Eikö naiset kehtaa syödä toisten aikana vai olenko vai todella suuriruokainen?

  • Viestiketjun aloittaja "Syöppö"
  • Ensimmäinen viesti
no tuota
[QUOTE="sotanorsu";28316092]Siis miten muka oikeasti hoikat normi painoiset voi syödä 4-5 tortillaa tai puolitoista pitsaa :O

Minulla on BMI juurikin tuon 35 hujakoilla ja oikeasti hyvä kun jaksan syödä kokonaisen normaalin kotipitserian pitsan, tortilloista jos oikeasti kova nälkä niin kaksi, ja kyllä väitä että mäkkärin bigmäkki ateriasta jää raskikset puolet syömättä koska se hamppari ja juoma on jo yksin niin iso.

Ehkä sitten esitän :O
Mutta tuoko on teillä normipainoisilla tai hoikilla keino psyä painossanne kun vedätte sen puolitoista pitsaa?
Ihan mielenkiinnosta, syöttekö te sitten enään koko päivänä mitään?


Myönnän että tulen herkutelleeksi liian usein, saatan ottaa kerran tunnissa voileivän, saatan siihen lisäksi ottaa mehua tai limua voi olla että napostelen vielä rusinoitakin jossakin välissä ym. Mutta vaikka kuinka pidän välillä tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja syön sen 5kertaa päivässä välipaloineen en millään jaksa vetää 5 tortilaa peräjälkeen ym.

Vai oliko kyseinen ketju tarkoitettu että läskit tulisi kertomaan kuinka ne oikeasti mukamas siellä nurkantakana vetää ne 10 pitsaa vielä putkeen kun yksikin täytti josta mahdollisesti vielä jäikin,
toivottavastien sitten pilannut ketjuanne ;)[/QUOTE]

Mä ainakin liikun paljon, en napostele mitään makeaa ja syön ruokaa melkoiset läjät sitten kun syön. Mä luulen että iso osa näistä jutuista johtuu ihan aineenvaihdunnan nopeudestakin, mulla oli yhteen aikaan tosi hidas ja vaikka en mielestäni tehnyt mitään (en syönyt mutten oikein jksanut liikkuakaan) niinnolin ihan turvonnut. Kun sitten aloin reipstella, aineenvaihdunta kiihtyi (vesi! on tärkeetä) ja samalla ruokamäärät kasvoi ihan silmissä.

En nyt siis tosiaan KEHU että en syö makeita, ne vaan ei maistu mulle. Mutta rasvainen ruoka kyllä maistuu...
 
not kässää
Mä en kanssa käsitä, kun ylipainoiset kaverini kursailee aina meillä kylässä tai kahvilassa herkkujen tai oikeastaan minkä tahansa syömisen kanssa; otetaan hirveän pieniä määriä vain, eikä koskaan lisää. Koskaan ei nk. "herkutella" vaan syödään hirveän terveellisesti. Miten ihmeessä sitten "pystyvät" pitämään nuo saavutetut linjat, kotona sitten retkahdetaan? Menee vissiin ihan toisinpäin meillä, kun normisti syödään terveellisesti ja kylässä ja kahvilassa sitten (=spesiaalihetkinä) voi ottaa sen isoimman pullan ja kakkua..
 
"Juulianna"
Alkuperäinen kirjoittaja not kässää;28316360:
Mä en kanssa käsitä, kun ylipainoiset kaverini kursailee aina meillä kylässä tai kahvilassa herkkujen tai oikeastaan minkä tahansa syömisen kanssa; otetaan hirveän pieniä määriä vain, eikä koskaan lisää. Koskaan ei nk. "herkutella" vaan syödään hirveän terveellisesti. Miten ihmeessä sitten "pystyvät" pitämään nuo saavutetut linjat, kotona sitten retkahdetaan? Menee vissiin ihan toisinpäin meillä, kun normisti syödään terveellisesti ja kylässä ja kahvilassa sitten (=spesiaalihetkinä) voi ottaa sen isoimman pullan ja kakkua..
Jos sun kaverit on tuollaisia, niin älä oleta kaikkien ylipainoisten olevan. Mä syön silloi kun mulla on nälkä ja ruokaa on tarjolla. Syön itseni kylläiseksi, mutta en ahda itseeni mitää mielettömiä määriä. Tarjolla olevia herkkuja syön kohtuudella enkä tyylillä puolikas täytekakkua koska mulla on käytöstavat. En silti kotonakaan ahda puolikasta kakkua napaani.
 
not kässää
[QUOTE="Juulianna";28316380]Jos sun kaverit on tuollaisia, niin älä oleta kaikkien ylipainoisten olevan. Mä syön silloi kun mulla on nälkä ja ruokaa on tarjolla. Syön itseni kylläiseksi, mutta en ahda itseeni mitää mielettömiä määriä. Tarjolla olevia herkkuja syön kohtuudella enkä tyylillä puolikas täytekakkua koska mulla on käytöstavat. En silti kotonakaan ahda puolikasta kakkua napaani.[/QUOTE]

Mä puhuinkin mun kavereista ja omasta kokemuksesta, en mielestäni yleistänyt.

Sulla tuntuu sitten ruokailutavat olevan hyvällä mallilla, aika lailla samaa mäkin noudatan eikä koskaan ole sitten kuitenkaan ongelmia ottaa niitä herkkujakaan. Luulen että halusit ymärtää ton nyt väärin, kyse ei ollut käytöstavoista tai herkkujen mättämisestä vaan ihmettelin, kun ei _ikinä_ mikään herkku edes maistu ja muutenkin otetaan toooosi vähän. Ja niin, ulkomuodosta päätellen ne herkut sitten ilmeisesti kuitenkin maistuu = ap:n viestiin: onko kyse vain naisten esittämisestä? Mun mielestä todenäköistä.
 
Kyllä mä olen pieniruokainen (tai ainakin normaali) ihan oikeasti, mutta se johtuu siitä että saatan helposti paastota koko päivän ja illalla vasta syödä tai sitten syön pieniä paloja pitkin päivää ylipäänsä. Yleensä sitä vaan unohtaa syödä ja huomaa, että koko päivä onkin mennyt jo ohi. Ölen joskus tunnistanut sellaisia kausia, että napa vetää selvästi vähän enemmän ruokaa, mutta yleensä ovat lyhempiä kausia.
Mulle riittää 2 pientä tortillaa, 1/2-3/4 pizzaa tai hesessä juustoateria (joskus harvemmin isoon nälkään syön kerrosaterian, mutta usein esim limu jää melkein kokonaan juomatta) bmi taitaa silti olla aapeeta aavistuksen korkeampi kun mitat 158/59 (ennen raskautta).
Ei mulla ole mitään tarvetta edes esittää pieniruokaista, kyllä mä nälkääni syön jos siltä tuntuu, ei jaksa kiinnostaa mitä joku muu siitä ajattelee. En voi ymmärtää ihmisiä jotka ajattelee, että nainen ei saisi normaalisti syödä. Eikö se ole vähän takapajuista ajatella, että kaikki naiset syö kuin pikkulinnut? Tottumuksistahan se on kiinni..
 
"jep"
Yksi asia on, että samankokoistenkin ihmisten energiantarpeessa on eroja aineenvaihdunnan vuoksi. Ei ole mitään tiettyä kalorimäärää, joka lihottaisi tai laihduttaisi.

Toinen juttu on, että meidän naisten keskinäiseen kulttuuriin kuuluu se hemmetin ärsyttävä omien syömisten päivittely ja anteeksipyytely. Ja vakuuttelu, etten minä kotona koskaan ja loppuviikko syödään vain salaattia. Mielestäni täysin tarpeeton ja ahdistusta ruokkiva tapa. Miksei voi kropan ja annoksen kokoon katsomatta syödä sen verran kuin hyväksi näkee ja antaa asian olla? Aivan yhtä käsittämätöntä on muiden annosten kommentointi. Ensi kerralla kun joku alkaa selittää kuinka paljon tai vähän syön, heitän jotain vakavasta sairaudesta tai lääkityksestä, joka lisää/vähentää ruokahalua, ja nautin kiusaantuneesta hiljaisuudesta :D.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja not kässää;28316417:
Luulen että halusit ymärtää ton nyt väärin, kyse ei ollut käytöstavoista tai herkkujen mättämisestä vaan ihmettelin, kun ei _ikinä_ mikään herkku edes maistu ja muutenkin otetaan toooosi vähän. Ja niin, ulkomuodosta päätellen ne herkut sitten ilmeisesti kuitenkin maistuu = ap:n viestiin: onko kyse vain naisten esittämisestä? Mun mielestä todenäköistä.
Veljen todella lihava naisystävä on kans tällainen. Jos on kahvikekkerit niin ei juo muuta kuin kahvia. Kuin ei vain jaksa syödä mitään herkkuja. Kyllä siinä vähän jää miettimään että kuinka sellainen tonnikeiju edes viitsii väittää ettei pysty syömään herkkuja, kun selvästi näkee ettei varmaan paljoa muuta teekkään kuin syö herkkuja. Ja veli on sen myöntänytkin että hesessä käyvät lähes päivittäin ja muutenkin herkuttelevat.
Mutta muiden seurassa pitää esittää niin nirsoa ja pieniruokaista että. Harmi että ne laardit vähän kertoo omaa tarinaansa.
 
vqe
No mä olen läski ja mun tapauksessa lihomiseni johtui siitä, että en liikkunut lähes lainkaan ja mun ruokavalioni päivässä oli aamupalapuuro ja päivän mittaan pari levyä suklaata. En määrällisesti siis syönyt hirveästi, mutta kyllä tuollaisella peellä saa varmaan suurin osa ihmisistä kroppansa totaalisesti sekaisin. Kaloreita noista suklaista ainakin kertyy ja kun ei liiku, niin...Väitän myös, ettei mun aineenvaihduntani edes toiminut niin kuin normaaleilla, tavallisesti syövillä ihmisillä (no, mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta se ei kyllä mun kohdalla ollut syynä kiloille, sillä lääkitys oli kohdillaan ja vointi hyvä). Kävin peellä pari kolme kertaa viikossa.

Ja joo, olen lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen ja vihdoin tekemässä asialle jotain. Viikon verran olen kulkenut vesipullon kanssa kaikkialle, lisännyt arkiliikuntaa ja syönyt väkisin useita tavallisia aterioita päivässä. Tuloksena - 7 kg vkossa (eli ainakin nestettä toi mun aiempi elämäntapa on kerännyt), kaiken kaikkiaan pitäisi tiputella 35 kg (josta nyt siis tuo 7 kg tiputettu).
 
"vieras"
Kehtaamisesta puheen ollen, mulle selvis vasta pari vuotta sitten että naiset ei sais syödä laskiaispullaa haukkaamalla, kun suu aukee liian isoksi ja näyttää siivottomalle :D Vaan se pitäs syödä veitsellä ja haarukalla nätisti.
Laskiaispullaa ei syödä veitsellä ja haarukalla.

Ensin siitä otetaan lakki pois ja syödään molemmat puoliskot. Suuta ei avata ammolleen, vaan laskiaispullaa voi syödä pienempiäkin haukkuja suu pienemmin kiinni.

Jos nyt välttämättä haluaa kikkailla voi sen kermakasan kaapia lusikalla pois ja pipertää pullan kitusiinsa siinä samalla.

Ennen muinoin sitä on myös nautittu kuuman maidon kanssa niin, että pulla lilluu kuumassa maidossa ja sitä syödään lusikalla.
 
[QUOTE="Syöppö";28315592]Joku väittää tulevansa yhdestä tortillasta ähkyyn. Mä syön neljä ja en saa ähkyä.
Kotipizzan normikokoinen pizzahan on sellanenkin pieni roiskis vain ja mä en saa yhdestä pizzasta mitään ähkyä. 1,5 pizzaa menee kevyesti.

Salaattia tonnikalalla ja raejuustolla menee lähes litran kippo helposti.
Normaaleja kiusaksia ruokalassa koko lautasellinen.

Aamulla pari leipää, hedelmä ja rahkaa ja töissä on klo 11 jo kova nälkä.

Pihvejä uppoaisi vaikka 5-6. Riisipuuroa pari lautasellista.

Mitat 162/52 eli ihan normaalikokoinen aikuinen.[/QUOTE]

Ihmiset on erilaisia. Mä jaksan syödä kaksi tortillaa ja enempää en uskalla syödä, nimittäin inhoon ähkyn tunnetta.

Kotipizzan, normaalikokosen pizzan syön yleensä tyttäreni kanssa puoliksi. En vaan yksinkertasesti jaksa kokonaisena syödä.

Mä oon 168/59, toki joskus tulee tunne, että en saa mahaa millään täyteen vaikka kuinka syön. Liikun melko paljon. Kävellen liikun joka paikkaan, jopa pitkiäkin matkoja (autokorttia ei ole) ja vapaa- ajalla liikun myös kävellen paljon. Eli joka päivä jonkin sorttista liikkumista ja saa aina kunnon hien pintaan. Tolla kävelemisellä karistin kaikki raskauskilot ja hieman extraakin, eli olen hoikempi kuin ennen raskautta :).

Wok vihanneksi ja tonnikalaa syön aika paljon. Ruokien annoskokoja voin näppärästi pienentää sillä, että lisään kasvisten määrää. Kasvikset pitää mut kylläsenä pidempään kuin lämpönen kotiruoka. En juurikaan kyllä pizzalla ja muilla roskaruuilla käy. Kokkaan mieluummin ite kotona ihan perus kotiruokaa, koska haluan, että tytär oppii samat terveet elämäntavat kuin minä ja mies.
 
Sellasta se on. Jotkut vaan tarvitsevat vähemmän - jotkut enempi safkaa. Joku tulee ähkyyn mäkkärin juustoburgerista, toinen tarvitsee 400gr pihvin x 2.

Kropat ja ruoansulatukset ovat erilaisia joka ihmisellä, surprise?
 
Kyllä mä olen huomannut miten annoskoot on pienentyneet sen jälkeen kun aloin karppaamaan (nelisen vuotta sitten). Vatsan "vetävyys" voi muuttua.
Tulen täyteen kahdesta jenkkisalaatinlehteen kääritystä tortillasta, kolmas on todettu virheeksi :D. Pizza ei mene kokonaan yhtenä iltana, puolet tai 1/4 vähintään jää sunnuntaiaamun aloitukseksi.
 
Mä olen aina ollut hirveä mörssäri. Mä todellakin tiedän varmana, että jotkut pysyvät hoikkana, vaikka söisivät miten paljon lystäävät ja toiset lihovat helpommin. Olen aina ollut kyllä liikunnallinen, mutta nyt lasten saamisen jälkeen en urheile läheskään niin paljon, kuin ennen. Olen koko elämäni keikkunut normaalipainon alarajoilla ja bmi on edelleen normipainon alarajoilla.
Helposti kiskaisen 3000 kaloria päivässä.
 
olen huomannut saman
Mä olen aina häpeillyt omaa syömistäni muiden seurassa ja kylässä joudun rajottamaan, etten vaikuttaisi järkyn ahneelta. Muut naiset syö aamupalalla kahvia eli ai mitään, lounaaksi vähän jotain salaattia ja päivälliseksi miniperunan ja vähän jotain lisuketta ja illalla himpun verran rahkaa....siis miten ne muka pysyy hengissä tollasella???
Mulla tyypillinen päivä: aamupala pari lepiää voilla, juustoviipaleilla ja rehuilla, sit ennen lounasta mulla on jo nälkä ja syön proteiinipatukan tai omena tai leipää, lounaalla lautasellinen salaattia, monta perunaa, kastiketta/iso määr älasagnee tai mitä milloinkin on ruokana. ip syön välipalaa, hedelmiä ja lisää leipää voilla ja juustolla ja rehuilla, herneitä, papuja ym. Päivällisellä taas iso läjä ruokaa ja rehut ja salaatit päälle. Ja illalla taas kova nälkä ja iltapalaksi vihanneksia, leipiä, soijajukurttia. Mitat mulla 163cm ja 52 kiloa.
 
olen huomannut saman
Niin varmaan. Laskin huvikseni että nuo yhteensä tekisi noin 2500 kaloria ja tähän ei ole laskettu muun muassa mahdollisia leivänpäällyksiä kun et niitä maininnut. Energiantarpeesi on noin 2200 kaloria/vrk joten sano hyvästit kuudellekymmenelle kilolle.
Siis mä just laitoin kuvauksen omista syömisistä ja kyllä vaan mun mitat on sitä mitä on, vaikka kaloreita päivässä tulee rajusti suhteessa siihen, mitä kaiken maailman taulukoissa sanotaan suositukseksi. Mulla jo pelkästään juustosta (siis en voi elää ilman juustoa ja voita =) ) tulee aikamoinen määrä energiaa....ja toi paljon parjattu leipä ja peruna on ihanaa: uunituore, rapea leipä, nam! Ja peruna, onko parempaakuin peruna eri muodoissa! Ainoastaan sipseistä en tykkää... Lisäksi jos ostan suklaalevyn, niin syön sen kerralla. Mulla ei koskaan ole mitään vierasvaroja tms., koska olen niin perso makealle, että syön kaiken heti. Silti olen raskausaikoja lukuunottamatta ollut koko elämäni, n.3o vuotta, ollut samankokoinen.
 
liinu.
Mä olen vähän ylipainoinen, mutta syön normaalisti 5 krt päivässä. Sillä rytmillä on paino lähtenyt tippumaan. Kärsin tosin ahmimishäiriöstä, joka taas edesauttaa lihomista takaisin. Ahmimishäiriö lienee seurausta kotoa, jossa äidillä on edelleen hyvin kompleksinen suhtautuminen ruokaan. Aamulla syö 3 palaa leipää ja ison kupin kahvia paljolla sokerilla. Töissä saattaa ottaa jukurtin. Töistä tullessa "normaali" kotiruoka, eli järkyttävän vähän jotain makaroonilaatikkoa ja paljon salaattia. Illalla ei ollenkaan ruokaa, mutta joka päivä kaljaa "janojuomana" ja tv:tä katsellessa karkkia ja suklaata mässyttää. Hoikempihan tuo on huomattavasti kuin minä, mutta veikkaan, että ravinto aika köyhää...
 
ööööööh
Mä olen aina ollut hirveä mörssäri. Mä todellakin tiedän varmana, että jotkut pysyvät hoikkana, vaikka söisivät miten paljon lystäävät ja toiset lihovat helpommin. Olen aina ollut kyllä liikunnallinen, mutta nyt lasten saamisen jälkeen en urheile läheskään niin paljon, kuin ennen. Olen koko elämäni keikkunut normaalipainon alarajoilla ja bmi on edelleen normipainon alarajoilla.
Helposti kiskaisen 3000 kaloria päivässä.
Siis miten sä voit olla mörssäri eli iso ja roteva ja vahva, kuulantyöntäjäkroppainen, jos olt normaalipainon alarajoilla...?
 
"vieras"
Joskus teininä tosiaan häpeilin syömistä ja omaa painoani (silloin ihan normaalipainoinen!), nyt olen vähän ylipainoinen enkä tosiaan häpeile syödä. Olisi ehkä syytä. :D Olihan se hölmöä silloin nuorempana, ei vahingossakaan saanut näyttää ahneelta tai "läskipossulta".

Outoa jos/kun aikuiset naisetkin viitsii ylläpitää sellaista teatteria. Vai tajuavatko sitä edes itse? Esim. ruoka-aikaan syödään tosi niukasti ja sanotaan ettei ole nälkä, mutta heti ruuan jälkeen tai illemmalla haetaan jääkaapista kaikkea pientä, jota ei edes tekisi mieli jos olisi alunperin syönyt kunnolla!
 
"Tiikeri"
Ompas huojentavaa kuulla, että muutkin naiset syövät paljon! Itse syön kerralla 3 tortillaa ja tulen siitä täyteen, en ähkyyn. Pakaste keitoista menee koko paketti ja aamupala on usein isosatsi jukurttia+mysliä sekä 1-2 ruisleipää. Urheilen paljon ja hyötyliikun. En juurikaan syö karkkia. Mitat 168cm/53kg.
 
"vieras"
Mulle riittää kyllä ihan se yksi tortilla, joskus kaksi. Juustoateria on ihan riittävä usein ja pitsaa en jaksa yleensä kokonaan, jollei ole kyseessä kotipizza, jossa ei ole oikeastaan mitään täytettä. En tosiaan jaksaisi mitään kahta puurolautasta tai 5-6 pihviä. Mutta ihmisillä on erikokoiset vatsalaukut ja mittojesi perusteella olet ihan normaalipainoinenkin.

Urheiletko paljon?
 
"vieras"
Ja vielä lisään...

Mulla ei kyllä ole edes tapana syödä itseäni ähkyyn tai täyteen. Vaikka mahtuisi, niin ei sitä pakko ole syödä. Moni ei edes voi jos haluaa hoikkana pysyä. Ei välttämättä ole mistään kehtaamisesta kyse vaan siitä, että huolehtii linjoistaan. Pienempiin aterioihin myös tottuu.
 
"vieras"
Veljen todella lihava naisystävä on kans tällainen. Jos on kahvikekkerit niin ei juo muuta kuin kahvia. Kuin ei vain jaksa syödä mitään herkkuja. Kyllä siinä vähän jää miettimään että kuinka sellainen tonnikeiju edes viitsii väittää ettei pysty syömään herkkuja, kun selvästi näkee ettei varmaan paljoa muuta teekkään kuin syö herkkuja. Ja veli on sen myöntänytkin että hesessä käyvät lähes päivittäin ja muutenkin herkuttelevat.
Mutta muiden seurassa pitää esittää niin nirsoa ja pieniruokaista että. Harmi että ne laardit vähän kertoo omaa tarinaansa.
Ehkä hän on lukenut mm. tältä palstalta, miten ihmisiä ällöttää ja oksettaa katsoa kun lihava ihminen syö. Kuinka kamalaa katsottavaa se kuulemma on.

Mutta joo, olen itsekin ylipainoinen ja kyllä todellakin otan kylässä kahvin kanssa herkkuja, ei mun tarvitse esittää mitään. Ja jos jotakuta ällöttää katsoa kun syön niin kääntäköön katseensa sitten muualle. Jos oikein tuijotetaan niin kysyn kyllä että oliko sulla jotain asiaa.
 
"Linda"
Mä olen normaalipainoinen. Kävelen päivittäin koiran kanssa, mutta muuten en ole mitenkään erityisen liikunnallinen. Samoissa mitoissa ollut jo vuosikaudet.

Jos mun on nälkä, niin kotipizzan pizzasta ei tule edes ähky. Nälkä lähtee, mutta ihan normaali olo sen jälkeen. Jonkun hesburgerin aterian jälkeen on lähinnä kovempi nälkä.

Aamupalalla menee pari leipää ja hedelmä. Työpaikkaruokalassa iso kasa salaattia, leipä, esim. 3 perunaa ja lihapihvejä pari kappatella. Iltapäiväkahvilla on jo nälkä ja silloin menee yleensä rahkaa ja jotakin pientä makeaa, kuten suklaapatukka.
Viiden aikana kotona syön ihan reilun annoksen normaalia kotiruokaa ja illan aikana syön yleensä marjoja,leipää, pullaa tsms.
 

Yhteistyössä