eikö muksuilla oo tosiaankaa mitää nukkumaanmenoaikoja???

• Viestiketjun aloittaja ämpäri
  • Ensimmäinen viesti
Sini
No,meillä saa lomilla valvoa pidempään mutta se ei tarkoita sitä että ulkona juostaan myöhään ja ihan siitä syystä kun asutaan kerrostalossa,omakotitalossa varmaan antaisin olla ulkona,eihän se ketään haittaisi?Onko se teillä sitten jokailtaista vai satunnaista?

piina
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuosta turvallisuudentunteesta: vieläkö joku muka oikeasti jaksaa tapella sitä tutkittua tosiasiaa vastaan, että säännöllinen rytmi luo lapselle turvallisuudentunnetta?

Oleellista ei ole se, mennäänkö pilkulleen samaan aikaan joka ikinen ilta nukkumaan vaan se, että vuorokausirytmi pysyy tolkullisena, unta tulee riittävästi (ja muutenkin lepohetkiä) ja esim. ruokaa saa säännölisin väliajoin.

Tämä ei koske pelkästään lapsia, vaan on aikuisillakin elämänhallinnan kannalta aivan keskeinen asia.

Mä en usko, että jos normaalista 21.00 muutetaan nukkumaanmeno esim. 23.00 ja vastoin jerääminen ja ruoat normista 2h myöhemmäksi kesäloman ajaksi, veisi lapsilta tai aikuisilta turvallisuuden tunnetta. Eriasia on, jos mitään rytmiä ei olisi viikosta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Tuosta turvallisuudentunteesta: vieläkö joku muka oikeasti jaksaa tapella sitä tutkittua tosiasiaa vastaan, että säännöllinen rytmi luo lapselle turvallisuudentunnetta?

Oleellista ei ole se, mennäänkö pilkulleen samaan aikaan joka ikinen ilta nukkumaan vaan se, että vuorokausirytmi pysyy tolkullisena, unta tulee riittävästi (ja muutenkin lepohetkiä) ja esim. ruokaa saa säännölisin väliajoin.

Tämä ei koske pelkästään lapsia, vaan on aikuisillakin elämänhallinnan kannalta aivan keskeinen asia.

Mä en usko, että jos normaalista 21.00 muutetaan nukkumaanmeno esim. 23.00 ja vastoin jerääminen ja ruoat normista 2h myöhemmäksi kesäloman ajaksi, veisi lapsilta tai aikuisilta turvallisuuden tunnetta. Eriasia on, jos mitään rytmiä ei olisi viikosta toiseen.

Enhän mä moista ole väittänytkään.

vähäuniset
Alkuperäinen kirjoittaja duokkari:
Duodecim lehdestä (artikkeli diabeteksestä ja insuliinin erityksestä) :
Alkuyö on klo 21-01
21.00 on kyllä ilta, ainakin aikuiselle. Toki pieni lapsi nukkuu jo silloin ja herää aamulla virkkuna vähäunisena. Pitempiuninen nukkuu aamulla kauemmin.
Pienten täytyy kyllä mennä oikeasti ajoissa nukkumaan, lomallakin. Lapsen rytmiä on turha sotkea. Toki vaihtelut otetaan huomioon unitarpeen mukaan.
Jotkut menevät aikuisinakin aina aikaisin, yhdeksältäkin. Olisipa hullua olla nyt nukkumassa, kesken illan. Yö on mielestäni puolestayön eteenpäin tuonne viiteen aamulla. Itselläni se jää kyllä lyhyemmäksi arkena mutta hyvin jaksan. Ikääkin jo on.

piina
Alkuperäinen kirjoittaja justiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Kyllä. Syvä uni painottuu tutkimusten mukaan juurikin alkuyöhön. Lapset siis tarvitsevat riittävästi yöunta. Jo siitä syystä, että kasvuhormonia erittyy vain syvän unen aikana.
Iltavirkuilla alkuyö on myöhemmin kuin aamuvirkuilla.
sorry. alkuyö tarkoittaa nimenomaan ennen klo 24 olevaa yötä, eikä mitään henk.kohtaista "alkuyötä"... :xmas:

Nyt kun on aina valoisaa, niin mikä säätelee ihmisruumiiseen tiedon, että nyt on ennen puoltayötä, nyt on sikeiden unirn aika. Mä uskon, että säännöllinen, vaikka myöhäisempikin unillekäynti takaa ihmisille syvät unet.

joo no ei oo normaalia kyllä tuon ikäisten hillua pihalla :eek: meillä 4 ja 7v tulee sisälle 19.30-20 ja nukkuun mennään viim. 21. vaikka ollaankin "lomalla"... miksi suotta muuttaa rytmiä, kun kohta jo saa taas alkaa herään aikaseen kun koulut alkaa jne?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
antakaa vaan te muksujenne valvoa ja olla miten haluavat koko loman! mutta älkää sitten valitelko KOHTA kun ne ei herää kouluun, ei mee illalla ajoissa nukkumaan jne... :wave:
No ei oo ollut ikinä tuollaisia ongelmia. Rytmi on muutettavissa 1-2 päivässä taas normaaliksi.

asd
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
antakaa vaan te muksujenne valvoa ja olla miten haluavat koko loman! mutta älkää sitten valitelko KOHTA kun ne ei herää kouluun, ei mee illalla ajoissa nukkumaan jne... :wave:
No ei oo ollut ikinä tuollaisia ongelmia. Rytmi on muutettavissa 1-2 päivässä taas normaaliksi.
Näin meilläkin :)

Voi mä olisin tyytyväinen kun toi 1v 10kk jaksaisi näin lomalla valvao pitempään. On aina ollut huono nukkumaan ja nyt menee 20-21 nukkumaan ja herää 6-6.45 ja mä oon juts tällläinen yökyöpeli ja aamulla sit silmät ristissä. Onneksi voi nukkua päikyt näin lomalla.

Jos ton meidän ipanan laittaa nukkumaan esim 22 niin se itkeskelee pitkin yötä ja uni levotonta kun ajattelín yx päivä kokeilla valvomista. On se nyt vaan uskottava,että näillä mennään ja siksi mäkin poistun nukkumaan...kai se joskus? ;)

r
Alkuperäinen kirjoittaja ämpäri:
Kattelin ulos ja tähän aikaan ja monasti myöhemminkin, lähempänä klo 22, pienet, jopa alle 5v lapset hyppii pihalla! Eikö pitäs olla nukkumassa tai vähintään iltapuuhissa kotona?!!
Eikö ihmiset pidä nykysi mitään nukkumaanmenoaikoja?
miksi pitäisi?ja kelle se kuuluu?ei ainakaan naapuri kyylille.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ämpäri:
Kattelin ulos ja tähän aikaan ja monasti myöhemminkin, lähempänä klo 22, pienet, jopa alle 5v lapset hyppii pihalla! Eikö pitäs olla nukkumassa tai vähintään iltapuuhissa kotona?!!
Eikö ihmiset pidä nykysi mitään nukkumaanmenoaikoja?
kesällä saa valvoa.

Itse olen kotiäiti ja meillä on lapsella nukkumaanmenoaika 22-23. Sisään tulemme usein 20-21 aikaan tekemään iltahommia, mutta näin kesäaikaan voisimme olla pitempääkin mutta hyttyset ajaa meidät sisään. Aamulla kun ei tarvi nousta aikasten ylös niin ei pidetä illallakaan kiirettä nukkumaan. Itse valvon paljon myöhempään. Luulen että kun lapset ovat isompia niin viihtyvät myöhempään ulkona. Nyt tuo vanhin vasta 2v :)

kaikkea kans
kaikki taplaa tyylillään, ei oo multa poissa mutta meillä lapset 2v ja 5v menee oli sitten talvi tahi kesä aina samaan aikaan unille, siitä pidetään kiinni. meillä tosin lapset on iltatorkkujia ja aamuvirkkuja joten eivät edes jaksa valvoa pitkään. onneksi me vanhemmat ollaan myös..
meil nuorempi on unessa jo 19:30 ja vanhempikin 20 aikaan ja aamut alkaa kuuden pintaan.

Äiti -75
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja pulla:
Ja monet aikuisetkin nukkuvat liian vähän,meni vähän asian vierestä!
No näin on. Itselläni olen huomannut juuri tuon mistä joku kirjoittikin, että mitä myöhempään valvoo sen huonommin nukkuu...vaikka jotenkin luulisi juuri päinvastoin. Ja kun valvon yhden jälkeen tulee sellanen outo viluinen olo eikä uni tule kovinkaan helposti.

Mutta kai ap:täharmitti eniten tässä se, ettähe eivät itse saa nukutuksi kun naapurien lapset kiljuvat pihalla. Itse laittaisin ensiksi ikkunan kiinni ja jos se ei auttaisi, niin sitten vaan juttelemaan naapuriin... :whistle:
No, mutta normaalin leikin yms. äänet saa kuulua myös ulkona klo 22.00 asti. Vaikka ap ei saisikaan nukuttua ja heillä ei ole loma. Muilla voi olla ja kaikilla on oikeus omaan elämään mormaalisti myös loma aikoina. Sitä ei voi ap päättää.
Huomenta... Tämä keskustelu nähtävästi jatkuu... Joo, kyllä minäkin normaalit äänet siedän ja ymmärrän . Meillä vain nuo naapurien muksut pitää ihan järjetön tä rääkymistä ja kiljumista pihalla pyöräillessään. Ikää kavereilla on 6-10 vuoden välillä ja ihan keskenään ovat aina ulkona, koskaan en ole heidän vanhempiaan heitä vahtimassa siinä nähnyt. Nuorin oli jotain 3 v, kun jo itsekseen tai kavereiden kanssa tuossa ympäriinsä suhisti. Omaani en päästä vielä kuin pariksi minuutiksi etukäteen yksin pihalle. Ja me siis asutaan rivi-/omakotitaloalueella, mutta lähellä kulkee tietenkin teitä ja noin 300 m päässä joki.

Meillä on selkeät nukkumaanmenoajat myös näin kesäisin. Tosin meillä lapset menevät kyllä ihan vapaaehtoisesti sänkyyn silloin, kun pitää, koska temmeltävät koko päivän ulkona. Esikoinen 6v simahtaa n.20, keskimmäinen 4v n.19.30 ja kuopus 2,5v n.19.00.

Kyllä lapsilla pitää olla jonkinmoinen rytmi (nukkumisessa ja syömisessä ) myös kesällä, mutta se onkin mun mielipide. Ei mua haittaa, jos naapuri pitää lapsia hereillä klo 1 asti yöllä, kunhan ei se häiritse meidän yöunia.

Meidän päivistä ei tulisi mitään, jos ei olisi selkeitä ruokailu-/nukkumaanmenoaikoja.

*muoks. Mä olen kyllä saanut mulkoilevia katseita eräältä ystävältäni (jolla ei lapsia, mutta joka hoitaa paljon veljensä muksuja, joilla ei mitään rotia nukkumisessa tms), kun en esim. juhannuksena ole ollut juhannusjuhlissa klo 22-24 asti katsomassa kokkoa lasten kanssa. Hänen mielestään minun olisi pitänyt valvottaa lapsiani tuonne asti, jotta olisivat nähneet kokon ja sen jälkeen vielä kävellä kotiin 3km matka.

piina
Niin ja ei mekään tarkoituksella rytmiä olla muutettu. En vain halua pistää aamulla kelloa soimaan ja minusta on näin ihanaa, kun saa rauhassa aamulla, vaikka palstailla, lasten nukkuessa. Ja luonnollisesti kun nukkuvat pidempää, niin illalla ei väsytä yhtä aikaisin, kuin talvella, jolloin herätys 7-8.

Muuten en kyllä ymmärrä, että pienet 5-10 vuotiaat saavat yöllä/illalla kulkea pitkin kyliä, vaikka valoisaa onkin. Omalla pihalla (oma, rivari tai kerrostalonpiha) sen sijaan voi mielestäni pienemmätkin olla, mutta tosiaan niin, ettei metelöi toisten ikkunoiden alla.

Milla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nilkki:
Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
loma ja loma?? Mistä lähtien alle 5v on/ei oo lomaa?? Kyl mun mielestä alle 5v ei tarvii kiekkua pihalla klo 22/23 mihinkää vuoden aikaan!!??
Lomaa päiväkodista? Onko päivähoito sulle ihan vieras käsite...
Ei 5v tarvitse vielä olla lomalla yhtään mistään, ei edes päiväkodista. Vai onko se auvoinen päiväkotimaailma kuitenkin ei niin auvoinen ja se käy lapsille kuin työstä olla siellä, josta pitää olla lomalla?
Äiti ei saa jättää 5-vuotiasta päiväkotiin jos itsellä on vapaa, koska lapsi ansaitsee lomaa :D Mutta ei kuitenkaan tarvitse mitään lomaa tämän ketjun mukaan.

Hassu palsta.

Yhteistyössä