikävään tilanteeseen.

[QUOTE="vieras";25158025]Mistä sitten oli kyse? Ketjut oli ikävän näköisiä koska miehen pakottaminen ja itkulla manipulointi vahingoittaa suhdetta. Vaatimalla ylimääräistä huomiota et ainakaan paranna teidän tilannetta.[/QUOTE]

Me ollaan nyt jo selvitetty tilanne, ja mies myönsi itsekin toimineensa kohtuuttomasti. Kyse oli siis siitä ettei mies juurikaan viikolla nähnyt poikaansa kun oli koko ajan jossain omissa riennoissaan. Ja käsittääkseni ihan kaikkea itkemistä ei voi kääntää manipuloinniksi, vai onko nykyään jo tunteidensa näyttäminen suhteessakin kiellettyä?

Mun mielestä ei ole kovin järkeää. Minä ainakin pystyn sinut näistä kirjoituksistasi tunnistamaan. Nyt tiedän (kaiken muun kirjoittamasi palstasisällön lisäksi) teidän perheen raha-asiat ja sinun itsemurhasuunnitelmasi.

Tsemppiä kuitenkin ikävään tilanteeseen.

Siis tunnet minut jotain kautta oikeasta elämästä vai? Ja edelleen mä en ehkä luokittelisi tuota mun hetkellistä luovutusmielialaa itsemurhasuunnitelmiksi. No, toisaalta, nythn näitä mun odottamiani herjausviestejä sitten alkaakin tippumaan...

Kun vetoat siihen että olet niin nuori että sulla on lupa töpeksiä, niin kuinka nuori sitten olet? Mulla on nyt kolme lasta ja olen 25-vuotias. Ekan sain kun olin 20. En ole siitä huolimatta koskaan osannut ajatella kuten sinä, että nuoruus antaa luvan olla tyhmä, varsinkaan sopassa on lapsia mukana. Mä kasvoin lastensuojelulaitoksessa, ei siellä mitään rahankäyttöä opetettu. Yksilöllä itsellään on viime sijassa vastuu opetella elämään niin että pärjää omillaan eikä tarvitse ruikuttaa rahaa isiltä jatkuvasti.

Kun vetoat siihen että olet niin nuori että sulla on lupa töpeksiä, niin kuinka nuori sitten olet? Mulla on nyt kolme lasta ja olen 25-vuotias. Ekan sain kun olin 20. En ole siitä huolimatta koskaan osannut ajatella kuten sinä, että nuoruus antaa luvan olla tyhmä, varsinkaan sopassa on lapsia mukana. Mä kasvoin lastensuojelulaitoksessa, ei siellä mitään rahankäyttöä opetettu. Yksilöllä itsellään on viime sijassa vastuu opetella elämään niin että pärjää omillaan eikä tarvitse ruikuttaa rahaa isiltä jatkuvasti.

Hienoa, olet parempi ihminen ja äiti varmasti kuin minä 27v heittiö. :flower:

Mäkin olen muuten asunut laitoksessa teininä, enkä koskaan ikinä ole pyytänyt keneltäkään sukulaiselta rahaa, edes lainaksi. Mielestäni se on eri asia jos joku itse tarjoaa sitä apua, mielummin sitten sieltä kuin esim. pikavippejä tms. Enkä käsittääkseni sanonut että mulla olis lupa töpeksiä, kunhan kerroin mistä tämä epä-suunnitelmallisuus on mahdollisesti meidän kohdalla tarkoittanut.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä