Ei tule mitään ton teinin kanssa (:

Kaipaan nyt jälkisanomisia, että kasvatus on mennyt pieleen... sehän auttaa aina.

Mutta mitä tehdä, kun toinen ei tottele? Miten saa tekemään edes ne asiat, jotka vielä vuosi sitten sujui ongelmitta. Sama homma kotona ja koulussa, tekee mitä huvittee ja kun ei huvita, niin millään ei ole mitään väliä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja :
kärsivällisyyttä, lehmän hermoja...

Kärsivällisyys ei nyt enään riitä. Toisen pitäisi olla koulussa, mutta ei ole noussut edes sängystä

:(
Esikoisella oli aikoinaan tapana herättää pikkuveljensä kaatamalla jääkylmää vettä tämän korvaan. Siis jos veli ei noussut ylös käskettäessä.

maiju
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellen:
Ja paljonko on ikää teinillä? täällä kun monet puhuvat jo 10-vuotiaasta murkusta.

kk päästä 14v.
Tuo on juuri pahin ikä. Helpottaa kunn tulee ikää lisää, mut tiedän et just nyt se ei helpota oloasi. Tsemppihali!
vasta 14. mulla pahin vaihe meni ohi vasta 18 vuotiaana kun muutin pois kotoa. tietysti se miten paha teinivaihe on riippuu niin paljon ihmisestä

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Mihin aikaan menee nukkumaan? Onko huoneessa tietokone? Tv? Etuja pois vaan, jos alkaisi taas asiat rullaamaan.

Ei ole töllöä eikä konetta. Illalla piti tulla ajoissa iltapalalle, tuli 21.00 ja kauhealla paukkeella valitti ja tiuski, kun ei hänelle oltu jätetty kaikkea sitä mitä muut olimme syöneet... annoin muiden syödä, kun toinen kerta ei tullut ajoissa syömään. Nyt sitten aamulla ei jaksa herätä... kävin taasen saarnaamassa (kun oli jo myöhässä) siitä iltaisesta, että pitäisi tulla ajoissa kotiin ja mennä ajoissa nukkumaan jen... ja tietenkin se saarna sai hänet vain suuttumaan ja vetämään peiton korville

Meillä oli tosi hankalaa pojan kanssa silloin kun hän oli 13-16v.Mutta sitten ysiluokan keväällä hän ryhdistäytyi.Korvasi kaikki poissaolot, nosti numeroitaan päättötodistukseen jopa kahdella numerolla.Ikää on nyt miltei 19v.Aamulla just läksi töihin.Ajan kanssa helpottaa jos ei muuten :hug:
Meillä oli välillä parempia kausia ja sit taas huonompia.

Mä oon ollut kiltti teini tai en mikään super kiltti, mutta en mä ole koskaan halunnut riitaa haastaa. En aina totellut, mutta en koskaan väittänyt vastaan ja uhitellut tolleen. Enkä mä nytkään sietäisi riitaa ja jaksaisi tätä ollenkaan.

ihmetellen
Kyllähän se niin on että kasvatus aloitettava jo pienestä ja oltava johdonmukainen. Ei teiniä paljoa enää kasvateta vaan ne ovat ne kodin säännöt jonka mukaan mennään.
Koulu on teinin työtä ja sinne on mentävä ja läksyt tehtävä. Meillä kyllä tienanneet muutenkin omaa rahaa (lehden jako, lapsenvahtina naapurissa).

no
Hyvää tässä on se että uhmailee näin kotona. Jos se pahin kukkoilu vaihe on jo omillaan asuessa esim. opiskelua aloittaessa silloin ei enää ymärrystä opettajilta niin paljoo riitä ja kukaan ei ole suojelemassa niiltä pahimmilta mokilta.

Jeps olin kamala teini. Aika siihen auttaa. Alkoi siinä 13 vee ja kesti noin 8 vuotta. Sittemmin on järkeäkin päässä ollut.

Jos teille on edes jonkinlainen keskustelu yhteys ja jotain yhteisiä sääntöjä niin niidenpohjalta sitten. Esim. on ihan turha yks kaks keksiä kotiin tulo aikoja jos ei niitä aiemmin ole ollut. Muista myös palkita ja antaa sitä liikkuma varaa ja päätös valtaa. Älä ainakaan luovuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sibrina:
Meillä oli tosi hankalaa pojan kanssa silloin kun hän oli 13-16v.Mutta sitten ysiluokan keväällä hän ryhdistäytyi.Korvasi kaikki poissaolot, nosti numeroitaan päättötodistukseen jopa kahdella numerolla.Ikää on nyt miltei 19v.Aamulla just läksi töihin.Ajan kanssa helpottaa jos ei muuten :hug:
Meillä oli välillä parempia kausia ja sit taas huonompia.

Meidän pojalla myös, menee välillä viikkoja tai kuukausiakin ihan jees, mutta sitten taas kolahtaa. Mä en tiedä pärjäänkö hänen kanssaan. Kuinka paljon voi koulusta lintsata? Tämä jo toinen kerta ja silloin soitin opelle miten on asian laita..., mä en kehtaisi enään opettajallekaan soitella.

Sirkkeli
Kylmää vettä niskaan joka aamu, jos ei meinaa nousta. Nukkukoon märässä sängyssä seuraavan yön. Rahahanat kiinni, ja kovat kehiin. Ei mitään lässytyksiä enää.

Mulla on samanikäinen ja olen päättänyt valita taisteluni. Mä päätän mitä tässä talossa lapset saa tehdä ja mitä ei. Teini käy koulua, aikuiset töissä. Teini tekee kotihommia, mikäli aikoo syödä ruokaa ja asua tässä talossa. Teini myös laittaa ruokaa meillä. Jopa leipoo, mitä mä en tee. Hän saa sitten itse päättää aika pitkälle esim. hiustyylinsä ja muita pikkuasioita. Toki täälläkin kapinoidaan, mutta jos menee överiksi. Niin tietokone yms. pois viikoksi. Jo alkaa kummasti taas kiinnostaa.

ihmetellen
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Mihin aikaan menee nukkumaan? Onko huoneessa tietokone? Tv? Etuja pois vaan, jos alkaisi taas asiat rullaamaan.

Ei ole töllöä eikä konetta. Illalla piti tulla ajoissa iltapalalle, tuli 21.00 ja kauhealla paukkeella valitti ja tiuski, kun ei hänelle oltu jätetty kaikkea sitä mitä muut olimme syöneet... annoin muiden syödä, kun toinen kerta ei tullut ajoissa syömään. Nyt sitten aamulla ei jaksa herätä... kävin taasen saarnaamassa (kun oli jo myöhässä) siitä iltaisesta, että pitäisi tulla ajoissa kotiin ja mennä ajoissa nukkumaan jen... ja tietenkin se saarna sai hänet vain suuttumaan ja vetämään peiton korville
Aika raakaa ettei yhdelle jää mitään. Meillä kyllä teini syö myöhemmin iltapalansa kun kuitenkin valvotaan

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Hyvää tässä on se että uhmailee näin kotona. Jos se pahin kukkoilu vaihe on jo omillaan asuessa esim. opiskelua aloittaessa silloin ei enää ymärrystä opettajilta niin paljoo riitä ja kukaan ei ole suojelemassa niiltä pahimmilta mokilta.

Jeps olin kamala teini. Aika siihen auttaa. Alkoi siinä 13 vee ja kesti noin 8 vuotta. Sittemmin on järkeäkin päässä ollut.

Jos teille on edes jonkinlainen keskustelu yhteys ja jotain yhteisiä sääntöjä niin niidenpohjalta sitten. Esim. on ihan turha yks kaks keksiä kotiin tulo aikoja jos ei niitä aiemmin ole ollut. Muista myös palkita ja antaa sitä liikkuma varaa ja päätös valtaa. Älä ainakaan luovuta.
Peesailen ylläolevaa tekstiä ehdottomasti ja keskusteluyhteys kannattaa säilyttää aina.

Yhteistyössä