Ei toi lapsi opi ikinä mitään... Ei vaikka miten kävis aina samalla tavalla ni seuraavana päivänä taas sama juttu

• Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
"jep jep"
No kerrohan, mitä tapahtuu kun/jos menet tuon kymmenvuotiaasi luo ja käsket hänet iltapalalle? Sanot, että nyt tulet? Eikö se kuuntele sua, vänkyttääkö vastaan, vai mitä tapahtuu?
Turha yrittää jankata tän kf:n kanssa, yhtä kuuntelematon on kuin oma poikansa.

Lukekaa nyt tätäkin ketjua, ties kuinka monta sivua samasta aiheesta, ja kf edelleen jankkaa samaa eikä ole ymmärtänyt yhtäkään viestiä joka hänelle on kirjoitettu.

no joo
No jos sille pojalle ei enää tarjota iltapalaa sitten myöhemmin? Nythän se on oppinut siihen, että ei tartte tulla kun pyydetään, mutta sitten nukkumaanmenoa voi venyttää kun siinä vaiheessa on jotain syötävää vailla. Eli opetatte siihen säännölliseen ruokarytmiin. Jos ei silloin maistu, kun tarjotaan, kyllä luulis jo seuraavalla aterialla olevan nälkä.

Sä olet kuitenkin vanhempi, ja on sun vastuulla huolehtia -vaikka jankuttaa ilta toisensa perään vuosikaupalla- että lapsesi sekä syö, pesee hampaansa, että käy ajoissa nukkumaan. Se todellakin on SUN ja miehesi vastuulla, ei kymmenvuotiaan.

Jos taas et halua kuunnella ohjeita tai muuttaa tapojasi, niin mitä helvettiä silloin edes vingut palstalla koko asiasta. Oma valintasi, eikö? Lapsi ei opi, ei. No jatka sitten samaa rataa vaan.

kfkfkf
No jos sille pojalle ei enää tarjota iltapalaa sitten myöhemmin? Nythän se on oppinut siihen, että ei tartte tulla kun pyydetään, mutta sitten nukkumaanmenoa voi venyttää kun siinä vaiheessa on jotain syötävää vailla. Eli opetatte siihen säännölliseen ruokarytmiin. Jos ei silloin maistu, kun tarjotaan, kyllä luulis jo seuraavalla aterialla olevan nälkä.

Sä olet kuitenkin vanhempi, ja on sun vastuulla huolehtia -vaikka jankuttaa ilta toisensa perään vuosikaupalla- että lapsesi sekä syö, pesee hampaansa, että käy ajoissa nukkumaan. Se todellakin on SUN ja miehesi vastuulla, ei kymmenvuotiaan.

Jos taas et halua kuunnella ohjeita tai muuttaa tapojasi, niin mitä helvettiä silloin edes vingut palstalla koko asiasta. Oma valintasi, eikö? Lapsi ei opi, ei. No jatka sitten samaa rataa vaan.
Sulla ei ilmeisesti ole huonosti syövää lasta?

Sille on vähän pakko antaa, koska se ei muuten syö :headwall:
Ja nälkä ei todellakaan tule välttämättä illalla uudestaan, tai edes seuraavana aamuna... Toista ei voi pakottaa syömään, mutta saa tietysti syödä jos nälkä tulee.
Ja todellakaan ei voi tehdä mitään hirveetä showta huonosti syövän ruokailusta. Tai jankuttaa syömisestä, pahentaa tilannetta vain entisestään.
Syömisongelmat vain pahenee jos ruokapöydässä jankutat toiselle, että "syö nyt"...

kfkfkf
Mutta esim tänään meni taas tosi hienosti, tais muistaa eilisen harmituksen hodareista :D

Meni suihkuun jo ennen 7 ihan oma-aloitteisesti ja iltapalakin on jo syöty :O
Tällaista suihkuun ihan oma-aloitteisesti menoa ei oo sitte hetkeen tapahtunutkaan...

Heti kun vähän valittaa ni johan alkaa tapahtua :)

"voi elämä"
Miten vaikeeta sä osaat arjesta tehdä? Kuka teillä on se vanhempi? Ettekö syö yhdessä vaan jokainen juoksee hakemassa kaapista mitä haluaa kun haluaa? Kata pöytä ja pyydä perhe syömään. Jos lapsi ei tuu, käy hakemassa. Jos ei sittenkään, syö sitten aamupalalla. Joku roti. Ja järjetöntä pestä hampaat ennen iltapalaa ja hulauttaa sit jogurtit yöks hautumaan.. Haloo, lapsia pitää välillä käskeä useampaan kertaan eikä olettaa että toimii kuin aikuinen ja huolehtii itse. Sitä se vanhemmuus pitkälle on, rutiinien toistamista ja vahtimista että hommat hoituu. Jos iltatoimet kestää kauan, aloita ne aikaisemmin. Sun "vika" se on jos lapsi ei mee ajoissa nukkumaan, sun homma se on vanhempana huolehtia.

Sinä olet vanhempana vastuussa lapsesi ruokailuista ja pesuista, sinä muistutat ja kutsut syömään, muistutat ja vaikka viet pesuille. 10v on vielä mun mielestä aika syyntakeeton, jos tosiaan kotona on erikseen tapana ettei muistuteta ja patistella yhtään mihinkään.
Mä tuppaan muistuttamaan jopa tuota 16-vuotiasta joistakin asioista vielä, ei sillä että olis tarvetta, mutta kun mä haluan. :D

HippuTAR
[QUOTE="vierailija";29321452]kfkfkf on ihan ku ammattivalittaja, mikään ratkaisu tai neuvo ei kelpaa.[/QUOTE]

Ei vaan te ette tajua mikään noista neuvoista ei oikeesti toimi.
Toistan nyt itseäni mutta: meidän likka on ollu 4 kertaa useamman viikon pituisilla osastojaksoilla ja edes ne AMMATTILAISET ei keksinyt yhtäkään toimivaa keinoa sen kans.

"Irmeli"
Mulla on huonosti syövä, todella nirso lapsi. Silti tytöllä on ihan ruoka-ajat eikä saa syödä silloin kuin huvittaa. Jos ei iltapala-aikaan ole nälkä niin sitten ei tarvitse syödä. Hyvin on pärjännyt aamuun asti syömättä. Todennäköisesti sitten aamulla ruoka taas maittaa. Tai sitten ei, niinkin on käynyt. Tytöllä saattaa päiväkin mennä ettei muutamaa lusikallista enempää syö. Yleensä sitten tankkaa seuraavana päivänä enemmän.

"Sateenvarjo"
Mä en ymmärrä mikä helvetin ongelma on jollei lapsi syö iltapalaa. Jos ei syö, menköön syömättä nukkumaan.
Jääkaappi sulkeutuu iltapala ajan jälkeen, sieltä ei haeta edes sitä jugurttia.

"huoh"
Sulla ei ilmeisesti ole huonosti syövää lasta?

Sille on vähän pakko antaa, koska se ei muuten syö :headwall:
Ja nälkä ei todellakaan tule välttämättä illalla uudestaan, tai edes seuraavana aamuna... Toista ei voi pakottaa syömään, mutta saa tietysti syödä jos nälkä tulee.
Ja todellakaan ei voi tehdä mitään hirveetä showta huonosti syövän ruokailusta. Tai jankuttaa syömisestä, pahentaa tilannetta vain entisestään.
Syömisongelmat vain pahenee jos ruokapöydässä jankutat toiselle, että "syö nyt"...
No mulla on kyllä kaksi liian laihaa lasta ja meillä on ruoka silloin kun on ruoka ja ei milloin tahansa vedetä jugurtteja naamaan. Ja ei todellakaan jankuteta, ruoka laitetaan tarjolle ja kutsutaan syömään ja kukin syö jos syö. en edes katso syövätkä lapset kun mulla itsellä on meidän perheessä paras ruokahalu. Juu, itsekäs olen kai, kuten kaikki ihmiset, mutta minun mielestä kyllä koululaiset jo ovat vastuussa siitä että kun ruoka tarjoillaan niin tullaan pöytään ja syödään. Ja numeron tekeminen itsestä tai omista lapsista on rumaa, tai kenenkään syömisistä. Ruoka tarjolle ja ruoka-ajan jälkeen siivotaan ja niin pois päin.

"vierailija"
Ei vaan te ette tajua mikään noista neuvoista ei oikeesti toimi.
Toistan nyt itseäni mutta: meidän likka on ollu 4 kertaa useamman viikon pituisilla osastojaksoilla ja edes ne AMMATTILAISET ei keksinyt yhtäkään toimivaa keinoa sen kans.
No mistä hitosta me oltais voitu tietää että ap:n penskalla on diagnoosi. Jos mikään ei auta niin sitten se on voi voi. Ei voi mitään, niin se vaan on.

vierass
Hae se lapsi iltapalalle, istuta tuoliin, hodari lautaselle ja katsot että alkaa syömään. Vie lapsi hampaidenpesulle, harja käteen ja katsot, että ne hampaat tulee pestyä.

HippuTAR
[QUOTE="vierailija";29321740]No mistä hitosta me oltais voitu tietää että ap:n penskalla on diagnoosi. Jos mikään ei auta niin sitten se on voi voi. Ei voi mitään, niin se vaan on.[/QUOTE]

Missä sanottiin et ap:n lapsella ois diagnoosi???????

"Vierailija"
[QUOTE="vierailija";29321452]kfkfkf on ihan ku ammattivalittaja, mikään ratkaisu tai neuvo ei kelpaa.[/QUOTE]

No nehän on sama provo? Tai näin ainakin olen ajatellut jo pitkän aikaa.

HippuTAR
[QUOTE="Vierailija";29321885]No nehän on sama provo? Tai näin ainakin olen ajatellut jo pitkän aikaa.[/QUOTE]

Mut kuis ku osan mielestä mä oon ammattivalittaja? hmmm, multipersoonallisuus?

"..."
Ymmärrän kyllä harmituksesi, meillä asuu samanlainen 12 vuotias poika. Joudun joka ilta pakkaamaan repun, jotta koulunkäynnistä tulee jotain. Matikkaa kun on vaikea opiskella ilman kirjaa. Samaten läksyt. Joudun käymään joka ilta kaikki kirjat läpi, jotta varmistetaan että läksyt on tehty. Silti tulee unohduksia, koska välillä hän unohtaa merkata läksyt.

Kaikki muutokset lukujärjestyksessä, esim. nyyttärit tai muut juhlat unohtuu, ellei opettaja muista niistä minua infota. Eli vaikka on kivaa tiedossa, niin ne vaan unohtuu. En siis usko että tahallaan on tuollainen.

Meillä auttaa rutiinit. Aamupalan teen valmiiksi, ja vien sängyn viereen jotta se tulee syötyä. Läksyjen teosta soitan töistä että ne tulee tehtyä. Samoin soitan välipalasta. Illat menee kahdeksan jälkeen aina samalla tavalla, kahdeksalta katsotaan puoli tuntia telkkaria ja syödään samalla iltapala. Sen jälkeen hammaspesut ja sänkyyn lukemaan. Ysiltä menee valot pois.

Ja ei ole tälläkään pojalla mitään diagnooseja, enkä ole niitä koskaan tarvinnutkaan. Hän on vaan pikkaisen laiska ja haaveilemaan taipuvainen, ei sairas :)

kfkfkf
Ja tuolla on aivan kokoajan jotain menossa, touhuaa siis kokoajan jotain. Ne asiat vaan unohtuu. Jos käsken mennä suihkuun, niin saattaa sanoa, että "joo", kun mitään ei ole 5-10min tapahtunut niin sanon uudestaan, "joo, mä käyn pissalla vaan ensin", sitten pissaamisen jälkeen tää lupaus on jo unohtunut |O

Yhteistyössä