eikös hotelli ja ravintola alan pk ole sama kuin catering alan perustutkinto? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jepskukkuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
miks sit lukee noin jos sama asia? sain selvil et hotelli ja ravintoalalla tehdään hienompia aterioita jne kun taas catering tehdään perusruokaa niinko tarhois ja kouluis.. mutta jos menen hotelli ja ravintola alalle ni voinko työskennellä koulujen keskuskeittiöilla jne? vai onko tää muuttunut jo?

Silloin ku minä kävin hotelli- ja ravintola-alan koulutuksen, niin siitä valmistuttiin tutkintonimikkeellä ravintolakokki, kun taas catering puolella suurtalouskokiksi. En tiedä ovatko muuttuneet sen jälkeen.

Mä oon suorittanu catering-alan perustutkinnon ja oon suurtalouskokki. Oon valmistunu vuonna 2009.

Aivan hyvin voi ravintolakokki työskennellä suurkeittiöllä. Eikä suurtalouskokinkaa koulutukses oo pelkästään suurtalouspuolta vaan on myös ravintolaopetusta.

hotelli ja ravintola alalta voit valmistua myös tarjoilijaksi. kyllä ne mun mielestä on pikkasen eri juttuja. ainakin ennen oli, kun itse opiskelin kyseistä alaa. catering puolelta just tehdään kerralla isompia niinkuin koulut ym suuret keittiöt. ravintola kokki taas opiskelee ranskaaa ym. tai tarjoilija viinejä ja drinkkejä.

Hotelli- ja ravintola-alalta valmistuu ravintolakokiksi tai tarjoilijaksi (myös laivakokit, tulee ravintolapuolelta), kun taas cateringalalta valmistuu suurtalouskokiksi.

Hotelli- ja ravintola-alalta saa paremmat valmiudet työelämää varten. Itse ainakin tuon puolen käyneenä ja toistakin puolta paljon nähneenä, valitsisin edelleen ravintolapuolen, jos nyt tarvis päättää. Tarvitaanhan siihen pihvin oikean kypsyyden paistamiseen hiukan enemmän vaativuutta, kuin valmis jauhelihapihvien kiertoilmassa lämmittämiseen.

siis opiskelu aika pidentynyt? 3vuotta ja saa kokin paperit siitä 1v-1,5v saa suurtalouskokin ammattitutkinnon..onko ennen siis valmistunut suoraan suurtalouskokiksi? eikä pelkäksi kokiksi..:(

Hotelli- ja ravintola-alan pt valmistuu tarjoilijaksi tai ravintolakokiksi ja catering puolelta taas valmistuu suurtalouskokiksi. Nykyään tosin ei taideta enää käyttää termiä suurtalouskokki valmistuneesta vaan ihan pelkästään kokki. Ravintolakokki termi on edelleen käytössä.

itse olen valmistunut vuonna 2006 hotelli- ja ravintola-alalta ja jo ennen sitä oli erikseen catering ala, eli vuonna 2003 kun olen ammattikouluun hakenut.
catering ala oli ainakin monen hotelli- ja ravintola-alan opettajankin mielestä paskempi koulutus. no vertaa nyt keittäjää ja hovimestaria?
että on se kumma jos jossain pikku paikkakunnilla tuo on vielä samaa tarkoittava koulutusohjelma. mulle kävi yks kaverikin selittämään et hän valmistu samalta alalta kuin minä vaikka tarkotti että on pelkkä suurtalouskokki (suomeksi keittäjä) eli liippaa aika paljon kauempaa kuin oma koulutukseni.

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;26892820:
Hotelli- ja ravintola-alalta saa paremmat valmiudet työelämää varten. Itse ainakin tuon puolen käyneenä ja toistakin puolta paljon nähneenä, valitsisin edelleen ravintolapuolen, jos nyt tarvis päättää. Tarvitaanhan siihen pihvin oikean kypsyyden paistamiseen hiukan enemmän vaativuutta, kuin valmis jauhelihapihvien kiertoilmassa lämmittämiseen.

Melko erikoinen kommentti. Minä en ainakaan suurkeittiötyössäni lämmittele valmiita pihvejä vaan teen ne itse. Toisaalta taas jos menet vaikka "kokiksi" jonnekkin Rosson tyyliseen niin siellä sitä lämmitteelyä onkin ;)

Minä näkisin niin että jos olet kiinnostunut suurtalouspuolesta niin mene catering-alalle ja jos ravintolapuolesta niin ravintola-alalle. Ei noista toinen kyllä toistaan parempi ole, keittäjä vs. hovimestari :laugh:

Yhteistyössä