Eilen musta tuntui siltä että kahlaan tuonne järveen ja uin niin pitkälle etten enää jaksa takaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehimiini harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25155352]Kun masentunut alkaa puhua itsemurhasta on parempi nostaa kissan pöydälle ja miettiä mitä tilanteeseen voi tehdä ja todeta että tilanne ei ehkä olekaan niin poikkeuksellinen. Silloin kun oikein rypee itsesäälissä ei näe mittasuhteita.[/QUOTE]

Luitko mun ekan viestin loppuun asti?? Mä Kerroin että eilen vielä ryvin itsesäälissä ja tuntui että maailma loppuu tähän, mutta kerroin myös että me päätettiin että mennään tästä läpi perheenä, toinen toistemme voimalla eikä koskaan luovuteta.

Mutta juu, puolustele ihan vapaasti tuota ilkeilyäs jos tuntuu että sulla on oikeus lyödä lyötyä.

Mä olen vähän hölmö noissa liittoasioissa, mä kyllä kuuluin liittoon kun vielä olin töissä, mutta irtisanoin itseni odottavasta työpaikasta kun muutimme pois Helsingistä. En siis tiedä kuulunko enää liittoon nyt kun mulla ei ole työpaikkaa.

jos et ole irtisanoutunut liitosta erikseen, niin kuulut liittoon. mihin liittoon kuulut?

Mutta joku joka tietää tästä enemmän voisi auttaa paremmin :)

[QUOTE="vieras";25155313]Eli mies teki keikkatyötä ilman vakituista työsopimusta, et ollut töissä eikä teillä ollut säästöjä. Kun tähän lisää isohkon vuokran niin ei ole kuin ajan kysymys ennen kuin päädytte juuri tähän tilanteeseen missä nyt olette?

Ei ole tarkoitus olla ilkeä, en vaan näe syytä itsemurhapuheille koska tilanne oli ennustettavissa ja siihen on ratkaisu.[/QUOTE]

Voi anna nyt jo olla...!

Hei ap! Haluaisin vaan sanoa sinulle että ota ihmeessä täällä ihmisten apu vastaan. Voit uskoa että saat myös auttajille todella hyvän mielen varsinkin näin joulun alla! Mä olen kerran vienyt ison kassillisen ruokaa joulun alla hiukka samassa tilanteessa silloin olleelle ystävälleni, ja me itkettiin yhdessä, ihan siitä että molemmille tuli niin hyvä mieli! :) Tämä on juuri sitä lähimmäisen rakkautta, joka valitettavasti nyky-yhteiskunnassa on kadoksissa... Sinä saisit stressin siltä osin pois, ja auttajat saisivat varmasti hyvän mielen! :) Lupaathan laittaa yv:tä sitä pyytäville? Oikein lämmintä joulunaikaa eidän perheelle toivottaen! <3

Mä tiedän sen tunteen kun tuntuu että on se ihminen josta ei ole muuhun kuin levittämään jotain huonoa karmaa ympärilleen...
Mut mä vaan luulin niin, ei se oikeasti ollut silleen.

tässä on sen tyyppiset jutut, jos oma päänuppi noita jauhelee, niin ne pitäisi saada kyllä loppumaan. Ne on asiattomia, ja ei totta, niin kuin Kerpele sanoikin.
Eivät perustu todellisuuteen.
Ne pitäis kokonaan saada poikki. En ole lukenut ketjujasi ennestään.

Ihmismieli ei kestä sitä, että se syö tavallaan itseään. Oikeastaan olisi päästävä siihen tilanteeseen, että monta kertaa päivässä, pitää kiittää itseään.
Ja muuten, te olette ihan varmasti molemmat tehneet parhaanne.

Itse tiedän hyvin, mitä on olla palkanalennusten uhri, toistuvien vieläpä, ja tod.näk. laittomien. Ei ole paljon naurattanut viimeisen vuoden aikana nämä asiat, mielenterveys oli jo kadonnut luonnonvara, kunnes sain taas kiinni ja pystyn tosiaan kaikista ihan pikkuasioista nauttimaan.

Raha-asiat on yksi suurimmista mielenterveysongelmien aiheuttajista, jostain luin. Eikä ihme.

Se, että finanssit menee solmuun nykyään herkästi, on kyllä jo tiedossa yleisesti, esim. vuokranantajat ovat ehkä valmiita odottelemaaan rahojaan ainakin jos isoja firmoja. Kun noita irtisanomisia jne on niin paljon-

Liittoon pitää itse maksaa se jäsenmaksu, jos ei ole töissä -

En mä tiedä ollaanko me nyt niin varsinaisen tietoisesti eletty yli varojemme. Ethän sä tiedä meidän nykyisestä tai entisestä tilanteestamme juuri mitään. Aina ei asiat mene ihan niin kuin on suunnitellut, ja jos nyt meinaat tuota miehen ulosottosotkua vuoden alusta, niin se johtui ihan miehen edellisen työpaikan pomosta että mieheni menetti luottotietonsa ja joutui maksamaan ulosottoon osan palkastaan. Pitkä juttu, mutta sanottakoon nyt vaikka niin että ei kannata kenenkään koskaan ottaa "työpaikkaansa varten" luottokorttia omiin nimiinsä sen takia ettei liian nuori yritys saa sellaista omiin nimiinsä, ei vaikka kuinka olisi kaverin firmasta kyse.

Silloin kun tähän muutimme, mies oli ihan ok-palkkaisessa työssä ja meillä oli todellakin varaa asua tässä. Rahankäytön vahtiminen viime kuussa johtui lähinnä siitä että sitä ennen ei oltu koskaan edes ajateltu säästämistä, ei koskaan katottu kaupassa mitä ostettiin, ja muutenkin shoppailtiin kaikki ylimääräinen raha, mutta ei koskaan velaksi. Miehen isäle oltiin velkaa, koska hän halusi välttämättä maksaa loput miheni ulosotossa olleista veloista pois, jotta päästäis muuttamaan pois betoni-jupoop-narkkari-lähiöstä. Rästissä olleet laskut käsitti jopa 400e ylimääräistä maksettavaa, jotka siis kaikki maksoin viime kuun alussa pois.

E tiedä kuinka järkevää on selitellä raha-asioitaan näin "julkisesti", mutta ärsyttää ihan suunnattomasti tuollainen lyttääminen kun et asioista sen tarkemmin tiedä.

Siis kyse on jostain parin tonnin velasta ja tilapäisestä vaikeudesta? Minusta teillä on asiat kuitenkin aika hyvin... Miehesi saa varmaan ansiosidonnaista, te tulette saamaan asumistukea ja toimeentulotukea ja aikanaan miehesi saa ansiosidonnaista (toivottavasti sentään hän on ollut viisas näissä asioissa). Sinä voisit etsiä töitä ja miehesi hoitaa lastanne työttömänä ollessaan. Asiat eivät aina mene niin kuin haluaisi tai olisi suunnitellut, mutta minä olisin epätoivoinen vasta silloin, jos olisin hirveissä veloissa ja tietäisin etten tulisi koskaan pääsemään veloistani ja olisin mahdollisesti sotkenut muitakin ihmisiä velkoihini. Sukulaisten apu on nöyryyttävää, mutta itsekin varmaan auttaisit läheisiä jos pystyisit.

Voi sentään :hug: Uskon vakaasti, että asianne aivan varmasti ajan kanssa järjestyvät, ja tulee vielä niitä toisenlaisia jouluja eteen.

Entäpä jos todella järjestäisitte luonanne joulun nyyttäriperiaattein - jokainen toisi jotain, näin saisi yhdessä järjestettyä joulun.

• Tykkää
Reactions: Tehimiini
[QUOTE="vieras";25155441]Tämä on jo edistystä kun olet vihainen minulle eikä kohtalolle. En lyönyt vaan ehdotin taloudellisesti järkevimmän vaihtoehdon. Muutto kaupunkiin voisi samalla lievittää sinun yksinäisyyttä ja helpottaa työnsaannin.[/QUOTE]

Mä uskon että saan työtä mistä vaan, parturi-kampaamoita on kuitenkin ihan kaikkialla, täälläkin on monta paikkaa avoinna joihin ajattelin huomenna alkaa rustaamaan hakemuksia. Anteeksi kun kiukustuin, tuntuu vaan tyhmältä. :(

Toivottavasti asiat kääntyvät uuteen suuntaan ja edessä on paremmat ajat:hug:
Toivon,ettet koe loukkavaksi jos sanon, että miettisit vielä, josko sittenkin ottaisit apua vastaan.
Minäkin haluaisin mielelläni lähettää joko sinulle / lapsellesi jotain pientä kivaa jouluksi. Mihinkään suureellisen en pysty, mutta saisin siitä itselleni hyvän joulumielen. .
Pienistä hyväntahdoneleistä voisi tulla aattonne ja jouluunne iloa ja valoa.

• Tykkää
[QUOTE="nipsu";25155451]Siis kyse on jostain parin tonnin velasta ja tilapäisestä vaikeudesta? Minusta teillä on asiat kuitenkin aika hyvin... Miehesi saa varmaan ansiosidonnaista, te tulette saamaan asumistukea ja toimeentulotukea ja aikanaan miehesi saa ansiosidonnaista (toivottavasti sentään hän on ollut viisas näissä asioissa). Sinä voisit etsiä töitä ja miehesi hoitaa lastanne työttömänä ollessaan. Asiat eivät aina mene niin kuin haluaisi tai olisi suunnitellut, mutta minä olisin epätoivoinen vasta silloin, jos olisin hirveissä veloissa ja tietäisin etten tulisi koskaan pääsemään veloistani ja olisin mahdollisesti sotkenut muitakin ihmisiä velkoihini. Sukulaisten apu on nöyryyttävää, mutta itsekin varmaan auttaisit läheisiä jos pystyisit.[/QUOTE]

Juu, ollaan miehen isälle reilu 2000e velkaa, ja tosiaan tän raha-tilanteen piti olla tilapäinen, maaliskuun alkuun kestävä, ja ilman miehen työttömyyttä oltais niukin naukin pärjätty siihen asti.

Mun mies ei valitettavasti kuulu liittoon, enkä mä tiedä sen enempää hänen työttömyyspäivärahoista tai ansiosidonnaisista kun en koskaan ole ollut työttömänä.

Miehen isä sanoi heti että hän haluaa auttaa rahallisesti kun mies eilen itkien hänelle soitti, ja aiomme avun ottaa ainakin nyt aluksi vastaan vaikka se kirpaiseekin. Tosiaan koska miehen tulot oli kohtuulliset ennen tätä, ja velkoja ei toimeentulotuessa oteta huomioon, emme tule ainakaan tähän hätään saamaan sossusta apua. Asumistuki ja kotihoidontuen hoitolisä pitää ehdottomasti hakea heti maanantaina, ja sen jälkeen laskea hyvin huolellisesti kaikki. Onneksi sentään sain ne rästiin jääneet laskut viimekuussa maksettua, joten menoina meillä on vuokran lisäksi enää sähkö-, sekä puhelin- ja nettilaskut.

No minä nyt sitten luovun typerästä ylpeydestäni ja sanon nyt, että laittakaa yv:itä tulemaan jos joku haluaa auttaa. :) Tuntuu vaan ihan kerjäläiseltä edes kirjoittaa näin, mutta ehkä mä pääsen yli tästä. :D

:hug: x todella monta.

Hienoa että kerroit omasta ahdingosta tänne. Kirjoittaminen ja/tai muu purkautuminen yleensä auttaa. Kun asioita pyörittelee vaan omassa pääkopassa niin tuntuu että asiat ovat todella kamalassa jamassa ja näkee kauhukuvia ja asiat kertaantuvat siellä aivojen sopukoissa. Kun sen asian purkaa niin voi saada perspektiiviä että miten pahasti asiat oikeasti ovat. Tai eivät ole. Tai että pahastakin voi päästä.

Teidän kohdalla olen suunnattoman pahoillani, että asiat kaatuvat juuri joulun alla. Mutta tiedät varmaan että jouluja tulee paljon tämänkin jälkeen, jolloin asiat voivat olla vähän paremmin. Ei se silti tämän hetkistä tilannetta paranna. Mutta antaa ehkä jonkun ajatuksen tulevaisuudesta.

Ole onnellinen siitä asiasta että sulla on puoliso, joka on asiassa sun kanssa, eikä sua vastaan. Ettette te joudu keskenään tappelemaan tilanteesta tai tule syyttelyä, jotka syö sitten itsetuntoa ja suhdetta toisesta suunnasta. Monessa suhteessa vaikeudet vaan kasaantuvat sitten sinne parisuhteen puolelle, jolloin ahdinko kasvaa.

Ota kaikki apu vastaan joka täällä annetaan. Nykyään on mun mielestä ihan järjettömän hienoa, että monelle tulee ajatus auttamisesta. Ota se, ja anna hyvän kiertää sitten kun sulla on siihen mahdollisuus.

Sun kirjoitus teki hyvää. Anteeksi, ei ole paikka eikä aika tähän mun purkaukseen, mutta mulle teki hyvää lukea että en ole yksin joulun alla ahdingossa. Mun tilanteen todellakin tekee pahemmaksi se, että mun puolisolta ei saa tukea, vaan syyttelyä ja haukkumista. Kyse on siitä, että omistamani yritys joka siis oli mun ainoa tulonlahde meni konkurssiin syksyllä. uuden yrityksen alku ei ole ollut lupaava, en ole sitten lokakuun alun saanut palkkaa. En kuulu liittoon tai siis kuuluin mutta parista kuukaudesta jäi kiinni että ei riittäisi ansiosidonnaiseen. Mies tienaa, mutta meidän velat on laskettu munkin tulojen mukaan joten nyt ollaan kusessa. ei oo vaan asuntolaina vaan kyse on monimutkaisesta jutusta ja vielä ton konkurssin seurauksena on tulossa "lisälainaa" ilmaiseksi niin ei hymyilytä. On tehnyt mieli laittaa tälle elämälle piste ja luovuttaa. Mutta sitten jäisi näkemättä että onko tästä tilanteesta ulospääsyä vai onko loppuelämä tätä paskaa....? Joten en luovuta, mennen elämässä eteenpäin ja pyrin vielä saavuttamaan jotain. Onnellisuutta ehkäpä, ehkäpä en vaaan maallista mammonaa.

Terhimiini, tsemppiä paljon, äläkä missään vaiheessa luovuta äläkä menetä uskoa. Kyllä tää elämä tästä paranee vaikka näin joulun tienoilla ei siltä vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää;25155444:
tässä on sen tyyppiset jutut, jos oma päänuppi noita jauhelee, niin ne pitäisi saada kyllä loppumaan. Ne on asiattomia, ja ei totta, niin kuin Kerpele sanoikin.
Eivät perustu todellisuuteen.
Ne pitäis kokonaan saada poikki. En ole lukenut ketjujasi ennestään.

Ihmismieli ei kestä sitä, että se syö tavallaan itseään. Oikeastaan olisi päästävä siihen tilanteeseen, että monta kertaa päivässä, pitää kiittää itseään.
Ja muuten, te olette ihan varmasti molemmat tehneet parhaanne.

Itse tiedän hyvin, mitä on olla palkanalennusten uhri, toistuvien vieläpä, ja tod.näk. laittomien. Ei ole paljon naurattanut viimeisen vuoden aikana nämä asiat, mielenterveys oli jo kadonnut luonnonvara, kunnes sain taas kiinni ja pystyn tosiaan kaikista ihan pikkuasioista nauttimaan.

Raha-asiat on yksi suurimmista mielenterveysongelmien aiheuttajista, jostain luin. Eikä ihme.

Se, että finanssit menee solmuun nykyään herkästi, on kyllä jo tiedossa yleisesti, esim. vuokranantajat ovat ehkä valmiita odottelemaaan rahojaan ainakin jos isoja firmoja. Kun noita irtisanomisia jne on niin paljon-

Liittoon pitää itse maksaa se jäsenmaksu, jos ei ole töissä -

Kiitos sinullekin viesteistäsi, toivat edes hieman hymyä tähän harmaaseen oloon. :)

Asiasta ei saisi puhua, mutta en kerta kaikkiaan tajua miksi ihmiset eivät huolehdi siitä, että saavat ansiosidonnaista kun jäävät työttömäksi. Vaikka ansiosidonnaisellakaan ei pysty elämään leveästi, niin onpahan sitten kaksi vuotta aikaa etsiä uusi työpaikka ilman että on ihan konkurssissa (eri asia tietysti jos on hirveästi velkaa, sitten ei auta mikään). Kassan lisäksi kannattaa liittyä myös liittoon. Yhdelle ystävälleni kävi niin, että ensin ei saanut ansiosidonnaista kun jäi työttömäksi, joten liittyi jatkoa ajatellen työttömyyskassaan. Seuraavan kerran hänet irtisanottiin ehkä kyseenalaisella tavalla, mutta kun ei kuulunut liittoon, ei saanut sieltä apua eikä osannut muuten selvittää oliko irtisanominen laiton, joten se siitä työpaikasta. Vaikka jäsenmaksuja on tylsä maksaa, niin tositilanteessa sen rahan saa moninkertaisesti takaisin.

Kiitos sinullekin viesteistäsi, toivat edes hieman hymyä tähän harmaaseen oloon. :)

Mukava kuulla, muistetaan kiitttää itseämme myös noista asioista, jotka saimme jotenkin tehtyä ja hoidettua, muuten ei mieliala nouse maasta.

Itselläkin on liikaa tuota ylpeys-vikaa, mikä senkin tekee.

Ja tosiaan aika pohjalla ollaan täällä, noin finanssimielessä, muuten olen päässyt yli ja käsittelin tuota kaaaaauaaan...

ja sama juttu kuin Sunflower, tiedän kuitenkin, että pohjalta on noustu ennenkin, ja valoa on matka.

Joku kommentoija sanoi, että keikkatyö tekisi sen, että tämä oli ennustettavissa.
Mihinköhän se fakta perustuu. Yleensähän on niin, että keikkaa tekemällä etenee kohti parempaa...
Oli se kommentti kuin jokin tuomiopäivän paasaus. että asiat voisivat kääntyä vain yhteen suuntaan, huonoon.
MIssään asiassa ei voi hyvin käydä :O
No, onhan sekin varmaan tapa elää, niin ajatellen.
Ja jossain ap.n kai pitää asua? En nähnyt mitään varojen yli elämistään, missään, päin vastoin.

Parhaansa ovat tosiaan yrittäneet.

Tsemppiä nyt vaan kaikille, jotka matalalla ryömii. Pohjalta on tie vain ylös.. db

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää;25155747:
näin se muuten varmaan meneekin...

Minun piti maksaa, vaikka en sitä tiennytkään. Kotiin tuli muutaman kuukauden kuluttua kysely, että miksi en ole maksanut 5 €/kk maksua, joka kuuluu maksaa silloin kun ei ole töissä. Toinen vaihtoehto olisi ollut irtisanoutua liitosta. Minusta oli fiksua liitolta lähettää lasku perässä eikä irtisanoa, en tiedä olettavatko jotkut liitot jäsenyyden päättyneen, jos ei maksa maksuja.

Yhteistyössä