Eikös sellainen lähihoitaja-lakki ole vähän mauton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja cruella:
Kun toi yo-lakki on kuitenkin aikanaan tehty nimen omaan erottautumisen merkiksi! Siis aikana, jolloin vain harvoilla oli mahdollisuus päästä ylioppilaaksi. Kyllä siinä mun mielestä vesitetään lakin viimeinenkin arvo, kun kaikenmaailman ammattikoululaiset rupeavat matkimaan ja käyttämään samanlaisia. Ja vähän luulen, että monen ammattialan lakin käyttö jää lyhytikäiseksi...
)
Mutta haittaako se? Onhan yo-tutkinnonkin arvo vesitetty, kun se ei ole enää yliopistoihin ja korkeakouluihin pääsemisen ehtona.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
no ei mauton mutta ihmettelen suuresti miksi moisia lakkeja pitää väsätä kaikille....

Miks ylioppilailla pitäs olla yksinoikeus? Eihän lukiosta edes valmistu mihinkään, yleissivistävää koulutusta vaan. (yhtään väheksymättä, eihän se turhaa ole) Ammatillisesta koulutuksesta sentään valmistuu työelämään, joten eiköhän nekin o lakkinsa ansainneet.

Ja vappu työläisten juhla. :)

anteeksi, en halua olla ilkeä vaan utelias, mutta miksi kukaan yo lukee lähihoitajaksi. Samaan kouluun pääsis peruskoulustakin ja valmistuisi ammattiin monta vuotta aiemmin. Ei kai se yo-tutkinto ole mikään arvo, jos ei sitä jatkokoulutukseen tartte.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
anteeksi, en halua olla ilkeä vaan utelias, mutta miksi kukaan yo lukee lähihoitajaksi. Samaan kouluun pääsis peruskoulustakin ja valmistuisi ammattiin monta vuotta aiemmin. Ei kai se yo-tutkinto ole mikään arvo, jos ei sitä jatkokoulutukseen tartte.
Lukion voi käydä ihan vaan sen takia, ettei 16 veenä vielä tiedä, mitä haluaisi isona tehdä. Joten se 3 vuotta lukiossa antaa lisäaikaa miettiä. Mä olen yo, sairaanhoitaja ja tradenomi, mutta sairaanhoitajaksi ja tradenomiksi olisin päässyt ilman yo-tutkintoakin. En vaan sillon oppikoulun jälkeen tiennyt, mitä haluan tehdä, joten lukio oli ihan hyvä vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lukion voi käydä ihan vaan sen takia, ettei 16 veenä vielä tiedä, mitä haluaisi isona tehdä. Joten se 3 vuotta lukiossa antaa lisäaikaa miettiä.

Lisäksi sieltä saa yleissivistystä, joka ei ole lainkaan huono juttu tässä elämässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lukion voi käydä ihan vaan sen takia, ettei 16 veenä vielä tiedä, mitä haluaisi isona tehdä. Joten se 3 vuotta lukiossa antaa lisäaikaa miettiä.

Lisäksi sieltä saa yleissivistystä, joka ei ole lainkaan huono juttu tässä elämässä :)

en siis kritisoi lukiota. Mutta ihmettelen miksi mennä lukiosta amikseen, kun voi mennä amk-puolelle? Melko lailla sama työ, enemmän palkkaa ja vastuuta.... Yleissivistys ei ole koskaan pahasta!

Mun mielestä se on alentava. Ikään kuin valmistumisella olisi yhtään mitään tekemistä jonkun hatun kanssa. Tuskin olisin yo-lakkiakaan ostanut, lainannut korkeintaan joltain. Mitä se lakki siinä nyt sitten merkitsee, sitäkö, että on jotenkin parempi ja fiksumpi kuin muut? Juu nou tänks. Lähihoitaja olen ja olen ollut töissä valmistumisestani lähtien, saanut valita työpaikkani ja ihan onnellinen olen elämääni. Esim. sisko taas valmistui yo:ksi ja on nyt siwan kassa. Siinä hänen elämänsä, kun otti ison asuntolainan ja ei ole varaa opiskella.

Alkuperäinen kirjoittaja ja :
en siis kritisoi lukiota. Mutta ihmettelen miksi mennä lukiosta amikseen, kun voi mennä amk-puolelle? Melko lailla sama työ, enemmän palkkaa ja vastuuta.... Yleissivistys ei ole koskaan pahasta!

Jos vaikka haluaa päiväkotiin lastenhoitajaksi...silloin lähihoitajan tutkinto on varmaankin nopein ja helpoin tie :)

2 vuotta lähihoitajakoulussa (onko se 2 v ylioppilaille?) vs. 3,5 vuotta amk:ssa. Onhan niissä eroa.

Mutta miksi ylikouluttautuakaan? Tarkoitan siis, että miksi opiskella amk:ssa sairaanhoitajaksi, jos kuitenkin haluaa tehdä lähihoitajan töitä?

Mutta miksi ylikouluttautuakaan? Tarkoitan siis, että miksi opiskella amk:ssa sairaanhoitajaksi, jos kuitenkin haluaa tehdä lähihoitajan töitä?

no onhan tuokin tapa ajatella tästä asiasta:)
Toki eikös tuo lukiokin ole vähän ylikoulutusta, yleissivistystä saa muualtakin kuin koulusta. Siis miksi käydä reilu 5v koulua ja valmistua ammattiin, mihin voit valmistua reilussa kahdessa vuodessa. Jää vielä toiset 2,5 vuotta aikaa käydä töissä, matkustaa ja sivistää itteensä. En ymmärrä, mut onneksi ei tarttekaan.

Toki eikös tuo lukiokin ole vähän ylikoulutusta, yleissivistystä saa muualtakin kuin koulusta. Siis miksi käydä reilu 5v koulua ja valmistua ammattiin, mihin voit valmistua reilussa kahdessa vuodessa. Jää vielä toiset 2,5 vuotta aikaa käydä töissä, matkustaa ja sivistää itteensä. En ymmärrä, mut onneksi ei tarttekaan.
Kuten tuossa aiemmin sanoin, se lukio voi olla paikka, missä hengaillaan sen aikaa kunnes keksitään, mitä halutaan isona tehdä. Minusta on parempi mennä peruskoulun jälkeen lukioon kuin "maata kotona ja syljeskellä kattoon". Lukio on siinä mielessä helpompi valinta kuin ryhtyä miettimään, opiskelisiko aikansa kuluksi kokiksi, merkonomiksi, lähihoitajaksi vai sähköasentajaksi.

Minun lukioajalla ja nykyisellä lh-opiskelulla on väliä 15 vuotta ;)
Lukion jälkeen opiskelin itselleni ammatin, jossa en kuitenkaan sitten viihtynyt. Hoitotyö on minun juttu ja lh siksi, että tämä koulutusmuoto sopii tällaiselle perheelliselle hyvin ja hyvin monessa paikassa lh:t ja sh:t tekevät samat työt.

Kuten tuossa aiemmin sanoin, se lukio voi olla paikka, missä hengaillaan sen aikaa kunnes keksitään, mitä halutaan isona tehdä. Minusta on parempi mennä peruskoulun jälkeen lukioon kuin "maata kotona ja syljeskellä kattoon". Lukio on siinä mielessä helpompi valinta kuin ryhtyä miettimään, opiskelisiko aikansa kuluksi kokiksi, merkonomiksi, lähihoitajaksi vai sähköasentajaksi.

Tai sitten mennä amikseen miettimään. Sieltä saattaa jopa tulla opiskelumotivaatiota, jos huomaa käytännön työn itselleen sopimattomaksi. Ja yleensä amiksesta on enemmän hyötyä käytännönelämässä. Merkonomi oppii talousasioita, autopuolella autonkorjausta, keittiöpuolesta puhumattakaan. Lähihoitajan koulutus antaa valmiuksia perhettä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai sitten mennä amikseen miettimään. Sieltä saattaa jopa tulla opiskelumotivaatiota, jos huomaa käytännön työn itselleen sopimattomaksi. Ja yleensä amiksesta on enemmän hyötyä käytännönelämässä. Merkonomi oppii talousasioita, autopuolella autonkorjausta, keittiöpuolesta puhumattakaan. Lähihoitajan koulutus antaa valmiuksia perhettä varten.
Tuokin on ihan totta :)

Lähihoitaja tutkinto on ihan yhtä suuri ylpeyden aihe kuin joku muuki esim. ylioppilastutkinto. Ja jos sitä haluaa juhlistaa lakilla niin mikä siitä mauttoman tekee??
Kiva idea tuo lähihoitajahattu :D
t.sh

Onk se perinteinen "hankkijalakki" sitten joku maanviljelijän tunnus. Minusta tällainen itsekorostus onjotenkin lapsellista. Ylioppilaslakilla on omta perinteensä ja hyvä niin. Muut lakit ovat jotenkin teennäisiä juttuja.
Mä taas ajattelen asian niin, että on hyvä arvostaa muitakin tutkintoja kuin vain yo-tutkintoja. Varsinkin aikana, jolloin yo-tutkinnon merkitys koko ajan vähenee. Aina, kun näen tupsulakkisen, ajattelen tämän ihmisen arvostavan tutkintoaan ja ammattiaan ainakin sen verran, että on vaivautunut lakinkin hankkimaan.

ai ne, jotka ei hanki sitä, ei arvosta omaa ammattiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Onk se perinteinen "hankkijalakki" sitten joku maanviljelijän tunnus. Minusta tällainen itsekorostus onjotenkin lapsellista. Ylioppilaslakilla on omta perinteensä ja hyvä niin. Muut lakit ovat jotenkin teennäisiä juttuja.
Mä taas ajattelen asian niin, että on hyvä arvostaa muitakin tutkintoja kuin vain yo-tutkintoja. Varsinkin aikana, jolloin yo-tutkinnon merkitys koko ajan vähenee. Aina, kun näen tupsulakkisen, ajattelen tämän ihmisen arvostavan tutkintoaan ja ammattiaan ainakin sen verran, että on vaivautunut lakinkin hankkimaan.

ai ne, jotka ei hanki sitä, ei arvosta omaa ammattiaan...

...meinannu nyt ihan sitä mutta musta tuo lakki on kiva juttu. Itekki sen hommasin

Itse en pitänyt edes juhlia kun valmistuin maisteriksi. Mutta jotenkin paperit saa niin helpolla että sitä ei jälkikäteen osaa arvostaa. Arvostin maistereita paljon enemmän kun itse en vielä ollut. Nyt vasta tohtorit tuntuvat joiltakin.