Lapsi ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mya

Jäsen
02.11.2005
517
0
16
Meidän poika ei syö. Siis mitään. Taas on menny koko viikonloppu vaan yhdellä aamupuurolla, rusinoilla ja puolikkaalla lastenruokapurkilla (poika ei suostu syömään kuin purkkeja)...
Poika on muutenkin pienikokonen ja paino on menny aina alakäyrien alla ja nyt ois viikon päästä painokontrolli. Tätä menoa paino ei taaskaan oo noussu.

Hoidossa poika kuulema syö ison miehen annoksia kaikkea tarjottua ruokaa, mutta kotona ei mitään.

Tämä on kausiluonteista ja välillä poika syö kohtalaisesti, mutta nyt on menny pitkään tosi huonosti.

Ruokailutilanteet alkaa olla meillä jo olla tositosi stressaavia ja oon alkanu vihaamaan pojan syöttämistä, kun siitä ei tule mitään. Poika vaan sotkee ja kääntää päätä pois. Syömiseen menee aina melkein tunti ja tulos on aina tosi surkea. Varmaan osa syy huonoon syömiseen on se että mä aina jo pelkään valmiiks ruokahetkiä ja oon tosi hermostunut, mutta se ei ole ainut syy.

Syöttämällä poika ei syö mitään, vaan tahtoisi vain syödä itse. Tekniikka on kuitenkin vielä vähän yli 1 veellä sen verran hakusassa, että ruokaa osuu suuhun tosi vähän ja poika turhautuu, lopettaa syömisen ja alkaa leikkiä ruualla.

Auttakaa hyvät ihmiset jos osaatte.... oon jo tosi ahdistunut tän asian takia ja odotan kauhulla sitä kun meidän kesäloma alkaa viikon pästä ja joudun kestämään ruokailun tuskan joka ikinen päivä viisi kertaa....kammottaakammottaa.....

Kuulostaa niin meidän perheeltä :hug:

Vihaan kaikkia syöttötilanteita ja koko päivä pelastuu jos syö edes puoli purkkia päivässä...

poika on aina ollut pieni ja hoikka, mekin käytiin koko eka vuosi painokontrollissa ja nyt 1v4kk ei oo tarttenu vähään aikaan käydä. Tosin paino ei oo juurikaan noussut joten varmaan kesällä ravataan taas neuvolassa..

Meillä on päiväkodin aloitus kesäkuussa joten toivon että siellä alkaisi syömään..

Mitään keinoa en ole keksinyt millä syönti sujuisi paremmin, toivon, että kyse on vain hampaista ja sen takia ei syö. Muuten on iloinen ja vilkas, ja sekin varmasti vaikuttaa että ei MALTA syödä, syöttötuoli ei kiinnosta ollenkaan ja jos kylässä on vieraita niin syömisestä ei tule yhtään mitään! Joskus on toiminut kun olen hetken pitänyt nälässä niin että on sitten varmasti nälkä kun aletaan syömään... huokaus :(

että paljon vertaistukea sinne! Auttaa en osaa ja neuvoja ei kannata antaa kun varmasti olet jo kokeillut kaikkea... mutta luotan siihen että lapset itse tietävät milloin on pakko syödä.. Voimia taisteluun!

Meillä on nyt samanlainen ongelma,poika on vuoden ikäinen.Syömisen kanssa on ollut nyt jo 2 viikkoa ongelmia,ennen söi tosi paljon ja 3 kertaa päivässä,mut nyt ei maistu enää mikään paitsi maito,sitä menee 200 ml kerrallaan.Poika on myös pieni kokoinen paino menee siinä keskikäyrällä.Neuvolassa vaan sanottiin,että ei tarvitse olla huolissa,kun painoa on tullut lisää.Mut silti,tuntuu niin pelottavalta,kun vuoden ikäinen syö/juo vaan maitoa.

Tuttu juttu!! meillä on kans tyttö reilun vuoden ja on aikoja että ei kertakaikkiaan maistu mikään ja voi että...se todella ottaa hermoon..mutta mä jotenkin jo tottunut siihen,syöpähän sit ku on nälkä!! :) mut teillä tietty vähän eri juttu jos painokin alhainen..meillä ei taas sitä ongelmaa ole vaikka tätä vaivaa kyllä jonkun aikaa jo jatkunut!!mutta sittenkun tyttö on sillä päällä et ruoka maittaa niin sit se todella maittaa.. :laugh: koeta jaksaa ja mukavaa kesää teille sinne koko perheelle.. :hug:

Luulen ja ajattelen että voi hyvinkin kuulua tuohon ikään, kun kaikki muu on niin mielenkiintoista ympärillä ettei malttaisi syödä. Ja kausiluontoisuushan syömisessä pienillä on aivan normaalia. Meillä tuota samanlaista ilmennyt ja olen myös jo tottunut niinkuin yksi toinenkin vastaaja. Meillä kyllä paino on noussut tasaisesti eikä olen ylimääräisiä kontrolleja ollut. Auttaisiko jos et teekään syömisestä numeroa. Koitat antaa käteen jotain tosi mielenkiintoista, sitten et tyrkytäkään ruokaa vaan kun leikkii niin kauhot suuhun ruokaa kuin huomaamatta..Ja syötät vaikka samaa purkkiruokaa jos joku "lajike" menee alas. Olen huomannut että väkisin tyrkyttäminen ei todellakaan kannata, koita vaikka mitä erilaisimpia vempeleitä antaa tutkittavaksi ja sitten pistät tohinaksi. ;)

luin että söosi mielellään itse mutta kun ruoka ei oikein mene suuhun asti!
Pystyisitkö hiukan "huijaamaan" eli anant syödä toisella lusikaal aj toisella laitat aina itse välissä ruokaa suuhun!

luin että söosi mielellään itse mutta kun ruoka ei oikein mene suuhun asti!
Pystyisitkö hiukan "huijaamaan" eli anant syödä toisella lusikaal aj toisella laitat aina itse välissä ruokaa suuhun!

Kiva (?) kuulla että on muitakin samassa veneessä seilaavia...Meillä pojan syöminen (ikää nyt 1v9kk) on iät ajat ollu yks murheenkryyni :headwall: Syömättömyyskausia on ollu vähän väliä. En olisi tästä niinkään huolissani, mutta ensiksikään muksulla ei ole ollu yhtään ainoata kasvupyrähdyskautta ja nyt on lisäksi muksulla painokin tippunu toista kiloa. Tähän ei tosiaan olisi varaa, koska vuoden ikään asti kasvoi oman odotuskäyränsä alapuolella reippaanlaisesti ja vuoden iässä oli sitten kirinyt itsensä siihen 0-käyrälle. Nyt varmaan ollaan taas pakkasen puolella.
Meillä on kokeiltu jos sun vaikka mitä konsteja jotta malttaisi syödä, joskus konstit auttavat paremmin, joskus huonommin. Itse syömistäkin ollaan tarjottu, mut eipä tunnu muksu ymmärtävän mitä sillä lusikalla tehdään.. :whistle: Joskus hassuna hetkenä uittaa kyllä sen lusikan ruuassa mutta toteaa, että sepäs on huisin hauskaa mättää se ruoka pitkin pöytiä, suuhun päin ei lusikka edes mene.
Minäkin olen tietoinen siitä, että syömättömyyskaudet ovat normaaleja, mutta että se jää pidemmäksi aikaa päälle..se ei kyllä tunnu mitenkään normaalilta.

Itse lähestyisin asiaa kahdelta kantilta. Ensinnäkin lapsesta ravitsemuslabrat ja ravintoterapeutti laskemaan saako tarpeeksi kaikkea. Todennäköisesti saa ja sinä voit huohahtaa helpotuksesta. Jätä se pakkosyöttö ja viisi ateriaa. Aterioita voi ihan hyvin olla neljä ja maitoa välissä, jos viisi ei mene. Jos tulos on lusikallinen, älä lataa täyttä lautasellista, vaan laita vaikka puolet siitä, sinuakin ahdistaa vähemmän, kun annos ei ole niin suuri. Kiitä lasta aina ruoan päätteeksi ja kehu syömistä, vaikka olisi kuinka takkuista. Yritä muistaa, että noin pieni ei osaa syödä kuin aikuinen, anna aikaa ja anna sotkea. Mutta laita ruokailulle kuitenkin raja eli tuntia ei istuta yrittämässä, vaan jos ei mene niin sitten lopetetaan hyvällä mielellä ja yritetään myöhemmin uudestaan. Pidä huolta maidonsaannista, jolloin ravintoa tulee paljon sieltä. Jos sinua stressaa syöttäminen, anna miehesi syöttää, kun on paikalla. Kokeile kahta lusikkaa, lelua yms. mutta äläsuostu seisomaan päälläsi, jollei muuten syö, vaan sitten kiitos, lautanen pois ja myöhemmin yritystä. Anna sormiruokaa ja yritä laittaa lusikkaa väliin. Usko tai älä aika moni kamppailee saman ongelman kanssa ja empä ole lehdestä lukenut nälkään kuolleista yksivuotiaista.

Vielä jatkaisin, että omaa stressiä voi vähentää sillä, että jos syöminen ei ala sujua lue lehteä tai syö itse ja anna taaperon touhuta omiaan ja yritä hetki myöhemmin. Taaperot huomaa liian yrityksen ja alkaa pelleillä.

Yhteistyössä