P
PPH
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:Alkuperäinen kirjoittaja qi:Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...
Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.
Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!
Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.
Siis täh, onko se muka kiellettyä, jos tekee illalla valmiiksi ruuan ja tarjoaa sitä lounaalla hoitolapsille? En siis itte oo pph, mutta toimin noin itse usein... Mitä pahaa siinä on?
Juu-u, meille pph:n ammattitutkinnon ruoanvalmistusosiossa painoettiin, et lapsille tulee tarjota tuore, kuuma ruoka, eikä lämmitetty, edellispäiväinen ruoka. Syynä ne, ettei tod. näk. jäähdytys tapahdu tarpeeksi nopeesti, ja siten, ettei bakterreit pääsis kasvaa, ja ravintoarvo ei ole enää sama lämmitetyssä ja tuoreessa ruoassa.
Mulla on usein tapana tehdä aamuvarhaisella ruoka valmiiksi ja jäähdytän sen ainakin omasta mielestäni tarpeeksi nopeasti: kattila jääkylmään veteen ja siihen samaan veteen muutama kylmäkalle. Ei mene kauaa kun voin siirtää safkan jääkaappiin.