Ei jaksa enää lapsen kaverittomuutta. Millään en jaksa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vattu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kutsuppa sä sitten sitä ahdistus tai millä nimellä tahansa, niin tarttet apua. Ymmärrän, että lapsen kaverittomuus tuntuu pahalta, mutta sun kirjoitusten perusteella sun reaktio menee ihan yli, joka johtuu sun omista ongelmista. Kun hankit itsellesi apua, pystyt oikeasti olemaan lapsesi tukena ja turvallisena vanhempana, etkä elä lapsen kautta omia ongelmiasi.

Voi vittu sanonko mikä. Kun tämä ongelma on jo vuosia jatkunut, ja nyt pahentunut. Ei ihminen jaksa yksin vuodesta toiseen tukea, antaa ideoita, tehdä ja viedä jne. Jumalauta, jossain tulee raja vastaan. Vähintäänkin siinä vaiheessa, kun itseltä lähtee terveys helvetinmoiseen alamäkeen. Edelleenkin se fyysinen terveys.
Haista kuule paska, ja mene muualle "viisauksias" jakelemaan.

[QUOTE="ai mää vai";29622685]Minkä ikäinen lapsesi on, onko tyttö vai poika? Mulla kanssa vajaa 14v poika, joka paljon yksin. Ei ole halunnut lähteä mukaan kavereiden hölmöilyihin ja kun olen joutunut niihin (hölmöilyihin) välillä puuttumaan, kaverit ovat jättäneet tyystin ulkopuolelle. Olempahan oppinut läksyni, enää en puutu. Poikani viihtyy kumminkin hyvin yksinään, harrastuksissa hänellä on kavereita ja chattailee netissä joidenkin kamujen kanssa. Olen huomannut, että patistaminen hakemaan kavereita tekee enemmän hallaa kuin hyötyä pojan itsetunnolle. Tehkää yhdessä kivoja asioita ja yritä käsitellä oma ahdistuksesi asian suhteen, muuten asia saa liian isot mittasuhteet. Ei väkisin, kavereita löytyy kun on niiden aika löytyä. Ikävintä on, että poikasi varmasti aistii oman surusi ja ahdistuksesi, ehdottaisin että hankkisit itsellesi keskusteluapua asiaan. Kaikkea hyvää teille.[/QUOTE]

Noo, näitä hölmöilijöitä on, joiden mukaan varmaan kelpaisi, mutta tyttö on kiltti ja tykkää koulumenestyksestä, ja terveellisestä elämästä.

Keskusteluavusta mulle ei ole hyötyä, vaan omalle lapselleni. Hän todella kärsii tilanteesta, ja aina välillä pääsee itku, kun muut on menossa jonnekin, ja häntä ei ole pyydetty.
Hänellä on onneksi harrastuksia, joista tykkää todella paljon, mutta minäkin pitäisin terveempänä kavereiden(kunnollisten) kanssa oleilua, kuin netin tai videon ääressä oleilua. Ei ole kiva, että niiden parissa menee niin arki-illat(kun ei harrastuksia, kuin viikonloput ja lomatkin.

Täällä kohtalotoveri, lapsi kans -99, mutta poika. Ei ole koskaan ollut jkaveria hänellä, ei voi esim. pitää synttäreitä, kun ei ole eds sitä yhtä,ketä kutsua. Ei mennä elokuviin, uimaan, kaupoille, hampurilaiselle...ei oikein mitään. Siksi kai tuo onkin koneella aina.
Tiedän tasan, miltä teistä tuntuu.
Onko teillä sisarusta tai serkkua?

Noo, näitä hölmöilijöitä on, joiden mukaan varmaan kelpaisi, mutta tyttö on kiltti ja tykkää koulumenestyksestä, ja terveellisestä elämästä.

Keskusteluavusta mulle ei ole hyötyä, vaan omalle lapselleni. Hän todella kärsii tilanteesta, ja aina välillä pääsee itku, kun muut on menossa jonnekin, ja häntä ei ole pyydetty.
Hänellä on onneksi harrastuksia, joista tykkää todella paljon, mutta minäkin pitäisin terveempänä kavereiden(kunnollisten) kanssa oleilua, kuin netin tai videon ääressä oleilua. Ei ole kiva, että niiden parissa menee niin arki-illat(kun ei harrastuksia, kuin viikonloput ja lomatkin.

Ei ole sisaruksia, serkkuja, pikkuserkkuja, kummitätiä/setää? Ei yhtään ketään ihmistä missään, sun lisäksi?

Yläaste on varmaan hankalin vaihe. Ainakin itse muistan kouluajoiltani, että siinä iässä oli tiiviit kaveriporukat joihin ei "ulkopuoliset" mukaan päässeet. Yläasteen jälkeen helpotti ja jatko-opiskelupaikoissa oli paljon helpompi saada uusia kavereita. Ja osa hölmöilijöistäkin oli jo rauhoittunut ja meno viksuuntunut.

Voi vittu sanonko mikä. Kun tämä ongelma on jo vuosia jatkunut, ja nyt pahentunut. Ei ihminen jaksa yksin vuodesta toiseen tukea, antaa ideoita, tehdä ja viedä jne. Jumalauta, jossain tulee raja vastaan. Vähintäänkin siinä vaiheessa, kun itseltä lähtee terveys helvetinmoiseen alamäkeen. Edelleenkin se fyysinen terveys.
Haista kuule paska, ja mene muualle "viisauksias" jakelemaan.

Mun mielestä on erittäin huolestuttavaa, että sulla on ollut mielessä itsemurha ollut mielessä ja puhut siitä, ettei kukaan jäisi TEITÄ suremaan, et puhu siis vain lapsesta. Surullista, ettet ymmärrä, että SINÄ tarvitset apua. Se, että sulla on itsetuhoisia ajatuksia, ei ole lapsesi kaverittomuuden vika. Mulla ei lapsuudessa ollut kavereita ja olin siitä masentunut, joten tiedän mitä lapsesi kokee. Minua myös kiusattiin. Silti lukioiässä ja siitä eteenpäin olen saanut ystäviä ja kavereita. Lapsellasi on koko tulevaisuus vielä edessä, vaikka hänellä olisi ollut ja on vaikeaa. Toivottavasti ymmärrät hakea apua sun omiin ongelmiin. Sun itsetuhoisilla ajatuksilla ei ole tekemistä lapsen kaverittomuuden kanssa, vaikka ne sen olisivat jollakin lailla laukaisseet, ne ovat sun omia ongelmia.

Ja ennen kuin jatkat haistattelemista ym, niin olen pitkään ollut kuoleman sairaan lapsen äiti, jonka lapsi elää eristyksissä sairautensa takia. Sen menettämisen pelon ja hoitotoimenpiteiden raskauden lisäksi, "saan" stressata, että lapsella ei ole normaalia elämää: ei kavereita (infektioriski), ei koulussa, kaupassa tai missään julkisilla paikoilla käyntiä. Ymmärrän hyvin, miten äitinä kantaa lapsen vaikeudet ja huolet sydämenä. Siksi osaan myös sanoa, että sun reaktio ei ole enää reaktio lapsen kaverittomuuteen vaan kyse on jostain ihan muusta, susta lähtöisin olevista asioista. Ei ole sun lapselle hyväksi, että projisoit muita ongelmia lapsen tilanteeseen ja olet työntämässä lasta pois. Avun hankkiminen itselleen (esim. lapsi hoitoon, jotta saa levätä/selvittää ajatuksia) on eri asia kuin kuolemasta puhuminen ja isälleen muuttamisesta, kun sinä et jaksa.

Ymmärrän. Yritä hakea kuntasi nuorisopsykiatrian kautta keskusteluapua, lähetteen voi pyytää esim.koulupsykologilta. Myös vanhemmille on yleensä tarjolla keskusteluapua näissä tilanteissa. En tarkoita olla holhoava, omasta kokemuksesta vain sanon, että vanhemmankin on hyvä jutella tällaisessa tilanteessa täysin ulkopuolisen ja neutraalin tahon kanssa; se auttaa näkemään koko jutun uudessa valossa. Ole ylpeä tyttärestäsi ja hänen koulumenestyksestään ja halustaan noudattaa terveitä elämäntapoja, se on hiton paljon enemmän kuin monella muulla nuorella näinä päivinä. Olkaa yhdessä vahvoja, sinä äitinä olet kumminkin hänelle se läheisin, jolle suru on helpointa purkaa, sen suhteen ymmärrän ahdistuksesi. Pystytkö kumminkin rauhoittamaan tilanteen toistaiseksi niin, että jatkuva ahdistus, itku ja hammasten kiristys unohdettaisiin hetkeksi? Tosiasia on se, että olet niin ahdistunut ja stressaantunut lapsesi puolesta, että et jaksaa kauaa kilahtamatta..yritä hakea tukea vaikka ystävältäsi.

Mun mielestä on erittäin huolestuttavaa, että sulla on ollut mielessä itsemurha ollut mielessä ja puhut siitä, ettei kukaan jäisi TEITÄ suremaan, et puhu siis vain lapsesta. Surullista, ettet ymmärrä, että SINÄ tarvitset apua. Se, että sulla on itsetuhoisia ajatuksia, ei ole lapsesi kaverittomuuden vika. Mulla ei lapsuudessa ollut kavereita ja olin siitä masentunut, joten tiedän mitä lapsesi kokee. Minua myös kiusattiin. Silti lukioiässä ja siitä eteenpäin olen saanut ystäviä ja kavereita. Lapsellasi on koko tulevaisuus vielä edessä, vaikka hänellä olisi ollut ja on vaikeaa. Toivottavasti ymmärrät hakea apua sun omiin ongelmiin. Sun itsetuhoisilla ajatuksilla ei ole tekemistä lapsen kaverittomuuden kanssa, vaikka ne sen olisivat jollakin lailla laukaisseet, ne ovat sun omia ongelmia.

Ja ennen kuin jatkat haistattelemista ym, niin olen pitkään ollut kuoleman sairaan lapsen äiti, jonka lapsi elää eristyksissä sairautensa takia. Sen menettämisen pelon ja hoitotoimenpiteiden raskauden lisäksi, "saan" stressata, että lapsella ei ole normaalia elämää: ei kavereita (infektioriski), ei koulussa, kaupassa tai missään julkisilla paikoilla käyntiä. Ymmärrän hyvin, miten äitinä kantaa lapsen vaikeudet ja huolet sydämenä. Siksi osaan myös sanoa, että sun reaktio ei ole enää reaktio lapsen kaverittomuuteen vaan kyse on jostain ihan muusta, susta lähtöisin olevista asioista. Ei ole sun lapselle hyväksi, että projisoit muita ongelmia lapsen tilanteeseen ja olet työntämässä lasta pois. Avun hankkiminen itselleen (esim. lapsi hoitoon, jotta saa levätä/selvittää ajatuksia) on eri asia kuin kuolemasta puhuminen ja isälleen muuttamisesta, kun sinä et jaksa.

Lässyn lässyn. Muiden ongelmien kanssa tultaisiin toimeen, mutta ei tuon lapsen kärsimyksen kanssa. Mitään ongelmia ei ole mitä siirrän lapseen. Vaan lapsen ongelmat satuttaa meitä kumpaakin kamalasti. Minä olen tukenut, ideoinut, rohkaisssut, ollut vahvana. Nyt tuli piste. En vitttu jaksa.En saatana jaksa. Isän vuoro. Isä ei ole ollenkaan ollut mukana tukemassa, rohkaisemassa, ymmärtämässä. Nyt perkele on, kun pakotan.
Ja kun sanoni, että nyt ampuisin kuulan kalloon, niin se todellakin kuvastaa sitä tuskan määrää, mikä siirtyy minuun kun katson lastani. Että se siitä itsemurhasta. en ampunut kuulaa kalloon, käytin koiran kusella.

[QUOTE="Liina";29622738]Millaisessa harrastuksessa tyttö käy? Eikö sieltä ole tarttunut ketään kaveriksi?[/QUOTE]

Nääh, ne on tämmöisiä, mihin mennään viime tipassa, ja kiire on tunnin lopussa ulos, kun kyydit odottaa.

Syytät lastasi omasta ahdistuksestasi, kamala eukko olet ja tyhmä jos luulet ettei tyttäresi näe tuota (hän luultavasti ahdistuu itsekin enemmän kun näkee sinun ahdistuksesi ja syyttää siitä itseään kun ei "riitä" sellaisenaan)

Lakkaa etsimästä tyttärellesi kavereita ja ole sinä hänelle äiti!

Voi miten toivon, että lapsesi löytää kavereita. Yksikin hyvä riittä. Ja ymmärrän täysin pahan mielesi, ja huolesi. :hug: sinulle, ap.

Ei varmaan lohduta tässä hetkessä, mutta erään ystäväni lapsella oli aikanaan samankaltainen tilanne yläkouluvuosina. Lukioon mennessä alkoi löytyä samanhenkisiä ystäviä. Jospa tilanne muuttuisi tyttösikin kohdalla. Anteeksi, jos kysyn ja olet jo vastannut, kun lukeminen on vähän huonoa silmälasien jäätyä työpaikalle, mutta kiusataanko tyttöäsi? Vai onko vaan "yksinäinen"?

Joka tapauksessa, kovasti voimia ja jaksamista sinulle olla tyttösi tukena, olet varmasti hänelle hyvin tärkeä. Ja toivon, että asiat muuttuvat pian.

[QUOTE="Liina";29622731]Täällä kohtalotoveri, lapsi kans -99, mutta poika. Ei ole koskaan ollut jkaveria hänellä, ei voi esim. pitää synttäreitä, kun ei ole eds sitä yhtä,ketä kutsua. Ei mennä elokuviin, uimaan, kaupoille, hampurilaiselle...ei oikein mitään. Siksi kai tuo onkin koneella aina.
Tiedän tasan, miltä teistä tuntuu.
Onko teillä sisarusta tai serkkua?[/QUOTE]

Ei ole sisaruksia. Serkkuja on, mutta on väärää sukupuolta, ja täysin älyttömiä tapauksia. Siis todella kamalaa käytöstä. Toisella on todettukin joku härö...

[QUOTE="sipsi";29622852]Voi miten toivon, että lapsesi löytää kavereita. Yksikin hyvä riittä. Ja ymmärrän täysin pahan mielesi, ja huolesi. :hug: sinulle, ap.

Ei varmaan lohduta tässä hetkessä, mutta erään ystäväni lapsella oli aikanaan samankaltainen tilanne yläkouluvuosina. Lukioon mennessä alkoi löytyä samanhenkisiä ystäviä. Jospa tilanne muuttuisi tyttösikin kohdalla. Anteeksi, jos kysyn ja olet jo vastannut, kun lukeminen on vähän huonoa silmälasien jäätyä työpaikalle, mutta kiusataanko tyttöäsi? Vai onko vaan "yksinäinen"?

Joka tapauksessa, kovasti voimia ja jaksamista sinulle olla tyttösi tukena, olet varmasti hänelle hyvin tärkeä. Ja toivon, että asiat muuttuvat pian.[/QUOTE]

Kiitos. Ei häntä kiusata. Ainakin sanoo näin. Koulussa ei tarvitse olla yksin, vaan niillä parilla välitunnilla on ainakin yksi luokkalainen joka on hänen kanssaan. Tosin kiusaamiseksi lasken yhden entisen kaverin käyttäytymisen, joka vastaa eristämistä. Jotenkin on saanut nyt kaksi vuotta tytöltä vedettyä ne kaverit itselleen. Eli kun tyttö löytää itselleen kaverin, tämä tulee väliiin ja kutsuu tätä kaveria luokseen, kaupungille yms. Ja näin on käynyt useamman kerran.

[QUOTE="aaaaa";29622846]Syytät lastasi omasta ahdistuksestasi, kamala eukko olet ja tyhmä jos luulet ettei tyttäresi näe tuota (hän luultavasti ahdistuu itsekin enemmän kun näkee sinun ahdistuksesi ja syyttää siitä itseään kun ei "riitä" sellaisenaan)

Lakkaa etsimästä tyttärellesi kavereita ja ole sinä hänelle äiti![/QUOTE]

Suksi lehmä vittuun tästä ketjusta, kun en tajua asioista yhtään mitään.

[QUOTE="sipsi";29622852]Voi miten toivon, että lapsesi löytää kavereita. Yksikin hyvä riittä. Ja ymmärrän täysin pahan mielesi, ja huolesi. :hug: sinulle, ap.

Joka tapauksessa, kovasti voimia ja jaksamista sinulle olla tyttösi tukena, olet varmasti hänelle hyvin tärkeä. Ja toivon, että asiat muuttuvat pian.[/QUOTE]

Kiitos. Olen yrittänyt tukea, mutta kun ei enää jaksaisi. Tuota olen yrittänyt juuri selittää, että ainaki sitteen kun lähtee lukioon(jos päsis sine erikoislukioon jonne hluaa), niin taatusti löytyy omankaltaisia tyyppejä kavereiksi sieltä. Mutta, kun pitäisi siihen asti kestää, eli puoltoista vuotta...

[QUOTE="ai mää vai";29622764]Ymmärrän. Yritä hakea kuntasi nuorisopsykiatrian kautta keskusteluapua, lähetteen voi pyytää esim.koulupsykologilta. Myös vanhemmille on yleensä tarjolla keskusteluapua näissä tilanteissa. En tarkoita olla holhoava, omasta kokemuksesta vain sanon, että vanhemmankin on hyvä jutella tällaisessa tilanteessa täysin ulkopuolisen ja neutraalin tahon kanssa; se auttaa näkemään koko jutun uudessa valossa. Ole ylpeä tyttärestäsi ja hänen koulumenestyksestään ja halustaan noudattaa terveitä elämäntapoja, se on hiton paljon enemmän kuin monella muulla nuorella näinä päivinä. Olkaa yhdessä vahvoja, sinä äitinä olet kumminkin hänelle se läheisin, jolle suru on helpointa purkaa, sen suhteen ymmärrän ahdistuksesi. Pystytkö kumminkin rauhoittamaan tilanteen toistaiseksi niin, että jatkuva ahdistus, itku ja hammasten kiristys unohdettaisiin hetkeksi? Tosiasia on se, että olet niin ahdistunut ja stressaantunut lapsesi puolesta, että et jaksaa kauaa kilahtamatta..yritä hakea tukea vaikka ystävältäsi.[/QUOTE]

Itseasiassa tuonne psykalle ei tarvitse edes lähetettä. Otin siitä jo selvää. Ja todellakin on tarkoitus, että itse mene kanssa jutskaamaan, koska mun jaksaminen on nyt loppu. Olen ihan finaalissa.
Olemme kummatkin vanhemmat hyvin ylpeitä tyttären koulumenestyksestä, varsinkin kun siihen ei tarvitse edes kunnolla panostaa, ja kympit silti paukkuu. Harvinaista herkkua meille vanhemmille, emme olleet kumpikaan hyviä koulussa :D

Oletpa hyväkäytöksinen tapaus.

No olipa se kirjoittajakin, jolle ap vastasi...

Silloin kun ahdistaa, ei halua kuulla moralisointeja tai syytöksiä. Enkä tajua, miksi jotkut haluaa niin välttämättä aina tehdä, mutta sellaista se on tällaisilla palstoilla.

Mun mielestä nuo ap:n itsariuhkailut sun muut ei ollu ihan tosissaan kirjoitettu. Sellaisia asioita nyt vaan tulee mieleen silloin kun ahdistaa, vaikkei sellaista ikinä tekiskään. Ja netti on oiva paikka purkaa asioita.

Tänä päivänä on erilaisia nettiyhteisöjä, mistä voisi löytyä saman henkistä seuraa. Luuletko, että voisi netin kautta lähteä tutustumaan saman ikäisiin, katsoisitte vaikka yhdessä aluksi mikä voisi olla hyvä paikka? Ei sieltä ehkä löydy juuri ketään lähellä asuvaa, mutta sekin että netin kautta saa kaverin antaa jo paljon :) Ja voihan sitä nähdä sitten vaikka asuisi kauempanakin jos ystävystyy jonkun kanssa.

Itsarilla leikittely ei ole mitään normaalia toimintaa. Ap.n pitäisi lapsensa lisäksi hakea apua myös itselleen tuohon ahdistukseen. Se on tosiasia vaikka ap ei sitä halua nähdäkään. Eikä tarkoita että ap.ssa olisi joku vika, vaan raskaiden asioiden käsittelyyn tarvitaan välillä ulkopuolista apua. Niin ap.n tyttö kuin hän itsekin.

Yhteistyössä