"ei lasten tarvtise pukeutua juhliin, lapsiahan he vain ovat"

  • Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti
N.O
Mulla on kaksi poikaa ja ihan pienestä lähtien on puettu juhliin :) ihan mummien ja vaarien synttäreillekkin pukeudutaan hyvin, koska musta se on tärkeetä. Kaveri synttäreillekkin laitetaan parempaa ei collareita eikä verkkareita. Ja minusta juhlapukeutuminen ei jää rahasta kiinni :) itse olen ostanut esim. kirppareilta kauluspaitoja yms. ja henkkamaukalla on kivoja poikien liivejä yms
 
"Kuukkeli"
Jonkun pitää nyt pian kirjoittaa kirja: "Vauvan hääetiketti", ettei meille satu näitä mokia enää :D

Oon kyllä kaikinpuolin Rennon meningin ja rennon meiningin puolesta itekki
 
"vieras"
Vauvalla saa mun mielestä olla potkarit tai muut vastaavat "arkiset" vauvanvaatteet. Isompien kohdalla vois sitten jo vähän eforttia laittaa peliin, ei tartte mun mielestä pukua ja tyllimekkoa ostaa, kun jäävät saman tien pieniksi, mutta pojalle kaulupaita ja siistit housut ja tytölle myöskin siisti mekko/hame.
Teineille tietty kans parempaa päälle, tosin mä en itse tainnu enää yläaste-ikäisenä mihinkään sukujuhliin osallistuakaan...
 
.........
mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä. Täällä lukee niin usein, että jonkun mies ei voi laittaa pukua päälle. Mikä hitto siinä puvussa hirvittää? mikä siinä on niin kamalaa? helppo asu, jonka voi joka juhlaan vetäistä päälle. Usein juuri pojat puetaan tai annetaan pukeutua juhliin miten sattuu. No joku koulun joulujuhlan nyt vielä jotenkin ymmärtää, kun pitää mennä muiden mukana, mutta kyllä häihin, hautajaisiin, kastejuhlaan, konfirmaatioon, lakkiaisiin ym. pitää pukeutua juhlavasti!! Ihan juhlaa kunnioittaen ja muita kunnioittaen.
Meillä mies ei pistä pukua päälle ja piste...Se on aivan sama mitä muut on siitä mieltä,mutta näillä mennään. Ei ollu edes omissa häissään pukua,pidettiin todella pienellä porukalla juhlat ja mä en henk.kohtasesti ees oleta tai ees pakota vierailta mitään pukukoodia. Ehkä oon sitte juntti,mutta ennemmin se ku ********** (sensuroidaan nyt sitte,ettei kukaa vedä palkokasveja nenäänsä)...
Ei ole lasten ristiäisissäkään ainoallakaan ollu pukua päällä,,sen verran pienellä porukalla ne pidetään,joten tuntevat kuin sitä toimitaan.


Mitä järkeä hankkia puku jos sitä käyttää todella harvoin...Siin pian saattaa huomata,ku käytön pakko eteen sattus tuleen,ettei se sovikkaan enää vaikka se aivan hyvin meni päälle sillon 5 vuotta sitte...Ja ei,,me ei rueta vuokraileen vaatteita juhlia varten mistään,tärkeimpiäkin kohteita rahalle on.

Eli mitä pahaa on siinä,että ei pistä sitä pukua päälle.Miks se ahistaa joitain niin paljo? Kyllä mä hyväksyn todellakin ilman pukua tulevat,kunhan muuten on siistit vaatteet....
 
"vieras"
Meillä mies ei pistä pukua päälle ja piste...Se on aivan sama mitä muut on siitä mieltä,mutta näillä mennään. Ei ollu edes omissa häissään pukua,pidettiin todella pienellä porukalla juhlat ja mä en henk.kohtasesti ees oleta tai ees pakota vierailta mitään pukukoodia. Ehkä oon sitte juntti,mutta ennemmin se ku ********** (sensuroidaan nyt sitte,ettei kukaa vedä palkokasveja nenäänsä)...
Ei ole lasten ristiäisissäkään ainoallakaan ollu pukua päällä,,sen verran pienellä porukalla ne pidetään,joten tuntevat kuin sitä toimitaan.


Mitä järkeä hankkia puku jos sitä käyttää todella harvoin...Siin pian saattaa huomata,ku käytön pakko eteen sattus tuleen,ettei se sovikkaan enää vaikka se aivan hyvin meni päälle sillon 5 vuotta sitte...Ja ei,,me ei rueta vuokraileen vaatteita juhlia varten mistään,tärkeimpiäkin kohteita rahalle on.

Eli mitä pahaa on siinä,että ei pistä sitä pukua päälle.Miks se ahistaa joitain niin paljo? Kyllä mä hyväksyn todellakin ilman pukua tulevat,kunhan muuten on siistit vaatteet....
Te olette siis itse pitäneet pieniä rentoja juhlia, joissa pukeutuminen on myös rentoa. Mutta entäs sitten kun joku muu pitää suuremmat ja hienommat juhlat, joissa tumma puku kuuluu normaaleihin kunnioittaviin käytöstapoihin?
 
Meillä kaikki lapset laittavat paremmat vaatteet päälle, kun on jotkut juhlat. Samoin kylään laitetaan vähän siistimmät vaatteet ja myös, kun odotetaan meille vieraita. Meillä nuorin on 7v ja vanhin 14v.
 
mekkokammo
Itse en pue juhliin mekkoa ellei ihan pakko ole, tai hamettakaan. Inhoan niitä ja tunnen oloni erittäi surkeaksi niissä. Mutta mulla onkin sen sijaan muutamta siistit juhlavammat housut (mustat, valkeat, punaiset ja siniset) ja niiden kaveriksi sitten erilaista juhla-toppi/tunikaa/kauluspaitaa jne jne.

Vauvalleni en pue mekkoa vieläkään, hän on 7kk ja en voisi tuolle konttaavalle katastrofille kuvitellakaan mekkoa, eli ihan siisti body, sukkikset ja jotkut siistit housut saavat kelvata. Usein tytölläni olen kylään mennessäkin pitänyt "vain" tavallisia kotivaatteita, mutta toisaalta nekin ovat meillä aina siistejä, ja asukokonaisuudet aina ajateltu niin että on kivan näköistä. Juhlia ei vielä ole osunut ainoitakaan ns. isompia, isotätien 50v. juhlat oli, mutta niihinkin vauva meni bodyssä, housuissa ja hupparissa, tosin mökillä pidettyinä juhlissa oli muutenkin rennompi pukeutumiskoodi.


Niin ja mun mies ei pistä pukua päälleen mistään hinnasta. Omissa häissämmekään hän ei ollut pukupäällä vaan mustissa farkuissa, kauluspaidassa ja kravatissa sekä puvuntakissa. Minusta nuori voi yhdistää pukuun muutakin kuin vain ne suorat housut, hyväksyn täysin nuorilta miehiltä puvuntakit ja erilaiset kangashousut tai siistit farkut.

Ja itse olen siis 21 ja mieheni 20.
 
[QUOTE="vieras";27170428]Te olette siis itse pitäneet pieniä rentoja juhlia, joissa pukeutuminen on myös rentoa. Mutta entäs sitten kun joku muu pitää suuremmat ja hienommat juhlat, joissa tumma puku kuuluu normaaleihin kunnioittaviin käytöstapoihin?[/QUOTE]

Niinpä, paitsi en ole koskaan ymmärtänyt, miten hieno pukeutuminen estää rennon olon? Minulla on ihana olo hienossa mekossa, laitettuna, korkkarit jalassa. Ja mies sanoo, että helpompaa asua kuin puku, ei olekaan ja että miehenä pääsee helpolla: puku päälle ja menoksi.

Ja ristiäisissä on jokainen miesvieras meillä ollut puku päällä, se kuuluu asiaan, vauvan ensimmäinen juhla jota kunnioitetaan myös sillä pukeutumisella.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"vieras"
Itse en pue juhliin mekkoa ellei ihan pakko ole, tai hamettakaan. Inhoan niitä ja tunnen oloni erittäi surkeaksi niissä. Mutta mulla onkin sen sijaan muutamta siistit juhlavammat housut (mustat, valkeat, punaiset ja siniset) ja niiden kaveriksi sitten erilaista juhla-toppi/tunikaa/kauluspaitaa jne jne.

Vauvalleni en pue mekkoa vieläkään, hän on 7kk ja en voisi tuolle konttaavalle katastrofille kuvitellakaan mekkoa, eli ihan siisti body, sukkikset ja jotkut siistit housut saavat kelvata. Usein tytölläni olen kylään mennessäkin pitänyt "vain" tavallisia kotivaatteita, mutta toisaalta nekin ovat meillä aina siistejä, ja asukokonaisuudet aina ajateltu niin että on kivan näköistä. Juhlia ei vielä ole osunut ainoitakaan ns. isompia, isotätien 50v. juhlat oli, mutta niihinkin vauva meni bodyssä, housuissa ja hupparissa, tosin mökillä pidettyinä juhlissa oli muutenkin rennompi pukeutumiskoodi.


Niin ja mun mies ei pistä pukua päälleen mistään hinnasta. Omissa häissämmekään hän ei ollut pukupäällä vaan mustissa farkuissa, kauluspaidassa ja kravatissa sekä puvuntakissa. Minusta nuori voi yhdistää pukuun muutakin kuin vain ne suorat housut, hyväksyn täysin nuorilta miehiltä puvuntakit ja erilaiset kangashousut tai siistit farkut.

Ja itse olen siis 21 ja mieheni 20.
Mä voin hyväksyä farkut ja kauluspaita-yhdistelmän joltain 14-vuotiaalta "nuorelta mieheltä", mutta en ihan täysikasvuiselta mieheltä, jolla luulis olevan jonkinlainen käsitys käytöstavoista. Rennompiin juhliin sellainen asu tietysti käy kenelle vaan, mutta on aika junttia tulla paikalle irtotakissa ja kangashousuissa, jos muilla on tumma puku.
 
Mulle viime keväänä lasten päivähoitoryhmien kevätjuhlissa yksi mamma tokaisi, että "en mä jaksa tärkeillä, en mä halua kellekään mitään niinku näyttää..." katsellessaan mun tyttäriäni juhlamekoissaan, -sukkahousuissaan ja -kengissään, hiukset laitettuina. Omat lapsensa olivat farkkushortseissa ja t-paidoissa. Jäin siinä vähän miettimään, onko juhlapukeutuminen jollekulle tätä nykyä tärkeilyä o_O

Vauvan kohdalla ymmärrän arkisemman pukeutumisen juhlissa, kävelevät ihmiset pukeutuvat juhlavaatteisiin tai tekevät etikettivirheen.
 
Mä en näe mitään ideaa siinä että tarttis pukea päälleen puku, mutta siistit vaatteet olis kuitenkin hyvä olla erinäisiä tilaisuuksia varten.

Mä en henkilökohtaisesti tule pukemaan mun lapsia pukuun yhteenkään juhlaan jos he eivät itse halua. Eikä tartte tyttöjenkään pukeutua mekkoon tai hameisiin jos eivät halua, mutta siistit vaatteet täytyy pukea, muuten jää juhlat väliin.
 
mekkokammo
Tarkoitin siis rennompia juhlia joihin voi vetää vähän ei niin virallista päälle. Miehellenikin olen sanonut että hautajaiset, ristiäiset ja muiden häät ovat juhlia joihin on pukeuduttava pukuun, jos ei siihen perinteiseen niin hankitaan sitten joku nuorekkaammalla leikkauksella tms. Mutta tosiaan johonkin synttäreille, pikkujouluihin sun muihin kissanristiäisiin en näe pukua mitenkään pakolliseksi.
 
"Kuukkeli"
Junttia on muodostaa ihmisistä mielipide ulkoisten seikkojen, kuten pukeutumisen pohjalta. Saatan esimerkiksi itse tulla juhliin irtotakissa ja farkuissa, mutten silti pidä pukumiehiä turhanpäiväisinä elitisteinä.
Ei varmaankan ole sellaista sukua, johon ei kuulu väkeä kaikenlaisista piireistä. Jos aikoo sukujuhlat pitää niin pitänee sietää vähän ihmisiä ja erilaisuutta. Jotkut arvostavat etikettiä, jotkut eivät pidä sitä ylimäpänä osoituksena kunnioituksesta kanssaihmisiään kohtaan
 
"vieras"
Meillä on kans pojat aina puettu juhlavaatteisiin. Niitä saa kirpparilta tosi edullisesti. Nyt 4 ja 5v he osaavat jo itsekin vaatia "juhlavaatteita" vaikka menisivät vain kaveri synttäreille. Meillä nuorempi oli juuri kaveri synttäreillä suorissa housuissa ja kauluspaidassa. Hiukan oli yli pukeutunut mutta ei se häntä näyttänyt häiritsevän. Meillä toisaalta mies käyttää pukua töissä, joten juhlavaatteet ovat pojista hienoja ovat kuin isä. Kyllä musta vanhempien velvollisuus on hankkialapsille juhliiin sopivat vaatteet. Sen verran pitää juhlien järjestäjää kunnioittaa.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";27170036]No johan tuolla vanhemmalla pojalla olisi pitänyt olla puku olemassaan jos on käynyt rippikoulun.

Meidänki pojat 14-v ja 12-v varmasti menisivät mieluusti juhliin hupparissa ja farkuissa, mut arvatkaapa annanko mä? En TODELLAKAAN! Se kuuluu kasvatukseen, et opetetaan lapsille käytöstavat ja se on mun tehtävä äitinä! Kun pienestä pitäen harrastaa sitä lasten kasvattamista, saa ne isompanaki tarpeen vaatiessa tottelemaan ja käyttäytymään asianmukaisesti.[/QUOTE]

Eihän se ripille pääsy sitä merkitse, että puku on olemassa. Mun kummipoika kun pääsi ripille, niin sillä oli päällä lyhythihainen kauluspaita, joka roikkui housujen päällä ja farkut jalassa, ei siis puvusta tietoakaan, samalla tavalla oli pukeutunut niin lapsen isä kuin äidin miesystäväkin.

Mun esikoinen oli 2-vuotiaana häissä farkut jalassa, tosin siistit sellaiset ja puserona t-paita-slipoveri yhdistelmä, oli ihan morsiamen hyväksyntä vaatteille. Minusta tärkeintä on se, että vaatteet on siistit ja puhtaat.
 
Juhlavaatteet MAKSAA. Kaikilla ei vaan ole.

Kaikki vaatteet maksaa. On ne farkut ja hupparitkin maksanut. Harvempi 17 vuotiaskaan enää kasvaa, joten kerran kun hankkii housut, kauluspaidan ja kengät vähintään, jos pukua ei ole varaa silloin hankkia, niin niitä voi käyttää monet juhlat.

Lasten siistejä juhlavaatteita taasen on helppo löytää kirppareilta, koska niitä käytetään vähän ja ne ei kulu useankaan lapsen käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä meillä juhliin puetaan päälle juhlavaatteet, oli sitten kyse lapsesta tai miehestä. Mun mielestä se on kunnioittavaa kutsujia kohtaan, eri asia sitten tietenkin jos kyseessä on ns. rennommat juhlat (esim. mökillä).
 
hähhäh
Meillä mies ei pistä pukua päälle ja piste...Se on aivan sama mitä muut on siitä mieltä,mutta näillä mennään. Ei ollu edes omissa häissään pukua,pidettiin todella pienellä porukalla juhlat ja mä en henk.kohtasesti ees oleta tai ees pakota vierailta mitään pukukoodia. Ehkä oon sitte juntti,mutta ennemmin se ku ********** (sensuroidaan nyt sitte,ettei kukaa vedä palkokasveja nenäänsä)...
Ei ole lasten ristiäisissäkään ainoallakaan ollu pukua päällä,,sen verran pienellä porukalla ne pidetään,joten tuntevat kuin sitä toimitaan.


Mitä järkeä hankkia puku jos sitä käyttää todella harvoin...Siin pian saattaa huomata,ku käytön pakko eteen sattus tuleen,ettei se sovikkaan enää vaikka se aivan hyvin meni päälle sillon 5 vuotta sitte...Ja ei,,me ei rueta vuokraileen vaatteita juhlia varten mistään,tärkeimpiäkin kohteita rahalle on.

Eli mitä pahaa on siinä,että ei pistä sitä pukua päälle.Miks se ahistaa joitain niin paljo? Kyllä mä hyväksyn todellakin ilman pukua tulevat,kunhan muuten on siistit vaatteet....
kun on paljon juhlia mitkä eivät ole noita teidän "rentoja juhlia" ja pukukoodi on nykyään ihan normaali juttu. Mutta te ette varmaan sitten osallistu tämän tyyppisiin juhliin kun olette niin "rentoja"
 
hehehehehe
Juhlavaatteet MAKSAA. Kaikilla ei vaan ole.
paskat! minä olen löytänyt kaikki lasteni juhlavaatteet kirpputorilta muutaman euron hintaan. Kengät myös. Kuitenkin monella on pistää kaljaan, tupakkaan, karkkeihin, kahviin, pullaan, lehtiin yms. aivan turhaan useita kymppejä kuussa. On se kumma jos omiin lapsiinsa ja omaan pukeutumiseen ei voi sen vertaa satsata, että käy koluamassa kirpputorin. Täältä ainakin tekee mitä ihmeellisempiä löytöjä kirpparilta ja saa puettua ihan aikuisenkin juhliin pienellä rahalla ( jos sattuu olemaan normaaleissa mitoissa )
 

Yhteistyössä