Vieras
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikanaAlkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:Mutta eikä siltikin "isä, poika ja pyhä henki" ole vain saman asia kolme eri nimitystä?Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Koska uskomme perustuu juuri siihen, Jeesus tuli maan päälle ja sovitti syntimme ja hän on avainasemassa siinä, että joskus toivottavasti pääsemme taivaaseen. Ilman häntä ei olisi toivoakaan sinne pääsystä.Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:Mutta Jeesushan oli vain saman jumalan yksi olomuoto, joten en ymmärrä erityisesti Jeesukseen kohdistuvaa henkilöpalvontaa.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Koska kristityt uskovat, että Jumalan piti lähettää poikansa maan päälle kuolemaan ristikuolema jotta hän kantaisi maailman synnit. Jumala tiesi ettei ihminen pääsisi omilla teoillaan taivaaseen vaan tarvittiin sijaiskärsijä.Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:Voisiko joku kertoa, miksi uskominen nimenoman Jeesukseen on niin tärkeätä? Kysehän on vain jumalan toisesta instanssista eikä varsinaisesta erillisestä olennosta. Eikö jumalaan uskominen sitten riitä?
Uskomme siis, että uskomalla siihen, että Jeesus kuoli ristillä meidän vuoksemme, Jumala on antanut syntimme anteeksi ja tulee antamaankin jos pyydämme sitä Jeesuksen nimeen. Koska syntinen ei pääse taivaaseen, tarvitsemme syntien anteeksiantamista.
Anteeksi jos tuli vähän sekaisesti kirjoitettua, kysy niin yritän selventää lisää.
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.
Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.