Ei voi käsittää vanhempia jotka ei anna ruokaa säännöllisesti lapsille!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

Ennen kouluikää on hyvä oppia syömään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja juurikas:
5 ateriaa on siis
aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala

kelle noi nyt on niin vaikeita ja kenen lapsi ei tollasta jaksais syödä.... väli ja iltapala voi olla vaikka puolikkaat omenat ja niiden kenen lapset on päivähoidossa saa siellä 3 "ateriaa" aamu lounas ja välipalat

En mä viitsi antaa puolikkaita omenoita vain siksi, että saisin sanoa lasteni syövän viisi ateriaa päivässä :)

Kyllä meillä on vähän tukevammat väli- ja iltapalat kuitenkin, ei mitään puolikkaita omppuja.

Hyvin sanottu..Juurikin näin!! :)
 
Meillä poika (nyt 2,5 v.) ei ole koskaan sen jälkeen kun siirtyi kiinteisiin, syönyt viittä ateriaa päivässä. Koska on päiväkodissa, pidän saman rytmin kotona mutta välipala on meillä ihan turha. Toki sitä tarjoon ja ainoa, mikä uppoo on maito tai mehu. Ei sillä vaan ole nälkä. Ja paremmin syö sitten muut ruuat kun niiden aika on. Eikä koskaan mangu mitään. Joskus jos on aamupäivän syönyt huonosti, aikaistan päivällistä mutta muita ekstorja ei tartte olla. Ap:lle sen verran että en minäkän ymmärrä jos päivässä ei ole selkeää rytmiä mutta kello kaulassa ei tartte kulkea ja noiden syömisten suhteen lapset on YKSILÖITÄ. Eivät meinaa pk:ssakaan tajuta että poika ei halua välipalalla mitään vaan aina hakiessa mangutaan "ei se taaskaan syönyt välipalalla mitään, ei edes herkuit kelvanneet". Meillä poika on mallia että syö silloin kun on nälkä ja silloin haluaa ihan ruokaa. Siis lihaa ja kasviksia. Ja jos sattuu nälkä olemaan ennenkuin ruoka on valmis, tulee pöytään istumaan ja pyytää ruokaa eikä edes suostu mihinkään "ota vähän näkkäriä tai mehua ennenkuin ruoka on valmis".

Aika paljon on siitäkin kiinni, mitä kotona opetetaan. Jos itse ravaa jääkaapilla jne. niin lapsetkin oppii saman mallin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

En kivitä mutta ihmettelen suuresti. Miksi annoit syödä pelkkää pullaa ja juoda pelkkää maitoa? Olisit tarjonnut kunnon ruokaa, ja jos se ei kelpaa, niin sitten ei tipu pullaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

Ennen kouluikää on hyvä oppia syömään...

no just joo...
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

En kivitä mutta ihmettelen suuresti. Miksi annoit syödä pelkkää pullaa ja juoda pelkkää maitoa? Olisit tarjonnut kunnon ruokaa, ja jos se ei kelpaa, niin sitten ei tipu pullaakaan.

Tuossa yhdessä ohjelmassa asiantuntijat sanoivat että on pääasia että lapsi syö edes jotain ja kaloritarve täyttyy.Ihan sama mitä syö.Vaikka sitten suklaata.
 
Mä olin pitkään samaa mieltä kun ap. Sitten yht'äkkiä tajusin kuinka helvetin turhaa se on äkätä se kello siihen ja siihen-aikaan se lautanen nenän eteen, kun tyttö ei yleensä vaivautunut pahemmin edes maistamaan. Sitten aloin joustamaan ja kuulostelemaan tilannetta, että milloinhan se ruoka vois oikeesti maistua ja tarjosin sitä silloin. Tämä on sopinut meille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

Eikä lapsesi alakaan syömään jos korvaat ruokia maidolla ja herkuilla. Tarjoot vaan sitkeesti kunnon ruokaa ja herkkuja max kerran päivässä. Voi se kunnon ruoka olla jotain lemppariakin, en sitä kiellä mutta jotain tuhdimpaa olis hyvä syödä ja vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen ravitsemuksesta. Kyllä 2 v. muutaman päivän selviää pelkällä vedellä ja muutamalla desillä maitoa. Sitten alkaa varmasti syömään edes sen kerran päivässä kunnon ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja etkö muuta keksiny?:
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

Ennen kouluikää on hyvä oppia syömään...

no just joo...

Ei vaan kokemus on opettanut eskari ja koulunkäynti kuluttaa niin paljon energiaa että lapsen TÄYTYY osata syödä eri ruokia ja syödä säännöllisesti.

Esikoiseni sattui olemaan äärimmäisen nirso ja pieniruokainen, tuntui että elää pyhällä hengellä. Onnkesi "oppi" eskarivuotena syömään, muuten varmaan kärsisi aliravitsemuksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä olin pitkään samaa mieltä kun ap. Sitten yht'äkkiä tajusin kuinka helvetin turhaa se on äkätä se kello siihen ja siihen-aikaan se lautanen nenän eteen, kun tyttö ei yleensä vaivautunut pahemmin edes maistamaan. Sitten aloin joustamaan ja kuulostelemaan tilannetta, että milloinhan se ruoka vois oikeesti maistua ja tarjosin sitä silloin. Tämä on sopinut meille.

Niin sopii meillekin. Tosin en ole koskaan muuta yrittänytkään.

Sama periaate mulla on tässä kuin tuossa unirytmiketjussakin jo sanoin:
Ei meidän reippaasti alle kouluikäiset kelloa tunne. Mutta kyllä ne osaa ilmoittaa, kun alkaa nälkä olla. Ja kun tilannetta vähän seurailee, niin sen ruuan osaa laittaa niin, että se on valmista sitten kun on nälkä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Kivittäkää, meil ei oo säännöllisiä ruoka-aikoja. Lapsi 2v. Tänään joi aamulla pari mukia maitoa, päivällä muutaman maissinaksun ja näkkärin. Välipalaksi pullaa. Sitten muutama lasi maitoa ja iltapalaksi pullaa. Ei tosiaan syöny muuta. Ei suostunu syömään. Mulle on pääasia että tuo syö edes jotain eikä nälkään kuole.

En kivitä mutta ihmettelen suuresti. Miksi annoit syödä pelkkää pullaa ja juoda pelkkää maitoa? Olisit tarjonnut kunnon ruokaa, ja jos se ei kelpaa, niin sitten ei tipu pullaakaan.

Tuossa yhdessä ohjelmassa asiantuntijat sanoivat että on pääasia että lapsi syö edes jotain ja kaloritarve täyttyy.Ihan sama mitä syö.Vaikka sitten suklaata.

Ravitsemusterapeuttien ohje tosiaan kuuluu että ensisijaisesti kaloreita tarpeeksi eli että lapsen on saatava tarpeeksi ruokaa, ruuan laadusta viis. Mutta ei se kyllä pelkällä maidolla ja pullalla hyvin voi. Siitä voi tulla kierre ja lapsi oppii väärät ruokailutottumukset. Toki niitä herkkuja saa antaa mutta ei kaikkia ruokia kannata niillä korvata.
 
No meillä on vieläruoka-ajat ja poika syö 5 krtaa päivässä mutta sitten kun tulee se aika että päättää itse koska nälättää niin se sopii mulle koska mulla ei ruoka-aikoja ole itselläni, mä syön kun on nälkä ja niin poikakin sit saa tehdä kun oppii ite haluamaan ja päättämään.
 
Kaikkia lapsia ei voi laittaa samaan muottin( eikä aikuisiakaan ).Ei kaikille kertakaikkiaan maistu ruoka esim 5 krt päivässä, ei vaikka miten ois alusta alkaen sitä yritetty.Pääasia on se, että saa monipuolista, ravitsevaa, terveellistä ruokaa oli se sitten 5 krt päivässä tai vähemmän.Jos syö vähemmän kuin 5 krt päivässä, niin ei se tarkoita sitä, että tarvitsisi olla ylipainoinen ja söisi epäterveellisesti.
 
Mä en kyllä mitenkään vaan saa lasta syömään 5 kertaa päivässä kunnolla. Aamulla ei syö, tarjoan aina puuron kyllä, joskus muutakin, juo maitoa. Lounas menee jotenkin. Välipala tai iltaruoka, ei molempia. Ja sitten iltapuuro menee taas hyvin. Välipaloja annan kyllä, siis naksun tai rusinan silloin tällöin kahvia juodessani. Ne määrät on kuitenkin niin pieniä etten usko niiden vaikuttavan suuresti lapsen energiatarpeeseen. Lapset on tässäkin asiassa yksilöitä ja aikuisillakin on eroja tässä; itsekään en mielelläni syö aamulla.

5 kertaa päivässä on ihan hyvä sääntö. Mutta ei mun mielestä todellakaan ole järkevää sanoa, että joku 3 kertaa syövä voisi huonommin! Ja meillä ei ajat pidä: vaikka mennään aina iltaisin samoihin aikoihin nukkumaan, niin lapsen herääminen aamulla vaihtelee 2 tunnillakin! Joskus kolmellakin. Eli ateriarytmi on sen mukaan, monelta on herätty. En jaksa nipottaa moisista, se kun on etuna vielä kun lapsi on kotosalla....
 
Mun mielestä lapselle pitää olla tarjolla päivässä se 5 ateriaMAHDOLLISUUTTA, syö tai ei. Itse en koe, että olemme mikään ravintola, että täällä voisi tilailla ruokaa kun haluaa. Silloin syödään kun ruoka on pöydässä, jos ei kelpaa tai syö vähän, seuraava on n. 3 tunnin kuluttua. Muutenhan ulkoilut, unet yms menis ihan pieleen. Meidän 5 vuotias tosin ottaa itse joskus jogurttia tms kaapista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja juurikas:
5 ateriaa on siis
aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala

kelle noi nyt on niin vaikeita ja kenen lapsi ei tollasta jaksais syödä.... väli ja iltapala voi olla vaikka puolikkaat omenat ja niiden kenen lapset on päivähoidossa saa siellä 3 "ateriaa" aamu lounas ja välipalat

En mä viitsi antaa puolikkaita omenoita vain siksi, että saisin sanoa lasteni syövän viisi ateriaa päivässä :)

Kyllä meillä on vähän tukevammat väli- ja iltapalat kuitenkin, ei mitään puolikkaita omppuja.

Meilä ei syödä välipalaa lainkaan, koska muten ei se päivällinen maistu.

Päivällinne on kuitenkin tärkeämpi kuin se välipala. Iltapala meillä on mahdollismman kevyt.

Aamulla taas syödään niin paljon kun napa vetää, useimmiten puuroa, leipää,+leikkelettä, hedelmää, mehua


ja mä sanoin aikoinani silloin kun lapset olivat pieniä neuvolassa että meillä ei syödä välipalaa niin neuvolan täti sanoi, ettei se tosiaankaan ole tärkein ateria, joten panostakaa vaan siihen päivälliseen
 
en kyllä sano että puolikas omena olisi ateria. Ja meillä selvästi on neljä ateriaa. Pliväkotiplävän jälkeen ei mene sekä iltapala ja päivällinen. Enkä aina edes tee lämmintä ruokaa päiväliseksi. Inhottaa ruuan heittäminen hukkaan. Jos syö ruokaa kunnolla päivällisellä niin iltapala on se omena. Ja energiaahan tossa ei oo juuri ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Meilä ei syödä välipalaa lainkaan, koska muten ei se päivällinen maistu.

Päivällinne on kuitenkin tärkeämpi kuin se välipala. Iltapala meillä on mahdollismman kevyt.

Aamulla taas syödään niin paljon kun napa vetää, useimmiten puuroa, leipää,+leikkelettä, hedelmää, mehua

Meillä taas panostetaan enemmän illalliseen, jos syödään 2 lämmintä ateriaa päivässä (yleensä ei syödä 2 lämmintä ateriaa). Eli silloin on aamupala, lounas, välipala ja illallinen.

Meidän tavanomaisin ateriarytmi on kuitenkin aamiainen, päiväruoka, välipala ja iltapala.
 
Meillä kuopus on niin huonoruokanen että en tarjoa enää kokoaikaa. Jus äsken huutelin syömään niin sanoi itse että tänään ei tarvi kun eilen söi. Jotain pientä aika ajoin pakotan syömään. En istuta sitä 5 kertaa vaan lähetän pois pöydästä kun menee tuijotteluksi.
 
Oikeasti joskus ihmettelen toisten perheiden ruokarytmiä.

Meidän ekaluokkalaisen kaveri tuli yksi viikonloppu klo 10 soittamaan meidän ovikelloa. Siitä alkoi yhteiset leikit.

Klo 12.30 meillä oli lounas. Kyselin kaverilta koska hänen pitää mennä syömään - sanoi että äiti soittaa. Annoin sitten muutaman palan paprikaa, kurkkua ja tomaattia (ettei ruokahalu mene) kun odotteli meidän lapsen syömistä.

Klo 15 oli meidän perheessä välipala-aika eikä kaveria oltu vielääkään kutsuttu kotiin. Olin tehnyt hedelmäsalaattia ja annoin sitä vähän kaverillekin.

Klo 17.30 kaverin äiti vihdoin viimein soitti ja pyysi lapsensa kotiin. Onneksi sillä klo 18 oli meillä jo ruoka-aika.

Mutta jos minä en olisi antanut lapselle pientä purtavaa, niin hän olisi ollut syömättä tuolta n klo 9:stä 17:30 asti. Aivan liian pitä aika minusta!
 
Mun kuopus heräsi esim tänään 10.30. Nukkumassa se on jo ennen kello 20. Mites mä tossa 9,5 tunnissa tungen sille 5 ateriaa :D

Koitetaas muistaa, että lapset on yksilöitä. Ja siinäkin on eroa, josko lapsi on kotihoidossa tai päiväkodissa. PK:ssa saa jo kolme ateriaa niin eipä se kotoa paljoa vaadi, että lapsi saa sen 5... Ja sillon tosiaan lapsen hereilläoloaika on varmaan vähän enemmän kuin 9,5 tuntia :D
 

Yhteistyössä