Muuttoliike kaupunkeihin alkoi -70-luvulla ja oli jo olemassa -80-luvulla! -70-luvulla rakennettiin niitä kerrotalolähiöitä kaupunkeihin. -80-luvulla niissä asuttiin jo täyttä päätä.
Tuntuu omituiselta lukea että noin monen mielestä -80-luku oli jotain esihistoriallista ja agraariaikaa, jolloin elettiin kyläyhteisöissä itse viljellen ja vähän alkeellisestikin.
-80-luvulla minun maailmassani oli ihan tavallista, että lapset olivat keskenään ulkona ja vanhemmat tekivät ne kotihommansa sisällä. Asuin kylläkin rivitalossa, paikkakunta oli pieni. Itse en isomman perään edes joka käänteessä ennättänytkään, kun oli vauva katsottavana.
Kun muutimme kaupunkiin, keskustaan, laitoin aivan huoletta 5-vuotiaan läheiseen leikkipuistoon. Mummot ihmetteli, kun niin pieni siellä yksin (oli pienikokoinen ikäisekseen) ja lapsi heille reippaana selitti, että asuu tuossa, pikkusisarus on päiväunilla ja äiti on siksi sisällä... ei sitä kukaan heittellejättönä pitänyt. Tänä päivänä olisi muksu viety puistosta pois sosiaalitoimen huostaan.
Kun -80-luvulla lapsi teloi itsensä ja mentiin näyttämään haavaa tai vammaa lääkäriin, ei tarivnnut pelätä lastensuojeluilmoitusta tai huostaanottoa. Tänä päivänä tämä vaara on olemassa, ollaan hysteerisisempia, vanhemmat ovat ikään kuin vaaraksi ja uhkana omille lapsilleen.
Ei -80 luvulla lööppien otsikoissa lukenut, miten julkkiksen tenava murtaa koipensa tai kätensä, ja vanhemmat selittävät tapahtunutta "tästä on kielletty ja kyllä me vahdittiin...". Silloin elettiin vielä aikaa, jolloin lapsille sattui vaikka vieressä miten vahtisi..
Ja niin, se marinoitu liha ja lihasuikaleet.
Oli tarkoitus tuoda esille, miten helppoa on nykyään ruuan laitto. Ei tarvitse kahta tuntia silputa ja pilppoa jokaisia aineksia, keittää ja paistaa ja hauduttaa, kun on hyviä eineksiä ja puolivalmisteita.
Kaikki ei näitä käytä, mutta meille laiskoille äideille se on melkein pelastus.