Ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toivotontako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toivotontako

Vieras
Siis ihan tosi, toi miedon poika ei syö päivässä juurmitään. ikää on 1v 7kk ja risat ja ei ruoka maistu. Mistä apuja? Menee vaan hermot ku yrittää syöttää. Nauvolassakin sanoivat,että on hoikka poika. vajaa 11kg ja 86cm. Vinkkiä syömiseen ihan oikeesti, muuten plaa käämit ku ei mikään maistu, huutaa vaan......

Kokeile suunnata lapsen ajatukset johonkin.Meillä on toiminut usein sellanen "Täältä tulee muumilusikka,pikku myy-lusikka... yms."
Vaikka eihän se aina vaan onnistu.Lisää muuten kasvisöljyä ruokaan/puuroon niin saa siitä vähän lisäenergiaa,jos jotain suuhun menee.

Meillä samanikäinen ja oikeastaan ihan samankokoinenkin. Syöminen tosi hankalaa. Syö itse omasta mielestään hyvät ruuat eli puuron, raejuuston, marjat jne, mutta kunnon ruuan kanssa saadaan oikein kikkailla. Yleensä auttaa tosiaan kun ajatukset saa jonnekin muualle, kun siihen sylkemiseen ja irvistelyyn. Uusinpana kikkana on Kellogg´sit. Mä laitan muutaman jyväsen lusikkaan jossa ruokaa ja sitten me kuunnellaan kuinka ne rapsahtaa suussa. Poika on tälläkonstilla syönyt suorastaan hyvin noin 2 viikkoa.

Meillä ihan sama juttu - poika (1v9kk)ei oo oikein ikinä syöny hyvin. Maidolla elelis vaan. Eikä mulla oo apujakaan...pitää vaan jaksaa tarjota..oon kyllä miettiny, että miten se oppii ikinä mitään syömään kun ei suostu edes maistamaan - monesti jos saa maistamaan niin syökin sitten muutaman lusikallisen.

Niinhän ne sanoo, että syövät kun on nälkä...meillähän tuo äijä on sen maidon perään niin, että piti pitää semmonen maidoton huutokuuri että sit ku oli syöny niin sai vasta...no tolla keinolla söi tosi vähän enemmän...mutta joo.

Meillä ei siis aamulla syödä mitään, mutta juodaan maitoa vähän. Sitten 12 on lounas ja tänään söi kaksi teelusikallista. Maidon kanssa menee sitten päiväunille. Unilta kun herää niin välipalaksi leipää...no puolikkaan saattaa syödä (päällä ei saa olla mitään)...sitten on viideltä tai kuuteen mennessä ruoka, jonka syö ehkä vähän paremmin jopa ehkä neljä tai viisi lusikallista...ja sitten jugurttia välipalaksi seiskan aikaan ja ysiltä kun on iltapala niin hyvässä lykyssä maistaa puuroa, ottaa haukun leivästä ja syö muutaman muron tai weetabixiä vähän...kuulostaako tutulta?

Meillä ei auta mitkään "ajatusten suuntaajat" ainut millä on vähän auttanu niin on se, että kun aikaisemmin tietty hermostutti että se ei syö niin tiuskasin...ja siitä se mölä tuli tai koitin vähän väkisin... :( Mutta kun olen tehnyt ruokahetkistä mahdollisimman positiivisia ja ite muka aina innoissani olen menossa syömään...ja jos ei taho syödä niin ei tartte - sitten vaan noustaa pöydästä ja mennään leikkimään ja seuraavan kerran saa siis sapuskaa vasta seuraavaan ruoka-aikaan ja taas innolla syömään ja jos ei taaskaan halua niin pois vaan pöydästä - tää siis autto meillä vähän...siis niinku yllä näkyy niin ei järin paljon vieläkään uppoa, mutta eiköhän se tästä... :)

Kiitos lohduttavista sanoista. en siis yksin tuskastele tuon pojan kanssa. Maidolla hänkin vaan eläis, muu ei maistu. niin jo jugurtti uppoaa kyllä. No mä sit koietan syöttää sen minkä syö ja sit annan olla.

Kiitos vielä kerran vastanneille!!!

Kerrot syöttäväsi lasta, mitä tapahtuu jos et syötä? Jos et ole kokeillut, kokeile laittaa sellaisia ruokia, mitä lapsi voi syödä haarukalla tai sormineen. Leipäpaloja, juustopaloja, kurkkua, lohkoperunoita, lihapullia, omenapaloja jne

Meillä poika 1v10kk ja viime neuvolakäynnillä (1v8kk) oli paino 10.42kg ja pituus 80cm.
Meilläkään poika ei yleensä syö oikeastaan mitään. Olen ruvennut ostamaan nakkeja ja lihapullia ja lihapiirakoita mitä tosiaan syö edes jotenkin. Tiedän ei ole terveellisemmästä päästä,mutta pakko sinne mahaan on jotain saada.

Sairaalassa "hoidetaan" huonosyömäisiä seuraavasti: Ruoka-aikaan (säännöllisesti) tarjotaan samaa ruokaa kuin muillekin ja jos ei kelpaa, muutakaan ei saa. Seuraavalla ruualla sitten on seuraavan kerran mahdollisuus syödä. Välissä ei siis anneta naposteltavaa, maitoa tmv. Tällä menetelmällä on saatu esim. aiemmin (kotona) vain päärynäsosetta syönyt lapsi syömään viikossa kaikkea. Lapsi ei kuole nälkään vaikka ei söisi juuri mitään ruualla. Herkkuja ei siis vaikka kuinka kiukuttelisi.

Tosi lohdullista että meitä huonosyömäsen äitejä on muitakin, oon luullu olevani ainoo! Meillä kans päivässä menee muutama teelusikallisen kärjellinen, eli ei mitään kunnon ruokaa, vaan se kastike siitä vauvan ruuasta (poika 1 v). Meillä on ruoka-ajat ja muulloin ei saa mitään, mut eipä auta. Välillä päiviä ettei suu aukee ollenkaan. oon yrittäny sekä hyvällä että pahalla (kun oma hermo on menny). Yks meillä joskus auttaa; laulaminen. Ilmeisesti äidillä on niin ihmeen ihana ääni :laugh: , että rupee naurattamaan ja sit äkkiä lusikka suuhun. Joskus sinne kyllä menee sormet perässä ja ruoka kaivetaan pois. toinen on "täältä tulee tädin traktori prrrrrrrrr" tai "suihkukone on joutunu turbulenssiin" jne .... Oma lusikka kädessä on ehdoton, muuten ei oo toivookaan että suu edes raottuis.

Tänään viimeksi ruokapöydässä itkettiin sekä äiti että tyttö kun ruokaa ei uponnut. Tiedän, itse ei saisi hermostua, mutta minkäs teet kun hermo menee, kun aina sama show ruuan kanssa. Puurot, jogurtit, hedelmät ja hedelmäsoseet menee kyllä. Samoin leipä, juusto, raejuusto ym "herkut". Mutta pitäisihän 1-vuotiaan saada tuota lihaakin. Mutta kun ei niin ei....Ei kaupan mössöt eikä omatekemät.

Meillä myös huonosyömäinen tytön tyllerö 1v4kk. Joskus saattaa syödä paljonkin, mutta yleensä hyvä, jos pari teelusikallista per ateria. Tyttö on vielä moniallerginen, joten ruokavalio on todella niukka ja elelee lähestulkoon erityismaidon voimin... Pienikokoinenkin on, mutta ihmekös tuo kun ei ruoka maistu :/

IHANAA kuulla etten olekaan ainoa äiti jonka lapsi ei syö.Kaiken lisäksi poika on moniallerginen,että muutenkin saa tehdä kaiken alusta asti itse ja sit kun vesseli ei syö mitään niin välillä on vitsit vähissä.Olen myös antanut allergianakkeja jne.jotain ruokaisampaa kun ei syö mitään "kunnon "ruokaa.Enkä ole antanut mitään välipaloja ja nyt on alkanut vähän maistua esim.riisi ja kana.Veriarvot on kuitenkin hyvät että kyllä poika jotain ravintoa on saanut.

tekstistä tuli vähän sekava...

Yhteistyössä