Ei uutta omakotitaloa nyt taida rakennuttaa/rakentaa edes perähikiälle alle 260t, ellei raada itse niska limassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KVL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me olemme kierrelleet lukuisissa talonäytöissä viimeisen vuoden aikana. Ei oikein tiedetä ostetaanko vai rakennetaanko.
Talonäytöissä hyvin tyypillinen pariskunnan keskustelu
"Voi lasipariovet"
"katso Pena, tuo takka! Valkoiset kaakelit"
"voi ihanaa, korotettu sisäkatto"
"katso Pena, näillä on vessassa kattokruunu"
"tuohon saisin mun ruusupensaat istutettua"
"eiköhän pena tehdä tarjous"

[QUOTE="Tiina";28911210]Me olemme kierrelleet lukuisissa talonäytöissä viimeisen vuoden aikana. Ei oikein tiedetä ostetaanko vai rakennetaanko.
Talonäytöissä hyvin tyypillinen pariskunnan keskustelu
"Voi lasipariovet"
"katso Pena, tuo takka! Valkoiset kaakelit"
"voi ihanaa, korotettu sisäkatto"
"katso Pena, näillä on vessassa kattokruunu"
"tuohon saisin mun ruusupensaat istutettua"
"eiköhän pena tehdä tarjous"[/QUOTE]

No me ei ainakaan olla oltu sitten samoissa näytöissä, kriittisesti mietitään ja vertaillaan. Me on päädytty ostamaan valmistalo, vaikka pari vuotta vanhakin. Kovasti tällä meidän alueella tarjontaa. Hintapyyntö 250-305th riippuen tontin omistuksesta ja neliöistä. Mielelläni maksan sen 250-260th jos on piha laitettu ja autotallikin jo valmiina. Kunhan vaan löytyy hyvin tehty talo :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911146:
"Normaalit omakotitalot" muistuttavat toisiaan yhtä paljon kuin "normaalit uudet autot" - kuten vaikkapa Dacia Logan ja E-sarjan Mersu - muistuttavat toisiaan. Tai oikeastaan vielä vähemmän, koska noita autoja tehdään sentään sarjatyönä, toisin kuin niitä taloja.

No mistäs sinä tiedät, mitä näillä normaaleilla omakotitaloilla on tarkoitetaan? Toki normaali omakotitalo voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Kyllä minä ainakin linkittäessäni "normaalia omakotitaloa" olen ottanut huomioon kokonaisuuden. Lämmitysmuodon, tekniikan, tontin, pihan yms. Jos kyseessä olisi jotakin poikkeavaa (poikkeuksellisen suuri tontti, poikkeuksellisen iso autotalli, talossa jotankin ns. normaalista poikkeavaa) niin mainitsisin kyllä erikseen.
Kyllä nyt mun mielestä on olemassa ns. raami, jonka sisälle voidaan änkeä "normaalit omakotitalo".

[QUOTE="piia";28911250] Mielelläni maksan sen 250-260th jos on piha laitettu ja autotallikin jo valmiina. Kunhan vaan löytyy hyvin tehty talo :)[/QUOTE]

Ja tämän te näette mistä?

Kyllä nyt mun mielestä on olemassa ns. raami, jonka sisälle voidaan änkeä "normaalit omakotitalo".

Tottakai, mutta tuon raamin sisällä jo pelkät rakennuskustannukset (mm. talotekniikan osalta) voivat vaihdella enemmän kuin yhtään taloa koskaan rakentamaton arvioisija voisi kuvitellakaan. Esim. oman talomme kohdalla tiedän, että pelkästään halvemmalla talotekniikalla ja edullisemmilla materiaaleilla rakennuskustannuksista olisi saanut höylättyä yhden 100ke pois ilman, että tätä taloa tarkasteleva ei-ammattilainen huomaisi minkäänlaista eroa. Tämän lisäksi tulevat vielä mm. paikkaan liittyvät tekijät (paikkakunnan yleinen vetovoima ja kysyntätekijät, muuttovoitto/-tappio, etäisyydet työpaikkoihin ja lähikaupunkeihin, alueen sosio-ekonominen status yms.).

Mutta jos puhutaan muuttovalmiista talopaketista, niin ne talothan myydään silloin täydellä kymmenien tuhansie tappiolla, jos hintaa on 200k tai alle? Eipä taida yli
120m2 taloa saada muuttovalmiina alle 165.000, ellei nyt mitään ihan riisuttua mökkiä halua.

Tutut ostivat 2012 n.120m2 (asuinpinta-ala) elementtitalon avaimet käteen-systeemillä. Hieman itse auttoivat raksalla ja hintaa tuli 130 000e. (Vaikka ottivat isommat ikkunat, takan ja jotain muutakin ekstraa...) Mielestäni ihan hieno ja laadukas talo tuli pienellä rahalla. :)

2012 144m2 + talli ja katos

Itse tehden seinien levytykset, tasoitus ja maalaus, lattioiden asentaminen, listoitus, osittainen laatoitus sekä pihan maisemoiniti ja talon ulkomaalaus.

Hintaa tuli 155000

[QUOTE="femin";28911369]Tutut ostivat 2012 n.120m2 (asuinpinta-ala) elementtitalon avaimet käteen-systeemillä. Hieman itse auttoivat raksalla ja hintaa tuli 130 000e. (Vaikka ottivat isommat ikkunat, takan ja jotain muutakin ekstraa...) Mielestäni ihan hieno ja laadukas talo tuli pienellä rahalla. :)[/QUOTE]

Epäilen, että tuosta talosta on laatu kaukana. Tuohon hintaan ei laatua saa. Se on fakta.

ja onhan ne älvsbytalotkin ulospäin ihan kivoja.....

[QUOTE="femin";28911369]Tutut ostivat 2012 n.120m2 (asuinpinta-ala) elementtitalon avaimet käteen-systeemillä. Hieman itse auttoivat raksalla ja hintaa tuli 130 000e. (Vaikka ottivat isommat ikkunat, takan ja jotain muutakin ekstraa...) Mielestäni ihan hieno ja laadukas talo tuli pienellä rahalla. :)[/QUOTE]

:laugh:

Ja lehmät lentää!

Älvsbytalojen 120m2 perusmallikin ilman mitään muutoksia maksaa enemmän. Reilusti enemmän. Se on kuitenkin Suomen halvin talovalmistaja, joten älä puhu soopaa :)

Tuohon hintaan ei ole mahdollista päästä laadukkailla tuotteilla kuin itse tekemällä ja tuntemalla henkilökohtaisesti tavarantoimittajia saadakseen kamaa lähes nollakatteella. Karvalakkiversio toki voi onnistua jotenkin.

En tiedä kusetatko sinä, vai onko sua kusetettu.

:D

Tietääkseni Älvsbytalo on halvin pakettitalotoimittaja ja reilusti edullisempi, kuin mikään muu. Älvarin halvin 120m2 talomalli maksaa PK-seudulle ilman muutoksia 149ke ja muualle Suomeen 142ke.
Älvarista ja laadusta en puhuisi edes samana päivänä.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkähän laadukkaan ja kivan pakettitalon saa 130.000?

Tätä en usko minäkään! :D

Ei oo pakko uskoa, mutta tosi juttu on. :) Näytti tosiaan listahinta olevan ihan perusmallinakin enemmän, mutta ovat sitten ilmeisesti aika paljon itse olleet raksalla. Ja heillä siis tontti ja tallit oli valmiina ja tontille tuli valmiiksi sähkö ja vesi.

Mä tiedän kuka ampui John Lennonin!

[QUOTE="femin";28911500]Ei oo pakko uskoa, mutta tosi juttu on. :) Näytti tosiaan listahinta olevan ihan perusmallinakin enemmän, mutta ovat sitten ilmeisesti aika paljon itse olleet raksalla. Ja heillä siis tontti ja tallit oli valmiina ja tontille tuli valmiiksi sähkö ja vesi.[/QUOTE]

Mikä talo ja malli?

[QUOTE="femin";28911500]Ei oo pakko uskoa, mutta tosi juttu on. :) Näytti tosiaan listahinta olevan ihan perusmallinakin enemmän, mutta ovat sitten ilmeisesti aika paljon itse olleet raksalla. Ja heillä siis tontti ja tallit oli valmiina ja tontille tuli valmiiksi sähkö ja vesi.[/QUOTE]

Piti siis vastata tähän. Liittyminen vesi- ja viemäriverkkoon on silti tuhansien eurojen juttu.

[QUOTE="jaana";28911522]Mutta liittyminen vesi- ja viemäriverkkoon maksaa silti. Se liittyminen maksaa tuhansia euroja joka tapauksessa.[/QUOTE]

Maksaako myös siinä tapauksessa, jos tontilla oli toinen talo josta siis muuttivat tähän uuteen? Vanha talo purettiin.

Aivan. Avaimet käteen -toimitus ja olivat paljon siellä raksalla kaverina, öö...
Luulin, että näihin "tonnin neliö"-juttuihin ei enää nykään törmäisi. Joskus 2000-luvun alkupuolellahan tuolla Suomi24:n laadukkaalla rakennuspalstalla trollasi säännöllisesti pari-kolme tällaista "tonnin neliö itse tehden"-kaveria. Nekin lopettivat sitten viimein. Ehkä ne oikeasti rakensivat viimein sen talon ja heräsivät todellisuuteen?

Ei se 130 000e ollut siis mikään tarkka hinta. En muista ihan tarkkaa, mutta alle 140 000e oli kaikkineen. Ja perheen isällä kyllä paljon kokemusta talonrakennuksesta ja materiaaleista.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911550:
Aivan. Avaimet käteen -toimitus ja olivat paljon siellä raksalla kaverina, öö...
Luulin, että näihin "tonnin neliö"-juttuihin ei enää nykään törmäisi. Joskus 2000-luvun alkupuolellahan tuolla Suomi24:n laadukkaalla rakennuspalstalla trollasi säännöllisesti pari-kolme tällaista "tonnin neliö itse tehden"-kaveria. Nekin lopettivat sitten viimein. Ehkä ne oikeasti rakensivat viimein sen talon ja heräsivät todellisuuteen?

Tiedän ihan varmaksi että ystäväni teki 6 vuotta sitten 115 neliöisen talon 130000 eurolla, mutta onkin itse raksa-alalla ja oli paljon suhteita suuntaan jos toiseen.