"Ei kannata mennä töihin kun ei jää käteen paljoa enempää..."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuulostaa tuo lause siltä, että vanhempi kuitenkin haluaisi mennä töihin mutta ei sitten viitsikään kun ei saa tarpeeksi kuitenkaan rahaa. Onko se sitten lapsen etu? Jos vanhempi kuitenkin haluaisi tehdä töitä ja sydän ei oo täysillä kotona olemisisessa lasten kanssa.

mä usein sanon tän miehelle,mutta tavallaan toisesta näkökulmasta. miks mun pitäis jättää mun lapset ja viedä ne hoitoon, kun se ei meidän taloudellista tilanetta korjaa....eli siis todellakin halun olla lasten kanssa niin pitkään ku on mahdollista...

Meillä on tuo tilanne, töihin ehkä kannattaisi mennä mutta tuo on hyvä tekosyy siihen ettei tarvitse mennä.
Mielummin olen lasten kanssa kotona.
Oikeesti kun kulujen jälkeen ei pahemmin jäisi rahaa. (verot, hoitomaksut, autonkulut)

Minä menen töihin myös muista syistä kuin rahan takia. Pidän työstäni ja en yksinkertaisesti viihdy kotona niin hyvin, että jäisin useaksi vuodeksi kotiäiteilemään. Lisäksi, kun olen töissä, niin minulla on mahdollisuus urakehitykseen ja isompaan palkkaan. Eikä sovi unohtaa eläkekertymää eikä sitä, että jos käteen jää vaikka 200 euroa enemmän kuin kotona ollessa, niin on sekin jo rahaa.

[QUOTE="vieras";23514269]Kuulostaa tuo lause siltä, että vanhempi kuitenkin haluaisi mennä töihin mutta ei sitten viitsikään kun ei saa tarpeeksi kuitenkaan rahaa. Onko se sitten lapsen etu? Jos vanhempi kuitenkin haluaisi tehdä töitä ja sydän ei oo täysillä kotona olemisisessa lasten kanssa.[/QUOTE]

Kyllä ne lapset siitä pitävät huolen, että valinnan osuessa kotiin jäämiseen, sydän joutuu pakostakin tulemaan mukaan lasten hoitoon.

On erittäin toivottavaa jäädä kotiin silloin jos se on mahdollista.

No toi ny on vähän kaukaa haettu. Kyllä mä uskon että jokainen menee töihin jos ei kotielämä maistu. Koska ei se mitään lekottelua kotona ole. Mua ainakin motivoi se että en olis kovin haluttava työelämässä monen kotivuoden jälkeen. Se on ihan fakta että vähän vaativimmissa tehtävissä ainakin tippuu kärryiltä jos jää vaan tukien kanssa kotiin oleileen...

Noh, tämähän pätee käytännössä vain jos joku lapsista on alle 3-v, eli joko lapsia pitäisi tehdä jatkuvasti tai sitten joka tapauksessa jossain vaiheessa työnteko käy kannattavammaksi kuin kotonaolo. Keskimäärinhän suomalaisilla taitaa olla pari lasta per perhe, eli tämä tilanne jossa työnteko ei "kannata", on vain väliaikainen. Omasta mielestäni kannattaa kyllä ajatella myös sitä omaa haluttavuuttaan työmarkkinoilla, eli pitää yllä ammattitaitoaan!

Jokainen tekee tietenkin omat valintansa. Minä jäin pienten lasten yksinhuolajaksi ja sinnittelin yhteensä kolme vuotta kotona. Valintaa en tehnyt sen perusteella milloin jää enemmän käteen, vaan sen perustella mikä tuntui parhaalta tilanteelta lapsille - ja itsellenikin. Kun menin töihin, menin töihin siksi, että alkoi tuntia siltä, että jaksan käydä töissä ja hoitaa vanhemmuuden velvoitteet. Ja myös siksi, että aloin pelätä kuinka työllistysmismahdollisuuksieni ja eläkekrtymäni käy. En halua olla yhteiskunnan ruokittavana kuin pakon edessä - edes vanhana ja sairaana. Taloudellinen tilanne huononi kun menin töihin, koska en saanut enää mitään tukia, kaksi lasta oli päivähoidossa ja maksoin täyden maksut heistäkin. Töissäkäymisestä tuli myös enemmän muita kuluja kuin kotona olemisesta, enkä enää autottomana ehtinyt ostaa ruokaa ja vaatteita kaikkein halvimmista paikoista. Pari vuotta oli tosi tiukkaa, mutta sitten helpotti, koska sain paremmin palkattuja töitä.

Mielestäni jokaisen äidin ja isän kannattaa miettiä mitä riskejä omat valinnat tuovat tullessaan. On hölmöä jäädä moneksi vuodeksi kotiin, jos se johtaa siihen, että valittaa kuinka köyhä ja syrjäytynyt on. Jos taas alhainen elintaso, tai sen riski, ei haittaa, niin silloin voi hyvillä mielin jäädä kotiin lasten kanssa.

mun ystävän miehellä on sama tilanne. Minusta on ihan kiva että mies on kotona kun heillä on pieniä lapsia, ja äiti kht:lla. Tosin nyt suunnittelevat hiljalleen töihin menoa kumpainenkin. Tuohan on tosi ihanaa että sen ihan pikkulapsivaiheen ajan molemmat vanhemmat pystyy olemaan kotona, mutta jos sitä jatkaa vuosikausia niin....

tuossa perheessä ainakin lapset on nauttineet suunnattomasti koko perheen kiireettömästä yhdessäolosta, ja ihan rehellisesti voin sanoa että pikkasen kateus kirpasee. Mutta vain pikkasen :)

munkaan ei yh:na kannattas varmaan koskaan mennä töihin, (lähärin pienipalkkaiseen hommaan), mutta en kyllä selviäis täysjärkisenä pelkästä kotonaolemisesta :D ja sen verran on tavoitteita elämälle, ja korkea moraalinen kynnys että kyllä se mun kohdalla ois pelkkää lusmuilua jäädä vuosiksi kotiin.

mä usein sanon tän miehelle,mutta tavallaan toisesta näkökulmasta. miks mun pitäis jättää mun lapset ja viedä ne hoitoon, kun se ei meidän taloudellista tilanetta korjaa....eli siis todellakin halun olla lasten kanssa niin pitkään ku on mahdollista...
no siis rahaa tulee tarpeeksi. mutta kuitenkin valitetaan, että kun kotiäitiydestä ei makseta palkkaa.

Kun nuorempi täyttää kaksi ni mä palaan kyllä töihin vaikka eipä siitä kauheesti enempää käteen jääkkään.
Ei kotona oleminen ole mitään pelkkää lekottelua ja mä poden huonoa omaatuntoa ailti siitä,että "lorvin" kotona.
On ihanaa olla lasten kanssa ja haluan olla paikalla kun lapset oppii kävelemään,uusia sanoja jne mutta kyllä sitä kaipaa töihin ja muiden ihmisten seuraakin välillä.Mulle työnteko on vähän niin ku lomaa.:D

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23514815:
no siis rahaa tulee tarpeeksi. mutta kuitenkin valitetaan, että kun kotiäitiydestä ei makseta palkkaa.

mun mielestä ei todellakaan tartte maksaa palkkaa, mutta se on hassua että korvausta ei saa pyhäpäiviltä. Ja ihan sama koskee omaishoidontukea. Kun suunta on lapsista vanhuksiin se, että kotihoito on halvempaa ja kannattavampaa kunnille niin pitäis sitä tukea niin että se ois myös järkevää perheelle. Tai sanotaanko näin, ettei aja taloudelliseen ahdinkoon. Se ei mitään hirveän isoja muutoksia vaadi kuitenkaan, lähinnä resurssien oikein ohjausta.

Me laskeskeltiin, että jos menisin töihin, se tietäisi kuussa n.60e lisä'ansiota'. Joten olen kotona kunnes nuorin täyttää 3.
Otimme laskelmisssa huomioon työmatkoihin menevät kulut, lasten kuljettamisesta muodostuvat kulut, työruokailun, päiväkotimaksut... Nyt meillä on auto pitkiä aikoja seisonnassa, koska pääsemme liikkumaan ilman sitä. Minun työssäkäyntini vaatii auton jokapäiväistä käyttöä, joten kulut nousisivat kerralla todella paljon.
Toisaalta viihdyn kyllä ihan hyvin kotona :D

Jos tilanne on se että pienet lapset hoitoon viemällä ja töissä käymällä ei tienaa enempää kun kotona ollessa. Niin onhan se oikeasti ihan järjetöntä viedä pikkuiset hoitoon. Lapset kun on pieniä todella vähän aikaa.

Mä ainakin haluan olla kotona, lapset 6v, 4v, 2v ja 10kk. Oon ollut kotona sen reilut 6v. Muutettiin toiselle paikkakunnalle ja työmatkojen takia pelkkien työmatkojen bensoihin menee yli 200e/kk. Julkisilla ei ole mahdollisuus kulkea, kun asutaan keskellä ei mitään ja lapset pitää viedä kylälle päiväkotiin ja mieskin menee ihan eri suuntaan töihin ja lisäks vuorotyö. Palkka ihan ok, mut en tykkää olla siellä. Hoitovapaan jälkeen perustan oman yrityksen, työpaikasta en oo siksi irtisanonut itseäni, kun oon kerännyt lomat älomien ajalta ja saan sitten lomarahat ja loma-ajan palkan. Ihan kivasti niitä on kertynyt, oon joutunut reilut 100pvää jo pitämään niitä pois :D

Voiko tästä nyt tehdä sen tulkinnan, että lasten hoitamista kotona tuetaan aivan liikaa, kun töissä ei tienaa samaa?

Kotihoidontuen alentaminen tai poistaminen taitaisi olla ratkaisu tähän kysymykseen.

[QUOTE="neiti";23515077]Voiko tästä nyt tehdä sen tulkinnan, että lasten hoitamista kotona tuetaan aivan liikaa, kun töissä ei tienaa samaa?

Kotihoidontuen alentaminen tai poistaminen taitaisi olla ratkaisu tähän kysymykseen.[/QUOTE]

kyllä se on niin päin että monet palkat on jääneet surkean pieniksi elinkustannusten noustua hurjaa vauhtia.

[QUOTE="neiti";23515077]Voiko tästä nyt tehdä sen tulkinnan, että lasten hoitamista kotona tuetaan aivan liikaa, kun töissä ei tienaa samaa?

Kotihoidontuen alentaminen tai poistaminen taitaisi olla ratkaisu tähän kysymykseen.[/QUOTE]

Tai sitten voidaan vetää sellainenkin johtopäätös, että Suomessa on edelleen aloja ja töitä, joiden tekeminen ei rahallisesti ole kannataavaa. Minä pidän aivan mielettömästi työstäni ja se on työtä jota jonkun on tehtävä, yhteiskuntamme ei oikein toimisi muuten. Mutta siitä ei makseta kunnon palkkaa, minun palkkani on n.1200e kuussa. Joten ero kotona olemisen ja tuilla elämisen kanssa ei ole suuri....

Monestihan nimenomaan matalapalkka-aloilla työskentelevät äidit jäävät kotiin pidemmäksi aikaa. Korkeemmin palkatut palaavat aiemmin työelämään. Monelle matalapalkkaiselle paluu työelään ei lopeta tuilla elämistä.

Aika jännä, että nämä kotiin jäävät aina unohtavat laskelmissaan sen, että kulut myös osaltaan pienenevät kun lapset ovat hoidossa. Muistetaan kyllä laskea työpaikkaruokailun kustannukset, mutta unohdetaan että lapset saavat hoidossa 3 ilmaista ateriaa. Unohdetaan myös, että hoidossa ollessaan lapset eivät käytä kotona sähköä, vettä, vessapaperia jne...

Taitaa unohtua myös verotuksessa tehtävät ansiotulovähennykset, työmatkavähennykset jne. Lomarahatkin unohtuu laskuista. Ja ihan vaan vinkkinä, että jos se työpaikkaruokailu on niin kallista, niin mitä jos ottaisi kotoa mukaan edellispäivän illallisen tähteet evääksi?

Väitän siis, että ihan saletisti käteen jäävä osuus töihin mennessä on poikkeuksetta enemmän kuin mitä täällä aina mainostetaan.

Juu ja vielä tietysti eläkekertymä ja työelämästä syrjäytyminen laskelmiin mukaan, kannattaako jäädä kotiin?

Pieniä palkkoja pitäisi nostaa ihan reilusti. Niin, että työssäkäynnistä sais paljon enemmän rahaa.

Yhteistyössä