Eikö Romaniaan voi antaa enää käytettyjä vaatteita?

08.05.2012
772
0
16
Mulle on jäänyt sellainen kuva että sinne vois antaa käytettyä vaatetta ja tavaraa ympäri vuoden. Joskus lapsuudessakin lahjoitettiin käytettyjä vaatteita nimenomaan Romaniaan ( tai sitten äiti oli ymmärtänyt väärin), mutta nyt luin Patmoksen sivuilta Romanian talviavusta ja siellä lukee että "Voit lahjoittaa humanitaariseen apuun varoja ja uusia vaatteita ja kenkiä ympäri vuoden" Höh. Olin jo pessyt ja keräillyt kaikkea vaatetta valmiiksi ja olisin halunnut antaa ne just Romaniaan tai Moldovaan, koska siellä on niin kurjat olot, muttei niitä sitten näköjään voikaan antaa. Tuntuu jotenkin aika tyhmältä, koska ne jos jotkut tarvis niitä. Ei opiskelijalla oo varaa uusiakaan vaatteita sinne ostaa, muutamia käyttämätömiä vaatteita löytyy toki kaapeista, mutta paljon enemmän ois ollut noita käytettyjä, jotka on vielä kuitenkin ihan hyväkuntoisia.

En tiedä mutta kuulostaa todella typerältä. Täällä tällaisin tavallisen ihmisen, jonka mies käy töissä, pitää säästää lapsilta toiselle ne pikkureikäsetki vaatteet, kun ei ole vara joka tahran ym. vuoksi ostaa uutta eikä ole JÄRKEÄ ostaa. Ja sit ne siitä astetta paremmatkaan käytetyt ei enää kelpaa. Maailma kaatuu omaan hulluuteensa.

Mä olisin lahjottanu oliko se Venäjälle vai mihin lie jotain, mutta kaatu siihen, kun olis pitäny ostaa saippua, hammasharja tms. siihen myös. Ei riittänyt joulupakettiin ne siistit käytetyt vaatteet. Siispä myin ne halvalla sitten kotimaassa.

Tarkoitat ilmeisesti niitä Operaatio Joulun lapsi-paketteja, ne menee kans Romaniaan ja Moldovaan. Niissä se vaatteen uutusvaatimus oli järkevä kun kyse oli joululahjasta, mutta en minäkään ymmärrä tuota että miksei käytettyjä voi lahjoittaa edes muuten.

Mä en ymmärrä tuota vaatimusta uudesta, vaikka olis lahja. Ei ole pitkä aika, kun Suomessa oli paikotellen sama tilanne ja osittain vieläkin. Mun äiti (59v) on saanut lapsena käytettyjä vaatteita ja leluja joululahjaksi rikkaammilta suomalaisilta toiselta puolelta Suomea.

Jos on niin köyhä, että tarvitsee apua, niin käytetyn on kelvattava. Minä MAKSAN käytetyistä vaatteista lapsilleni. Mun mielestä pikkusen pitäs olla suhteellisuuden tajua tässä asiassa.

[QUOTE="Kaisa";27985054]Laita edullisesti myyntiin kirpputorille,niin joku köyhä suomalainen ostaa ne ja myy voitolla huuto.netissä![/QUOTE]

:D Mä itse taidan olla sellainen köyhä suomalainen, tai opiskelijat on varmaan kaikista köyhimpiä. Enkä laita kirpparille kun pöytävuokrat on niin kalliita että se on ihan järjetöntä. Kai mä sitten vien noita Konttiin vaikka siinä ei oo järkeä siinä mielessä että ne vaatteet sitten vaan myydään suomalaisille ja niistä jää sitä kautta aika vähän rahaa avustuskohteisiin. Tai saa myydä kymmenen käytettyä puseroa että sillä rahalla saa yhden uuden, luulis että paljon enemmän apua noille köyhille ois kuitenkin kymmenestä käytetystä kuin siitä yhdestä uudesta. Tai no ei niillä rahoilla varmaan toki vaatteita ostetakaan vaan autetaan muuten, mutta silti kuitenkin jotenkin tuntuu että ne taitaa mennä lähinnä täällä Suomessa olevien työntekijöiden palkkoihin. Oisin halunnut että niistä ois ollut apua niille oikeasti kurjuudessa eläville, mutta näköjään se on aika mahdotonta.

Kysy seurakunnaltasi (normaali, vapaa tai hellari), vievätkö he tai heidän kauttaan viedään lahjoituksia. Itse vein juuri ison kasan kun lähetysapu haki meidän srk:n pihasta

Saa noita lahjoituksia kysyä minne vaan seurakuntaan vaikka ei itse kuuluisikaa. Onko paikkakunnallasi Toivon tähti-yhdistys? On kans joku seurakunta ja sinne itse lahjoitin vaatteita ennen joulua. Vievät jonnekin Venäjän perukoille lastenkoteihin ja vauvanvaattteista tekevät "äitiyspakkauksia". Ja mulle kerrottiin, että ihan pienet tahratkaan ei haittaa mitään. Vanhoista lakanoista ja pussilakanoista ompelevat lasten peittoja yms.

Kotimaassa myös Pelastusarmeija ottaa vastaan käytettyjä vaatteita.

Minäkin vähän ihmettelen tuota ettei Romaniaan kelpaa kuin uudet tavarat, mutta se on kai sitten vaan niin. Olen ihan keskituloinen, ja ostan silti kipparilta tavaraa jos vain löydän sopivia.

Ehkä tossa on kyse siitä että ovat saaneet niin heikkolaatuista tavaraa käytettynä, etteivät siksi halua enää käytettyjä laittaa eteenpäin?

Yhteistyössä