Ei saa mennä sinne, ei saa tehdä sitä jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna"

Vieras
Meil oli eilen miehen sisko lapsenlikkana 2½v:llä ja 9kk ikäisellä. Ja oikeasti alko jossain vaiheessa hymyilyttämään (touhusin ite remontin kimpussa).. oon ite yrittäny välttää turhaa lasten kieltämistä, eli saavat aika lailla toihuta ja sit kiellän ku on oikeasti kiellettävää (+koti laitettu siten et tääl on mahdollista touhuta aika vapaasti), sit on muutama asia mitkä on ehdottomasti EI.

No eilen kuuntelin et mitä elämä vois olla jos lähtisin tuolle jatkuvalle "EI" linjalle.. nuo lapset vedätti ihan tosissaan tuota tätiä.. lapset edellä ja täti perässä.. kokoajan kuului EI, EI, EI. En hirveästi viittiny puuttua asiaan, jossain vaiheessa sanoin et meil lapset saa touhuta tai tehdä jotain mistä oli niitä kieltäny. Mut kuitenki teot oli sen verran pieniä etten lähteny puuttumaan vaan annoin tätin ja lasten touhuta (jossain vaiheessa vein sit pelejä ja muuta tekemistä ettei mene ihan tätin juoksuttamiseksi).

En tiedä saisko tästä huvittua mut kieltämättä välillä nyki suupieliä ku pienempi hihku mennessään ja meni juuri kiellettyyn paikkaan takaisin (esim. pöydän alle)

no juu se on aina eri homma vahtia toisten lapsia kun omiaan. Kun ei tunne niitä toisten lapsia niin hyvin, että mitä niiden voi antaa turvallisesti tehdä niin on yleensä huomattavasti varovaisempi kun omat vanhemmat. Esim vanhemmat ei itse joka minuutti kyttää mitä lapsi tekee, mutta ainakin minä jos hoidan vieraan lasta niin en kyllä silmistäni päästä hetkeksikkään.

no juu se on aina eri homma vahtia toisten lapsia kun omiaan. Kun ei tunne niitä toisten lapsia niin hyvin, että mitä niiden voi antaa turvallisesti tehdä niin on yleensä huomattavasti varovaisempi kun omat vanhemmat. Esim vanhemmat ei itse joka minuutti kyttää mitä lapsi tekee, mutta ainakin minä jos hoidan vieraan lasta niin en kyllä silmistäni päästä hetkeksikkään.

totta.. ja toki pitää kieltää jos näkee ja kokee et on kieltämisen aihetta. Ja siksi en siihen puuttunukkaan (enkä näe tarvetta puuttua), mietin vain et saatto olla iaka rankka päivä lasten kans.. mut ite nautin suunnattomasti ku sain tehdä remppahommia rauhassa ja ajatuksella.. :D

Mä olen kuulema laiska ja välinpitämätön äiti, kun parkkeeraan pihalla/puistossa penkille virkkaamaan ja tyttö joutuu ihan itse keksimään puuhaa ja joutuu yksikseen kiipeilemään/touhuamaan.:xmas:

[QUOTE="anna";22083613]totta.. ja toki pitää kieltää jos näkee ja kokee et on kieltämisen aihetta. Ja siksi en siihen puuttunukkaan (enkä näe tarvetta puuttua), mietin vain et saatto olla iaka rankka päivä lasten kans.. mut ite nautin suunnattomasti ku sain tehdä remppahommia rauhassa ja ajatuksella.. :D[/QUOTE]

Kokeileppa itse hoitaa toisen lapsia ja sen toisen ihmisen kodissa... Voipi mennä sullakin kieltelyyn se puuha. Et kuitenkaan tunne toisen lapsia etkä kotia niin hyvin.

Vielä enemmän tulis sanomista jos menisit jonkun toisen kotiin hoitamaan lapsia ja antaisit niiden pomppia sohvilla ja kiipeillä kirjahyllyyn jos äiti ei ole antanut niin tehdä. Voi mikä marmatus täällä palstalla olisikaan...

No joo, mua taas nauratti, tai oikeastaan kyllä vähän ärsyttikin, yksi tuttavaperhe, jonka luona olimme kyläilemässä. Meidän 2,5-vuotias istui ihan nätisti heidän sohvallaan ja luki kirjoja. Perheen isä alkoi vähän väliä hokemaan meidän lapselle, että "hei, muista sitten että tänne kaapille sulla ei ole sitten asiaa." " Täältä laatikosta et sitten saa ottaa mitään". Lapsi katsoi vähän ihmeissään tietenkin kun ei ollut missään vaiheessa ollut menossakaan mitään kaapeista tai laatikoista ottamaan. Olisi varmaan jotenkin pitänyt puolustaa omaa lasta, mutta menin jotenkin ihan hämilleni. Mies oli suorastaan tyly meidän lapselle ja jatkossa kyllä sanon jotain takaisin.

mun sukulaiset on lähes poikkeuksetta ylihysteerista porukkaa, en edes koe olevani samaa sukua välillä... me on koitettu kasvattaa lapsia niin, että ymmärtävät että oman kodin säännöt ja kyläpaikkojen saannöt voi olla erilaisia, ja että aina ollaan kyseisen paikan säännöillä. Esim. kotona saa hyppiä äidin ja isin sängyllä ja vaikka sohvalla, mutta tietävät että mm. mummilassa todellakaan ei saa.

no, mua ärsyttää tässä se, että kun mun sukulaiset käy kylässä (jopa lasten isotädit ym) niin ne alkaa komentamaan meidän lapsia, niinkuin olisivat omassa kotonaan. Eli jos heidän kotona ei lapsi saa istua lattialla katsomassa telkkaria, sanovat meidän ipanoille että nyt äkkiä siihen sohvalle istumaan...

mun isä on aivan mahdoton, vaikka oon monta kertaa sille sanou että meidän talo on meidän lasten KOTI tää ei oo museo, täällä lapset saa hyppiä sohvalla, syödä (olohuoneessa) paremman ruokapöydän ääressä, jne, niin ei, mun isä vaan kieltää ja komentaa... ei mene millään jakeluun vaikka oon sanonu että mä oon kyl tässä, ja näen samat asiat kun sä, jos tarvii, niin mä kyllä komennan. sun ei tarvii.... mut sit taas mun isä aloittaa sen ei-sanan viljelemisen...

Aloittaja olisi voinut sanoa että mitä lapset ei saa tehdä, niin hoitajalla olisi ollut säännöt selvillä. Tiedän kokemuksesta mitä kärsimystä on hoitaa toisen kotona lapsia niin että lapsien vanhemmat ovat paikalla, jos säännöistä ei ole sovittu. Tosi typerä temppu sinulta ap.

Itsekin koetan vältellä liian negatiivista sanavalintaa lasten kasvatuksessa.

Olen muuten hoitanut toisten lapsia, toisten kotona. Ei ole tarvinnu huutaa ei:tä perässä. Eikä kukaan oo hyppiny sohville.
Viimeks tällä viikolla hoidin 6kk ja 2,5vuotiasta ystävän kotona pari tuntia. Omasta mielestäni pääsin aika helpolla. Taapero oli tosi kultainen heti kun äiti lähti siihen asti, kun äiti tuli takas. Eli todisti taas, et äidit tuppaa saamaan ne kermat lasten käytöksessä (mun ystävä on usein valitellu, et kaikki aina kehuu kuin ihana ja kiltti lapsi sil on, mut kotona se on aivan kauhee: kiukuttelee, nirsoilee, uhmaa jne.) Vieraiden lapsia on aivan ihana hoitaa.
Korvaan tuon ei yleensä sillä, että, jos huomaan lapsen tekevän jotain mitä en halua lapsen tekevän, niin ehdotan lapselle jotain muuta tekemistä (lapsi hyppii sohvalla- "tuupa kattoo mimmosia värikyniä mä täältä löysin! Mentäiskö keittiöön piirtämään tulivuoria?") Sit, kun kyseessä on jo isommat lapset, niin kerron säännöt jo etukäteen (eskarilaisille pojille synttärikutsuilla: ruoka syödään pöydässä. ulos saa mennä, jos pyytää aikuisen mukaan, tässä on meidän perheen valvovat aikuiset. Yläkertaan ei saa mennä leikkimään. Ja sitten kerron millainen ohjelma on luvassa.) Kun lasten kanssa on ensin sopinut säännöt, niin usein toiset lapsetkin vahtii, että sääntöjä noudatetaan. Helpottaa myös, kun valitsee yhden lapsen kerrallaan järjestyksenvalvojaks (jos esim hoitaa useampaa lasta, niin sopii vanhimman lapsen kanssa, että hän valvoo, että sovittuja sääntöjä noudatetaan sillä aikaa, kun minä laitan välipalaa lapsille).

Mut toi eieieieieiei ja perässä juoksentelu. Totteleeko joku lapsi oikeasti tuollaista?

Aloittaja olisi voinut sanoa että mitä lapset ei saa tehdä, niin hoitajalla olisi ollut säännöt selvillä. Tiedän kokemuksesta mitä kärsimystä on hoitaa toisen kotona lapsia niin että lapsien vanhemmat ovat paikalla, jos säännöistä ei ole sovittu. Tosi typerä temppu sinulta ap.

Mikä temppu.. kyl tämä täti on meil ollu usein ennenki hotamassa ja tietää kyl et meil lapset saa olla ja touhuta ja mä tiedän et sitä itteä ärsyttää se että lapset nimenomaan touhuavat eivätkä istu kahdestaan leikkihuoneessa leikkimässä.

Niin ja oon lukemattomia kertoja ollu muiden kotona itekki hotamassa lapsia, mut en mä silti jaksa kokoajan hokea Ei. Eilinen oli ihan selvästi lapsilta pitkälle huomionhakemista..

[QUOTE="kotiäiti";22083873]

Mut toi eieieieieiei ja perässä juoksentelu. Totteleeko joku lapsi oikeasti tuollaista?[/QUOTE]

Ei ainakaan meillä, niistä se on vain mukava leikki.. teen jotain "kiellettyä" ni saan tuon tätin perääni.. eli näin saan huomion itseeni.

Enkä moiti ollenkaan tätin tapaa hoitaa lapsia, mut tuli vain sellainen olo et tuollaista elämä voisi meilläkin olla jos lasten ei annettaisi touhuta ja kaikki mitä ne tekee on kiellettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja no mitä;22083644:
Kokeileppa itse hoitaa toisen lapsia ja sen toisen ihmisen kodissa... Voipi mennä sullakin kieltelyyn se puuha. Et kuitenkaan tunne toisen lapsia etkä kotia niin hyvin.

Silloin keksitään jotain muuta tekemistä.. eli vaik parkkeeraan takapuoleni lasten kans leikkihuoneen lattialle, enkä istu sohvalla ja siitä sinkoile milloin mihinki suuntaan.

[QUOTE="anna";22084697]Silloin keksitään jotain muuta tekemistä.. eli vaik parkkeeraan takapuoleni lasten kans leikkihuoneen lattialle, enkä istu sohvalla ja siitä sinkoile milloin mihinki suuntaan.[/QUOTE]

Heh, ja tuoko ei ole huomion hakua ja juoksutusta. Siinä ne lapset vasta saakin sen kaiken huomion saamalla sut, "tädin", niiden lattialle istumaan, lopettamaan omat hommasi (Oli niitä tai ei, siltä se lapsesta näyttää!).

Munkin mielestä tätä "tätiä" kohtaan ilkeä temppu kuunnella vierestä salaa ja naureskella. Ilkeää myös lapsillesi, koska heille vasta epäjohdonmukainen olo tuosta tuli. Mua olisi kyllä lähinnä hävettänyt lasteni käytös, en todellakaan olisi nauranut itsekseni kuinka kakarat osaa hyppyyttää vierasta hoitajaa. :(

[QUOTE="tinttu";22084795]Heh, ja tuoko ei ole huomion hakua ja juoksutusta. Siinä ne lapset vasta saakin sen kaiken huomion saamalla sut, "tädin", niiden lattialle istumaan, lopettamaan omat hommasi (Oli niitä tai ei, siltä se lapsesta näyttää!).

Munkin mielestä tätä "tätiä" kohtaan ilkeä temppu kuunnella vierestä salaa ja naureskella. Ilkeää myös lapsillesi, koska heille vasta epäjohdonmukainen olo tuosta tuli. Mua olisi kyllä lähinnä hävettänyt lasteni käytös, en todellakaan olisi nauranut itsekseni kuinka kakarat osaa hyppyyttää vierasta hoitajaa. :([/QUOTE]

kuunnella? ei sitä tarvinnu kuunnella ku kuulu muutenki

ja ei sen tarvinnu tehä muuta ku olla lasten kans.. (niin ja tämä täti on oikeasti lasten täti)

mä en ymmärrä sinua miks ei mennä mukaan lasten leikkeihin? mukavamminhan siinä itelläki aika kuluu, mitä mähötessä sohvalla tai lehteä lukiessa.

Niin ja en mä lasten nähden nauranu (enkä hoitajan) se hän nyt on todettu asia et lapset kokeilevat rajojaan ja 9kk ikäinen on vielä pieni muistamaan sääntöjä. 2½v jo ymmärtää mut pn taas eriasia toimiiko niiden mukaan.

Niin ja ei ne tehny mitään sellaista mitä eivät muutenki tekis

Yhteistyössä