ei kunnon päiväunia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätkukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätkukkanen

Vieras
oliskos jotain vinkkejä vauvan päiväunille saamiseen. Poika kohta 3 kk, rytmi vähän hakusessa mutta viime aikoina nukkunut n. 22-4 ja siitä vielä 7 tai 8:aan. Aamupäivällä/puolenpäivän aikaan saattaa sitten vielä nukkua jopa tunnin verran mutta useimpina päivinä ei sit muista päiväunista ole tietoakaan. Saattaa nukahtaa syliin imettäessä mutta herää herkästi jos siirtää vaunuihin tai sänkyyn. Joskus annan nukkua sylissä. Vaunulenkillä nukahtaa mutta herää heti kun vaunut pysähtyy. Nykyään tää ei niin enää ressaa kun siihen on tottunut mutta joskus olis kiva että se nukkuis vähän enempi niin sais jotain tehtyä/itse levättyä. Joskus myös hirvee huuto illalla kun on yliväsynyt. Muuten ihan tyytyväinen poika.

Josksu satunnaisesti veteleekin sitten 2 h päikkärit että otappa siitä sitten selvää... kaikki tietty yksilöitä mutta kiva olis kuulla jos jollain samoja kokemuksia...

Kuulostaa ihan meidän tytöltä! Ikää on kohta 2kk. Olen tosi tyytyväinen, että vauva nukkuu yönsä hyvin, yleensä ensin 4-6h ja sitten 2-3h pätkissä yhteensä 10-12h. Päiväunet vaan on tosi vähäiset. Joskus saattaa nukkua useamman tunnin, mutta yleensä puoli tuntia kerrallaan, joskus vain vartin. Luulisi kuitenkin, että tämän ikäinen tarvitsee enemmän unta.

En tiedä johtuuko lyhyet unet siitä, että vauva havahtuu ja ei sitten osaa nukahtaa taas vai mistä. Tyttö on myös tosi touhukas ja pirteä, huitoo aina kovasti käsillään ja jaloillaan, ehkä sen vuoksi rauhoittuminen on vaikeaa. Olen myös miettinyt sitä, onko yöunet liian pitkät ja sen vuoksi päivällä ei nukuta. Toisaalta olen itse virkeä kun saan nukuttua hyvin.

Meilläkin muuten tosi tyytyväinen tyttö, ei juuri itkeskele kuin nälkää ja väsymystä. Olisi kuitenkin kiva tosiaan ehtiä tehdä jotain itsekin päivisin. Vinkkejä otetaan vastaan!

Meillä ihan samaa. Poika on nyt vähän yli 3kk ikäinen. Päiväunille nukahtaminen on työn takana ja lopulta kun saan nukutettua, nukkuu yleensä vain 15-45 min. Ja sit kun havahtuu nukuttuaan esim. 15min, ei nukahda uudelleen vaikka mitä tekis!
Poikkeuksiakin toki on, joinakin päivinä saattaa nukkua jopa 2-3h. Pienempänä nukkui paljon paremmin ja pitempään päivällä, mutta rytmi muuttui muutama viikko sitten. Yöunille nukahtaminenkin on aika hankalaa ja vaatii usein töitä. Meillä myös poika saattaa mennä lopulta ihan yliväsyneeksi, jos on nukkunut päivällä vain 15min pätkiä. Tää alkaa olla aika raivostuttavaa! Meillä ei edes nuku liikkuvissa vaunuissa sen pidempään kuin muutenkaan. Mulla ei neuvoja ole, kun itsekin painiskelen tämän ongelman kanssa. Mutta toivottavasti jollain muulla olisi vinkkejä???

Niin nukutatko sisälle vai vaunuihin? Itse tein aina niin, että työntelin vaunuja sen verran, että vauva nukahti ja sit heti nukahtamisen jälkeen jätin vaunut ulos ikkunan eteen. Vauva on just siinä vaiheessa niin syvässä unessa, että ei herää kun vaunut pysähtyy, joissain toisessa univaiheessa kyllä voisi herätäkin. Tietty jos ette asu rivi- tai omakotitalossa niin siihen ei välttämättä ole mahdollisuutta. Meillä aina on lapsi nukkunut ulkona paljon pitemmät päikkärit kun sisällä, tosin olen kuullut päinvastaisiakin tapauksia.

Tutulta kuulostaa. Samaa nukkumattomuutta olen pohdiskellut meidän 6 viikkoa vanhan pojan kanssa. Viime päivinä olemme käyttäneet kantoliinaa ja se on hieman helpottanut arkea. On meinaan aika raskasta kannella koko päivä reilu viisikiloista sätkivää lasta. Kantoliinaakin käyttäessä täytyy olla koko ajan liikkeessä, mutta se sentään vapauttaa käsiä muuhun hommaan. Omien päiviäunien puutetta se ei kuitenkaan valitettavasti ratkaise...

Täällä tilanne on helpottanut viimeisen parin viikon aikana. En tiedä, onko syynä pojan kasvaminen vai ilmojen viilentyminen. Nyt poika saattaa nukkua pihalla vaunuissa kaksikin tuntia. Aiemmin en voinut tällaisesta edes kuvitella. Mites on muilla sujunut?

Meilläkin tilanne on vähän helpottanut kun on saatu jonkinlaista rytmiä kehitettyä. Olen laittanut vauvan nukkumaan aina kun vaikuttaa väsyneeltä. Jaksaa yleensä valvoa 1h 15 min -1,5h, sitten on valmis nukkumaan. Nukahtaa melko helposti vaunuun, välillä pitää rauhoitella, ettei ala viuhtomaan käsillä. Unet on olleet kyllä vieläkin aika lyhyitä. Yleensä päivässä parit tunnin unet ja sitten puolen tunnin unia. Joitakin pidempiäkin on ollut.

Meillä siis rytmi menee niin, että kun herää, ensin syödään, sitten leikkiä lattialla tai istuskelua sitterissä, sitten kun ei enää viihdy ollaan sylissä ja sitten nukkumaan ja sitten suunnilleen samaa ohjelmaa koko päivä. Tälläista rytmiä ollaan menty nyt viikon ajan. Vauva syö n.2-2,5h välein. Illalla ennen yöunille menoa syötän vielä ennen nukkumaan menoa, että nukkuisi pidempään. Yöunille saanti on jostain syystä vaikeinta, nukutan sänkyyn, koska painoa on jo sen verran, että ei jaksa kantaa. Välillä nukahtaminen illalla kestää tunninkin, tuntuu että vauvan on vaikea rauhoittua. Tai sitten on ollut pitkään rauhassa, mutta säpsähtää ja käsillä ja jaloilla viuhtominen alkaa taas kunnes rauhoittuu. Vaikka tilanne on jo parempi olisi kiva, jos olisi jotkut pidemmät unet, eikä välttämättä monia lyhyitä. Mutta hyvä tämäkin. Olen saanut itsekin jo jotain tehtyä.

Miten pitkään muilla vauva jaksaa olla hereillä kerrallaan? Ja kuinka paljon teidän vauvat nukkuu vuorokaudessa yhteensä?

"Äiskän" perheen päivärytmi ja tavat kuulostivat kovasti samanlaiselta kuin meillä. Syötän isoa poikaa kolmen tunnin välein ja se jakaantuu jotakuinkin seuraavasti: 0,5 h syöttö, 0,5 h seurustelua, 0,5 h nukuttamista, 1 h nukkumista, 0,5 h itkeskelyä/seurustelua. Päivälle osuu yhteensä 7 syöttöä. Yöunet kestävät noin 22-8, jolloin syöttö on klo 2 ja 5.

Käsien viuhdonta on meillä saatu kuriin kapaloinnilla ohuen vauvalakanaan tai kantoliinalla. Se samalla rauhoittaa pojan. Myös musiikilla on ollut rauhoittava vaikutus.

Kyllä tämä rytmi tuntuu jo helpottavalta alun itkusessioiden jälkeen. Nyt voin sanoa jopa nauttivani äitinä olosta. Alussa ihmettelin mistä minun pitäisi oikein nauttia. Pojalla ikää vajaat 2 kk.

Meillä ei kukaan lapsista ole nukkunut koskaan vauva aikana säännöllisiä eikä kovinkaan pitkiä päiväunia. En ole kokenut tätä ongelmaksi vaan lähinnä hyväksi asiaksi. Koska omakaan elämämme ei ole kovin aikataulutettua niin on paljon helpompaa kun lapsetkin nukahtavat millon minnekkin ja nukkuvat mitä nukkuvat. Toisaalta yöt he nukkuvat todella hyvin. Aina 12h putkeen ja kertaakaan heräämättä. Jopa puolivuotias poikanikin nukkuu niin. En siis liiemmin tyrkytä päiväunia lapselle. Nukkukoon jos haluaa. Kunhan yöunet pysyy hyvinä ja yhteis saldo esim puolivuotiaalle on vähintään se suositus 13h vuorokaudessa. Isomnmat lapseni eivät nuku päiväunia kotona enää laisinkaan 3v ja 4v. Yöt ovat herkkua :)
Eli ei tuo välttämättä ole huono asia olenkaan. Ihmiset ovat erilaisia ja ehkä teidän vauvanne on yö nukkuja.

Meillä 4,5 kk vanha vauva. Nyt viimeiset kaksi viikkoa on nukkunut säännöllisesti kahdet 2-3 tunnin unet. Ensin aamupäivällä ja sit iltapäivällä ja lisäks vielä illalla nukkuu noin tunnin. Tää rytmi on tullu vasta helteiden loputtua. Ja ah, kun toivon tämän kestävän piiiiiitkääään. :)

Tätä ennen nukkui sillon tällön jollon kullon noin puolen tunnin pätkiä pitkin päivää. Ei siis mitään rytmiä. Mutta onhan tuota ikää tullu lisää koko ajan ja ihan pieneltä ei voi paljoa odottaa. Niin ja poika nukkuu sisällä. Nukkui pienenä vaunuissa. Nyt kääntyilee kovasti eikä sovi vaunuissa kääntymään, joten vaunut on hylätty nukkumistarkotuksessa.

Kuulostaa ihan mukavilta nämä unien määrät. Meillä nukutaan öisin max. 10h, päiväunien saldoksi jää päivästä riippuen 30min - max 1,5h yhteensä. Nämä päiväunet 10 - 40min pätkissä. Ehkä elämänsä aikana (7kk) nukkunut 4 kertaa pidemmät kuin 1h päiväunet...

:)

Kiva ettei olla ainoita...:)

Yöt ovat nyt parempaan päin, mutta syödään silti noin 2 - 3 kertaa yössä (osa ehkä turhaan, tavan vuoksi) mutta lisäksi vauva heräilee eikä taida osata tuudittaa itseään uneen, joten itkeskelee. Tuota ollaan nyt yritetty tutin/tassuttelun avulla vähän kitkeä. Hidasta on ja kun ei oikein jaksa itse mitään unikoulua alkaa yrittämään, kun on vaan niin väsynyt. Tosi oravanpyörä...:(

Yhteistyössä