Ei oo totta! En saisi siivota ollenkaan työajalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta et tehnyt mitään väärää. Kait jokainen saa kuitenkin siivota toisten sotkut kodistaan. Ja se että hyvää sä tarkotit. Että saat tälle äidille peesien muita sanoa että tuo tosiaan ruuat ja jos laitat nii siivoaa siten sen lapsen jäljet jos sinä et sitä saa tehä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodissakin ruokailun jälkeen puhdistamme lattian, sen pitäisi olla vanhemmille ihan selvä juttu että jos tulee sotkua, se siivotaan heti.
Meidän lapsen päiväkodissa tuon tekee aina joku siivoustyöntekijä, ei hoitajat. Ap:nkin tarvitsee varmaan vaatia oma siivousapulainen käymään aina ruoan jälkeen pyyhkimässä paikat =)

Näin mä teen ;-D Hyvää yötä kaikille :)

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!
Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.

Siis täh, onko se muka kiellettyä, jos tekee illalla valmiiksi ruuan ja tarjoaa sitä lounaalla hoitolapsille? En siis itte oo pph, mutta toimin noin itse usein... Mitä pahaa siinä on?

Juu-u, meille pph:n ammattitutkinnon ruoanvalmistusosiossa painoettiin, et lapsille tulee tarjota tuore, kuuma ruoka, eikä lämmitetty, edellispäiväinen ruoka. Syynä ne, ettei tod. näk. jäähdytys tapahdu tarpeeksi nopeesti, ja siten, ettei bakterreit pääsis kasvaa, ja ravintoarvo ei ole enää sama lämmitetyssä ja tuoreessa ruoassa.

Jos mä saan siivota päivän aikana kun lapset on hereillä niin miksi ei pph:t sitten saisi?

Mä en ymmärrä mitä pahaa siinä on. Ite olen lasten kanssa kotona ja kyllä mä siivoan päivän aikana lasten sotkuja, muutenhan mulla menis pitkälle yöhön ennenkuin kämppä olis yhtään ojennuksessa :o

Älä nyt yöunias ton takia menetä, sä et tehnyt mitään väärin :hug:

Minä moppaan lattiat mikrokuitumopilla JOKA PÄIVÄ ja lasten hoidossa ollessa. Sillä saan kätevästi kerättyä kaikki lattialla olevat roskat ja pölyn ja ruoantähteet. On osa vanhemmista varmaan nähnytkin minut mopin varressa. Hoidossa on noita pieniä ja yhdellä paha allergia, joten teen mielestäni hyvää työtä myös häntä ajatellen. Meillä on taatusti puhtaampaa ja siistimpää kuin monessa päiväkodissa tänä päivänä. Tuohon pikasiivoukseen menee ehkä noin 5-10 min. päivässä ja lapset ovat siinä koko ajan silmieni alla :)

Et tehnyt mitään väärin, perhepäivähoitohan on nimenomaan kodinomaista hoitoa, Ja kyllä lattian puhtaana pitäminen on ihan normi kotityötä :) onpa ihme tyyppi se äiti.

Ei jestas minkälaisia ihmisiä on olemassa!

Varmaan jos lapsi sairastuu kesken päivän ja oksentaa lattialle ne pitäis jättää siihen hoitoajan päättymiseen asti.

Mä kävisin ilomielin paskomassa tuon äidin postilaatikkoon...

Et tosiaan tehnyt mitään väärin. Verrataan johonkin muuhun työpaikkaan, ihan vaikka toimisto tai kampaamo. Eikö sielläkään saa siivota työaikana jos vaikka jotain kaatuu lattialle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ei jestas minkälaisia ihmisiä on olemassa!

Varmaan jos lapsi sairastuu kesken päivän ja oksentaa lattialle ne pitäis jättää siihen hoitoajan päättymiseen asti.

Mä kävisin ilomielin paskomassa tuon äidin postilaatikkoon...

:laugh: juu ja jos miettii mitlä parin kersan kanssa on keittiö päivän ruokailujen jäljiltä saati jos niitä on muutama :) sukissa kantaa kaikki pöperöt pitkin huushollia hyi yök

Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!
Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.

Siis täh, onko se muka kiellettyä, jos tekee illalla valmiiksi ruuan ja tarjoaa sitä lounaalla hoitolapsille? En siis itte oo pph, mutta toimin noin itse usein... Mitä pahaa siinä on?

Juu-u, meille pph:n ammattitutkinnon ruoanvalmistusosiossa painoettiin, et lapsille tulee tarjota tuore, kuuma ruoka, eikä lämmitetty, edellispäiväinen ruoka. Syynä ne, ettei tod. näk. jäähdytys tapahdu tarpeeksi nopeesti, ja siten, ettei bakterreit pääsis kasvaa, ja ravintoarvo ei ole enää sama lämmitetyssä ja tuoreessa ruoassa.

Juu, näinhän se menee, eli ravintoaineita katoaa lämmitettäessä ruokaa ja mikä tärkeämpää, ruoka pitää pystyä jäähdyttämään alle tunnissa +4asteiseksi, jotteivat bakteerit pääse siihen pesiytymään.

Koska kyseessä on muille kuin itselle valmistettu ruoka olisi nuodatettava tätä.

Ei voi olla totta- tiedän siis että on mutta et on uskomatonta!
Enemmän luulisi vanhempia ottavan aivoon, ja pistäis miettimään, jos pöydässä olis välipala astiat ja ruuan tähteet pitkin lattioita, kun hakis! Enemmänhän siittä on haittaa lapselle, jos siellä on esim joltain muksulta tippunut kurkun tai porkkanan pala, ja pienin mahd alle 1v sen sieltä bongaa, ja voi vaikka tukehtua. Ja maito yms tahrat, kivat on vaatteen, jos ja kun pienet konttaa pitkin lattoita, ja sit on liiskainen makarooni polvessa.. Ja ainahan on näitä allergikkoja, joiden vuoksi on erityisesti siivottava ruuan päätteeksi myös pöydän alunen, ettei väärät ruoka-aineet pääse allergikon käsiin. Ja se on myös osa sitä kodin omaista hoitoa, että siivotaan jäljet, laitetaan ruokaa, katetaan, ja hei ne hoitolasten lakanat, ja ruokalaput ja pyyhkeetkin on jonkun pestävä! Kuka tekisi sen yli 10h päivien päätteeksi vapaa ajalla, jolla on ostettava myös ruoka tarvikkeet yms. Ja millä lailla sekään olisi pois hoito muksuilta, jos päikkäri ajalla heität ne koneeseen, ja ripustat kuivumaan. Kaik tämä on pait opettavaista, käytännöllistä ja järkevää. Sitä pait useimmat muksut nauttii suunnattomasti, kun saavat vielä osallistua ns kotitöihin. roskan vientiin, pölyjen pyyhintään tms pieneen.
Aina on joku jolla on valittamista, teet niin tai näin. Oikein olet tehnyt! Lapset kun siinä samalla katsoo, ja huolehtii, niin se vaan arki rullaa:) Ehkä vanhemmalla ei vaan oo ihan käsitystä pph.n arjesta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Päiväkodissakin ruokailun jälkeen puhdistamme lattian, sen pitäisi olla vanhemmille ihan selvä juttu että jos tulee sotkua, se siivotaan heti.
Meidän lapsen päiväkodissa tuon tekee aina joku siivoustyöntekijä, ei hoitajat. Ap:nkin tarvitsee varmaan vaatia oma siivousapulainen käymään aina ruoan jälkeen pyyhkimässä paikat =)

Näin mä teen ;-D Hyvää yötä kaikille :)

Täällä esim. vuoropäiväkodissa ja ryhmiksissä ei ole erikseen siivoojaa vaan hoitajat hoitavat kaiken siivouksenkin. Vuoropäiväkodissa yövuorossa oleva pesee lattiat, pyyhkii pölyt yms. sekä pesee vessat.

No et tehnyt, kyllähän päiväkodissakin hoitajat (ainakin toivon mukaan) siivoavat päivän mittaan lasten sotkuja! Onpa vähän kummallinen äiti jos ei sitä tajua. Kyllä minä ainakin arvostaisin pph:ta jolla on siistiä, kunhan hoitolapset eivät kärsi siivoushommista.

Peesi. Ja mites kotiäidit? Oottaako ne aina, että lapset on nukkumassa tai joku vie ne pois jaloista, että voi vähän siivoilla siinä samassa?? Kyllä oli turhaa nipotusta. Älä suotta moisesta pahoita mieltäsi. :hug:

Et kyllä mitään väärin tehny!

Juurikin näin. Äidin kommenttien miettimiselle ap:n ei kannata uhrata minuuttiakaan vapaa-ajastaan.

Kuinka joku viittii käyttää energiaa tuollaisen asian vatvomiseen!?! En edes kehtais lasta hakiessa ruveta tuollaisesta aukomaan päätäni :o Uskomatonta, en voi ymmärtää tätä maailmanmenoa kaikkine ruoan lämmittäminen on kielletty -säädöksineen????? USKOMATONTA. T. kolmen kotiäiti, usein syövät eilen illalla vartavasten huomiseksi valmistettua, ja joka päivä täällä siivotaan neljästään. Päin vastoin, mun mielestä tekee hyvää ap:n hoitolapsillekin, kun pistät ne hommiin ja hoidat viikkosiivouksen lasten ollessa hoidossa. MItäs mahtaisi siihen tää eukko sanoa? B)

taisi kuule olla lapsen mamilla huono päivä, älä ota itseesi, jos jotai alkaa jolkottamaan sun esimiehelle niin toteat että no kai pitää ensi kerralla jättää ne mustikkakeitot pitkin pöytiä.. :whistle: :hug:
pääasia kai hänellekin on että lapsensa on siistissä kodissa hoidossa :) ? eikä missään sikolätissä ettei saman tien lapselle kotiin tultua tarvi vaatteita vaihtaa..
ensi kerralla riko lasi lattialle ennen hänen tuloaan ja jätät siihen niin katso mitä tekee :kieh:
varmaan saat kuulla jos ei oo rikkis kädessä ko hän on siinä. |O

Itsekin pph:n töitä tässä tehnyt ja otettiin tos just koiranpentu eli mä siivoilen mein lattioilta koiran pissaa!!! Eikä vanhempia oo vaivannu yhtään! Ja mulla on itellä kaks lasta, jotka viä syö kaks kertaa päivässä enkä mä tee ruokaa kahta kertaa päivässä vaan sit kun teen niin koitan tehdä niin et siitä syödään kaks kertaa eli mein perhe illalla ja sit seuraavana päivänä lämmitän hoitomuksujen aikana. Ja välillä vaihdellen, tänään tein uutta ruokaa päivällä ja ehtoommalla vaan lämmitettiin. Mun tarttis kyl useemmin siivota mut oikeesti ei kerkiä ja jaksa. Mut mä pidän lapsista, niin omista kuin hoito-, ja lapset tulee meille mielellään ja me luetaan ja leivotaan paljon. Tänään tehtiin pipareita ja voitte uskoo et oli työ saada pidettyä jauhot ja taikinat pöydällä :D Aina ei voi olla täydellinen ja kaikkia ei voi miellyttää.

Kyllä jotkut jaksaa nipottaa!!! Kyllä minäkin siivoilen lasten jäljet työajalla ja viikkosiivouksenkin alottelen kun lapset päikkäreillä !! Ja tuohon ruuan laittoon mitä tulee, ite teen ruoan aamulla ennen lasten tuloa valmiiks joten se on varmaan väärin koska eihän sitä saa enää lämmittää päivällä, voi hyvät hyssykät! Miten joku kuvittelee kun monta pinetä ryömivää ja viipeltäjää on että siinä sitten ruoka tehdään, mihin häviää lasten seuraaminen mitä tekevät??!! Kyllä minä ainakin etukäteen ruuan teen, ei meille ruoka tule valmiina niin kuin johonkin päiväkotiin tai ryhmikseen. Kyllä näitä nipoja riittää!!!!

Mielenkiintoista sinäänsä,minä halusin lapseni pph:lle,että saisivat olla yhdessä ja mahdollisimman kodinomaisessa hoidossa.En todellakaan oleta,että hoitaja istuu lasten vieressä passissa koko päivän ja jättää tekemättä kaikki askareet,enhän minä tehnyt itsekkään kotona ollessani niin.Päinvastoin,jos lapsia on 4 kpl,niin he varmasti keksivät vaikka mitä kiva tekemistä ihan keskenään.

Yhteistyössä