Ei löydy sanoja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jade09
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle eka keskenmeno oli myös aika järkytys. Toista pelkäsin ja kun se tuli, olin kamalan pettynyt ja surullinen, mutta jotenkin "pitihän se arvata"...
Mutta mikään ei kuvaa sitä tuskaa kun oma kuollut vauva pitää ojentaa kätilölle... Jotenkin niin konkreettisesti antaa oma lapsi pois...

Koita jaksaa! Aluksi on vaikeaa... Mutta ajan kanssa se aurinko paistaa risukasaankin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jade09:
Kiitos siitä että kommentoit, mutta en tiedä oletko kokenut samna mutta voin sanoa että on paha olla... En voi sitä sanoin kuvailla.. Kaikki tuntee niin erilailla.. Minulle nuppu oli oma pienokaiseni ensihetkestä.

Mulla on ollut 3 keskenmenoa, eli tiedän mitä koet!

Mutta uskon että tuskasi menee ohi :) Sure mutta ole sitten kuitenkin realistinen! :)

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mulle eka keskenmeno oli myös aika järkytys. Toista pelkäsin ja kun se tuli, olin kamalan pettynyt ja surullinen, mutta jotenkin "pitihän se arvata"...
Mutta mikään ei kuvaa sitä tuskaa kun oma kuollut vauva pitää ojentaa kätilölle... Jotenkin niin konkreettisesti antaa oma lapsi pois...

Koita jaksaa! Aluksi on vaikeaa... Mutta ajan kanssa se aurinko paistaa risukasaankin!!

No tässä sitä elämäntuskaa kerrassaan! Otan osaa!

Millä viikoilla synnytit? Itse synnytin rviikolla 28 ja rviikoilla 22 synnyttäminenhän on keskenmeno. . .

Alkuperäinen kirjoittaja Mun tarina:
Mä toimin varmaan kaikkien tämän ketjun kyynikkojen näkökulmasta täsmälleen oikein:

Tein raskaustestin viikolla 4+1 ja oli positiivinen. Mulla oli kuitenkin alusta lähtien ruskehtavaa vuotoa mutta luin netistä että sellaista voi olla alkuvaiheessa, että pääasia kun ei ole punaista. No, sitten se alkoi muuttua punaiseksi viikolla 5+6, oli lauantai. Tiesin että mikään makoilu ei noin aikaisessa vaiheessa auta mitään joten toimin ja touhusin kuten ennenkin. Punainen vuoto voimistui ja sitten sunnuntai-aamulla aloin tuntea pientä vatsan jomotusta sitten puolen päivän aikoihin tunsin että jotain on tulossa ulos. Ryntäsin vessanpöntölle ja sinne holahti sellainen verinen iso hyytymä, kuin raaka kananmuna jossa verta. Ja kohta tuli samanlainen mutta pienempi. Pistin kaksi yösidettä pöksyihin ja menin sänkyyn itkemään, mies oli sunnuntaivuorossa. Kun mies tuli kotiin kerroin tilanteen, mies lohdutti parhaansa mukaan, otin kaksi ryyppyä konjakkia kun menin nukkumaan ja vasta aamulla soitin Naistenklinikalle jossa kerrottiin että Kätilöopisto hoitaa keskitetysti keskenmenot. Menin normaalisti töihin, kun vuoto ei ollut normaalia kuukautisvuotoa pahempaa. Sitten illalla mies heitti mut Kätilöopistolle jonottamaan, mulla sattui huono tuuri että oli tosi tympeä vastaanottovirkailija ja tosi kylmä lääkäri. Lääkäri totesi vain että "tulee edelleen verta, kohtu on täysin tyhjentynyt" ja sitten antoi mulle jonkun paperin jossa kehotettiin olemaan omaan terveyskeskukseen yhteydessä jos tulee jotain ongelmia. Lopuksi sanoi että" niin, ja yksi kuukautiskierto voi olla välissä ennen kuin voi yrittää uudelleen". Kävelin vastaanottohuoneesta pois ja ajettiin kotiin. Oliko tämä nyt kaikkien mielestä "oikein toimittu"?

Joo ON! Mitä sun olisi pitänyt tehdä toisin?
Mun keskenmeno huomattin viikon 12 ultrassa ja, koska kohtu oli tyhjä niin asia oli sillä selvä, eli onneksi ei tarvittu kaavintaa.
Olin toki vuotanut ja käynyt lääkärissä viikolta 5 asti, mutta, koska, joka kerta ultratessa sanottiin, vaan, että sikiö voi hyvin ja kaikki ok. Vuoto lakkaa jossain vaiheessa, niin en sitten enää jaksanut ravata päivystyksessä.
Ja parin kuukauden kuluttua olin uudellleen raskaana :)

:hug:
Tässä runo, joka todella paljon lohdutti minua silloin kun omani menetin rv12:sta.

Katselen täältä kaukaa
Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?

Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa.
Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.

Voitko, Taivaan Isä, äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?

Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita on
luojalleen ettei heitä malttaisi millään antaa pois.

Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen
lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä, miten tuulen mukana
hänen poskeaan silittää saan.

Vielä joskus saan siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme,
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen
Ne on kestettävä jotta juuri minä syntyisin.

Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää
Koska saan mennä, Taivaan Isä,
joko pian pääsen omaan kotiin?

- tuntematon

Alkuperäinen kirjoittaja reipastuhan nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

No tässä sitä elämäntuskaa kerrassaan! Otan osaa!

Millä viikoilla synnytit? Itse synnytin rviikolla 28 ja rviikoilla 22 synnyttäminenhän on keskenmeno. . .

rv 30. Jo ennen noita mietin, että pitää olla onnellinen siitä mitä on saanut. Meillä oli silloin poika ja tyttö. Nyt onnea on tuplasti lisää :heart: Mutta aina on poika sydämessä... Ja isommat lapsetkin muistaa pikkuveikan.

kohtaamaan pieniä lapsia. Olin äiti sydämessäni.. Nimenkin päätimme.. En tiedä.. Olen varmaan sitten niin erinlainen, koen tuskani näin, en ryve itsesäälissä niinkuin jotkut on antanut ymmärtää.. Jos pääsisin tästä tuskasta pois niin kyllä ottaisin tämän pois, tai toisaalta en halua koska sitten olisin tunteeton ja se patoutuisi sisääni.. Sinulle joka kysyit mitä minulle kävi kun tipuin, niin selkäranka murtui yhdestä kohtaa, titaania nytten tukemassa selkää ja kantaluu murtui.. Kantaluu luutui väärään asentoon ja kipuilee joka päivä. Titaani selässä aiheuttaa seroomaa (kudosnestettä), sitä on poistettukkin pariinkertaan.. Yleensä titaani on hyvinsiedetty, mutta minulla luultavasti poistetaan se jossainvaiheessa kun nikama on luutunut.

Tottakai suru on kantajalleen suuri juuri sillä hetkellä eikä se että toisilla on asiat vielä huonommin, sitä helpota. Toietenkään suruun ei kannata jäädä rypemään, mutta näkisin ihan hyvänä että saa alkuun tuntea vapaasti kaiken sen p***n ja pahan olon minkä jälkeen pystyy taas nousemaan.

Omat muistikuvat keskenmenosta keväältä 2004 ovat hämärät enkä enää juuri sitä ajattele, lähinnä tulee vaan mieleen jos joku sattuu keskenmenoista puhumaan. En ole enää aikoihin jaksanut sitä surra ja olen omalla tavallani kohdannut sen jälkeen pahempiakin paikkoja.

Mutta silti jos yritän noita muistella, niin sillä hetkellä se tuntui elämäni kovimmalta hetkeltä. En ollut edes realistisesti ajatellut keskenmenon mahdollisuutta ja vaikkei viikkoja ollut kuin se 12, tuntui että meiltä vietiin lapsi ja kaikki siihen liittyvät haaveet. Aivan kamala tilanne... :/

Kuitenkin sen jälkeen tuli lyhyen ajan sisään kaksi loppuun asti mennyttä raskautta sekä toisaalta uusia huolia lasten vammojen suhteen, pikkuveljen itsemurha jne. Tällä hetkellä tuo keskenmeno on varsin kaukainen ajatus, mutta jos taas en olisikaan tullut uudestaan raskaaksi, olisi se varmasti paljon enemmän mielessäni ja siinä menetetty "lapsi" olisi paljon konkreettisempi mitä se nyt on.

Jos vielä joskus tulen raskaaksi ja saan keskenmenon, voisin vaikka vannoa ettei se tunnu enää yhtä pahalta kuin tuolloin. Olenhan jo varustautunut asioihin ihan eritavalla ja toisaalta olen jo saanut sen tärkeimmän: kaksi omaa, ihanaa lasta. :heart: Silloin keskenmenon aikoihin minulla ei ollut mitään noista, ainoastaan unelma omasta pienokaisesta joka sitten kaatuin noin pois...

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja www:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voimia suruusi.

Mitähän ajattelee äiti, joka menettää täysiaikaisen lapsensa.. voi olla tyhjä syli sielläkin.

no mulla kuoli vauva viikolla 37 ja voin sanoa että se on ihan eri juttu kuin alkuraskauden km. ei millään pahalla mut joku raja surussa vellomiseen ap.

No nimenomaan näin. Tätä mä hainkin.

Aika asiatonta tulla ruotimaan tämmöiseen ketjuun, että kenen suru on suurin, ja kellä on oikeus surra eniten :headwall: Tai sitten teillä on vaan mielestäni kovin outo tapa osoittaa empatiaa.

Kovasti voimia ap:lle :hug:

Peesi. Jokaisella on oma surunsa. Mikä toinen on sanomaan siihen. Antaa ap:n surra. Ihme äitejä tällä palstalla. Hän halusi jakaa kokemansa ja heti tullaan vähättelemään. Tämä ap:n viesti ei tarvinnut minun mielestäni mielipiteitä ollenkaan vaan tukea.

Paljon voimia sinulle Jade09 ja olen pahoillani kokemasi tähden. :hug: :heart:

PS itse kokisin juurikin noin, kuin sinä ap. Olen myös erittäin herkkä ihminen.

:hug: Hei taas! Uskon kyllä että surusi on suuri, ehkä en osaa ilmaista osanottoani oikein... :/ Eikä ajatukseen lapsen menettämisestä totu vaikka se tulisi vastaan monta kertaa. Enää vaan ei osaa olla positiivinen ja uskoa että kaikki menee hyvin.
Sitähän mie et miksi tipuit, mitä tapahtui?

Kiitos. :'( Äsken taas sain jonkinlaisen kohtauksen.. Olin syömässä kun eräs ihminen "valitti" jostain kun on kyläilemässä äitini luona, ja sanoin sitten että älä viitsi.. Niin hän vastasi ettei ole syypää suruuni.. en tietenkään sellaista edes tarkoittanut.. Tuntuu että olen aivan kuollut sisältä.. Ei ole oikein enää tunteita.. Tai sitten olen masentunut.. Syön nytten jo masennus ja rauhottavaa lääkettä ja olen sairaalahoidossa.. En tiedä mikä tähän tuskaan enää auttaisi.. En haluaisi rauhottavilla viedä viimeisiäkin tunteita, mutta välillä on pakko kun meinaa tulla niin synkkiä ajatuksia! :'( :'( :'( Uskon että aika parantaa..Kenties.. En oikein osaa muuta ajatella edes.. Tunteeni on aivan sekaisin.. Välillä ahdistuksissani olen oveakin hakannut raivoitkun vallassa.. :ashamed: En tiedä.. http://www.youtube.com/watch?v=bNvrhwsVeIk

Ei tälläistä keskustelua pitäisi edes ilmeisesti aloittaa, kun ihmiset arvostelevat vain.. En todella hakenut tälläistä.. Miksi pitää tulla viellä pahoittamaan mieltä? Ei tarvitsisi edes vastata jos ei voi asettua toisen kenkiin. Ehkä antaa tämän olla.. On vaan niin sairaan vaikeaa.. :'(

Yhteistyössä