EI TOSIKOILLE

Hei!

Miksi minä en osaa säästää?
Alan olla aikuisikäinen (33v), mutta sukanvarteni ovat ainoastaan nilkoilla täytetyt...
Annan palaa tänään ja suren huomenna huolimatta siitä oli minulla 20 tai 1000?.
Olenko vastuuton ja kypsymätön?
 
Ursulalle visainen kysymys:

Olimme yökylässä kaverin luona ja söimme päivällistä, aikuiset "oikeilta" lautasilta ja lapset muovilautasilta. Esikoinen katseli lautastaan ja kysyi sitten:"Miksi meidän täytyy syödä koirankupeista?" :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 11:05 RouvaJackSparrow kirjoitti:
Ursulalle visainen kysymys:

Olimme yökylässä kaverin luona ja söimme päivällistä, aikuiset "oikeilta" lautasilta ja lapset muovilautasilta. Esikoinen katseli lautastaan ja kysyi sitten:"Miksi meidän täytyy syödä koirankupeista?" :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 11:05 RouvaJackSparrow kirjoitti:
Ursulalle visainen kysymys:

Olimme yökylässä kaverin luona ja söimme päivällistä, aikuiset "oikeilta" lautasilta ja lapset muovilautasilta. Esikoinen katseli lautastaan ja kysyi sitten:"Miksi meidän täytyy syödä koirankupeista?" :D
Hyvä! :LOL:
 
Rakkahin URSULA! Kerroit tuossa introssasi, ettei mikään elämänalue ole sinulle vieras. SINUUN MINÄ PANEN NYT TOIVONI :

Kuinka saan puolivuotiaan kissan pois puusta? Tunti sitten kilahti kisalla kolme vuorokautta täyteen männyn latvassa. Mielestäni kaikki keinot on jo kokeiltu (paitsi miehen jalan katkomista puuhun kipuamisen seurauksena). Kissalla on oksan lisäksi ilmaa allaan nyt n.14m :/
 
No täällähän minä URSULA jälleen olen. Pitkäaikaiseen eli muutaman päivän poissaolooni on selityksenä hurmaantuminen siihen olotilaan, joka valtasi minut armaan Yrjänäni aloitettua kesälomansa. Oloni on onnesta soikea, kun saan pitää Yrjänän ympärivuorokautisesti lähistölläni ilman, että työnantaja pidättelee häntä poissa luotani lukuisia päivän tunteja. Mutta nyt asiaan:

Hyvä Ocha! Luulen, että et ole ainoa, jota musta eli rekisteröitynyt persoonani kiinnostaa, mutta kummastuksekseni en ole juurikaan huomannut edes arvailuja asiasta. En nytkään salaisuuttani vielä paljasta, mutta paljastan sen sijaan sinulle vastauksia ongelmiisi. 1) Mikäli tarkoitat taloudellisesti tiukalla tilanteella nollabudjettia, ehdotukseni ovat seuraavat (olen myös ottanut tässä huomioon toisen ongelmasi eli lapsen hoitoon viemisen vaikeuden): Ensinnäkin tee miehellesi suurehko tai useampisivuinen onnittelukortti kollaasitekniikalla: Leikkaa lehdistä, mainoksista ym. kuvia, sanoja, lauseita ja muuta mahdollista asiaan sopivaa. Lisää joukkoon valokuvia yhteiseltä taipaleeltanne ja kokoa paperiliiman pettämättömällä avustuksella hauska kokonaisuus! Valmista jollain lailla tavallisuudesta poikkeava ateriakokonaisuus juhlan kunniaksi, tai jos sää sallii, kokoa herkullinen piknik-kori ja vie miehesi luonnonhelmaan. Lahjaideaa on hieman vaikea antaa, jos kyse ei voi olla lahjan ostamisesta, enkä tiedä, mitä tarvikkeita kotonasi olisi käytettävissä. Voisit esim. ostaa edullisen valkoisen tyynyliinan tai t-paidan ja koristella sen kangastussilla päivän aiheeseen ja yhteiseen taipaleeseenne viittavilla kuvilla ja teksteillä. 2) Lapsen hoitoon antaminen ei aina ole helppoa. Jos sinulla ei ole pakottavaa tarvetta hoidattaa lastasi muilla, älä suotta kiirehdi. Kuopukseni oli kumminsa hoidossa pari tuntia kahdesti ennen kolmea ikävuottaan, jolloin hän oli jonkin aikaa perhepäivähoidossa minun ollessani töissä kodin ulkopuolella. Siitä on kuitenkin hyvä aloittaa, että lapsi on joskus isänsä kanssa ilman sinua, niin että hän oppii ymmärtämään sen, että äiti voi olla välillä poissa, mutta palaa aina takaisin!

Hyvä Tinde! Et ole ongelmasi kanssa yksin! Juuri tänään eräs nuori neito valitteli sitä, että hänen poikaystävänsä oli seurustelun alkumetreillä riemuiten ilmaissut, että neidollahan on poskessa sievä pieni luomi, jossa kasvaa karva! Neito oli kokenut tämän erittäin loukkaavana ja toisaalta ikään kuin viittauksena huolimattomuuteensa, sillä hänellä oli tapana nypätä tuo aina uudelleen kasvava karva pois, mutta nyt nyppäys oli unohtunut. Oletettavaa on, että tämä miesten suodattimien puute on jotenkin yhteydessä heidän aivojensa putkimaisuuteen. Onhan selvää, että kun putkiaivon toisessa päässä syntyy ajatus, se pujahtaa hetkessä putken läpi ja suoraan miehen suuhun ja sieltä ulos. Naisen tippaleipäaivoissa ajatus sen sijaan joutuu seikkailemaan sokkelosta toiseen paljon pitempään, ja siinä ajassa moni turha ja kypsymätön ajatus jää matkalle ja täten lausumatta ääneen. Miehen sivistäminen tältä osin on uuvuttava urakka, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä jatkuva palautteen antaminen poimuttaa suorintakin aivoputkea!

Hyvä merianna! 1) Mainitsemaasi ongelmaan on syynä se, että harva kodin hengetär varustaa käsipyyhenaulakon lappusella, jossa lukee: "Käsien saippualla pesun ja huolellisen huuhdonnan jälkeiseen kuivaamiseen tarkoitettu pyyhe". Useimmiten kyltissä lukee vain "käsipyyhe" tai pelkästään "käsi". Näin ollen mies vain kastelee kätensä, että olisi jotain kuivattavaa, ja pyyhkii sitten veden irrottamat liat pyyhkeeseen. 2) Miesyksilöhän tunnetusti ei osaa keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa. Näin ollen yhden reissun tarkoituksena miehelävoi olla vain vieminen tai tuominen, ei molemmat. Harvoja poikkeuksiakin olen kyllä kuullut olevan olemassa. Perimätieto kertoo, että isoisäni viime vuosisadan alussa vei mennessään kaupunkiin voita ja toi isoäidilleni tullessaan ruusukuvioiset kahvikupit, joista äitini särki kaksi vahingossa n. kolmivuotiaana ja muistelee tapausta edelleen kauhulla vuosi- kymmenten jälkeen!

Hyvä RouvaJackSparrow! Tervetuloa takaisin kylpylälomalta! 1) Yksi mahdollinen ja melko edullinen lahjaehdotus olisi "Nuoren parin vapaa-ajastaselviytymispakkaus". Voisitte ostaa esim. edullisen kalastus- tai pilkkirepun johon ostatte muutaman vieheen, ongenkoukun, tonnikalapurkin (jos kaloja ei satukaan tulemaan), paksut neulepuikot (joita voi hätätilassa käyttää kalan keihästykseen), jotain erikoista lankaa, cd, DVD- tai VHS-elokuva jne. Oleellista on, että kirjoitatte mukaan hauskan "Ohjeistuksen, jossa hupaisin sanankääntein esittelette pakkausta ja sen sisältöä. Pari vähäistä esimerkkiä oli tuossa jo sulkeissa mukana. Pakkauksesta voi rakentaa hyvin monenlaisen riippuen siitä, paljonko siihen laittaa rahaa. Lahjan arvo ei olekaan yleensä sen hinnassa, vaan ajatuksessa ja vaivannäössä! 2) Olipa todella erikoista käytöstä siltä papalta. Yleensä pappa- ja mummoikäisten kuulo on sen verran heikentynyt, että he ovat pikemminkin iloissaan siitä, että joku puhuu luonnostaan sen verran kuuluvasti, että heti kuulee! Ehkäpä papalla on ollut muuten vain huono päivä ja sattui sitten ensimmäisenä lapsi kohdalle, kun oikein sapetti. Jos vaikka pappa oli tullut kylpylään kuntoutukseen elätellen toiveita leskenpäiviensä päättymisestä, ja sitten saanut katkerasti havaita, että kaikki kolmekymmentäkuusi muuta kuntoutettavaa ovatkin miehiä! Johan siinä johonkin raavaskin mies turhautumistaan purkaa, joskin lapsi oli aivan väärä kohde. 3) Kaikkien isovanhempien kohdalla tuollaista lastenlasten määrän lisääntyessä tapahtuvaa taantumista ei ole havaittavissa. Äidilläni on kymmenen lastenlasta, joista vanhin 33 v ja nuorin 6 v, ja aina hän on yhtä halukkaasti ottanut lapsukaisia kylään ja hoitoon. Anoppini sen sijaan ei juurikaan ole kuutta lastenlastaan hoitanut ainakaan kovin pienenä. Meidän lapsistamme ainoastaan yksi on ollut anopin luona yötä ilman meitä vanhempia; hänkin vasta kunniakkaassa kahdentoista vuoden iässä. Kyllä anoppi on kaikista lastenlapsista iloinnut ja heihin yhteyttä pitänyt. Itse olen selittänyt eron näiden isoäitien välillä sillä, että äidilläni oli kolme lasta, ja vanhimman ja nuorimman ikäero 12 vuotta, ja äiti oli kotona lasten kanssa hyvin pitkään. Anopille lapsia syntyi viiden vuoden sisällä neljä, ja hän kävi töissä kodin ulkopuolella. Luulen, että anoppi sai väsyä lastensa pieninä ollessa niin perusteellisesti, ettei hän ole siitä vieläkään toipunut! Lieneekö sitten teidän kohdallanne niin, että isovanhemmilla on vielä niin paljon työelämän ja harrastusten painolastia, että ensihuuman haihduttua lastenlasten tuoma elämänrikkaus on jäänyt jotenkin kadoksiin!

Hyvä Tallu! Nykyään ei ole suurtakaan eroa sillä mikä on kaupunki ja mikä ei. Ennen oli hyvinkin tarkkaa ja lailla määriteltyä esim. millaista kauppaa voitiin käydä kaupungeissa ja maaseudulla. Nykyään kaupunki-nimityksen käyttöönottamisessa on kyse kunnan omasta arviosta. Nimityksen voi ottaa käyttöön, jos kunta katsoo täyttävänsä kaupunkimaiselle yhdyskunnalle asetettavat vaatimukset.

Hyvä Karkkinarkki! Ehkäpä jonkinmoista kypsymättömyyttä rahataloutesi hoidossa on havaittavissa, mutta tilanne ei ole toivoton, koska sinulla on kuitenkin tuntuma siihen, että kaikki ei suju ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Onhan niin, että käytöstään voi ruveta muuttamaan vasta, kun myöntää, että on olemassa tarve muutokseen, jonka on lähdettävä itsestä! Eihän talous voi ihan retuperällä olla, kun on laajakaistan maksut maksettu ja nettiyhteys toimii! Ehkäpä teidän kannattaisi avata erillinen tili, jolta rahaa ei nosteta ilman todella hyvää syytä ja jolle laitat joka kuukausi jonkin tietyn summan opettamaan säästäväisyyttä!

Nyt URSULAN on pakko lähteä Yrjänän viereen unosille, sillä kello on paljon tai oikeastaan vähän, koska on jo seuraava päivä aamupuolella.
Muutama kysymys jäi odottamaan vastausta, mutta yritän mahdollisimman pian herättyäni palata palstalle!

Terveisin URSULA kkpt
 
Aurinkoista aamupäivää armaat ystävät! Hyvin nukutun yön ja hartaasti nautitun aamukahvin ynnä muiden aamutointen jälkeen olen täällä jälleen!

Hyvä RouvaJackSparrow! Lasten vilpittömät havainnot perustuvat yleensä konkreettisiin huomioihin, joita he ovat tehneet. Todennäköisesti siis lapsesi on nähnyt kyläpaikassa käytettyjen lastenlautasten kaltaisia vain koirilla, ja tämän perusteella tehnyt havaintonsa. Runsaiden allergioiden vuoksi perheemme sukulaisilla tai tuttavillakaan ei juuri ole koiria, joten kyseinen huomautus omalta lapseltamme olisi ollut odottamaton. Joissakin perheissä muovilautasia käytetään lapsilla ihan taloudellisista tai turvallisuussyistä. Jos motoriikaltaan kömpelö lapsi on ensimmäisten ikävuosiensa aikana saattanut sirpaleiksi vaikkapa kuusitoista posliinilautasta, vanhemmat saattavat tehdä hätäisen johtopäätöksen, että kaikille maailman alle 18-vuotiaille on parasta kattaa muovikippo vahinkojen välttämiseksi!

Hyvä Ninja! Sulokas äidinkielemme sisältää paljon tehokkaita ja ilmaisurikkaita sanontoja, joiden alkuperäinen syntyhistoria on hämärän peitossa. Mutta onneksi Ursula sitkeästi kiskoo peitot yltä niin aamu-unisilta lapsukaisiltaan kuin piileskeleviltä sanonnoilta. Koska hippu tarkoittaa hitusta tai murua, lienee hippulakin jotain pientä, varmaankin ihan solutasolla liikutaan. Näin ollen, kun mennään nopeasti, jokainen solukin on sellaisessa vauhdissa, että tarkkakorvainen kuulee selvää vinkunaa. Näin oletan, tiedä en!

Hyvä Feenikslintu! Eläintieteellinen totuus on, että kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Sen sijaan ei ole erehtymätöntä tietoa siitä, mikä houkuttelee kissanpojan puusta. Kissa näet on sen verran päättäväinen otus, että sitä ei niin vain ajeta tai edes houkutella tekemään mitään vastenmielistä. Kyllähän palokuntalaiset käyvät silloin tällöin kissoja puista noutamassa, mutta ei liene kovin mukava kutsua mahtavaa tikasautoa pihaan pienen kissan takia, vaikka lemmikki tietenkin tärkeä onkin. Näin ollen oletan sinun kaipaavan huomaamattomampia toimia asian hyväksi. Puuhun kiipeäminen ei ole ihan yksinkertaista, varsinkin kun pitäisi uskaltautua huimiin korkeuksiin. Mikäli käytettävissänne on pylväskengät (eikös kaikilla sellaiset ole?) kuten meillä, miehesi voisi sonnustautua niihin ja kipaista kissan kotiin. Tuoreella kalalla houkuttelu saattaa myös tepsiä, mikäli nälkä ylittää pelon kisun aistimuksissa. Tikkailla voisi kiivetä niin korkealle kuin pääsee ja sieltä sitten voisi houkutella tätä suomalaisten pihojen pantteria alemmas. Lienette myös kokeilleet houkuttelua kaikkina vuorokauden aikoina, myös yöllä, joka on kissojen luontaista liikkuma-aikaa. Jos ei muu auta, niin tikasautoon on turvauduttava. Paikkakunnasta riippuen asian voinee hoitaa useammalla eri tavalla. Esimerkiksi VPK:n harjoitus voisi tehdä tilanteesta vähemmän dramaattisen!

Hyvää päivänjatkoa toivottaa URSULA, kkpt ja syntymäpäiväkakun tekoon rientävä tilapäiskondiittori.
 
Kiitos vastauksestasi Ursula. Sen mainitsen vielä että lapsille on kuitenkin aina ruokaa pöydässä ja puhtaat vaatteet päällä, ja laskut maksan tietenkin. Mutta se ylimääräinen polttelee niin että siitä on päästävä pikimiten eroon jos sitä tahtoo jäädä pussin pohjalle.

Mutta vielä tällainen: Rakentamaan aiotaan ruveta, ja meidän piirustuksiin on piirretty erkkeri keittiöön (oh:seen myös). Olen kuitenkin alkanut empiä että mahtaakohan olla turha kupla. Vedetäänkö seinä suoraksi kaappeja varten vai nautiskellaanko ruokahetkistä laajoja maisemia katsellen?... Miten on, miten sinä Ursula tekisit?

 
Kiitos vastauksestasi Ursula. Sen mainitsen vielä että lapsille on kuitenkin aina ruokaa pöydässä ja puhtaat vaatteet päällä, ja laskut maksan tietenkin. Mutta se ylimääräinen polttelee niin että siitä on päästävä pikimiten eroon jos sitä tahtoo jäädä pussin pohjalle.

Mutta vielä tällainen: Rakentamaan aiotaan ruveta, ja meidän piirustuksiin on piirretty erkkeri keittiöön (oh:seen myös). Olen kuitenkin alkanut empiä että mahtaakohan olla turha kupla. Vedetäänkö seinä suoraksi kaappeja varten vai nautiskellaanko ruokahetkistä laajoja maisemia katsellen?... Miten on, miten sinä Ursula tekisit?

Rakentamaan ollaan siis alkamassa minun säästämistaitojen puutteesta huolimatta, onneksi mieheni osaa...:ashamed:
 
Hyvä Ursula. Seuraava tapahtuma sattui silloin, kun esikoinen oli 4v. ja keskimmäinen (tuolloin vielä kuopus) 1v9kk.

Tytöt nukkuivat silloin kahdestaan kerrossängyn alasängyssä, olin nukuttanut heitä jo pitkään mutta vimmaus vain jatkui eikä uni tullut. Sanoin sitten, että nyt menen itse nukkumaan, en jaksa enää katsoa ja kuunnella heidän temppuilujaan. Vähän ajan kuluttua tyttöjen sängystä kuului seuraava keskustelu:
Tyttöni 1v9kk:"Äiti, tappaa."
Tyttöni 4v.:"Ei äitiä saa tappaa. Meillä pitäis olla viikate, sillä se kuolis varmasti."

Pitääkö tässä olla huolissaan tyttöjen moisesta keskustelusta? Olenko epäonnistunut kasvattajana, kun jo noin pienet lapset uhkaavat hengenlähdöllä?

yst.terv. RJS
 
Ursula hyvä.

Näin helteiden keskellä ukonilman yllätettyä pistää mietityttämään, miksi ihminen pelkää ukonilmaa, ja nimenomaan sitä JYRINÄÄ ei niinkään SALAMOINTIA?
Samalla voisin kysyä, miksi ukonilma tuntuu huomattavasti vähemmän pelottavalta, jos seurassa on joku muukin ihminen.. kun eihän tämä ihminen voi ukkoselle mitään tehdä?

Kiitos kamalasti jo etukäteen.
 
Hyvä Ursula.

Luin jostakin lastenkasvatuoppaasta tällaisen kuningasajatuksen, että jos lapsi on ulkona leikkimässä tunnin päivässä niin sitten saa kattoa telkkaria tunnin. Nyt kesällä meidän lapset ovat ulkona keskimäärin 8-9 tuntia päivässä. Jos lapset tämän säännön mukaan saavat kattoa lasten ohjelmia 8-9 tuntia niin missä välissä he ehtivät nukkua ja syödä? Ja vastaavasti, talvella kovilla pakkasilla (meillä voi olla -25 tai jopa yli -30 useita viikkoja keskitalvella) lapset eivät välttämättä käy ulkona moneen päivää tai viikkoon. Tuon "tunti tunnista"-säännön mukaan lapset eivät saisi talvella katsoa telkkaa ollenkaan. Miten saan tuolloin lapset pidettyä tv:n äärestä?

neuvoja kaivaten,
RJS
 
Hepskukkuu! Täällä olen! Niin kuin joku näytti epäilevän, helteestä olen nauttinut; tai lähinnä siitä, että on varjoisia paikkoja, joihin voi tuulikin joskus puhaltaa. Yrjänästä olen tietenkin nauttinut, koska hän lomailee nyt eikä hoida kuin keskimäärin viisi virkapuhelua päivässä. Vietimme juuri hääpäiväämmekin, ja Yrjänä todisti olevansa ennen muuta järkiolento eikä romanttinen hupakko. Hääpäivän aattona hän kysyi, mitä haluaisin hääpäivälahjaksi. Vastasin haluavani kukkia ynnä muita kasveja puutarhalta. Seuraavana päivänä kauppareissulla ehdotin hänelle, että mennäänpä samalla puutarhalle. Siihen Yrjänä tuumi, että ei nyt kannata mitään ostaa puutarhalta, sillä kaikki kuitenkin kuivuu tässä helteessä! Siitäs sain, mitäs menin naimisiin heinäkuussa! Jäätelökakkua kuitenkin söimme viilenevässä illassa kotikuistilla iltakahvin kera. Mutta sitten itse asiaan!

Hyvä Karkkinarkki! 1) Olen vilpittömästi sitä mieltä, että anna toki erkkereiden rakentua kotisi kaunistukseksi! Turha niitä seiniä on suoristella kaappeja varten: kaapit vain keräävät turhaa tavaraa ja kaipaavat siivousta. Erkkerin ikkunat sen sijaan tarjoavat lumoavia näkymiä lähiluonnosta, ja runsailla ikkunoilla on paljon tilaa kasvatella keväisin kukantaimia, mikä on niin mukavaa puuhaa, että ensi kevääksi olen ajatellut tilata Yrjänän kätevistä käsistä pari hyllyä eteläikkunain eteen riittävän valon saannin turvaamiseksi krasseille, samettikukille, orvokeille ja muille tuleville taimille! 2) a) Parittomista sukista voit valmistaa esimerkiksi keppihevosille päitä. Täytä yksi sukka toisilla parittomilla tai vanulla ja sido se kepin päähän. Laita langasta harja ja ompele silmät sekä suu, ja kas: ihhahhaa, hepo hirnahtaa! b) Voit kerätä sukkia lisää, ja täyttää niillä lattiatyynyn. Tasaisemman täytteen saat, jos silppuat sukat ennen tyynyyn tunkemista. c) Uskottele miehellesi, että on olemassa sananlasku (itse asiassa onhan se, keksin sen äsken), jonka mukaan parittomat sukat tuovat onnea ja käske hänen valita jalkaansa aina kaksi eniten toisiaan muistuttavaa sukkaa. d) Tee sukista tilataideteos ja vie se Kiasmaan näytille! Laita hintalappuun mieleisesi numero ja sen perään monta nollaa, niin saat ostaa tuotolla sukkapareja, jotka riittävät niin pitkään, kunnes sinulla on tarpeeksi materiaalia uuteen taideteokseen!

Hyvä RJS! Hurjaltahan nuo tytärtenne jutut kyllä kuulostavat, mutta koska olet yhä hyvissä voimissa, voin olettaa, että olet tulkinnut väärin heidän aikeitaan. Todennäköisesti on kyse siitä, että olit huolimattomuuttasi antanut tuolloisen kuopuksen kuulla katkelman vanhasta kotimaisesta elokuvasta, jossa savolaissyntyistä piikaa esittävä kultakutrinen näyttelijätär yritti puhua aitoa murretta ja kirjakielinen repliikki "On niin ihanaa, kun vihdoin tapaa sen oikean" muuttui muotoon"On niin ihanoo, kun tappaa sen oikeen!" Tästä repliikistä jäi puhumaan opettelevan tyttäresi mieleen muoto tappaa, jonka sekä sinä että esikoinen tulkitsitte kokonaan vääräksi verbiksi! Lapsihan vain yritti kertoa, että aamulla tavataan, äiti! Eikä esikoinenkaan suinkaan murhaa hautonut, vaan keksi hätäiseksi verukkeeksi viikatteen puuttumisen, niin että sai kuopuksen luopumaan luulemistaan veriteoista!

Hyvä Tinde! Salama välähtää niin nopeasti ja näyttää niin kaukaiselta, ettei sitä ehdi juurikaan pelätä. Jyrähdys pahimmillaan sen sijaan kestää kauan ja kuuluu läpi kaikkien kuulosuojainten. Ensi kesänä sinäkin toivottavasti seurailet ukonilmoja jälkikasvun kanssa. Lohduksesi voin sanoa, että niin ollen tulevana kesänä sinulla on vankkumaton tuki ja turva hurjimmassakin paukkeessa. Elämäni pahimman ukkosen koin kuopuksen ollessa parin kuukauden ikäinen. Olimme sukulaisten mökillä, kun iltamyöhällä puhkesi kauhea ukkonen. Mökki on sellaisella paikalla, että harvoin ukkonen osuu kohdalle, ja harmillista on se, että silloin kun se sinne vyöryy, ei se tahdo osata pois lähteäkään. Tuntui, että välillä koko mökki tärisi ja ikkunat helisivät, kun kallioperä sai osumia! Sitä kesti ja kesti. Isommat lapset olivat kömpineet sänkyymme jo aikoja sitten peittojen alle pelkäämään, mutta korviin käyvässä metelissä kuopus nukkui rauhaisaa unta, kunnes nälkä yllätti. Tavalliseen tapaan hän tissitteli hetken ja jatkoi uniaan kunnolla heräämättä. Miten sellaisen urheuden vierellä olisi äitikään pelännyt?

Hyvä RJS! Jälleen minulla on tarjottavana testattu ja toimivaksi todettu neuvo! Perusta televisionkatseluajansäästöpankki! Kesäisinä päivinä, jolloin ulkoilua kertyy runsaasti ja televisiota ei juurikaan katsella, lapset voivat tehdä aikatalletuksia pankkiin. Kovilla talvipakkasilla ja tuiskuisilla viimasäillä lapset voivat sitten nostaa katseluaikaa tästä pankista! Näin säilyy tasapaino ulkoilun ja TV:n katselun välillä! Neuvoisin kuitenkin muuttamaan tuota ulkoilun ja TV:n katselun suhdetta hieman siihen suuntaan, että ulkoilua tulisi päivässä enemmän kuin TV:n katselua!

Yrjänän vierus kutsuu jälleen unten maille. Itse asiassa kuopus on tällä kertaa kyllä sen vieruksen jo valloittanut, mutta samaan sänkyyn sovin silti! Siis hyvää yötä ja palstatapaamisiin!

Rakkain terveisin URSULA, kkpt ja lomailevan Yrjänän sydänkäpynen
:heart:
 
Parahin Ursula,

jätän tämän kysymyksen odottamaan koska taas pääset Yrjänän viereltä koneelle.

Miksi en osaa mennä ajoissa nukkumaan, vaan kenotan väsyneenä näytön edessä tunnista toiseen? Seuraavana päivänä muistutan zombieta ja voisin nimimerkkini mukaisesti nukkua noita päiväunia useita tunteja.

Kiitollisena pulmaansa ratkaisua odottaen,
teetyttö.
 

Yhteistyössä