ei ymmärrä tätä nykyaikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva X
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouva X

Vieras
Minä en siis ymmärrä tätä nykyajan äitiyttä. Tuntuu, että lapsilta vaaditaan niin paljon. Niiden pitäisi jo 6kk iässä olla jotain ihmelapsia, jonka pitää pottailla, syödä karkeaa ruokaa, osata temppuja. Antakaa nyt hyvänen aika lapsenne kehittyä rauhassa ja olla pieniä, ja käyttäkää maalaisjärkeä siinä kasvattamisessa.

Hyvä esimerkki.. lapseni on nyt 1v 3kk vanha ja kerroin yhdelle toiselle äidille, että olen hänen kanssaan kotona vielä. Nainen melkeen pyllähti istumaan ja alkoi voivottelemaan eikä voinut ollenkaan ymmärtää että olen kotiäiti. Itse oli vienyt kaikki lapsensa 9kk iässä hoitoon. En nyt kritisoi tätä hoitoon viemistä, vaan sitä että ihmetellään miksi minä olen kotona 1v.3kk ikäisen kanssa.

Missä ovat nykyajan naisten äidin tunteet? Miksi ei saisi olla sellainen äiti, joka ajattelee ensisijaisesti lastaan, ei vaadi liikoja, ikävöi lastaan kun ollaan erossa, antaa pehmeää ruokaa jos toinen ei pysty karkeaa syömään, ym. Miksi?

No mie olen varmaan sitten tällanen vanhanaikainen äiti kun lapsen ehdoilla pitkälti mennään. Mutta taas toisaalta meillä isi osallistuu paljon lapsen hoitoon ja huoltamiseen niin mahtaakohan hän sitten olla nykyaikainen isi?

terveellä maalaisjärjellä ja rakkaudella lapseen osaa varmasti tehdä ne oikeat ratkaisut. ja omat vanhemmathan ne oman lapsensa parhaita tuntijoita on :)
kyllä se luo paineita sellainen lapsien taitojen vertailu, ei kaikki kehity samassa tahdissa ja silti kaikki lapsen normaalisti ne aikanaan oppii.

Näinhän se on. Aina löytyy arvostelijoita ja "kaikkitietäviä". Minä toimin lasten kanssa niin kuin sydän sanoo ja tilanteet vaatii. Viis veisaan muiden tekemisistä. Tehköön jokainen , minkä parhaaksi katsoo.Lapset on niin erilaisia ja meitä äitejäkin on moneen junaan.

No miksei sais pottailla, meillä poika teki 6kk iässä kakan parhaiten pottaan kun oli niin kovalla tai miksei saisi syöttää karkeaa ruokaa, jos se kerta alas menee? Kylläkai jokainen äiti tekee niinkuin parhaaksi näkee..

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
No mie olen varmaan sitten tällanen vanhanaikainen äiti kun lapsen ehdoilla pitkälti mennään. Mutta taas toisaalta meillä isi osallistuu paljon lapsen hoitoon ja huoltamiseen niin mahtaakohan hän sitten olla nykyaikainen isi?

Hmm mä oon sitä mieltä, et vanhanaikaiset naiset; niillä oli pakko mennä navettaan jne, et lapset jäi sitte yksin sisään/pellolle tai jos oli lykky, niin mummo tai vst hoiti.

=)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no kohta tähän ketjuun ilmestyy viestejä ihmelapsista jotka tosiaan jo puhuivat, pottailivat ja söivät maksalaatikkoa puoli vuotiaana :whistle:

tuntemallani naisella on tyttö, joka on siis ollu vaipaton vauva ja näinollen kuiva 5kk asti, kyllä "hävettää" kun meidän 2v kulkee vaipoissa :o
kyseinen äiti oli neuvolassa (10kk) loukkaantunut verisesti, kun terkka ei ollut huomannut vaipattomuutta ja kuivuutta...
jokainen tavallaan, mutta ihan tosi, mulla ei tulisi mieleenkään, että 10kk olisi kuiva

joo ja monesti mua sanotaan ihan lällykkä äidiksi, kun ajattelen lasta tietyissä asioissa ja yritän hoitaa häntä minun mielestäni mahdollisimman lempeällä tavalla. En mä usko että sillä tavalla lapsesta tulee hemmoteltu kun en kumminkaan periksi anna tietyissä asioissa. haluan olla lasten kans kotona ja hemmotella tietyllä tavalla (halien ja kutitellen jne) mutta kun sitten niistä tulee äidissä roikkuvia kakaroita joidenkin mielestä.. pitäis vissiin tarhaan törkätä ihan vaan sen takia että lapsesta tulis itsenäinen jo 3-vuotiaana :/ (enkä nyt sit sano että hoitoon vieminen on huono juttu, vaan se miksi viedään..)

mua vaan huvittaa suuresti kuinka täällä(kin) palstalla on jotenkin kunnia-asia tosiaan se, että lapsi ois mahd. varhain oppinut ties mitä. kuitenkin kirjotetaan että "kaikki lapset kehittyy omaa tahtia ja ei kaks vuotiaan tarvikkaan ólla kuiva..jne " mutta sitten samaan hengenvetoon helposti aletaan kertomaan kuinka "meidän poika kyl sanoi äiti jo puoli vuotiaana ja potta ostettiin jo laitokselle..". että joo, hieno juttu, mutta pointti oli mikä?
terveisin nimimerkki tylsän,keskiverron neljä vuotiaan äiti.. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
joo ja monesti mua sanotaan ihan lällykkä äidiksi, kun ajattelen lasta tietyissä asioissa ja yritän hoitaa häntä minun mielestäni mahdollisimman lempeällä tavalla. En mä usko että sillä tavalla lapsesta tulee hemmoteltu kun en kumminkaan periksi anna tietyissä asioissa. haluan olla lasten kans kotona ja hemmotella tietyllä tavalla (halien ja kutitellen jne) mutta kun sitten niistä tulee äidissä roikkuvia kakaroita joidenkin mielestä.. pitäis vissiin tarhaan törkätä ihan vaan sen takia että lapsesta tulis itsenäinen jo 3-vuotiaana :/ (enkä nyt sit sano että hoitoon vieminen on huono juttu, vaan se miksi viedään..)

Joo vanha hoitotäti mulle valitti, kun toin pojan hoitoon vasta 3v...

Että KYLLÄ HUOMAA!!!

(Tyttö meni hoitoon vasta 5v, ja siitä se ei sanonu mitään...) :o :headwall: :snotty:

mua vaan huvittaa suuresti kuinka täällä(kin) palstalla on jotenkin kunnia-asia tosiaan se, että lapsi ois mahd. varhain oppinut ties mitä. kuitenkin kirjotetaan että "kaikki lapset kehittyy omaa tahtia ja ei kaks vuotiaan tarvikkaan ólla kuiva..jne " mutta sitten samaan hengenvetoon helposti aletaan kertomaan kuinka "meidän poika kyl sanoi äiti jo puoli vuotiaana ja potta ostettiin jo laitokselle..". että joo, hieno juttu, mutta pointti oli mikä?

No miksi ei saa kertoa jos lapsi on oppinut asioita aikaisin? Kai sitä nyt saa olla ylpeä omasta lapsestaan!

On kotiäitejä vielä jäljellä! :wave:

Mä soossasin lapseni palat pitkään, vieläkin hieman, koska oksentaa vaan muuten. Kyllä se sit viimeistään armeijaiässä osaa puresekella!!!

Yömaitoa sai niin pitkään kun huusi öisin eikä muu auttanut. En stressannut, sit kuin itsestään loppui yöheräämiset ja yömaidot.

Lapsi saa ja pitää olla niin kauan kun on. Hienoa että on joissain asioissa taitava, ja hienoa on ettei kaikkea ole heti oppinut. Miksi tarvitsisi? Ei sen tarvi vielä osata ajaa pyörällä ja tehdä matikkatehtäviä. (1,5 v. kohta)

joo ja sama homma noiden lapsen kokoasioiden kans, siis jos joku tekee avauksen kysymättä et minkäs kokosia teillä, eli kertoo vaan et oltiinpas neuvolassa ja vauveli on kasvanu hyvin että puolivuotiaana painoa oli 10kg jne niin heti on 15 vastausta perässä että meidän lapsi oli puolivuotiaana 6 kiloa (rivien välistä: meidän lapsi on siis hoikempi kuin teidän jee!). Huvittavaa mutta toisaalta järkyttävää että jo vauvalta katsotaan että kuka on hoikka ja kuka pulleampi, ihan ku me äidit lapsemme lihotamme suuriksi loppuelämäkseen jo vauvaikäisenä rintamaidolla..

muoks vähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja kipsutin:

No miksi ei saa kertoa jos lapsi on oppinut asioita aikaisin? Kai sitä nyt saa olla ylpeä omasta lapsestaan!

ehkä ilmaisin asiani huonosti.
toki saa, ja pitääkin, olla ylpeä lapsestaan!
tarkoitin vaan, että sitä pidetään jotenkin hienompana ja ihailtavana ja tavoiteltavana. että periaatteessa lapsi saa kehittyä omaa tahtia, mutta voi helvetti jos meijän maijalla on vaipat pidempää kuin naapurin villellä.
kärjistetysti :xmas:

On tuossa varmaan asiaa.

Perhepäivähoitajia sivusta kuunnelleena kuulin kerran, miten sanoivat, että nykyään ovat niin omatoimisia. kaikki osataan jo vauvana, suunnilleen lukemaaan on kohdussa opittu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tuossa varmaan asiaa.

Perhepäivähoitajia sivusta kuunnelleena kuulin kerran, miten sanoivat, että nykyään ovat niin omatoimisia. kaikki osataan jo vauvana, suunnilleen lukemaaan on kohdussa opittu...

Siis nämä olivat sellaisia vanhempia perhepävähoitajia, joilla kokemusta useammalta vuosikymmeneltä lapsista. Omat lapset jo aikuisia.

Jokainen tyylillään, mun mielestä.
Kaikkea voi kuitenkin kokeilla, ennen kuin toteaa toimimattomaksi.

Esikoinen on ollut 1,5-vuotiaasta kuiva, koska tykkäsi istua potalla. Jos ei olisi tykännyt, olisi saanut olla vaipoissa.

Kuopus on nyt 8kk. Syö karkeaa ruokaa koska se kerran menee hyvin. Jos ei menisi, söisi sitten mössöjä.

Esikon kanssa olin yli 2 vuotta kotona. Nyt olen jo ollut 2kk töissä, ja kuopus on tosiaan 8kk. Isä mammalomailee, sen jälkeen menevät tarhaan.

On harjoiteltu ja tehty sen mukaan mikä omille näyttää sopivan, mutta kritisoimatta niitä jotka tekevät erilailla.

En ymmärrä mihinkään asiaan, lastenkasvatukseenkaan, liittyvää ehdottomuutta ja fanattisuutta, se on ainoa suvaitsematon piirteeni.

Ollaan tyytyväisiä itseemme, lapsiimme ja omiin tapoihimme kasvattajina. Annetaan muiden tehdä omalla tavallaan, otetaan vinkkejä vastaan jos joku vaikuttaa sopivalta ja annetaan loppujen mennä ohi korvien.

Yhteistyössä