Ei toi lapsi opi ikinä mitään... Ei vaikka miten kävis aina samalla tavalla ni seuraavana päivänä taas sama juttu

• Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on tiukka nukkumaanmenoaika juurikin tän takia, sit tullaan ihan myöhässä tekemään kaikki jutut ja nukkumaanmeno vaan venyy ja venyy..

Hampaat pestään klo 21 tai vähän jälkeen, ei puolelta kun pitäisi olla jo menossa nukkumaan.

Ideaali tilanne olisi, että 9 mennessä olis jo syöty se iltapala, mutta en jaksa joka hemmetin ilta muistuttaa. Olkoon syömättä jos ei oikeasti tajua tulla itse syömään. Sama juttu suihkuunmeno, ei kyllä mene ikinä sanomatta.
Tä? siis sinä et joka ilta jaksa muistuttaa??
Älä kuule tee lapsia jollet ymmärrä että juuri tuota se on vuosia. SUN pitää tajuta jaksamises rajat ennen lasten tekoa.
Kyllä sinä vaan muistutat joka ilta iltapalasta, hampaanpesusta, suihkusta yms.
Joka aamu aamupalasta, hampaanpesusta, asiallisesta pukeutumisesta. Myös läksyjen teko ja tarkistus on sun vastuulla.
SINÄ OPASTAT lapsiasi!! :mad:

Viimeksi muokattu:
Narnia
Et jaksa muistuttaa?? Miten sitten ajattelit jaksaa jos nyt oletkin raskaana ja edellinen lapsi on vasta kuukauden?

Mulla itsellä on 10v. lapsi on kyllä todellakin huolehdin hänet ajoissa iltapalalle yms. Läksyt tehdään koulun jälkeen sitten kun on syönyt välipalan. Tuon ikäinen tarvitsee vielä ohjausta ja käskemistä! Ihan itseäsi saat syyttää kun homma ei toimi!

"hmm"
ja kymppi veen hampaiden pesun olisi hyvä vanhempien tarkastaa,jollei jopa välillä pestä..sellaisia suttu suita töissä näkee, että hu huh..ei ihme jos illat on ap:n kaltaista showta..

lapsetonkaan ei tajua
Mä oon lapseton, mutta minustakin ap:n aloitus oli täynnä ihan outoja juttuja. Ensinnäkin tuo hampaiden peseminen ennen iltapalaa, ja se että hampaiden pesulle ja nukkumaanmenemiselle on joku minuutin tarkka aikataulu. Ja ei luulis olevan kovin paljon vaivaa käydä sanomassa sille pojalle vaikka kahdeksalta että "nyt iltapalalle" ja viedä keittiöön jos ei itse jaksa iltapalaa laittaa. Ja mitä haittaa siitä on jos nukkumaanmeneminen viivästyy vaikka vartin (missä ajassa ehtii syödä sen kunnon iltapalan) Ei niin yhtään mitää haittaa.

hulvatonta
Kuulostaa tuo teidän nukkumaan meneminen ihan kuin poika ois menossa jonnekin bussiin, pitää hotkia äkkiä jogurtti kun ei muuta ehdi :D Ihan kuin se sänky karkais sieltä huoneesta johonkin klo 21.30 tai jotain.

kfkfkf
Hampaat pestään ennen iltapalaa siis sen takia, koska se iltapala menee usein niin myöhäiseksi, että siitä suoraan menee sitten nukkumaan.

Lapsi osaa kellon ja tietää että suihkuaika on 20-21. Ikinä ei itse sinne tajua mennä ja pyynnöstäni menee. No, suihkun jälkeen tullaan aina pesemään myöskin hampaat, ikinä ei suihkun jälkeen niitä tule pesemään ilman erillistä muistutusta. Kyllä 10-vuotiaan sen verran pitäisi olla jo omatoiminen, että muistaisi tällaiset jutut, kun ne joka ikinen ilta tehdään. Eri asia olisi, jos meillä ei käytäisi joka päivä suihkussa.
Iltapalaa meillä lapset syö sitten kun se maistuu, joskus vasta suihkun jälkeen ja joskus ennen sitä. Iltapala ja aamupala on meillä sellaiset, että niitä ei kateta pöytään, vaan jokainen käy syömässä sitä mitä haluaa syödä. Leipää, jogurttia, muroja jne..

Pointtina tässä oli nyt kuitenkin se, että jos lapsi unohtaa tehdä jonkin asian ja se jää harmittamaan, niin usein lapsi ensikerralla sitten muistaa sen jutun paremmin.

Ja olen ottanut sen asenteen, etten ihan joka asiasta muistuttele, koska jotain pitää osata tehdä ihan omatoimisestikkin. Muuten olis päivä pelkkää yhden lapsen muistuttelua.
Tälleen jos jatkuu, niin saan muistuttaa sitä vielä 15-vuotiaanakin KAIKESTA.

kfkfkf
Kuulostaa tuo teidän nukkumaan meneminen ihan kuin poika ois menossa jonnekin bussiin, pitää hotkia äkkiä jogurtti kun ei muuta ehdi :D Ihan kuin se sänky karkais sieltä huoneesta johonkin klo 21.30 tai jotain.
No jos ei ole sängyssä 21.30, niin sitten se venyy ja venyy, tai lapsi paremminkin venyttää ja venyttää.

Ei se sänky sieltä mihkään karkaa :D

"mii"
[QUOTE="Sirkkeli";29318133]Läksyt tehdään koulun jälkeen, kun on syöty ensin. Sitten on leikit yms. Äitee tai joku käskee kakarat suihkuun klo 19.45, ja iltapalaa valmistetaan sillä aikaa jonkun toimesta. Käsky pöytään käy, kun kaikki on pesytynyt. Vanhemmat vahtii, että kaikki toimii niin kuin on pyydetty. Puolituntia lukemista tms. ja hampaiden pesulle. Sitten Good night. Yksinkertaista.
Ja meillä ei toimita näin, mulla on yksi lapsi, joka handlaa hommat itse.[/QUOTE]

meilläki läksyt heti koulunm jälkee tehhää ! sit kaikki muu

muum
Ja minä en ymmärrä myöskään että lapsi menee nukkumaan 21 jälkeen. Meillä 9 vuotias menee arkena 20.00 viimeistään nukkumaan, tulee unta tarpeeksi. Tosin herätyskin on 6 joka arkiaamu, toki joskus lomalla valvoo pisempään.

Huh, kai tää on provo...

• Tykkää
Reactions: baby-mama
kfkfkf
Ja tällä jätkällä pätee tuo muistamattomuus ihan kaikessa. Jos sille sanoo esim että ei saa juosta rappusissa koska voi kaatua ja sattua niin sit joskus kun kaatuu ja sattuu niin ei seuraavalla kerralla kyllä muista olla juoksematta. Tää nyt oli vain esimerkki, mutta näin se yleensä menee. Ei muista ikäviä juttuja eikä niitä kivojakaan juttuja... Tai paremminkin ei ota niistä opikseen millään tavalla.

kfkfkf
ja huomennakin herää tuntia aikaisemmin?

Monelta teillä alkaa koulu jos 9 on herätys?

No onnea teille ja koita ymmärtää lastasi
9 jos on herätys niin menee 10 kouluun. Tota ensimmäistä lausetta en ymmärtänyt.. mitenniin tuntia aikaisemmin....

Aamulla aika menee siihen, että pukee, menee syömään aamupalaa ja pesemään hampaat ja sitten alkaa pikkuhiljaa laittamaan ulkovaatteita päälle ja lähtee kouluun. Joka aamu saa puolen aikaan pojalle sanoa, että nyt täytyy jo mennä niitä ulkovaatteita pukemaan. Kyllä tuonikäisen pitäis osata ihan itse toimia aamuisinkin. Mut tää vaan haaveilee..
Ja olen koittanut sitäkin, että laitan kellon herättämään aikaisemmin että on enemmän aikaa aamuisin, vielä huonommin toimii koska sitten jää sänkyyn makoilemaan "kun on luppoaikaa"

Ollut jo päiväkodissa ensimmäinen joka menee esim pukemaan ja viimeinen joka on lähdössä pihalle :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No sen takia, kun se iltapala menee niin myöhäseksi, ei tee hampaille hyvää että heti samantien syömisen jälkeen niitä mennään harjaamaan...
Hampaiden joutumisesta happohyökäykseen, eli syöt melkeinpä ihan mitä tahansa, pitää kulua 30 minuuttia abaut että "saa" harjata hampaat. Koska kiille.

Hampaiden pesun jälkeen syöminen lähestulkoon nollaa hyödyt hampaiden pesusta, koska sinulla jää jätettä hampaisiin ja väleihin yöksi.

Hampaiden joutumisesta happohyökäykseen, eli syöt melkeinpä ihan mitä tahansa, pitää kulua 30 minuuttia abaut että "saa" harjata hampaat. Koska kiille.

Hampaiden pesun jälkeen syöminen lähestulkoon nollaa hyödyt hampaiden pesusta, koska sinulla jää jätettä hampaisiin ja väleihin yöksi.
Aikaisemmassa viestissäni on ratkaisu tuohon. 30min kutistuu viiteen minuuttiin.

No jos ei ole sängyssä 21.30, niin sitten se venyy ja venyy, tai lapsi paremminkin venyttää ja venyttää.

Ei se sänky sieltä mihkään karkaa :D
Kyllä se vaan on vanhempien tehtävä katsoa että sekin 10v menee sinne nukkumaan jne. Eihän se noinkaan näytä toimivan että sä et vahdi ja sitten on kamalakiire kun on ihan pakko olla 21.30 sängyssä. Enemmän nyt sitä vastuuta vanhempana ja laitat sen lapsen tekemään ne asiat jottei tuu tollasia kiireitä. Ei se lapsi oo mikää sellanen jonka voi 10v laittaa omalle vastuulle ja lopettaa komentaminen.

• Tykkää
Reactions: Glenn.
Ja tällä jätkällä pätee tuo muistamattomuus ihan kaikessa. Jos sille sanoo esim että ei saa juosta rappusissa koska voi kaatua ja sattua niin sit joskus kun kaatuu ja sattuu niin ei seuraavalla kerralla kyllä muista olla juoksematta. Tää nyt oli vain esimerkki, mutta näin se yleensä menee. Ei muista ikäviä juttuja eikä niitä kivojakaan juttuja... Tai paremminkin ei ota niistä opikseen millään tavalla.
Ei oo totta...lapsi ei muista olla juoksematta.... :LOL:

Wieruus
Meillä on käytäntö jokaisen lapsen kohdalla ikään katsomatta, että jos ensimmäisen sanomis kerran jälkeen "unohtaa" saapua esim. ruokapöytään saa olla ilman.
Nukkumaan menoajoista täälläkin on oltu tarkkoja kaikkien kanssa ja ollaan edelleen, samoin kotiintuluajat on ne mitä sanotaan ei minuutin yli.
Äkkiä oppineet noudattamaan kun huomaavat vain tekevänsä itselleen vahinkoa myöhästymisillään.

Elämästämme ei tulisi mitään jos kaikki aika menisi siihen että kulkisimme puolisoni kanssa muistuttamassa, ja toistelemassa samaa asiaa kokoajan pesueellemme.

Yhteistyössä