Eikö sossuilla ole mtn paskasuodatinta, jolla karsivat ilmoituksia...?

"vieras"
[QUOTE="mami";28084875]Se on ihan laissa että kaikki ilmoitukset on tarkastettava, ei se niiden sossujen päätettävissä ole..[/QUOTE]

Pötyä. Silloin kun ilmoituksen kohteen äiti on töissä jossain sosiaalitoimistossa, ilmoituksella pyyhitään persettä. Näin silti vaikka tiedettäisiin, että vanhemmat hakkaavat lasta lapiolla joka päivä.
 
"jep"
Ei kai lastensuojelulain mukaan sentään kaikkia ole pakko tarkistaa? Seitsemän päivän kuluessa on tehtävä päätös, lähdetäänkö lastensuojelutarpeen selvitykseen, ja ymmärtääkseni kielteinen päätös voidaan tehdä ihan vaan ilmoituksen sisällön perusteella. Tietysti silloin on pakko tarkistaa, jos joku kiusallaan keksii vakavia juttuja, kuten väkivaltaa tai selkeitä laiminlyöntejä, mutta jos joku tekee ilmoituksen pihatiellä pyöräilystä tai takin ja housujen värien yhteensopimattomuudesta, ei sitä ole mitenkään "pakko tarkistaa", koska vaikka asia olisikin niin, mihinkään toimenpiteisiin ei olisi aihetta ryhtyä.
 
"helmi"
Turha siitä on sosiaalityöntekijälle kiukutella. Niiden virkavelvollisuus on tutkia kaikki ilmoitukset, koska jos sitten käviskin niin että ei olis tarkistanut tilannetta kun ilmoitus on tehty ja jotain kamalaa olisikin taustalla niin virkavirhehän sekin sitten olisi.

Jos on aiheeton niin hyvällä mielellä otat sossun vastaan ja käyt tilanteen läpi.
ei niillä ole velvollisuutta tutkia kaikkia ilmoituksia! kun ilmoitus tulee on päätettävä 7 vrk kuluessa että ryhdytäänkö tekemään lastensuojelutarpeen selvitystä vai ei, ja jos lähdetään niin missä laajudessa, samassa ajassa asiasta on tiedotettava myös asiakasperheelle!

eli sossut voi kyllä laittaa suoraan ns.mappi öö:hön ilmoituksen. tai voivat soittaa ja sillä selvä. tai voivat käynnistää ls tarpeenselvityksen, jota esimerkiksi kotikäynti on! lapselle saatetaan tuolla käynnillä esimerkiksi näyttää kortteja joissa on eri tapahtumia,tunnetiloja tms. ja tämä esitellään lapselle pelinä.. sillä urkitaan sitte mättääkö jokin. lisäksi haastatellaan vanhempia ja jonkun verran myös lasta.
tämän perusteella päätetään lähetäänkö tarjoamaan "tukitoimia" eli tarvitseeko perhettä seurata lähemmin,esimerkiksi perhetyöntekijän avulla(joo virallisestihan sitä markkinoidaan keskustelu ja kasvatusapuna,mitä se osittain onkin,mutta sitä ei kerrota mikä loppuosa perhetyöntekijän toimenkuvasta on).

Perhetyöllä voidaan mm. tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään, tehdä vanhemmuuden arviointia ja järjestää lapselle hänen hyvinvointiaan tukevaa toimintaa. Perhetyö on usein käytännön avun ja psykososiaalisen tuen yhdistelmä.

Perhetyötä tehdään yhteistyössä perheen ja perheenjäsenten kanssa, mutta keskeistä työssä on aina lapsen edun turvaaminen. Osana lastensuojelutyötä perhetyö ei ole pelkästään tukea, vaan kontrollin elementti on aina myös läsnä. Kuitenkin perhetyössä on leimallista lähelle asiakasta viety ja perheen omia voimavaroja tukeva työskentely.

Sosiaaliportti - Perhety


Perhetyön käsitettä käytetään ja ymmärretään hyvin monella tavalla mutta perhetyön sisältönä nähdään usein yhtäältä perheen arjen tukemista ja toisaalta puuttumista perheen elämään vahvojen väliintulojen avulla. Tukemisen kohteena voivat olla sekä tilapäistä tukea tarvitsevat perheet että pitkän lastensuojeluasiakkuuden omaavat perheet.



mutta luulen että ap:n tapauksessa ei tapahdu mitään.
 
Voi olla, että tuo ilmoitus on sitte pitänyt sisällään jtn muutakin. Soitin sinne tänään että mitähän asia mahtaa koskea, ni tuon koulumatkan ja ulkoilemattomuuden sanoi syyksi... Käymään tulevat siksi, että heidän on helpompi tulla tänne, kuin mun roudata kaikki tenavat hoitoon ja mennä sinne....

Ehkä se vaan menee niin, että joku tällä nyt koittaa omaa omatuntoaan parantaa tekemällä ilmoituksen, sillä enhän mä hyvänen aika sentään voi yksinhuoltajana pärjätä viiden lapsen kanssa..... Enhän mä edes ulkoile niiden kanssa....
 
Niin ja perhetyöntekijäthän mulla jo käykin...ovat käyneet ihan loppuraskaudesta asti. Enkä usko että heidän taholtaan tuo ilmoitus ainakaan on. Hyvin tullaan juttuun ja käyvät täällä sen takia, että pääsen pari kertaa viikossa kauppaan. Ja ovat mulle useita kertoja sanoneet, että pärjään upeasti täällä tilanne huomioon ottaen, eli tosiaan yksinhuoltajana, viiden lapsen kanssa, joista kaksi vasta 4kk ikästä ja toinen kaksosista vielä erityinen. Uskon, että olisivat sanoneet, jos heillä olis huoli mun jaksamisesta tms. Ihan kiusanteolta tää musta haiskahtaa.....
 
"Zzz"
[QUOTE="Zzz";28085146]Päiväkodin työntekijä ei voi tehdä nimetöntä ilmoitusta. Nimettömän ilman voi tehdä vain yksityishenkilö. T. Sossu[/QUOTE]

Sorru luin väärin :(
 
Niin silloin
Kyllä minäkin muistan kun eskariin ja kouluun käveltiin ihan omatoimisesti ilman saattajaa 90 luvun alussa eikä siitä kukaan mitään sanonut. 0,5km matka ja kaksi suojatietä ylitettävänä, toinen niistä suhteellisen vilkasliikenteinen kaiken päälle. Kovasti toitotettiin kodin ja pk puolelta ettei vieraiden matkaan saa lähteä tai puhua, autoja pitää varoa jne. Ei ollut kännyköitä vaan se matka taitettiin ihan itse eikä kenellekään mitään käynyt.

Tämä on tätä nykyaikaa, lapsiin ei luoteta pätkän vertaa ja vanhempiin vielä vähemmän.
 
"vieras"
Me kuljettiin hoitopaikan tytön kanssa päiväkotiin 6-vuotiaina ilman aikuista saattajaa. Matkaa oli ehkä 300 metriä. Ei sitä kukaan kummastellut. Jotenkin toivoisin myös, että tuttuni poika kulkisi eskarista yksin kotiin (lyhyt matka kävelytietä) sen sijaan, että äiti käy hakemassa ja jättää siksi ajaksi 1-vuotiaan ja 4-vuotiaan keskenään kotiin!
 
"mama"
Onko päiväkodin johtajalla oikeus antaa lupa eskarilaisen kulkea yksin? Käytännössä lapsi varmasti selviää tuon matkan hyvin mutta laki on laki. Ystäväni teloi jalkansa ja hän lähetti lapsensa yksin eskariin, matkaa 50 metriä...sai vihaisen soiton perään.
 
Kyllä minäkin muistan kun eskariin ja kouluun käveltiin ihan omatoimisesti ilman saattajaa 90 luvun alussa eikä siitä kukaan mitään sanonut. 0,5km matka ja kaksi suojatietä ylitettävänä, toinen niistä suhteellisen vilkasliikenteinen kaiken päälle. Kovasti toitotettiin kodin ja pk puolelta ettei vieraiden matkaan saa lähteä tai puhua, autoja pitää varoa jne. Ei ollut kännyköitä vaan se matka taitettiin ihan itse eikä kenellekään mitään käynyt.

Tämä on tätä nykyaikaa, lapsiin ei luoteta pätkän vertaa ja vanhempiin vielä vähemmän.
Mua ihmetyttää se, että miten hemmetissä lapsi yhtäkkiä sitte kesän jälkeen koululaisena onkin kykenevä taittamaan tuon saman matkan, jos nyt ei vielä sais ees harjoitella? Ollaan pojan kanssa kolme vuotta kuljettu yhessä sitä matkaa kerhoon ja takaisin... Ihme vouhotusta. Miten nuo lapset ikinä oppii mitään, jos ei pikkuhiljaa aleta opettelemaan???

Miten me ylipäätään ollaan elossa, ku minäkin oon ekaluokkalaisena kulkenu yksin kouluun, joskus jopa herännyt yksin ku äiti ollu aamuvuorossa... Ja ollut jopa yöt yksin ku äiti yövuorossa.
 
[QUOTE="mama";28085231]Onko päiväkodin johtajalla oikeus antaa lupa eskarilaisen kulkea yksin? Käytännössä lapsi varmasti selviää tuon matkan hyvin mutta laki on laki. Ystäväni teloi jalkansa ja hän lähetti lapsensa yksin eskariin, matkaa 50 metriä...sai vihaisen soiton perään.[/QUOTE]

Asia kysyttiin myös vielä hänen esimieheltään...oisko sitte ollu joku päivähoidon johtaja tai joku... mutta siis ihan sieltä pääkallopaikalta. Ja hänkin sanoi, että maalaisjärki on paikallaan....
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28084920]Niin, eli esikoinen kärsii pienemmistä? On ainut ketä vanhemmat ei tuo/vie? Kyllä muutkin joutuu ne pienemmät sisarukset herättämään ja ottamaan mukaan.[/QUOTE]

Voi helvetti. Kehtaisitko sanoa päin naamaa tämän? Keskustelupalstallakin on todellisia ihmisiä.
Halop, 150 metriä eikä edes tien yli ja eskarista lupakin. Voi helvetti. Mitä sekään tähän kuuluu, että muutkin herättelee pieniä..
 
[QUOTE="mama";28085315]Hän saa siis kulkea myös kotiin yksin?[/QUOTE]

Kyllä. Sovittiin että ensimmäiset kaksi viikkoa saatan pojan mennen tullen ja sitten saa kulkea yksin. KÄnnykällä kulkee viestit eskarin ja mun välillä aina koska poika on lähtenyt kotoa tai koulusta.
 
LAkijaJärJEStu
Itse olen tehnyt lukuisia ilmoituksia ja kaikki nimettöminä. Tarpeeksi ikäviä juttuja kun laittaa niin sossun on pakko tutkia vaikka eivät ilmoittajaa tiedäkkään. Ainakin meidän alueella kakarat ovat kurissa ja järjestyksessä tiheän valvonnan takia.
 
"äitee"
[QUOTE="vieras";28085320]Voi helvetti. Kehtaisitko sanoa päin naamaa tämän? Keskustelupalstallakin on todellisia ihmisiä.
Halop, 150 metriä eikä edes tien yli ja eskarista lupakin. Voi helvetti. Mitä sekään tähän kuuluu, että muutkin herättelee pieniä..[/QUOTE]

En kirjoittanut tuota mutta kyllä minä kehtaisin sanoa suoraan päin naamaakin. Suora puhe asiallisella sävyllä on parasta. Ja tosiasiahan tuo on. En ole ennen kuullut että alle kouluikäinen saa kulkea yksin päivähoitoon/eskariin. Eihän niitä lasketa isomman sisaruksen mukaankaan vaan vanhemman pitää olla paikalla.
 
[QUOTE="äitee";28085367]En kirjoittanut tuota mutta kyllä minä kehtaisin sanoa suoraan päin naamaakin. Suora puhe asiallisella sävyllä on parasta. Ja tosiasiahan tuo on. En ole ennen kuullut että alle kouluikäinen saa kulkea yksin päivähoitoon/eskariin. Eihän niitä lasketa isomman sisaruksen mukaankaan vaan vanhemman pitää olla paikalla.[/QUOTE]

Mäkin kovin epäileväinen olin, kun asiaa varovasti eskariopelta tiedustelin. Mulla kun oli ennenaikaisia suppareita (kaksosraskaus tosiaan) ja lääkäriltä olin saanut jo vuodelepokomennon. Sanoin ihan suoraan, että tilanne on se, että sitten poika jää pois eskarista, ellei saa kulkea tuota 150m matkaa itse.Itse kuitenkin vielä sen kaksi viikkoa saatoin, vaikken olis saanut enää kävellä edes tuota matkaa. Ihan sielä korkeammallaki taholla sanoivat, että nämä luvat ovat tapauskohtaisia ja tottakai maalaisjärkeä pitää käyttää. Kun ei kerran ole tuon pidempi matka, eikä ole yhtään ylitettävää tietä, niin totta kai poika voi kulkea.
 
"heh"
Missä menee laillinen metriraja jonka 6-vuotias saa kävellä ilman aikuista? Olisi vain kiva tietää ja se kannattaisi ilmoittaa ihan tiedotusvälineissäkin ettei tulisi näitä turhia ilmoituksia :)
Olispa se ollut kamalaa jos itse ei olis lapsena saanut kulkea metriä kauemmas äidistä, huhhuh :O
 
[QUOTE="heh";28085526]Missä menee laillinen metriraja jonka 6-vuotias saa kävellä ilman aikuista? Olisi vain kiva tietää ja se kannattaisi ilmoittaa ihan tiedotusvälineissäkin ettei tulisi näitä turhia ilmoituksia :)
Olispa se ollut kamalaa jos itse ei olis lapsena saanut kulkea metriä kauemmas äidistä, huhhuh :O[/QUOTE]

kyllähän se niin menee, että lapset, varsinkin poikalapset, on pidettävä kiinni siinä tississä siihen asti, että löytyy tyttöystävä, jolle voi sitten sysätä vastuun....
 
[QUOTE="Vieras";28084869]Musta kyllä,on sen eskarin kannalta kurjaa että joutuu yksin menemään. Pitääkö niitä lapsia olla niin paljon jos yksi joutuu sen kustannuksella kärsimään, olemaan isompi kuin on. Ihan sama, onko hoitolapsia vai omia, selkeesti liikaa jos niitä ei viitsi pukea (ilmeisesti omia, kun pienimmät n. pieniä?)
Isoveli joutuu kasvamaan ja ottamaan liian pian vastuuta, kun äidillä menee kaikki aika pienten kanssa, reilua?[/QUOTE]
Ja näin me kasvatamme pullamössöjä, jotka roikkuvat äiteen helmoissa kunnes täyttävät 35 vuotta.
 

Yhteistyössä