Eih mittari hukkunut ja naudan paahtopaisti pitäis pistää uuniin! Kauanko 1,4kg mötikkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja noin:
pane 200 asteeseen uuni ja paisti kylmään uuniin. sitte kun uuni on lämmennyt 200 asteeseen, säädä uuni 180 asteeseen ja pidä puolitoista tuntia. valmis.

EIIIII!! koskaan ei ruokaa kylmään uuniin!! tai joo laittakaa vaan jos haluutte pilata paistinne :D

mutta joo 200 astetta ja noin 1,5h ehkä hieman alle.. riippuu tietysti omasta makuaistista tykkääkö kypsästä vai mediumista

Muoks: lisätään nyt vielä et lämpöö voi ekan 30min jälkeen pudottaa 175 niin tulee ihan hyvä

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Eilen just tein saman painoisen sianpaistin ja meni hilppasen reilu puolitoista tuntia.

possussa ja naudassa on se ero että sika on oltava läpikypsää mutta nauta ei ole pakko olla (sioissa voi olla loisia)

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Eilen just tein saman painoisen sianpaistin ja meni hilppasen reilu puolitoista tuntia.

possussa ja naudassa on se ero että sika on oltava läpikypsää mutta nauta ei ole pakko olla (sioissa voi olla loisia)

Mut eikös nautaki silloin kypsy tuossa asteessa? Jos sikakin läpikypsäksi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja asteet tuolla sialla oli 125 ihan paketin mukaan.

Kylläpäs menee vaikeaksi :D Annan olla sen 125 ja pidän sitten riittävä kauan... Olen kuitenkin jo paistanut lihan kiinni pannulla.

no ihan sama.. multa tosiaan puuttuu ravitola puolen erikoistuminen joten kokolihaa töissä harvemmin näkee (kunnilla sellaseen ole varaa)

Olen lihatiskillä töissä ja minun ohjeeni on seuraavanlaiset. Eli liha 30-60 minuuttia ennen pöydälle lämpiämään (liha kypsyy tasaisemmin ja pintaan tulee kaunis väri). Mitä alhaisemmassa lämpötilassa liha paistetaan, sitä mehukkaampi siitä tulee. Suositeltava paistolämpötila on 100-150 astetta. Paras tapa naudan paisteja on paistaa niin että laittaa uuniin ensin 225 astetta noin 15 minuuttia ja sitten laskee uunin lämpötilan varsinaiselle paistoasteelle.
Karkeasti sanoisin että paistoaika on noin tunti kiloa kohden. Mitä alhaisempi lämpötila, sitä kauemmin lihaa pitää paistaa. Kun paisti on valmista, kannattaa se kääriä folioon ja antaa levätä noin puoli tuntia jotta leikkaaminen on helpompaa ja väri tasaisen punertavaa.
Näin meillä neuvotaan :D

itekkin mietin tota paistolämpötilaa,ei kai se just niin oo.Joku 200 alkuun mutta miksi?
-No tätä mietin itekkin mutta jotkut bakteerit kuolee vasta +68 astetta,esim lämpöhauteen tulisi olla vähintään +68 just tästä syystä,luulen minä..?!?!
Elikkä paisti ensin tosiaan vaikka 225 asteeseen vartiks ja sit joku 150-175c tnti per kilo..ja sitkun mittari näyttää 58c niin ulos ja folioon.Monestihan tota haluaa heti käydä leikkaamaan mutta liha jälkikypsyy tossa ja vetäytyy.
Suurin virhehän on mielestäni kun paistaa liiaksi niin tulee kengänpohjaa jne..
Roseena parasta.

Yhteistyössä