eihän pidä paikkaansa tälläinen väite elatustuesta?

• Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti
"mama"
Lapseni isä sanoi kuulleensa jostain, ja asianajajansa vahvistaneen tämän väitteen: koska minun perheeni tulot ovat nousseet, enkä enää elä kelan tukien varassa, on mahdollista, että joutuisin maksamaan kelan maksamaa elatustukea takaisin, siis isälle. Kelahan tosiaan maksaa minimit, ja tietojeni mukaan näitä peritään isältä takaisin.

Eikö ole täysin tuulesta temmattu väite, sillä mikään rikas ei perheeni ole, vaan täysin normaalituloinen, eikä todellakaan sieltä suurimmasta päästä ole tulot.

"luppis"
voithan itse soittaa oikeusaputoimistoon ja kysyä asiaa.. et maksa konsultoinnista penniäkään..
kannattaahan asia tarkistaa ja sinun itse kysyä myös sitä asianajajalta vielä..

"a.p"
meinasi hymyilyttää tuo väite, ja ylipäätänsä sen kertominen, isä kun ei kuitenkaan kuulema lapsensa elatukseen menneitä rahoja halua periä takaisin.

Olisko asian kertomisen syynä lievä säkedähän kiillotus "voisin tehdä näin, mutta hyvää hyvyyttäni en tee"

"no niin"
Ei vaikuta sun tulot millään tavalla vaikka tienaisit 14 000e kuukaudessa, niin se elatustuki maksetaan sinun tilillesi siitä lapsesta ja on aivan sama, mitä eksäsi nyt väittää hänelle ei ole tulossa mitään rahaa hoh hoijaa taas

"vieras"
[QUOTE="mimma";24985415]Sun tulot ei tohon vaikuta pätkän vertaa, ainoostaan elatusvelvollisen tulot vaikuttaa! Vaikka sä oisit rikas ni se ei poistais sun exältä elatusvelvollisuutta.[/QUOTE]

Paitsi että voisi pienentää elatusmaksua mieheltä jos itse tienaisi huomattavasti enemmän kuin toinen.

[QUOTE="mimma";24985415]Sun tulot ei tohon vaikuta pätkän vertaa, ainoostaan elatusvelvollisen tulot vaikuttaa! Vaikka sä oisit rikas ni se ei poistais sun exältä elatusvelvollisuutta.[/QUOTE]
Äitikö ei ole elatusvelvollinen?

"mimma"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24985447:
Äitikö ei ole elatusvelvollinen?
Jaa äitikö ei sitten elätä jos lapsi hänen luonaan asuu? Eipä toi kelan minimielari riitä ku murto-osaan lapsen kuluista.

Ehkä ilmaisin asian väärällä termillä mielestäsi mutta ei tarvitse saivarrella.

"Bianca"
Kyse on isän osuudesta, se ei ole sidoksissa sinun tuloihisi. Lapsellasi on oikeus elatustukeen. Sinun siis ei tarvitse maksaa mitään kenellekään. Minkäslainen asianajaja voi muuta väittää?

"a.p"
[QUOTE="Bianca";24985461]Kyse on isän osuudesta, se ei ole sidoksissa sinun tuloihisi. Lapsellasi on oikeus elatustukeen. Sinun siis ei tarvitse maksaa mitään kenellekään. Minkäslainen asianajaja voi muuta väittää?[/QUOTE]

mielikuvitusasianajaja? ;)

[QUOTE="mimma";24985459]Jaa äitikö ei sitten elätä jos lapsi hänen luonaan asuu? Eipä toi kelan minimielari riitä ku murto-osaan lapsen kuluista.

Ehkä ilmaisin asian väärällä termillä mielestäsi mutta ei tarvitse saivarrella.[/QUOTE]
Ei ole saivartelua oikaista väärä käsitys. Molempien elatusvelvollisten tulot vaikuttavat varmasti elatusavun suuruuteen.

"argh"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24985498:
Ei ole saivartelua oikaista väärä käsitys. Molempien elatusvelvollisten tulot vaikuttavat varmasti elatusavun suuruuteen.
Mutta minimi on minimi vaikka sitä maksettai wahlroosin nallelle, minimin alle ei voi mennä, jos ymmärrätte ees mitä koko sana tarkoittaa.

• Tykkää
Reactions: Lada Lokasuoja
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24985498:
Kyllä jos sen elatusavun maksaa se isä itse,tässä tapauksessa siis kela maksaa koska ilmeisesti ap:exällä ei ole tuloja josta maksaa.
Eli ap,ei tosiaankaan tarvi sun mitään maksaa takas,oli tulosi sitten 500e tai miljoonan kuussa.
Exäsi puhuu paskaa.

[QUOTE="argh";24985514]Mutta minimi on minimi vaikka sitä maksettai wahlroosin nallelle, minimin alle ei voi mennä, jos ymmärrätte ees mitä koko sana tarkoittaa.[/QUOTE]
Minä en ole mistään minimeistä sanaakaan maininnut. Oikaisin tuon yhden väärän käsityksen.

"mimma"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24985531:
Minä en ole mistään minimeistä sanaakaan maininnut. Oikaisin tuon yhden väärän käsityksen.
Ap kuitenkin on alusta asti kertonut saavansa minimiä, ja hänelle olen vastaukseni osoittanut. Ihme pätemisentarvetta sinulla.

[QUOTE="vieras";24985532]Tää ei voi pitää paikkaansa.[/QUOTE]

miten niin ei voi?mulla on kuule ( samoin kun kelalla ) oikeuden päätökset paperilla ja niissä se tietty summa,minkä kela mulle maksaa ja se on todellakin minimiä pienempi..toki,jos haluaisin sen saman minimin,minkä muutkin saa kelasta niin pitäis viedä asia taas oikeuden kautta,mutta siihen hommaan en jaksa enää alkaa..

[QUOTE="mimma";24985551]Ap kuitenkin on alusta asti kertonut saavansa minimiä, ja hänelle olen vastaukseni osoittanut. Ihme pätemisentarvetta sinulla.[/QUOTE]
Jos pidät pätemisen tarpeena väärän käsityksen oikaisua, niin olkoon niin.

"mimma"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24985562:
Jos pidät pätemisen tarpeena väärän käsityksen oikaisua, niin olkoon niin.
Sinä itse oot nyt käsittäny jotain väärin? 1.Etävanhempaa sanotaan yleensä "elatusvelvolliseksi" vaikka lähivanhempikin sitä toki on. 2. Minimielatustukeen on oikeus vaikka tienaisit kuinka paljon. Ymmärrätkö?

Esim. ne joiden lasten toinen huoltaja on kuollut, eivät saa elatustukea. Saavat sitten tietysti sossusta jotakin tukea jos on tarvis. Mutta elatustuki ei ole ihan samanlainen asia kuin lapsilisä, että sen ns. minimin saisi aina kaikki. Itse asiassa mitään virallista minimiä ei edes ole olemassa. Laki on epämääräinen.

Lapsella on aina oikeus elatukseen molemmilta vanhemmiltaan, mutta jos lähivanhempi on varakas ja etävanhempi köyhä, niin kyllä hyvin voidaan sopia (tai jopa oikeudessa päättää) että elatumaksu on alle 118,15 euroa tai mitä nyt onkaan.

Kun Kelan maksama elatustuki on pitkälti veronmaksajien rahaa, niin mikä järki sitä olisi maksaa sikarikkaalle yh:lle? Vanhemmat sopivat elatutuesta keskenään tai sitten sossu/tuomioistuin määrittelee sen. Lähivanhempi ei voi etukäteen luopua lapsensa elatusavuista, eli oikeus elatusapuun säilyy, mutta voidaan silti sopia, että sitä ei makseta ollenkaan. Mutta sitä voi siis alkaa vaatia myöhemmin siihen asti, että lapsi täyttää 18.

Joskus elatusapu maksetaan kertamaksuna. Esimerkiksi voi olla, että pois yhteisestä kodista muuttava vanhempi luopuu osuudestaan ja sillä kuitataan elatusapu.

Ap:n alkuperäinen kysymys meinasi unohtua: En oikein osaa kuvitella mitään tilannetta, missä Kelan elareita karhuttaisiin saajaltaan. Maksuvelvolliseltahan niitä karhutaan. Sillä tosiaan halutessaan (ja ellei oikeus ole toisin päättänyt) lapsi saa yleensä sen "minimielarin" vaikka lähivanhempi olisi varakaskin.

Kelahan on sen maksamansa rahan itse määritellyt. Jos et ole sinne mitään valehdellut ja uudet tiedot olet toimittanut (verotiedothan ne saa automaattisesti) niin tuskinpa suurta takaisinperintää tulee... Ja jos tulisi, niin ei ne rahat sille isälle kyllä menisi.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="mama";24985382]Lapseni isä sanoi kuulleensa jostain, ja asianajajansa vahvistaneen tämän väitteen: koska minun perheeni tulot ovat nousseet, enkä enää elä kelan tukien varassa, on mahdollista, että joutuisin maksamaan kelan maksamaa elatustukea takaisin, siis isälle. Kelahan tosiaan maksaa minimit, ja tietojeni mukaan näitä peritään isältä takaisin.

Eikö ole täysin tuulesta temmattu väite, sillä mikään rikas ei perheeni ole, vaan täysin normaalituloinen, eikä todellakaan sieltä suurimmasta päästä ole tulot.[/QUOTE]

Elatusmaksut ovat ne jotka on vahvistettu. Tottakai tulosi vaikuttavat, mutta sitä varten täytyy sitten käydä uusi kierros ja sopia uusista elatusmaksuista. Eikä sinun isälle mitään tarvitse maksaa.

Jos ne tulot on kovastikin nousseet niin suosittelen käymään sen uusintakierroksen, Kelan maksama elatustuki kun ei ole subjektiivinen oikeus vaan siihen vaikuttavat kaikki tekijät. Jos esim. aikaisemmin olit kotona ja nyt päässyt kovapalkkaiseen työhön voidaan katsoa tuloissasi tapahtuneen suuri muutos etkä ole enää oikeutettu Kelan maksamaan tukeen.

[QUOTE="vieras";24985758]Elatusmaksut ovat ne jotka on vahvistettu. Tottakai tulosi vaikuttavat, mutta sitä varten täytyy sitten käydä uusi kierros ja sopia uusista elatusmaksuista. Eikä sinun isälle mitään tarvitse maksaa.

Jos ne tulot on kovastikin nousseet niin suosittelen käymään sen uusintakierroksen, Kelan maksama elatustuki kun ei ole subjektiivinen oikeus vaan siihen vaikuttavat kaikki tekijät. Jos esim. aikaisemmin olit kotona ja nyt päässyt kovapalkkaiseen työhön voidaan katsoa tuloissasi tapahtuneen suuri muutos etkä ole enää oikeutettu Kelan maksamaan tukeen.[/QUOTE]

Mutta kun se tuki ei ole lähivanhemmalle vaan lapselle... Olen saanut sellaisen käsityksen, ettei niitä ainakaan pois karhuta juuri koskaan, niitä minimejä. Jos elatusvelvollinen on elossa, hänellä on elatusvelvollisuus ja Kela maksaa hänen puolestaan. Hän jää sitten velkaa Kelalle.

Yhteistyössä