Miksi se ei syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaavi2006
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vaavi2006

Jäsen
29.07.2007
59
0
6
Lapseni pian 1v on aina syönnyt huonosti. Eikä vieläkään kiinnostu millään tavalla syömisestä. Itkee kun näkeekin lusikan,on leikitetty laulatettu jne jne. Joskus saan hänet syömään vahingossa kun syö samalla sormiruokaa itse. Maidot juo pullosta ateriallakin ja olen koettanut antaa pullon vasta ruuan jälkeen,mutta silloin syö entistä huonommin (kaipaa pulloaan)
Ruokavälejä ollaan pidennetty,ei auta.
Alan olemaan aika loppu tähän ainaiseen taisteluun, mikä neuvoksi?
Neuvola ei asiaan puutu koska paino+pituus menee normaalikäyrillä,mutta silti jään miettimään voiko joku sairaus olla syynä kun ruoka ei maistu. Olemme siis opetelleet syömään kohta 6kk.
Muita?

kuulostaa niiin tuskaisen tutulta! meillä poika nyt 2v 3kk eikä edelleenkään syö juuri mitään (ruokailut ovat aina "vähemmän rentouttavia" tapahtumia)... jostain se kuitenkin ravintoa saa koska kasvaa aivan hyvin! Pieni ja hoikka on mutta omaa käyrää kasvaa tasaisesti. Tarhassa syö kuitenkin paremmin kuin kotona...

Toivotaan että syömisen ilo vielä löytyy! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
kuulostaa niiin tuskaisen tutulta! meillä poika nyt 2v 3kk eikä edelleenkään syö juuri mitään (ruokailut ovat aina "vähemmän rentouttavia" tapahtumia)... jostain se kuitenkin ravintoa saa koska kasvaa aivan hyvin! Pieni ja hoikka on mutta omaa käyrää kasvaa tasaisesti. Tarhassa syö kuitenkin paremmin kuin kotona...

Toivotaan että syömisen ilo vielä löytyy! :hug:

"kiva" kuulla että emme ole ainoita. Onko lapsesi muuten normaalia temperamenttisempi?
Mietin vaan että meillä kun taapero kiukustuu niin sen kyllä kuulee koko kylä :) Ja kiukun aiheita löytyy vieläkin useasti päivässä.... On myös muutenkin sellainen herkkis,säikkyy helposti kaikkea uutta... lieneekö tämä jollain tavalla kytköksissä myös syömistaisteluihin. Mene ja tiedä

:headwall:

Kokemusta on!!!!!!!!!!! Toi on kuluttavaa, kamalaa ja stressaavaa ja kaikkea sitä...Mutta on siihen keinojakin. Meillä auttoi pullon pois otto. Ihan oikeasti. Tuntuu mahdottomalta ja vaikealta, mutta ei ole. Kun maidon litkiminen loppuu nousee ateriamäärät pikkuhiljaa. Mietipä aikuisen (1v ruokailee jo kuin aikuinen) vinkkelistä, miten paljon ravintoarvoltaan on desi maitoa...ei paljon mitään. Eli pullo pois ja ULKOILUA! Meillä mennään heti aamaisen jälkeen (JOKA EI MAISTU!) ulos ja leikitään ulkona lounaaseen saakka. Ja lounas maistuu! Välipalaa ei syödä vaan venytetään ja sitten aika aikainen päivällinen. Sitten taas ulkolua pari tuntia ja illallista syömään, joka MAISTUU. Koetapa näitä kahta keinoa. Lusikka takkuaa meilläkin, mutta anna lihapullan paloja, perunan paloja, makaronilaatikkoa, munakasta.
TSEMPPIÄ!

pullovieroitusta olemme yrittäneet pariin otteseen.. Ei syönyt sitäkään vähää ja oli jatkuvasti kärttyisä ja levoton joten päätin että pullo otetaan pois myöhemmin,sanoivat ohjeistukset ja neuvolat mitä hyvänsä..

ohjeistuksista ja neuvoloista viis. Kokemus vaan on, että se pullomaito syrjäyttää sitä syömistä. Eli jos haluat syömistä paremmaksi...Kokeile astettain tehdä nokkamukia tutuksi, ei pulloa toki hetkessä pois tempaista.

KUULOSTAA TUTULTA!!! Olen monta kertaa meinannut laittaa juuri saman aloituksen syömisestä.

Meillä tyttö 2v1kk ja on ollut jo jonkin aikaa ihan tajuttoman huono syömään! En ymmärrä miten se voi jaksaa leikkiä ja olla koko ajan menossa kun ei syö mitään! Itse kun en pysyisi pystyssä jos en söisi.
Terve tyttö muuten, ei mitään sairauksia.

Meillä on "paras" saavutus tytöllä yksi ainut jugurtti päivässä. Ei mitään muuta. Joka aamu aloittaa päivän isolla mukillisella kaakaota tai sitten jugurtti. Muuta ei huoli. Päivä ruokaa ei usein suostu edes maistamaan. Saattaa syödä omenan, banaanin tai jonkun muun hedelmän. Illalla ennen nukkumaan menoa hyvällä tuurilla yhden leivän. Jano juomaksi ei kelpaa kuin mehu, enkä uskalla olla sitä antamatta koska jos ei edes joisi mitään niin olis sairaala reissu hyvin äkkiä. Saa mehusta sokeria joka ilmeisesti pitää neidin vauhdissa kun verensokeri pysyy koholla. Purkkaa syödään paljon ettei hampaat kärsisi tästä mehun juonnista.

Leikkii ja riehuu ja on tosi energinen, sillä minä olen lohduttautunut. Sitten jos olisi väsynyt eikä jaksais tehdä mitään, olisin huolissani. Näin mä olen ajatellut, niin kauan kun pystyssä pysyy niin hän itse tietää mitä syö.
Pakottamaan ei kannata rueta, lapselle tulee vaan vielä suurempi kynnys tulla ruoka pöytään jos pakotetaan. Välillä menee viikkoja että syö ruokansa hyvin ja sitten taas monta viikkoa että ei syö juuri mitään.

Neuvolasta eivät ole huolissaan kun pituus-paino asiat ovat kunnossa, sieltäkin sanoivat että syö mitä syö, pääasia että on tarjolla.

Ei siis kannata olla huolissaan jos lapsi on normaali ja jaksaa leikkiä!! Tiedän kuitenkin varsin hyvin miten raastavaa on katsoa vieressä kun lapsi ei syö mitään!!!!!

Yhteistyössä