(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jättäkää se onneton mies jo rauhaan. Ei hän varmaan järkytykseltään saa enää mitään onnistumaan sen uuden kumppaninsakkaan kanssa. Menee vain kaikkien elämä pipariksi eikä kellään ole enää kivaa, vaikka on kevät.

Se mitä aikemmin sanoin neuvottomalle katkeroitumisen vaarasta, on edelleen väijymässä onneasi. Varo sitä ja kas vielä tulee se päivä, jolloin elämä taas hymyilee. Mutta se vaatiin sinulta suurta sydäntä ja kykyä antaa anteeksi.

Sen katkeroitumisen vaaran pidän omalta kohdaltani melko pienenä. Kuinka voisin katkeroitua hyvistä vuosista, rakkaudesta, lapsista, eletystä elämstäni, joka kuitenkin jatkuu tämän miehen kanssa taikka ilman. Olen koko ajan säilyttänyt yhteydet omiin ystäviini, harrastukseni, huumorintajuni, positiivisuuteni ja itsenäisyyteni. En ole ripustautunut yksin miehen varaan, vaan elänyt sen mukaan että meidän vahvuus on juuri tuossa kahden itsenäisen ihmisen suhteessa. Mieheni on myös aina todennut, että hän on pystynyt omiin saavutuksiinsa minun avullani. On voinut luottaa, että selviän ja kotiasiat on tullut hoidettua vaikka työ on vienyt paljon hänen aikaansa.

Jos tähän väliin nyt sitten iskee seikkailunhalu ja tilapäinen ulkopuolisen romantiikan kaipuu on se kuolemaakin surullisempi asia - ei katkeroitumisen aihe.

Olen seurannut tätä ketjua koko ajan. Kommenttien ja ap:n vastausten perusteella hän tässä viimeisessään pääsi miehensä ajatusmaailmasta jyvälle. Oma tulkintani on koko ajan ollut, että mies ilmaisi hätänsä, pyysi vaimolta apua suhteen parantamiseen, ei eroon.

Nelissäkymmenissä parisuhde on väsähtänyt arjen alle ja tarvitsee elvyttäviä toimia, siitä nyt pohjimmiltaan on kysymys. Molemmat ovat vielä nuoria ja viriilejä, mutta parisuhde jää kaiken muun varjoon ja sielu kaipaa sitä ihanaa tunnetta, jota aikoinaan oli. Nuori mieli ja keho vaativat vielä kunnon petipainia, suukkoja ja romantiikkaa.

Nyt ""Neuvoton"" saat laittaa kaiken naisellisuutesi peliin, voit nauttia täysillä ja puhtaalla omallatunnolla siitä, että asetat miehesi ja itsesi ensimmäiselle sijalla ja muut ihmiset ja asiat sen jälkeen. Miehesi haku on päälllä sinua varten, sitä ihanaa naista, johon hän rakastui. Satsaa siis itseesi, hanki jotain kaunista ja piristävää ihan vain itseäsi varten, se tuntuu ylelliseltä ja hyvältä.

Teille kahdelle omaa aikaa, puuhastelua, lomaa, nautiskelua. Sukulaiset tai muut luotettavat ihmiset voivat pitää lapsista huolta sillä aikaa. Lähtekää matkalle ja jättäkää arkihuolet kerrankin muille.

On harmillista, että emme yleensä tajua näiden asioiden tärkeyttä, ennen kuin olemme kriisin keskellä. Parisuhteen hoitaminen on kaikkein tärkeintä. Kun se voi hyvin, kaikki ympärilläkin voivat hyvin. Rahaa laitetaan kaikenlaiseen vähemmän tärkeään, mutta yhteistä lomaa ei raskita maksaa.

Olen ihaillut läheltä yhtä pariskuntaa. He ovat olleet yhdessä 17 vuotiaasta lukien, nyt pian 50. He ovat tehneet yrittäjinä raskasta työtä, mutta ovat osanneet aina ottaa omaa aikaa. Matkoja, viikonloppuja, tapahtumia kahdestaan, kummallakin myös omat harrastukset. Raha on ollut tiukassa, mutta siitä huolimatta sitä on löydetty aina tähän. Lapset ovat nyt aikuisuuden kynnyksellä puoliksi pois kotoa. Ihania nuoria. Ja vanhemmat yhä toisiinsa rakastuneita. Kaikki ylä- ja alamäet he ovat käyneet läpi niin kuin me muutkin, mutta aina alamäen puolella viimeistään on otettu aikaa itselle ja muutettu suuntaa. He ovat osanneet hoitaa suhdettaan harvinaisen viisaasti, myös rehellisesti tuntemuksistaan puhuen.

Olet, neuvoton, toiminut aivan oikein.
Koska miehesi heitti eropallon sinulle, teit juuri niin kuin piti heittämällä pallon hänelle takaisin. Nyt hän voi pohtia kuinka tärkeä liittonne hänelle todella on. Asiaa auttaa paljon se, että keskusteluyhteys on auki.

Toisaalta se, että on kokenut yhden eron, madaltaa kynnystä tehdä se uudelleen. Jos silloin elämä parani vaimoa vaihtamalla, voi hän kuvitella taas tapahtuvan niin.

Rakkaudentunteen kaipuu johonkin uuteen ihmiseen on inhimillinen, joskin lyhytkestoinen ja epärealistinen.

Vaikea uskoa, että jos nyt teet kaikkesi ja taivut vaikka mihin mutkille hänen miellyttämisekseen, se auttaisi mitään. Hän ahdistuisi liiasta yrittämisestä ja huomiosta ja tuntisi itsensä nurkkaan ajetuksi naisen asein.

Aika näyttää, mitä tuleman pitää. Pidä huoli itsestäsi ja voimia kevääseen!

Hyvin sanottu! Katsokaas kaikki vielä sitä alkukirjoitusta. Siellä on yksi tärkeä ""ehkä""... Avioliitto on täynnä ehkä-lauseita puolisolle. Se joka toimii niiden perusteella riidan yllyttämiseksi, osoittaa vain täydellistä itsekkyyttä ja kritiikin kestämättömyyttä.

Niin, laitoin sen ehkä-sanan siihen aloitukseen, koska niin hän sanatarkasti sanoi. Nyt on kuitenkin niin, että tällaisessa tilanteessa naisen eli minun mielessä se ""ehkä"" kuului vaimeampana kuin se viesti, etten enää halua sinua vaan jonkun toisen. Hylkäämisen ajatus ja naisellisen vetovoiman kyseenalaistaminen on rankkaakin rankempi kokemus. Siinä tilanteessa kuulin juuri sen, mitä luulin kuulevani. Ajatus löysässä hirressä roikkumisesta pari seuraava vuotta tuntui ylivoimaiselta.

""Löysässä hirressä.."" on täydellinen kielikuva miehen elämästä aviossa. Minusta vaimoni teki viisaasti aikanaan, hän toimi naiselliselta osin ""Meikämaijan"" ohjeen mukaan. Lopputuloksena esim hänen oma itsetuntonsa kasvoi reilusti, ja se johti muuhun ""hyvään""...

Oletko tosissasi sitä mieltä, että nimenomaan mies joutuu aviossa elämään löysässä hirressä? Kuulostaa kauhealta. Mitä, jos se löysä hirsi onkin osaltaan miehen itsensä rakentama? Hän siis toivoo sisimmässään jotain muuta, mutta tosielämässä antaa aivan vastakkaisen viestin toiveistaan. Naisia sitten pidetään arvoituksellisina ja oikukkaina...

Minäkin pidin Meikämaijan kirjoituksesta ja hänen ajatuksistaan. Ne ovat minulle osin tuttuja eivätkä mitenkään vaikeasti toteutettavia; sitä naisellista naista ei minun ole vaikea tuoda esille. Se on minussa ja minä tunnistan sen. Ongelma on nyt vain siinä, että sitä pelottaa ihan hirveästi torjutuksi tuleminen.

Ongelma: Mitä, jos mies kaiken sanomansa jälkeen onkin lähestymisyrityksissäni passiivinen, vaivaantunut, kääntää selkänsä, työntää käsivarren mitan päähän, ravistelee itsensä irti, ""älä viitsi"", ""ei nyt"", ""etkö ymmärtänyt""...

Mä joudun nyt miettimään näitä mahdollisia vaihtoehtoja ja keräämään kaiken naisellisen rohkeuteni.

Hmmm... Jos miehelläsi on tuo fiilis vielä pinnalla, niin tosiaan liian suoraa yritystä kannattaa varoa. Ainakaan älä ""tyhjään tilanteeseen"" tyrkytä sellaista. Mitähän neuvois ?

Näin minäkin ajattelen. Eikä minusta nyt taida olla naista sellaista tekemäänkään. Ehkä sitten, kun aikaa on vähän kulunut...nyt ollaan vaan ihan arkisesti. Enkä tällä haavaa aio asiasta sen enempää keskustella, ellei hän itse ota aihetta esille.

Nyt just tuntuu siltä, että ihan vierastakin miestä olis helpompi lähestyä kuin omaa aviomiestään.

""Tony""

Mutta miksi olla ""löysässä hirressä"" kun kerta pääsee poiskin?

Elämme aikoja, jolloin ihmisellä on, parisuhteen ollessa kysessä, aika suuret vapaudet. Hyvin harvassa ovat suhteet, joista ei oikeasti pääse pois vaarantamatta terveyttään. Mikäli suhde tuntuu huonolta niin miksi olla siinä?

-.-

""Neuvoton""

Lisäät lähestymisyrityksiä ja vähennät niiden vakavuutta. Teet vaikkapa verbaaleja ehdotuksia, jotka kuitenkin ovat tulkittavissa vitseiksi. Tyyliin (heikko esimerkki, mutta voit keksiä parempia):
- lähetääks panee...
(kun miehen ilmeestä näet, että häntä ei tee mieli seksiä tms. jatkat:)
- ...rahaa pankkiin

Se, että toinen joutuu parisuhteessa olemaan jatkuvasti seksin suhteen aktiivinen osapuoli tuo hänelle itsetunto-ongelmia. Yksi mahdollisuus on tehdä aloitteita usein, runsaasti, myös silloin kun ei kovin kovasti itse halua, mutta on valmis, jos toinen sattuisi haluamaan, ja tehdä sen hieman kiusoittelevasti, niin, että voi luopua heti kun toinen ei ota innostuakseen.

Tämä on ainakin yksi tapa, parempaa ei tule mieleen.

-.-

Niin joudut, mutta onhan asia sen väärtti. Ylpeys ja pelko väärässä paikassa pilaa kaikki asiat.

Kun kerran tiedät, että mies pelkää sinun torjumistasi, niin sinä olet se, joka tekee aloitteen lähentymiseen. On niin monia, hienovaraisia keinoja hyvästä ruuasta, silitetystä paidasta, selän hipaisusta, vierelle pysähtymisestä, kauniista katseesta jne lähtien, että käytä mielikuvitustasi ja anna sydämesi puhua. Ennen kuin huomaatkaan, miehesi lakkaa pelkäämästä ja tulee vastaan.

Hänkin kun takuulla katuu sisimmässään sanojaan, ei hän varmaankaan tarkoittanut, että saa sinut täysin lukkoon. Totta on, että naisten ja miesten asioiden käsittely on erilaista, miehille samat sanat voivat merkitä ihan eri asiaa. Me naiset emotionaalisina olentoina poimimme niin herkästi kaikki sellaiset sanat, jotka voimme tulkita itsellemme tappioksi ja myös teemme niin.

Kunhan nyt pääsette vähän lähemmäksi toisianne, puhekin tästä asiasta purkautuu todennäköisesti ihan toisessa muodossa, kuin mitä aiemmin kävi. Silloin vasta puhutaan oikeasti siitä, mistä tässä oli kysymys. Minä uskon, että ei lainkaan vaarallisista asioista teidän suhteellenne.

Äläkä sitten unohda, mitä aiemmin totesimme itsesi hemmottelusta!

Yhteistyössä