3V joka ei söisi mitään,mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kellään apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kellään apua?

Vieras
Tää äiti alkaa tulla ihan hulluksi tuon esikoisen kanssa joka ei söisi mitään!Tiedetään että lasten syömättömyys ona ika yleistä ja välillä ajattelen et olkoot eiköhän tuo syö kun nälkä on,mutta nyt on taas jotenkin hermo niin että ressaa.

Meillä kyllä koitetaan välttää todella paljon herkkuja yms muita välipaloja,mutta ruoka ei maistu siltikään.Myös iltapala ja aamupala tuottaa ongelmaa. Usein ei syö aamusin mitään.Päivällä saattaa maistaa ruokaa.

Joskus voi syödä YHDEN lämpösen ruuan,mutta nyt on kyllä menny ainakin pari viikkoa niin että ei oo syöny sitäkään kun ehkä pari kertaa.

Itestä vaan tuntuu hirveen pahalta kun toinen ei syö,jos ite pitäs jaksaa tuolla määrällä niin ei tulis mitään.

Ollaan koitettu säännöllisiä ruoka aikoja,koko perheen voimin pöydässä istua ja syödä,mutta tuntuu ettei niistä oo mitään apua.On luvattu jotain hyvää jälkkäriä jos syö ruokaa.Ei auta silti.

3v neuvolassa kun käytiin oli paino ihan ok.

Kaiken lisäksi lapsi on vielä nirso,minä koitan syöttää monipuolista ruokaa,mutta kun ei kelpaa.Ruoka on kyllä ihan tavallista kotiruokaa,mutta esim jos laitan keittoon keittojuureksia jää ruoka syömättä.Leivän päälle ei kelpaa mikään muu kun voi.Kauhulla jo ajattelen aikaa joskus kun pitää hoitoon mennä ja sielä syödä.Huoh.

Tiedän senkin että lapsilla on aikoja että syö huonosti mutta meillä tää on kyllä kestäny jo aikasta kauan.Varmaan lähemmän vuoden.

Meillä syödään aina vain yksi lämmin ateria. Jos ja kun lapselle ei maistu enempää, niin turha tuputtaa...

Jotainhan ko. lapsi syö jos kasvaa ja paino on ok. En siis kiinnittäisi asiaan sen enempää huomiota: laittaisin ruuan eteen, lapsi syö tai on syömättä mutta mitään ekstrahuomiota hän ei minulta saisi.

Moi!

Älä tuputa/syötä .laita lautanen eteen ja anna olla. Jos ei syö niin ei. Syö aikoinaan.
Saattaa olla koskematta ruokaan viikkoja- Usko pois. Kun kerta paino on ok ja terve muuten,elä huoli. Syömättömyys on aina oma ajanjaksonsa. Menee ohi.

meillä toimi kannustus. sovittiin ettei tarvi syödä,mutta laittaa niin monta kertaa suuhunsa kuin on ikää. sitten oli kiitos. taputus ja huraa huuto joka suuhun laitetusta ruoasta ja tarra tyhjästä lautasesta. kun oli 10 tarraa vihkossa..sai pikku jutun ostaa kaupasta.

Meil on ollut alusta asti huono syömään. Kauhea laihiliini kun liikkuukin koko ajan. Herkut kyllä maistuisi, muttei tietenkään anneta ennen ruokaa sokeria yms. Vihanneksia, marjoja tai hedelmiä välttelee viimeiseen asti. Ainoastaan mansikat, vadelmat ja banaani menee helposti joskus.
Mulla kans välillä kiehuttaa ja oon tosi huolissani syömisistä. Eikä jaksais olla tuputtamassa ja vaatimassa syömistä. Tuntuu, että koko päivä on yhtä syömisen kanssa taistelua joskus, kun 5 ateriaahan lapselle pitäisi tarjota.
Paino kanssa meillä ihan ok, pituuskasvua tulee runsaasti.

Syömättömyys voi olla myös psykologista. Äiti voi aiheuttaa trauman ruokailutilanteessa vauvalle (joko tietämättömyyttään tai tahalleen) pakottamalla syömään, tekemällä syömisestä SUUREN NUMERON marttyyrimaisesti "minä laitan ruokaa teille ja te ette SYÖ" (lapsi kokee tämän, että hänet syyllistetään, hän ei halua enää syödä). Joten välttäkää pakottamista, pitäkää kiinni ruokailu-ajoista, ja terve lapsi syö sen mitä tarvii. Jos mahdollista puutu mahdollisimaan vähän ruokailuun, tai SYÖ mielummin itse vieressä omalta lautaselta myös.

hyvin kasvavalla (leikki-ikäisellä) lapsella voi kyllä ainain välillä tinkiä siitä 5 ateriasta ainakin sen verran, että joku niistä voi olla ihan pieni. samoin ei kannata taistella että pitää kaikkia mahdollisia vihanneksia syödä. meillä mene hyvin salaatti ja kurkku muttei esim tomaatti. joten en tuputa tomaattia, kun kerran muita tuoreita vihanneksia ja hedelmiä syö. porkkana usein myös maistuu lapislle hyvin, kun on makeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Meil on ollut alusta asti huono syömään. Kauhea laihiliini kun liikkuukin koko ajan. Herkut kyllä maistuisi, muttei tietenkään anneta ennen ruokaa sokeria yms. Vihanneksia, marjoja tai hedelmiä välttelee viimeiseen asti. Ainoastaan mansikat, vadelmat ja banaani menee helposti joskus.
Mulla kans välillä kiehuttaa ja oon tosi huolissani syömisistä. Eikä jaksais olla tuputtamassa ja vaatimassa syömistä. Tuntuu, että koko päivä on yhtä syömisen kanssa taistelua joskus, kun 5 ateriaahan lapselle pitäisi tarjota.
Paino kanssa meillä ihan ok, pituuskasvua tulee runsaasti.

Tää kuullostaa liiankin tutulta :D
Ja tuo että koko päivä menee siihen syömisen kanssa taistelemiseen :)
Meillä kyllä uppoo banaani,omena,kiivi josksu.Mansikoita syö kans joskus.

MEillä ei mitenkään pakoteta/tuputeta syömään vaan periaate on se että syö jos syö.Mutta muuta ei tilalle anneta.

Lapsi syö itse.Viilin kans joskus autetaan.

Nyt kun on 3v painaa 14kg

Yhteistyössä