vauva ei nuku päiväunia, apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milla Magia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milla Magia"

Vieras
Siis nukkuu vain pieniä pätkiä, ja silloinkin vain, jos nukahtaa liikkuviin rattaisiin, autoon tai sitteriin jota keinutetaan. Rinnalle jos nukahtaa, voi nukkua kauemmankin, jos en lähde pois. Jos lähden, herää noin 5 minuutin päästä. Mikä avuksi vai ei mikään? Olisi kiva, jos edes joskus nukkuisi ees sen puol tuntia ilman mua, että ehtisin jotain tehdä täällä kotona. Kaikkea oon yrittäny! On ostettu koliikkikeinut, koitettu jättää mun käytetty paita tuoksuksi viereen jne. En enää tiedä mitä koittaa. Niin, ja vauva on 2 kk.

Mut jos se on näin, se on näin, ei siinä mitään. Jaksan tän kyllä, mutta kysyn neuvoa, koska olis hyvä jos vauva sais nukuttua kunnon päiväunia. Jos ei saa, on illalla kiukkuinen kuin ampiainen ja itkee niin säälittävästi, että sydän meinaa särkyä. Ja siihen ei auta sitten mikään. Osaisko joku ehdottaa jotain?

Meillä oli täysin sama tilanne, alkoi kun vauva oli parin viikon ikäinen ja loppui joskus muutaman kuukauden ikäisenä. Ei siinä mitkään temput auttaneet, joten annoin sitten vauvan nukkua rinnalla niin pitkään kuin nukkui että sai edes jonkinlaiset päiväunet nukuttua (itse surffailin yhdellä kädellä netissä ;) ). Unen määrä jäi muuten niin vähäiseksi ja kyllähän pieni vauva tarvitsee unta.. Sitten jossain vaiheessa alkoikin uni maittamaan päivisinkin ja sain jotain järkevää tehtyä unien aikana.

Ei meilläkään nukuta kun 15min tai max 30 min kerrallaan unia päivällä. Yöllä sit nukutaankin noin 12 tuntia yhdellä syötöllä. Ikävä kyllä itsekin nukun sitten pitkät yöunet, enkä kuin 1-2 tuntia ennen vauvaa, joten vähissä on oma aika.

Meillä oli kans vaihe jossain tuossa iässä kun nukkui tosi lyhyitä pätkiä. Nukkui kyllä ilman heilutteluja mut ehkä puoli tuntia kerrallaan ja selvästi oli väsynyt.. Meni kyllä aika nopeesti ohi.:) Et jos ei muut konstit auta niin aika ainakin. Vaikka kaikkea kannattaa kyllä kokeilla, mukavampi kaikille että toinen saa nukuttua hyvin.:)

Meillä oli täysin sama tilanne, alkoi kun vauva oli parin viikon ikäinen ja loppui joskus muutaman kuukauden ikäisenä. Ei siinä mitkään temput auttaneet, joten annoin sitten vauvan nukkua rinnalla niin pitkään kuin nukkui että sai edes jonkinlaiset päiväunet nukuttua (itse surffailin yhdellä kädellä netissä ;) ). Unen määrä jäi muuten niin vähäiseksi ja kyllähän pieni vauva tarvitsee unta.. Sitten jossain vaiheessa alkoikin uni maittamaan päivisinkin ja sain jotain järkevää tehtyä unien aikana.

Joo, on tullu surffailtua. Mä oon jääny koukkuun tähän kaksplussaan ;) Ja välillä katton telkkaa tai luen. Et eihän se sinänsä raskasta oo. Itse asiassa päin vastoin. Tunnen huonoa omaatuntoa, kun en mitään saa kotona tehtyä. Vauva kun lisäks asuu tissillä eikä suostu hereilläkään oleen ku keinuvassa sitterissä tai sylissä. Siksiki ois niin hyvä, jos nukkuis ilman mua ku valvoessaankin tarvii mut koko ajan.

Jos imetät, niin kokeile syödä sinkkiä ja magnesiumia. En tiedä, miksi toimii, mutta minulla auttaa. Syön sinkkiä vähintään 30 mg ja magnesiumia 350-700 mg päivässä.

Niin tuttua, niin tuttua! Itsellä samanlainen vauva, nyt se on jo 1 v 8 kk ja elämä helppoa :) AIKA auttaa, elä tilanteen mukaan ja miten vaan jaksat niin yritä auttaa vauvaa nukkumaan. Oma muksu nukkui ensimmäiset oikeat sänkypäiväunet 1 v 4 kk iässä. Sitä ennen vain liikkuvissa vaunuissa, sylissä tai max puoli tuntia tissille sammumisen jälkeen sängyssä..
Kyllä sitä omaa aikaa joskus tulet saamaan, JAKSAMISTA sinulle tuohon tilanteeseen :)

Meillä nukahti vain liikkuviin vaunuihin. Niissä kyllä nukkui vaikka tunnin, joskus jopa kaksi. Tämä siis ainakin vuoden ikäiseksi asti. Eli liikkeelle vaan vaunuilemaan. Jos se nukkumisaika siitä vähitellen pidentyisi :) Kierrätte kodin lähellä aluksi niin pääsee takaisin kotiin, jos pakkotilanne tulee. Ja sit vuoden ikäisenä toi nukkui enää yhdet päikkärit. Yöllä vastaavasti pidempään ja heräilemättä.

Ei vauvan tartte nukkua, vaikka teet kotitöitä. Istuta sitteriin katselemaan kun laitat tiskejä tai pyykkiä yms. Viihtyy siinä pieniä hetkiä, pitkäähän ei saa sitterissä pitääkään.

Ai niin. Miten ja missä imetät? Opettele imettämään istuen. Sohvan ääressä telkkua katsellen minunkin aikani pitkälti ekan puoli vuotta kului! :laugh: Vauva sattoi syödä tunnin, nukahti hetkeksi. Teki juuri noin, että heräsi heti jos yritti sylistä laittaa pois. Joko jatkoin istumista tai annoiin olla hereillä hetken. Parin tunnin päästä viimeistään oli taas nälkä ;) Anna isän tai jonkun muun tehdä niitä kotihommia ja tee itse illalla sen minkä jaksat, siis jos vauva nukkuu öisin.

Meillä nukkui vauva 0-2kk päikkäreitä n. 20min kerrallaan, 2-4kk 45-60min kerrallaan (kolmet unet), 4-7kk yleensä jo 1h kerrallaan ja 2-4 unet, 7-10kk kahdet tunnin unet, 10kk--> yhdet 1,5h unet. Kuulemma aika vähäuninen, varsinkin kun yöllä alkoi nukkua 12h vasta tuossa 10kk paikkeilla, sitä ennen vähemmän, yleensä 10h.
"Kuulemma" siksi, kun muusta en tiedä, joku urbaani legenda kertoo että on olemassa vauvoja jotka nukkuu 3h päikkäreitä :O

Imetän siis sekä makuuhuoneessa että olohuoneessa, sekä istuen että maaten. On yritetty kantoliinaa, ei siedä. On yritetty rintareppua, huutaa kuin syötävä, sama kapaloinnissa. Liikkuvissa vaunuissa nukkuu jonkun aikaa ja päivittäin sitä harjoitellaan. Ei viihdy hereillä sitterissä, jos ei sitä keinuta koko ajan. Parhaiten siis nukkuu näin kun nyt, maataan meidän jättisohvalla vierekkäin, pojalla mun tissi unikaverina ja mä tässä surffaan netissä. Kyllä tässä jaksetaan. Kyselin vaan, et jos jollain ois ollu jotain vinkkiä, mitä ei oo viä koitettu. Täytyy noi sinkki ja magnesium vielä kokeilla.

Vauva on vielä pieni ja kasvaessaan unet varmaan pitenevät ainakin jos viitsit nähdä vaivaa. Meillä autto "unisyklin yliauttaminen" eli kun vauva herää, niin hytkytä vaunuja hiljaa, jotta vauva nukahtaa uudelleen. Tätä kun jatkaa muutamia päiviä, niin vauva oppii itse pääsemään unisyklin ohi ja alkaa nukkua pidempiä unia. Tämän ohjeen olen itse lukenut jostain ja kahdella omalla lapsella ja muutamalla hoitolapsella kokeillut ja tepsii. Jaksamista!

Meillä nukkui vauva 0-2kk päikkäreitä n. 20min kerrallaan, 2-4kk 45-60min kerrallaan (kolmet unet), 4-7kk yleensä jo 1h kerrallaan ja 2-4 unet, 7-10kk kahdet tunnin unet, 10kk--> yhdet 1,5h unet. Kuulemma aika vähäuninen, varsinkin kun yöllä alkoi nukkua 12h vasta tuossa 10kk paikkeilla, sitä ennen vähemmän, yleensä 10h.
"Kuulemma" siksi, kun muusta en tiedä, joku urbaani legenda kertoo että on olemassa vauvoja jotka nukkuu 3h päikkäreitä :O

meidän vauva nukkui yhessä vaiheessa kolmet kolmen tunnin unet ja söi vaan välissä. yöllä söi kolme kertaa. :) ihan siis vauvana mutta en tarkemmin muista :D

[QUOTE="neiti";24499229]Ootko kokeillu vaihtaa tissiä tuttiin? Meillä toimii ainakin se. Kasta vaikka tuttia äidinmaitoon ensin :)[/QUOTE]

Ei huoli tuttia, ei tuttipulloa. Tulee oksennusrefleksi tai sitten nuoleskelee sitä. Päivittäin on yritetty.

miten sä kokeilit sitä liinaa? Millaista liinaa?

suosittelen hug a bub liinaa ja kietaisuristi kakkonen-sidonta. Ja heti ku oot saanu lapsen kyytiin, rentouta itsesi hartiasi yms. (vauva huomaa, jos sun kroppa on jännittyny) ja lähde rennosti kävelemään asunnon päästä päähän ja vaikka puhu jotain hiljaa tai hyräile. Tärkeintä on sun rentous. harjoittele tuolleen vaikka 10 min per päivä aluksi. mun pelastus oli tuo hug a bub

Meillä myös. : ) "Vauvat ne vain nukkuu!!" ööö.. ei meidän vauva! Tissillä viihtyi HYVIN ja siinä sitten nukkui, kun jos nosti pois, heräsi. Eli telkkari tuli kateltua. Ja kännykässä pelasin matopeliä!
Nyt 7kk nukkui tänään vaunuissa kahdet melkein 1,5 tunnin unet!!! Mikä taisi olla ennätys! Ei oikein itse osaa tehdä mitään, kun koko ajan odottaa sitä maagista puolentunnin rajaa.. : ) Mutta kaikkea aikansa, eikö?

Kuumimmat

Yhteistyössä