Ei mene ystäväni päähän ettei tule sairaana kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chipmonk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Just luin vauvasta tai kaksplussasta, että leikki-ikäisillä voi hyvinkin olla 10 infektiota kauden talven mittaan, kun tauteja eniten pyörii eli ihan normaalia sinänsä siis. Lapset tuntuu olevan vähän aina nuhaisia.

Mutta mä kans vihaan tota ettei voi ilmottaa. Minä ilmoitan aina, vaikka nuhankin. Sanon, että saa tulla kylään, jos tahtoo mutta meillä on nuhaa. Kukaan ei ole vielä nuhan takia jättänyt tulematta, mutta flunssat on jo eri asia. Kerran meille tuli vieraita ja sitten nämä kertoo, että heidän lapsellaan on oksennustauti. Oli oksentanut samana päivänäkin vielä kun tulivat meille. No se oli meillä sitten sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos olitte kylässä edellisenä päivänä kun vauvanne sairastui, tartunta tuli todennäkösesti muualta kun kyläpaikasta. Flunssa itää yleensä pari-kolme päivää.

jos pitää olla tunnilleen tarkkoja niin MELKEIN 2 PÄIVÄÄ kävimme kylässä ti iltana ja to aamuna oli kipeä......joko nyt tajuat?? ja missään muualla emme edes me vanhemmat vierailleet noina päivinä tai kukaan käynyt kylässä....johan se nyt on ilmiselvää

Istuitteko te vaan kotona keskenään ne kaksi päivää, ette käyneet ulkona tai kaupassa tai yhtään missään. Flunssa kun nyt voi tarttua missä vaan. Onneksi mulla on tervejärkisiä kavereita, jotka eivät pientä flunssaa pelkää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos olitte kylässä edellisenä päivänä kun vauvanne sairastui, tartunta tuli todennäkösesti muualta kun kyläpaikasta. Flunssa itää yleensä pari-kolme päivää.

jos pitää olla tunnilleen tarkkoja niin MELKEIN 2 PÄIVÄÄ kävimme kylässä ti iltana ja to aamuna oli kipeä......joko nyt tajuat?? ja missään muualla emme edes me vanhemmat vierailleet noina päivinä tai kukaan käynyt kylässä....johan se nyt on ilmiselvää

Istuitteko te vaan kotona keskenään ne kaksi päivää, ette käyneet ulkona tai kaupassa tai yhtään missään. Flunssa kun nyt voi tarttua missä vaan. Onneksi mulla on tervejärkisiä kavereita, jotka eivät pientä flunssaa pelkää.

jotka eivät pientä flunssaa pelkää - KUUMETTA, EI "PIENTÄ FLUNSSAA"
Istuitteko te vaan kotona keskenään ne kaksi päivää, ette käyneet ulkona tai kaupassa tai yhtään missään. - KYLLÄ :) ISTUIMME VAIN KOTONA
+ EI TARVITSE OLLA KOVIN FIKSU PÄÄSTÄÄN LASKEMAAN MISTÄ FLUNSSA TULI :D :D

Mä ymmärrän ap sua täysin! Meillä on kans sairasteltu vain ja ainoastaan sen jälkeen kun on kyläilty sairaiden lapsiperheiden luona, kerran niin että heillä oli ihan vasta alkanu nenä vuotaa joten eivät olleen ehtineet ilmottaa asiasta, toisen kerran niin että tauti oli jo olevinaan ohi, mut silti vaan saatiin tartunta. Meidän lapsi tosin ei ole ihan vauva enää, mutta ei sitä silti ole kiva öitä valvoa sen kanssa kun on röörit niin tukossa ettei meinaa henkeä saada. Itse samaten olen joka taudin jälkeen joutunut vielä antibioottikuurille että ei ole ainoastaan lapsi joka kärsii. Ja kyllähän sitä voi ajatella et tulee jos tulee, ja ei sitä tiedä mistä sen saa, mut me kyllä ollaan aina saatu nimenomaan sairailta lapsikavereilta n. 3 päivää vierailun jälkeen...

mitä te tarkoitatte flunssalla? siis jos lapsella/aikuisella on nuhaa ja yskää niin ette tapaa heitä ollenkaan?

mulla on ehtona ainoastaan vatsataudin kohdalla totaalinen ei kyläilyille, kuumeessakaan nyt harva kyläilee, mutta jos on nuhaa tai yskää niin en ovelta käännytä.. itselläkin nyt kolmatta viikkoa nuha ja yskä..töissä olen ollut koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ymmärrän ap sua täysin! Meillä on kans sairasteltu vain ja ainoastaan sen jälkeen kun on kyläilty sairaiden lapsiperheiden luona, kerran niin että heillä oli ihan vasta alkanu nenä vuotaa joten eivät olleen ehtineet ilmottaa asiasta, toisen kerran niin että tauti oli jo olevinaan ohi, mut silti vaan saatiin tartunta. Meidän lapsi tosin ei ole ihan vauva enää, mutta ei sitä silti ole kiva öitä valvoa sen kanssa kun on röörit niin tukossa ettei meinaa henkeä saada. Itse samaten olen joka taudin jälkeen joutunut vielä antibioottikuurille että ei ole ainoastaan lapsi joka kärsii. Ja kyllähän sitä voi ajatella et tulee jos tulee, ja ei sitä tiedä mistä sen saa, mut me kyllä ollaan aina saatu nimenomaan sairailta lapsikavereilta n. 3 päivää vierailun jälkeen...

oletko 100% varma, että juuri heiltä olet tartunnan saanut?
kannattaa olla ihan vaan kotona jos pelkää kausiflunssia ym. harva varmaan tahtoo kipeenä olla, mutta sillehän ei voi mitään..sen voi saada vaikka kaupasta, kirjastosta, ovenkahvasta ym.

Meille ei kans kukaan ole tervetullut kipeänä.
Ja kipeydellä en tarkoita kolmatta viikkoa valuvaa nenää tai pitkään jatkunutta yskää, vaan sellaista flunssaa, minkä takia ei lasta ei voisi viedä esim. hoitoonkaan tai kouluun. (toki niidenkään raja ei kaikilla ole selvä...)
En ole mikään tautikammoinen enkä välttele kauppoja, mutta onhan se nyt ihan selvää tahallaan tartuttamista jos mennään toisen kotiin selkeästi kipeänä.
Toki sellaiset jotka hoitavat lapsensa kotona, eivät ehkä asiaa niin osaa ajatella, koska heille tuo flunssa vaikuttaa korkeintaan ulkoiluihin tms.
Mutta meillä työssäkäyvillä se tekee sen, että sitten "väännetään kättä" miehen kanssa kumpiko joutuu jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Ap vaikuttaa vähän turhan tiukkapiposelta.
Kannattaa pysyy kotona siihen asti, kun lapsi täyttää 7. Ja varmuuden varoiksi olla päästämättä sinne ketään, niin ei altistu ikinä millekään.

Alkuperäinen kirjoittaja sorry:
Kannattaa pysyy kotona siihen asti, kun lapsi täyttää 7. Ja varmuuden varoiksi olla päästämättä sinne ketään, niin ei altistu ikinä millekään.

Tais osua ja upota...

Meille saa tulla pienessä nuhassa, mutta siitä en tykkää yhtään kun päätös kylään tulemisesta sysätään toiselle! "Meidän lapsilla on nyt just nuhaa ja yskää, mutta saadaanko silti tulla teille kylään?" Paha on sanoa ei päin naamaa, vaikka sisimmässään ei niin innokkaasti olisikaan vieraita ottamassa vastaan. Jokaisella pitäisi olla sen verran älyä, että osaa itse arvioida onko vierailukunnossa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja sorry:

jep, tätähän se ap varmaan tarkoittikin, haloo... idiootti!

Alkuperäinen kirjoittaja meikkis:
Meille ei kans kukaan ole tervetullut kipeänä.
Ja kipeydellä en tarkoita kolmatta viikkoa valuvaa nenää tai pitkään jatkunutta yskää, vaan sellaista flunssaa, minkä takia ei lasta ei voisi viedä esim. hoitoonkaan tai kouluun. (toki niidenkään raja ei kaikilla ole selvä...)
En ole mikään tautikammoinen enkä välttele kauppoja, mutta onhan se nyt ihan selvää tahallaan tartuttamista jos mennään toisen kotiin selkeästi kipeänä.
Toki sellaiset jotka hoitavat lapsensa kotona, eivät ehkä asiaa niin osaa ajatella, koska heille tuo flunssa vaikuttaa korkeintaan ulkoiluihin tms.
Mutta meillä työssäkäyvillä se tekee sen, että sitten "väännetään kättä" miehen kanssa kumpiko joutuu jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Nimenomaan tätä mä tarkotan, ihan terveellä järjellä ajateltuna SAIRAANA on siis sairaana ja voihan jollaikin olla vaika allergista nuhaa tai pitkään jatkunutta yskää. Esim. kuume ja paha flunssa. Ja kyllä käyn kaupassa ym mutta halooo vauvani ei ole vielä edes puolta vuotta joten hän on siellä kärryissä eikä nuoleskele lattioita. joten uskon kaupassakäynnin olevan ihan turvallista touhua, eli en ole bakteerihullu taikka tiukkapipoinen. VAAN EN HALUA TAHALLAAN SAIRASTUTTAA OMIA TAI MUITEN LASPSIA. Alunperin kirjoitin ihan vain siksi jos kuulisin miten muut on hoitanut tilanteen kun kaveria pyytää edes ilmoittamaan jos on sairas mutta hän suuttuu yms. ja sitten kaveruus on "pilalla" Mutta ilmeisesti ei ole muutenkaan kovin kestävä kaverisuhde sitten :(

Onko käynyt mielessä, että kaikki ihmiset eivät ole perusterveitä? Esimerkiksi astmaatikko voi joutua vaikka sairaalaan flunssasta, ja diabetikko sairaalaan mahataudista.

Ihmeellistä touhua tosiaan, jos on pakko tunkea kylään, vaikka on erikseen pyydetty ettei sairaana kyläillä. Ja luulisi kenen tahansa ilman kyselyäkin tajuavan, ettei pienen VAUVAN luona vierailla sairaana.

Mulla on "aina" flunssa kun olen pölylle allerginen. Nenä vuotaa jatkuvasti, enkä viitsi syödä allergialääkkeitä jatkuvasti. Joku voi ajatella että olen koko ajan bakteeriflunssassa aivastelujeni ja niiskutusteni perusteella, mutta en ole. Olisi tökeröä jos joku kieltäisi minua tulemasta kylään tämän takia.

Flunssa tarttuu vain pisaratartuntana ja kosketuksesta. Itse oon onnistunut kyläilemään flunssassa tartuttamatta vauvaa. Ovenkahvoihin koskin nenäliinalla, aivastin ja yskin nenäliinaan sivummalla muista, en koskenut mihinkään (sohvalla istuin muttei ilmeisesti vaikuttanut). Sanoin kyllä että mulla on pientä flunssaa (mut pyydettiin kylään). Oon raskaana ja äitiyslomalla, enkä ollut muuten tekemisissä muiden kuin mieheni kanssa ja sainkin flunssan mieheltä, joka sai sen töistä.

Minä oon kyllä vieraillut vauvani (nyt 7 kk) kanssa, vaikka kyläpaikassa on ollut kuumeetonta flunssaa, eipä ole ikinä saanut tartuntaa. Aina on kyllä sanottu, jos on oltu kipeinä ja ite oon saanu päättää mennäänkö. Lapsen vastustukykyhän kasvaa sairastettujen tautien myötä. En ainakaan ite ala ylisuojelemaan lasta, nuhaa kun on kokoajan jossain.

Ärsyttävän ajankohtainen aihe. Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa sanoa että pennut on nuhassa. Me lähdettiin taas hyväuskoisina käymään sukulaisissa kahden tunnin matkan päässä, ja taas siellä oltiin räkä poskella. Viimeksi käytiin neljä viikkoa sitten, saatiin kolmen viikon kuume- ja mahatauti. Nyt tuli sitten flunssa. Vitun kivaa kun ei voida kertoa etukäteen. Ne lapset aivastelee ja räkii siellä päin naamaa, miksei voi vanhemmat opettaa että yskitään hihaan ja niistetään vessassa. Helppoahan se on yhtä räkänenää hoitaa, minä hoidan 1-, 2- ja 3-vuotiaita ja olen raskaana viikolla 35. OTTAA PÄÄHÄN niin PALJON!

Pitää lopettaa vierailut siellä sontaperheessä kokonaan. Ei mistään muusta kyläpaikasta tule aina tuliaisena jotain tautia.

Ei prkl ku ottaa kans päähän. Meillä vauva 4kk, mun kaveri oli tulossa kylään. Lähetin viestin "ethän oo kipeenä" ja vastaus "en". Noh, tuli meille ja hetkeen meillä oltuaan totesi kuin muina miehinä et eilen nousi hirvee kuume! No ah, ja et siis oo kipeenä, jepjep!!! Kyllä voi ärsyttää :D

Itse olen myös "tarkka" siitä ettei kyläpaikassa olla kipeinä,ja ilmoitan myös tuleville vieraille mahdollisista flunssista ym. En todellakaan halua tahalleen tauteja/levittää niitä eteenpäin. Meillä on myös ystäväperhe jonne mennessä saa varautua siihen että siellä räkä lentää tms. Onko se niin vaikea sanoa että xxx on flunssassa,haittaako? ei ole kauheasti motivaatiota mennä tällaisiin kyläpaikkoihin mistä saa tauteja matkaan!

Me lähdettiin kylään kauas, monen tunnin ajomatka ja perillä isäntäväki iloisesti oksentelee ja ripuloi. Kun käyttää käsidesiä niin ei kuulemma tartu! Halusivat nähdä meidän lapset niin siksi eivät kertoneet asiasta kuin vasta ovella. Meillä oli mukana myös 3 kk vauva. Lähdettiin kotiin seuraavana päivänä ja saatiin kaikki mahatauti. Vauva joutui sairaalaan tarkkailuun kun oksensi ja ripuloi maidot ulos.

Huomautin asiasta isäntäväelle enkä saanut edes anteeksipyyntöä! Eukko vaan selitti ettei voinut tiedää taudin olevan niin tarttuva ja löpölöpö, ämmä valehteli päin naamaa. Hän on lastenhoitaja ammatiltaan ja sanoin että varmasti tietää mahataudin tarttuvan helposti. Sitten mä sain syyt niskoilleni kun kuulemma suojelen lapsia ihan liikaa ja mun pitää hankkia muovikupla johon laitan ne asumaan kunnes ovat aikuisia. :D Mä siis nipotan turhasta! Eniten vituttaa että tuo ämmä on lasten mummu, ei voi oikein välejä katkaista.

Me lähdettiin kylään kauas, monen tunnin ajomatka ja perillä isäntäväki iloisesti oksentelee ja ripuloi. Kun käyttää käsidesiä niin ei kuulemma tartu! Halusivat nähdä meidän lapset niin siksi eivät kertoneet asiasta kuin vasta ovella. Meillä oli mukana myös 3 kk vauva. Lähdettiin kotiin seuraavana päivänä ja saatiin kaikki mahatauti. Vauva joutui sairaalaan tarkkailuun kun oksensi ja ripuloi maidot ulos.

Huomautin asiasta isäntäväelle enkä saanut edes anteeksipyyntöä! Eukko vaan selitti ettei voinut tiedää taudin olevan niin tarttuva ja löpölöpö, ämmä valehteli päin naamaa. Hän on lastenhoitaja ammatiltaan ja sanoin että varmasti tietää mahataudin tarttuvan helposti. Sitten mä sain syyt niskoilleni kun kuulemma suojelen lapsia ihan liikaa ja mun pitää hankkia muovikupla johon laitan ne asumaan kunnes ovat aikuisia. :D Mä siis nipotan turhasta! Eniten vituttaa että tuo ämmä on lasten mummu, ei voi oikein välejä katkaista.

Voi jumankekka ihmiset on juntteja! Minä en menisi tuohon kyläpaikkaan enää ikinä uudestaan, oli mummu tai ei. Jos vauvan kanssa jouduit sairaalaan asti! Huh huh!!

Mielenkiintoinen keskustelu. Olen AINA ihmetellyt näitä perheitä, jotka päin naamaa valehtelevat ettei olla kipeitä, ja sitten kun tulevat ovesta sisään, pikku mussukalla valuu räkä poskella ja toinen on yöllä oksentanut. EI VAAN VOI KÄSITTÄÄ!! Samaa ihmettelen kun kuulee tarhaan lasta vietäessä, että jonkun äiti kertoo vuolaasti kuinka se pikku jessica oksenteli yön mutta on nyt ihan kunnossa. WTF???
Ei tule muuta selitystä mieleen kuin se, että ihmiset haluavat TAHALLAAN tartuttaa kaikki oksutautinsa ja pöpönsä, ja ilmeisesti nauttivat siitä että saavat aikaan epidemioita???
Tai sitten ihmiset ovat vaan niin hemmetin tyhmiä. Pitäisi perustaa tyhmien äitien lasten päiväkoti, jonne saa viedä nicopetterit ja jessicat oksentelemaan yhdessä ämpäriin, ja äidit saa juosta töissä vapaasti, eipä sitten tule poissaolopäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja öhm;23528279:
Mulla on "aina" flunssa kun olen pölylle allerginen. Nenä vuotaa jatkuvasti, enkä viitsi syödä allergialääkkeitä jatkuvasti. Joku voi ajatella että olen koko ajan bakteeriflunssassa aivastelujeni ja niiskutusteni perusteella, mutta en ole. Olisi tökeröä jos joku kieltäisi minua tulemasta kylään tämän takia.

Niin, sehän on tosi vaivalloista sanoa, että on allergisia oireita. Vaikka näin: " Hei, voinko tulla kyläilemään? Mulla on nyt allergiaoireet voimistuneet, et vaikka kuulostan tukkoselta ja räkäseltä ni en ole flunssassa! Se on kato tää kevät/pöly/koivu/naapuri/mikävaan. "

Yhteistyössä