Ei oo totta! En saisi siivota ollenkaan työajalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!
Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.

Siis täh, onko se muka kiellettyä, jos tekee illalla valmiiksi ruuan ja tarjoaa sitä lounaalla hoitolapsille? En siis itte oo pph, mutta toimin noin itse usein... Mitä pahaa siinä on?

Juu-u, meille pph:n ammattitutkinnon ruoanvalmistusosiossa painoettiin, et lapsille tulee tarjota tuore, kuuma ruoka, eikä lämmitetty, edellispäiväinen ruoka. Syynä ne, ettei tod. näk. jäähdytys tapahdu tarpeeksi nopeesti, ja siten, ettei bakterreit pääsis kasvaa, ja ravintoarvo ei ole enää sama lämmitetyssä ja tuoreessa ruoassa.

Mulla on usein tapana tehdä aamuvarhaisella ruoka valmiiksi ja jäähdytän sen ainakin omasta mielestäni tarpeeksi nopeasti: kattila jääkylmään veteen ja siihen samaan veteen muutama kylmäkalle. Ei mene kauaa kun voin siirtää safkan jääkaappiin.

Tämä lastaan hakeva äiti ei varmaan oikein ymmärtänyt, että miksi hoitotädillä moppi kädessä. Ei tajunnut, että oli tarkoitus vain pestä keittiön lattialta ruuantähteet ym pois. Kuvitteli varmaan heti, että on joku suursiivous meneillään ja koko talon lattiat pestään.

sympatiat AP'lle!!!! aivan käsittämätön kanta ollut piltin mammalla, jos tykkää että lapset siellä ruuanmuruissa ja maitolätäköissä leikkii... toisaalta kun siellä antaa leikkiä, ja vaihtaa hoidokkien vaattet sen jälkeen, niin ei tartte moppiin tarttua ;-)

Ensi kerralla jos tulee sanomista samasta aiheesta niin paa kysyen kys. äidiltä että entäs sitten jos joku lapsista oksentaa lattialle, annetaanko maata siinä ja katsotaan moniko sotkee itsensä.

(en jaksanut lukea kun ekan sivun ja kommentoin sen pohjalta)

Mull on periaatteena se, että talo on samassa kunnossa vipan hoitolapsen lähtiessä pois, kun se oli ekan lapsen tullessa hoitoon. Kaikki se sotku mikä on päivän aikana tullut on tullut työstäni. Joskus jopa siivoan viikko siivoa niin, että heitän matot pihalle samalla kun menemme ulos. Onneksi mulla ei ole nipo äitejä vanhempien joukossa.
Ja nyttenkin istun tässä koneella juomassa teetä (aamusen pihalla palelun jäkeen ei meinaa sulaa), kun se ainokainen hoitolapsi on päikkäreillä.
Ja tuohon hygieniapassiin, ainakaan meillä päin ei pph:n tarvitse suorittaa. Vaikka itse olen sen suorittanutkin. Eilistä ruokaa en tarjoile, koska oma perhe syö illalla kaikki loput.... Mutta en pitäisi sitäkään niin vakavana rikkeenä.

Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

No jos ruoanlaitto on kielletty työaikana, pitää siis kunnan järjestää ruoan toimitus pph-kotiin.
Ja en kyllä tiedä yhtään kuntaa tai kaupunkia joissa jälkien siivoaminen (ruuanlaitto, leikki,kurat sisääntultaessa, jos joku oksentaa,kakkasouvit yms.) olisi kiellettyä.
Enpä kylläkään myöskään tiedä yhtäkään pph:a joka ihan masta vapaasta tahdostaan alkaisi hoitolasten aikana jotain suursiivousta tekemään
*lol*

Yhteistyössä