Eikös kirkossa voi mennä naimisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Morsian:
Tuo kuulutusasia täytyy joo sitten muistaa kysyä. Onko ne kuinka paljon ennen vihkimistä lehdessä jos on? Vai milloin ne lehteen tulee?

Kuulutukset ei oo pakollisia. Mut lehessä ne on kai sit kun esteettömyys on tutkittu.

Ei ole jos ei niitä lehteen halua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei nykyään tarvi allekirjoittaa sitä vihkimistodistusta, ei hääparin eikä todistajien.

Meillä ainakin se oli pakollinen. Mut ei tosta iso vaiva kyllä ollu.

Juu kyllä meilläkin korjoitettiin mutta tämä oli vuonna 2004. Nykyään ei kuulemma automaattisesti saa vihkitodistustakaan mukaan vaan se pitää tilata maksullisena. Me saatiin ja sen kanssa marssinkin heti pankkiin kortteja muuttamaan (ajokirtti oli just sitä ennen uudittu kyttiksellä).

Kyselen vielä vähän lisää :)
Eli tuleeko tälläiseen pieneenkin tilaisuuteen virsi? Eihän mitään marsseja tarvitse? Eikö voida olla suoraan alttarilla?
Entä onko minun vaatteitten värillä väliä? Tarvitseeko olla valkoista? Musta ei varmaan sovi vai sopiiko?
Entä lapset? 3 vuotias ja pieni vauva. Saavatko olla alttarilla? Esikoinen ei varmaan pysy penkkirivien välissä, vauva tietysti pysyy kyllä :)

Eli tuleeko tälläiseen pieneenkin tilaisuuteen virsi? Eihän mitään marsseja tarvitse? Eikö voida olla suoraan alttarilla?
Entä onko minun vaatteitten värillä väliä? Tarvitseeko olla valkoista? Musta ei varmaan sovi vai sopiiko?
Entä lapset? 3 vuotias ja pieni vauva. Saavatko olla alttarilla? Esikoinen ei varmaan pysy penkkirivien välissä, vauva tietysti pysyy kyllä :)

No ei ainakaan valkoista kun on jo lapsiakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Ei nykyään tarvi allekirjoittaa sitä vihkimistodistusta, ei hääparin eikä todistajien.

Juu kyllä meilläkin korjoitettiin mutta tämä oli vuonna 2004. Nykyään ei kuulemma automaattisesti saa vihkitodistustakaan mukaan vaan se pitää tilata maksullisena. Me saatiin ja sen kanssa marssinkin heti pankkiin kortteja muuttamaan (ajokirtti oli just sitä ennen uudittu kyttiksellä).
2006 ei ollut enää allekirjoituksia.

2006 ei ollut enää allekirjoituksia.

Näin muistan kuullenikin kaveriltani joka meni viime kesänä naimisiin.

No entäpäs sitten just tuo korttien jne. vaihtaminen?
Saako sieltä jonkun todistuksen vai miten ne kannattaa mennä vaihtamaan? Ajokortti nyt ainakin, kelakortti taitaa tulla automaattisesti?, sitten pankkikortti. Onko muuta mikä pitäis vaihtaa? Passia en tarvitse ainakaan vuoteen joten sitä en tässä samassa syssyssä vaihda :)

Niin juu ja tuosta valkoisesta väristä vaatteissa, kyllä minun montakin tuttua on mennyt naimisiin valkoisessa morsiuspuvussa vaikka lapsia onkin ollut ;)

Itse en valkoista haluaisi, en ainakaan kokonaan.

Saako sieltä jonkun todistuksen vai miten ne kannattaa mennä vaihtamaan? Ajokortti nyt ainakin, kelakortti taitaa tulla automaattisesti?, sitten pankkikortti. Onko muuta mikä pitäis vaihtaa? Passia en tarvitse ainakaan vuoteen joten sitä en tässä samassa syssyssä vaihda :)

Niin juu ja tuosta valkoisesta väristä vaatteissa, kyllä minun montakin tuttua on mennyt naimisiin valkoisessa morsiuspuvussa vaikka lapsia onkin ollut ;)

Sieltä menee maistraattiin tieto parissa päivässä jolloin kyttiksellä näkevät koneelta sun muuttnuneet tiedot ja voit heti sillon hakea ajokortin ym mitä kyttikseltä haetaan. Kela kortti tulee automaattisesti ellei ole kuvallinen. Pankki ym kortteja varten sun tarvii odottaa sitä ajokorttia tms henkilöllisyystodistusta (ja Kelakorttihan ei siihen käy). Tämän takia se vihkitodistuksen saaminen oli hyvä juttu. sain hoidettua asiat heti pois päiväjärjestyksestä.

Niin ja meidät vihittiin pe ja ma oli kyttiksellä jo tiedot.

Häiden jälkeen odota pari viikkoa, ja sitten hae uusi virkatodistus, johon on jo ehtinyt kirjautua uudet tiedot. Sillä voit sitten hakea noita uusia kortteja.

Niin ja kikki kortit oikeastaan pitää vaihtaa. Muuttaminen on helpompaa kuin naimisiin meno. Osoite kun muuttuu automaattisesti mutta nimi pitää muutta ite. ELi kaikki bonus kortit ym. Myös puhelnyhtiö, kaikki msitä tulee postia pitää ilmoittaa.

Häiden jälkeen odota pari viikkoa, ja sitten hae uusi virkatodistus, johon on jo ehtinyt kirjautua uudet tiedot. Sillä voit sitten hakea noita uusia kortteja.

Tuo virkatodistus maksaa kuulemma sen verran ettei sitä viiti tilata, kaverini kun sitä kyseli.. ajokortin kun odottaa niin sitten uusii muut. Ajokortti tulee kuitnkin parissa viikossa.

Ne saa ihan itse päättää mitä haluaa, vaatteiden väri ja virret ym. me ainakin saatiin

Voi kun sitten muistaisinkin vaihtaa sen nimen joka paikkaan. Hyvä ettei stressi puske päälle :D
Veisataanko siellä kirkossa joku virsi? Entä onko sisääntulo musiikkia?
Voisikohan jollekin paikallisen seurakunnan työntekijälle laittaa vaikka s.postia ja kysellä käytännöistä jo näin etukäteen? En täältä lasten kanssa pääse paikanpäälle ja puhelimessakaan ei kerkeä kahta minuuttia kauempaa puhua ilman keskeytyksiä.
Nyt olen tässä samalla kirjotellu paperille ylös mitkä asiat pitää selvittää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vier4s:

Ne saa ihan itse päättää mitä haluaa, vaatteiden väri ja virret ym. me ainakin saatiin

Juu Papin kanss käytte koko tilaisuuden ennaltä läpi ja sovitte lauluista, virsistä ym. Ja lapset ova osa perhettä ja elämää, saavat siis mennä pitkin kirkkoa ja syliinkin voi ottaa.

Tosta marssiasiasta en osaa sanoa, kannattaa sitä papilta kysellä. SOittelet sinne kirkkoon niin asiat lähtee selviimään :)

Voi kun sitten muistaisinkin vaihtaa sen nimen joka paikkaan. Hyvä ettei stressi puske päälle :D
Veisataanko siellä kirkossa joku virsi? Entä onko sisääntulo musiikkia?
Voisikohan jollekin paikallisen seurakunnan työntekijälle laittaa vaikka s.postia ja kysellä käytännöistä jo näin etukäteen? En täältä lasten kanssa pääse paikanpäälle ja puhelimessakaan ei kerkeä kahta minuuttia kauempaa puhua ilman keskeytyksiä.
Nyt olen tässä samalla kirjotellu paperille ylös mitkä asiat pitää selvittää jne.

kattele oman seurakunnan sivuilta löytyykö meili osoitetta. Yleensä kyllä hoitavat asiat puhelimitse. Ja illallakin voi asioista papin kanssa keskustella kun ajan sopii etukäteen.

Kyllä se siitä vaikka hommaa paljon tuntuukin olevan.

Omista salahää-kokemuksestani voin kertoa... Isäni talutti minut häämarssin soidessa alttarille mieheni ja bestmanin ( meiän 3v poika) odotellessa siellä. Ihan oli kuin "oikeissa" häissä kaikki laulut ( muistaakseni 1 virsi ja serkkuni lauloi toisen laulun). Tästäkin voi jutella papin kanssa ennen toimitusta, meillä ainaski oli tapaaminen papin kanssa ennen häitä. Toisaan meillä kirkossa vieraita 12... Ja pukeutunutkin olin ihan häääpukuun!! Kerran elämässähän sitä vaan prinsessa on... =)

Minä ajattelin ostaa itselle kauniin puvun mutta en mitään liian juhlallista. Sitten laitan kauniin kampauksen ja kauniin meikin :) Haluan olla vähän prinsessa mutta en kuitenkaan liikaa :D
Kun muistaisin vaan miettiä kaikki asiat mistä pitää kysyä. Tuo s.posti ois sillai ollu hyvä vaihtoehto että oisin tuosta listasta vaan kirjottanut kysymyksiä jo suoraan vaikka vielä ei olla esteettömyyspapereitakaan menossa hakemaan :) Alustavasti vaan olisin kysellyt käytäntöjä :)

Vieraita ei kirkkoon tosiaan ole tulossa. Paikalla vaan minä, mies, 2 lasta ja todistajat. Todistajista ei vielä olla ihan täysin varmoja että ketä pyydettäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Oi, kiitos linkistä :) Keskitynkin sitä opiskelemaan :)

Sellaistakin mietin että sopiikohan vihkipäiväksi esimerkiksi pitkäperjantaita edeltävä torstai? En tiedä näistä oikein mitään, olen tosi nolo mutta kysymällähän nää selviää ;)

Kannattaa soittaa sinne kirkkoon missä ajatteli vihkimisen olevan. Sillä riippuu saatteko tilaa ja pappia sille päivälle, mutta luulisin onnistuvan.

Saanko vielä kysyä: Miksi menette kirkossa jos ette halua muuta kun todistajat?

kai sitä siltikin voi haluta kirkon siunauksen asialle vaikkei halua koko sukua sitä todistamaan. Siviilivihkimisessä ei ole mitään tekemistä kirkon siunauksen kanssa, vaikka byrokraattinen toimenpide sekin on.

Mä kyllä luulen, että siellä haetaan Jumalan siunausta liitolle, eikä kirkon siunausta. En ole yhdenkään papin kuullut toivottavan kirkon siunausta...

Mun sisko meni naimisiin niin, että paikalla oli vain minä ja sulhasen veli todistajina, vihkipari ja heidän poikansa. Halusivat silti pitkän kaavan mukaan sen vihkimisen, mutta ilman virsiä. Siis papin puhe oli pitkä. Tosin sitä piti lyhentää, kun oli vastoinkäymisiä matkalla ja myöhästyttiin ja papilla alkoi olla kiire seuraavaan paikkaan.
Mitään juhlia ei pidetty, samalla porukalla mentiin vain illalla syömään ja baariin. Muu suku sai sitten lehdestä lukea, että pari on vihitty...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
[

Mun sisko meni naimisiin niin, että paikalla oli vain minä ja sulhasen veli todistajina, vihkipari ja heidän poikansa. Halusivat silti pitkän kaavan mukaan sen vihkimisen, mutta ilman virsiä. Siis papin puhe oli pitkä. Tosin sitä piti lyhentää, kun oli vastoinkäymisiä matkalla ja myöhästyttiin ja papilla alkoi olla kiire seuraavaan paikkaan.
Mitään juhlia ei pidetty, samalla porukalla mentiin vain illalla syömään ja baariin. Muu suku sai sitten lehdestä lukea, että pari on vihitty...

Niin, ja siskolla oli oikea hääpuku, samoin sulhasella ja bestmanilla eli toisella todistajalla puku ja mulla tietty kans juhlamekko.

Sellaistakin mietin että sopiikohan vihkipäiväksi esimerkiksi pitkäperjantaita edeltävä torstai? En tiedä näistä oikein mitään, olen tosi nolo mutta kysymällähän nää selviää ;)

Kannattaa soittaa sinne kirkkoon missä ajatteli vihkimisen olevan. Sillä riippuu saatteko tilaa ja pappia sille päivälle, mutta luulisin onnistuvan.

kai sitä siltikin voi haluta kirkon siunauksen asialle vaikkei halua koko sukua sitä todistamaan. Siviilivihkimisessä ei ole mitään tekemistä kirkon siunauksen kanssa, vaikka byrokraattinen toimenpide sekin on.

Mä kyllä luulen, että siellä haetaan Jumalan siunausta liitolle, eikä kirkon siunausta. En ole yhdenkään papin kuullut toivottavan kirkon siunausta...

No pääsitpä pilkkua nussimaan.. en ole mikään uskonnollinen ihminen ja käytän fraasia kirkollinen siunaus.. papit nyt toki varmaan tietää sanoakin että jumalan siunausta, mulle asia on enemmänkin institutionaalinen ja perinnejuttu kuin kristillinen ja uskonnollinen.

Samasta siunauksesta puhutaan..

Kylläpä alkoikin ahdistaa koko juttu :( Kuinka kerkeän tehdä kaiken, mitä kaikkea pitäisi tehdä, pitäisi keretä ottaa yhteyttä mutta ei tunnu kerkeävän kun 3 vuotias vaatii huomiota koko ajan, mitä kaikkea kysyä, milloin vaateostoksille, mikä virsi, onko pakko olla virsi, ollaanko alttarilla vai tullaanko sinne musiikin saattelemana, kuulutukset ...

Itku pääsee :(

Kylläpä alkoikin ahdistaa koko juttu :( Kuinka kerkeän tehdä kaiken, mitä kaikkea pitäisi tehdä, pitäisi keretä ottaa yhteyttä mutta ei tunnu kerkeävän kun 3 vuotias vaatii huomiota koko ajan, mitä kaikkea kysyä, milloin vaateostoksille, mikä virsi, onko pakko olla virsi, ollaanko alttarilla vai tullaanko sinne musiikin saattelemana, kuulutukset ...

Itku pääsee :(

Näistä voi pitkälti päättää itse. Mutta käy joskus kirkkoherranvirastossa/seurakunnan toimistolla. Siellä neuvovat sua ihan mielellään. Onnea!

Kuumimmat

Yhteistyössä